Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER"— Utskrift av presentasjonen:

1 OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER
«Samspill mellom undervisning og vurdering» Undervisningsforum ved Institutt for statsvitenskap 12. januar 2017 Arne Skodvin Faglig enhet for universitetspedagogikk

2 Læringsutbytte A learning outcome is a written statement of what the successful student/learner is expected to be able to do at the end of the module/course unit or qualification. The key aspect … is the desire for more precision and consideration as to what exactly a learner acquires in terms of knowledge and/or skills when they successfully complete a period of learning. (Stephen Adam, after having reviewed a number of different definitions)

3 Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
Nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner for høyere utdanning Kunnskapsdepartementet (20. mars 2009) Læringsutbyttebeskrivelser tre kategorier kunnskaper ferdigheter generell kompetanse over tre sykluser bachelornivå masternivå ph.d.-nivå Implementert ved UiO ved utgangen av 2012

4 Noen kjennetegn ved læringsutbyttebeskrivelser
Bruk av (aktive) verb i beskrivelser av didaktiske komponenter (mål, læringsaktiviteter, evaluering) e.g. - gjengi, definere, liste opp forklare, fortolke finne, velge, demonstrere undersøke, gjøre rede for, differensiere relatere, generalisere, trekke slutninger sammenligne, sette sammen, kritisere

5 Noen dilemmaer med læringsutbyttebeskrivelser
Et indre forhold mellom et fag og beskrivelser av faget Faglige begreper kan bli definert, snakket om og forstått på forskjellige måter innen ulike fag Kan et felles overordnet rammeverk favne distinkt ulike fagområder? Hvem kan vurdere faglige begrepers epistemologiske gyldighet innen et fag?

6 Andre perspektiver på læringsutbyttebeskrivelser
Kvalifikasjonsrammeverket skal ikke endre det faglige innholdet, men formidlingen av det faglige innholdet Kvalifikasjonsrammeverket behøver ikke harmonisere utdanningene, men kan vise hvordan utdanninger er ulike Kvalifikasjonsrammeverket kan brukes som et verktøy til å forbedre studiebeskrivelsene Kvalifikasjonsrammeverket kan bidra til tydeligere kommunikasjon av forventinger til kandidatene

7

8

9 Noen praktiske tips Bruk matrisen over læringsutbyttebeskrivelser som en tankemodell for formulering av læringsmål Start gjerne med en gjennomtenkning av hvilke akademiske ferdigheter det forventes at studentene skal demonstrere etter gjennomført studium. Formuler først læringsutbyttebeskrivelser for hele ‘søylen’. Legg vekt på at det kan skapes indre sammenhenger mellom forventninger, læringsaktiviteter og vurderingsordninger i planen (”constructive alignment”) Sjekk deretter på hvilke måter de ulike emnene kan bidrar til disse læringsutbyttebeskrivelsene Under implementering kan det legges vekt på: bredde mht læringsmål utfordringer mht kravnivå gyldighet mht til faglig kontekst

10 Bloom et al. revisited Læringsutbyttebeskrivelsene i matrisen er åpenbart inspirert av Blooms «taxonomies of educational objectives» Den mest siterte og minst leste publikasjon i pedagogikkkens historie? “That more individuals would learn of the framework from its description in textbooks, than by reading the original, was an unanticipated development. For many users, this resulted in encountering problems that were explained in the book itself.” (Kridel, 2000: 72.)

11 (forts.) ”The major purpose in constructing a taxonomy of educational objectives is to facilitate communication.” (Bloom, 1956, 10.) ”… a test problem could require a very complex type of problem solving behavior if it is a new situation, while it may require little more than a simple kind of recall if the individual has had previous learning experiences in which this very problem was analyzed and discussed. This suggests that, in general, test material can only be satisfactorily classified when the content in which the test problems were used is known or assumed.” (Bloom, 1956, 21.)

12 Noen henvisninger Adam, S. An introduction to learning outcomes. Filformat: PDF/Adobe Acrobat - Biggs, J. (1999) Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does. Buckingham: Society for Research in Higher Education and Open University Press. Bloom, B. S. (Ed.) (1956) Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Company, Inc. Kridel, C. (Ed.) (2000) Books of the Century Catalog. University of South Carolina: The Museum of Education. Skodvin, A., Handal, G., Lycke, K. H. & Solbrekke, T. D. (2012) Føyelige eller ubøyelige? Universitetspedagogers rolle i implementering av nasjonalt kvalifikasjonsverk. UNIPED, 35, 2,


Laste ned ppt "OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google