Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner

2 2 Utgangspunkt: Karbonfotavtrykk av norske husholdninger, 2012 Steen ‐ Olsen, K., Wood, R., & Hertwich, E. G. (2016). The Carbon Footprint of Norwegian Household Consumption 1999–2012. Journal of Industrial Ecology.

3 3 Kunnskap om klimafotavtrykk

4 4 Motivasjon-Evne-Mulighet-Model (Thøgersen, 2009) Evne Kunnskap Vaner resurser Muligheter Strukturelle betingelser Miljøatferd Motivasjon Holdninger Subjektive normer Atferdskontroll Atferds- intensjoner Verdier Antakelser

5 5 Selv-regulasjonsmodell av atferdsforandring (Bamberg, 2013) Synlige sosiale normer Personlige normer Negative emosjoner Opplevd ansvarlighet Opplevde negative konsekvenser av eget atferd Positive emosjoner forventet med måloppnåelse Opplevd gjen- nomførbarhet Mål- intensjon Atferds- intensjon Implement- eringsintensjon Atferd Holdninger til de forskjellige atferds- forandrings- strategier Atferds- kontroll Handlings- planlegging Kognitiv planlegging Evne til å opprettholde Evne til å «komme tilbake» FørbesluttelseFøraksjonAksjonEtteraksjon

6 6 Studie biff 1 (N=869) Average number of stage progressions per group Planned comparison of the tailored group against the others is significant (t=2.164, df=864, p=.031) Klöckner, C. A. (under review). A stage model as an analysis framework for studying consumer behavior change – the case of beef consumption reduction in Norway. Klöckner, C. A., & Prugsamatz, S. Ofstad (under review). Tailored information helps people progress towards reducing their beef consumption. Klöckner, C. A., & Prugsamatz, S. Ofstad (in prep). Effects of tailored information on reduction of beef consumption and its psychological determinants.

7 7 Studie biff 2 (N=3559) Average number of stage progressions per group For both the T1-> T2 (t=14.123, df=2614.78, p<.001) and the T1->T3 (t=34.943, df=2658.70, p<.001) transition the planned comparisons are highly significant Klöckner, C. A. (under review). A stage model as an analysis framework for studying consumer behavior change – the case of beef consumption reduction in Norway. Klöckner, C. A., & Prugsamatz, S. Ofstad (under review). Tailored information helps people progress towards reducing their beef consumption. Klöckner, C. A., & Prugsamatz, S. Ofstad (in prep). Effects of tailored information on reduction of beef consumption and its psychological determinants.

8 8 Atferdseffekter i studie 2 (N=3343) Klöckner, C. A. (under review). A stage model as an analysis framework for studying consumer behavior change – the case of beef consumption reduction in Norway. Klöckner, C. A., & Prugsamatz, S. Ofstad (under review). Tailored information helps people progress towards reducing their beef consumption. Klöckner, C. A., & Prugsamatz, S. Ofstad (in prep). Effects of tailored information on reduction of beef consumption and its psychological determinants.

9 9 Trekanten av effektive klimatiltak Teknisk potensiale Rekke- viden Villighet

10 10

11 11 Klöckner, C. A., & Nayum, A. (2016). Specific barriers and drivers in different stages of decision-making about energy efficiency upgrades in private homes.

12 12 Men kanskje kan spill hjelpe oss?

13 13 Eller kunst?

14 14

15 15 Tusen takk… !


Laste ned ppt "1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google