Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTurid Carlsson Endret for 7 år siden
1
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Fra forelesningene om øving Et utviklingsarbeid av Philip Dammen, Pedagogisk teori Norges Musikkhøgskole 2002
2
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Kilder –Some principles of violin playing and teaching, Galamian –Nen råd til sangere og instrumentalister, Harald Jørgens, Musikk og skole 19683 –Best når det gjelder, Willi Railo
3
SSSS FFFF NNNN Si SSSSInnhold 7. Mental årvåkenhet 7. Mental årvåkenhet 16. Mental forberedelse 16. Mental forberedelse 2. Introduksjon 2. Introduksjon 8. Regler 8. Regler 12. Den overanalytiske 12. Den overanalytiske 17. Problemløsning 17. Problemløsning 3. Talent 3. Talent 9. Interpretasjonstid 9. Interpretasjonstid 13. Det kritiske øret 13. Det kritiske øret 4. Mål 4. Mål 1o. Byggetiden 1o. Byggetiden 14. Balanse BT og IT 14. Balanse BT og IT 5. Lærerens oppgave 5. Lærerens oppgave 11. Interpretasjonstid 11. Interpretasjonstid 15. Fremføringstid 15. Fremføringstid 6. Fortsettelse av timen 6. Fortsettelse av timen 18.Nye problemer i... 18.Nye problemer i... 19.Målet 25.Riktig diagnose 25.Riktig diagnose 21,Det kritiske øret 21,Det kritiske øret 26.Avvik 22. Lyttetrening 22. Lyttetrening 23. Skalaøvelser 23. Skalaøvelser 20 Repetisjon 20 Repetisjon 24.Ped. betraktninger 24.Ped. betraktninger 27 Råd og psykologi 27 Råd og psykologi 28. Om kritikk 28. Om kritikk
4
SSSS FFFF NNNN Si SSSS 37. 46. 31.Forandringsmengde 38. 42. 47. 32 39. 43. 33 40. 44.. 34. 41. 45. 35. 48. 49. 55. 51. 56. 52. 53. 50. 54. 57 58.
5
SSSS FFFF NNNN Si SSSS 64. 72. 59. 65. 68. 73. 60. 69. 61. 66. 70 62. 67 71. 63. 74. 75. 81. 77. 82. 78 79. 76. 80. 83 84. 85.
6
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b2 Introduksjon
7
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Forelesningene om øving er utarbeidet med utgangspunkt i Galamians bok:” Some principles of violin playing and teaching”, kapitlet om pedagogiske prinsipper. Punktene er supplert med eget materiale.
8
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b3 Talent
9
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Talent kan ikke erstatte hardt arbeid. Men det er liten vits i hardt arbeid om det ikke gir resultat.
10
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b4 Mål
11
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Målet er maksimal effekt på minimal tid
12
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b5 Lærerens oppgave er: b5 Lærerens oppgave er:
13
SSSS FFFF NNNN Si SSSS å lære elevene øvingens kunst og gode øvevaner.
14
SSSS FFFF NNNN Si SSSS å peke på feil og vise hvordan de kan rettes opp.
15
SSSS FFFF NNNN Si SSSS å peke på bra ting og forklare hvorfor de er bra.
16
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b 6 En fortsettelse av time
17
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Øvingen må bli en fortsettelse av spilletimen
18
SSSS FFFF NNNN Si SSSSStudenten:
19
SSSS FFFF NNNN SSSS må bli sin egen lærer må gi seg oppgaver, vurderinger og kritikk som sin egen lærer.
20
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b7 Mental årvåkenhet
21
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Fullstendig mental årvåkenhet er nødvendig når du øver.
22
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Alt for ofte vandrer tankene fritt omkring mens fingre er opptatt med mekaniske rutiner og endeløse repetisjoner.
23
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Dette er sløsing med tid og krefter, og det er skadelig:
24
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Feil gjentas og læres Øret svekkes, det makter ikke å skille ut falske toner.
25
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Når sløvheten blir en vane, er det bare med sterk vilje mulig å få en våken oppmerksomhet.
26
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Ved tretthet, omorganiser arbeidet
27
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b8 Regler
28
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Det finnes få klare regler:
29
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Ikke krev så og så mange timer øving daglig.
30
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Behov og muligheter for øving varierer.
31
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Finn ut hva som passer deg best. Prøv deg fram
32
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Det finnes noen regler: Det er viktig at øvingen blir en daglig vane Lange, intense og sjeldne øveperioder er uheldig.
33
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b9 Interpretasjonstid
34
SSSS FFFF NNNN Si SSSS I interpretasjons- og framføringstiden settes all vilje inn på å ikke avbryte spillet. Men dette må trenes i øverommet.
35
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Spill først deler av stykket uten avbrytelser. Deretter hele stykket.
36
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Nå er det forbud mot å stoppe opp
37
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Om man gjør avgjørende feil, fortsetter man og forsøker å komme raskt inn i spillet igjen.
38
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Det er fullt mulig å mestre en passasje teknisk på øverommet,
39
SSSS FFFF NNNN Si SSSS og likevel spille feil når stykket skal spilles i sin helhet. -
40
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Fordi tilføyelsen av nye elementer fører til forandret bruk av muskler.
41
SSSS FFFF NNNN Si SSSSLøsningen
42
SSSS FFFF NNNN SSSS Løsningen er at man, etter den "kalde" tilnærming, øver stykket som musikk, i en større sammenheng,
43
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Nå øver man med det musikalske uttrykk som passer.
44
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Først da kan den isolerte delen vokse sammen med stykket og bli en helhet uten arr.
45
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b10 ”Byggetiden / innlæringsperioden"
46
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Her løser man tekniske problemer, og forbedrer tekniske ferdigheter.
47
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Her fordeler man arbeidet mellom skalaøving, grunnleggende øvelser, og tekniske øvelser knyttet til repertoaret.
48
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Her skal øvingstempoet være sakte uten å være følelsesladet.
49
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Her retter man alle feil øyeblikkelig.
50
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Her øver man nøkternt, iakttagende og presist.
51
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b11 I interpretasjonstiden:
52
SSSS FFFF NNNN Si SSSS er målet å få spillet i samsvar med sine egne ideer om hvordan stykket skal spilles og lyde.
53
SSSS FFFF NNNN Si SSSS legger man vekt på musikalske uttrykk, på frasen, en større del og hel bevegelse
54
SSSS FFFF NNNN Si SSSS avbryter man ikke ved små feil.
55
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Dette må trenes inn. Målet er å få fram en overbevisende enhet.
56
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b12 Den overanalytiske og konserterende
57
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Den overanalytiske har en tendens til å stoppe opp ved enhver feil også i interpretasjonstiden.
58
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Dette er en farlig vane.
59
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Man kan "trene seg til å stoppe opp på konsert, noe som fører til nerver og en ødelagt konsert.
60
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Det bør være en balanse mellom de "konserterende" og de "overanalytiske”.
61
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Den konserterende: -overser byggetiden.
62
SSSS FFFF NNNN Si SSSS -konserterer umiddelbart og utvikler en dyp følelse for helheten i musikken, men de klarer ikke de vanskelige passasjer
63
SSSS FFFF NNNN Si SSSS De blir ufullkomne når det gjelder tekniske ferdigheter.
64
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Løsningen er å bruke mer tid på analyse av feil og løsninger.
65
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b13 De byggetidsorienterte:
66
SSSS FFFF NNNN Si SSSS -deler alltid stykket opp i små deler
67
SSSS FFFF NNNN Si SSSS -lærer seg dem grundig, men setter ikke delene sammen igjen.
68
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Komposisjonen opphører å være kunst.
69
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Derfor: Bruk mer tid på musikk, på utøvelse av små og store helheter.
70
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Skap helhet i deler som som er spaltet opp.
71
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b14 Balanse
72
SSSS FFFF NNNN Si SSSS La det bli balanse mellom bygge-tid og interpretasjonstid
73
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b15 "Framføringstiden"
74
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Fremføringstiden kommer etter innlæringsperioden og "interpretasjonstiden"
75
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Fremføringstiden foregår på øverommet
76
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Nå spiller man hele stykket, men uten avbrytelser - og forestiller seg at salen er fullsatt.
77
SSSS FFFF NNNN Si SSSS I framføringstiden er hjernen og musklene i en annen situasjon enn når du øver en passasje isolert og alene.
78
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Det ekstra settet med nerver som aktiviseres når man spiller konsert aktiverer nye muskler.
79
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Forberedelse til konsert er en egen og viktig del av øvingen.
80
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b16 Mental forberedelse
81
SSSS FFFF NNNN Si SSSS er viktig i alle tekniske øvelser
82
SSSS FFFF NNNN Si SSSS innebærer å tenke den fysiske handling først og deretter spille.
83
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Dette innebærer å styrke forbindelsen mellom tanke og spill, mellom tanken på det som skal gjøres og det som gjøres.
84
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Den mentale forberedelse er nøkkelen til kontroll.
85
SSSS FFFF NNNN Si SSSS For å trene den mentale forberedelse går man fra enkle til vanskelige problemer.
86
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Dette letter overføringen til musklene.
87
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b17 Problemløsning
88
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Presenter hjernen for problemet og analyser det.
89
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Problemet kan ligge i
90
SSSS FFFF NNNN Si SSSS bevegelsesmønsteret, rytmemønsteret, artikulasjonen, koordineringen og i psyke eller soma.
91
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Jobb med det viktigste problemet, det som fører til utvikling.
92
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Når problemet er funnet, er det lettere å finne en metode og utvikle en klar plan.
93
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Når du har løst et problem, ta neste.
94
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Ikke terp om igjen. Faren er stor for bortkastet tid. Repeter i stedet for.
95
SSSS FFFF NNNN Si SSSS For å finne løsningen må problemet sees isolert, spaltes opp, forenkles
96
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Problemet må bli oversiktlig Da blir det lettere å gi råd og å finne en praktisk metode til å løse problemet.
97
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Deretter må hjernen foregripe handlingen
98
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Hjernen må danne seg et klart bilde av den riktige bevegelse av lydbildet og timingen for å gi klare ordre.
99
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b18 Nye problemer i gamle øvelser
100
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Skap nye problemer i gamle øvelser,
101
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Skap nye problemer i skalaer, arpeggioer, etyder, vanskelige punkter i repertoaret etc.
102
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b19 Målet
103
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Målet er å mestre flest mulige kombinasjoner
104
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Målet er å forbedre koordineringen av tanke og muskelbevegelser (gjentakelse)
105
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b20 Repetisjon
106
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Ikke øv om igjen av gammel vane.
107
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Repeter gjerne - for kontroll og for oppfriskning av stoffet.
108
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b21 Det kritiske øret
109
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Den mentale forberedelsen må suppleres med støtte fra det kritiske øret.
110
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Dette gjelder uansett hva man øver på.
111
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Tonen må granskes. Kun øret kan avgjøre om det er bra.
112
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Men øret er ofte ineffektivt når det gjelder å lytte til teknikk, interpretasjon og tonekvalitet.
113
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Man vet ikke hvordan man kan lytte objektivt. –Vi lytter subjektivt. –Vi hører det vi ønsker å høre.
114
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Og blir sjokkert over å høre bånd med seg selv.
115
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b22 Lyttetrening
116
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Vi må trene for å høre tonen slik tilhørerne hører den. Det krever årvåkenhet, tid og oppmerksomt arbeid.
117
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b23 Skalaøvelser
118
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Skalaøvelser er redskap for tekniske ferdigheter samt grunnlag for intonasjon
119
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Skalaøvelser øker tonekvaliteten og stabiliserer bevegelser
120
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Når du øver skalaer, arier begynnertonen.
121
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Start fra andre toner en tonika.
122
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b24 Pedagogiske betraktninger.
123
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Forholdet mellom lærer og elev Forholdet mellom lærer og elev
124
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Se på hver elev som et utfordrende problem
125
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b25 En riktig diagnose
126
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Dann deg et klart bilde av elevens spill, hans musikalitet, personlighet og behov.
127
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Avslør eller oppdag svake og sterke sider ved elevens spill
128
SSSS FFFF NNNN Si SSSSVurder: potensialer, dårlige vaner, farlige tendenser svak fysikk
129
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b26 Forhold til Avvik
130
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Tolerer avvik
131
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Ikke betrakt elevens spillestil som dårlige vaner selv om den avviker fra din egen.
132
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Let ikke etter avvikelser fra regler, men etter virkelige handikap.
133
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Bli klar over hva som må gjøres.
134
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Bli klar over hvilke barrierer som kan hindre fremgang.
135
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Bli klar over hva som er underutviklet.
136
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Bli klar over hvor du kan begynne.
137
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b27 Råd om psykologi
138
SSSS FFFF NNNN Si SSSS La dine råd være grunnlagt på en vurdering av personlighet
139
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Vær klar over at det tar uker å analysere en elevs og karakter korrekt.
140
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Læreren må være en god psykolog.
141
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Læreren må ikke gjøre eleven eller motløs, men bevare elevens mot og iver
142
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b28 Om kritikk
143
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Det kommer perioder i elevens utvikling og psykiske tilstand –da eleven kan ta kritikk. –da eleven ikke kan ta kritikk.
144
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Vær var for dette. Utsett kritikk om det synes viktig for eleven.
145
SSSS FFFF NNNN Si SSSS "Riktig” kritikk på feil tidspunkt kan skade eleven og hindre utvikling.
146
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Du bør vurdere hva som er viktig å kritisere og hva som kan vente.
147
SSSS FFFF NNNN Si SSSS b29 Forandringsmengde og ambisjoner
148
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Ikke forandre for mye samtidig. Elever har en begrenset evne til å fordøye kritikk
149
SSSS FFFF NNNN Si SSSS Ambisiøse forsøk fra en lærer på å rette opp alt fører til negativt resultat
150
SSSS FFFF NNNN Si SSSSb30
151
SSSS FFFF NNNN SSSSb31
152
SSSS FFFF NNNN SSSSb32
153
SSSS FFFF NNNN SSSSb33
154
SSSS FFFF NNNN SSSSb34
155
SSSS FFFF NNNN SSSSb35
156
SSSS FFFF NNNN SSSSb36
157
SSSS FFFF NNNN SSSSb37
158
SSSS FFFF NNNN SSSSb38
159
SSSS FFFF NNNN SSSSb39
160
SSSS FFFF NNNN SSSSb40
161
SSSS FFFF NNNN SSSSb41
162
SSSS FFFF NNNN SSSSb42
163
SSSS FFFF NNNN SSSSb43
164
SSSS FFFF NNNN SSSSb44
165
SSSS FFFF NNNN SSSSb45
166
SSSS FFFF NNNN SSSSb46
167
SSSS FFFF NNNN SSSSb47
168
SSSS FFFF NNNN SSSSb48
169
SSSS FFFF NNNN SSSSb49
170
SSSS FFFF NNNN SSSSb50
171
SSSS FFFF NNNN SSSSb51
172
SSSS FFFF NNNN SSSSb652
173
SSSS FFFF NNNN SSSSb53
174
SSSS FFFF NNNN SSSSb54
175
SSSS FFFF NNNN SSSSb55
176
SSSS FFFF NNNN SSSSb56
177
SSSS FFFF NNNN SSSSb57
178
SSSS FFFF NNNN SSSSb58
179
SSSS FFFF NNNN SSSSb59
180
SSSS FFFF NNNN SSSSb60
181
SSSS FFFF NNNN SSSSb61
182
SSSS FFFF NNNN SSSSb62
183
SSSS FFFF NNNN SSSSb63
184
SSSS FFFF NNNN SSSSb64
185
SSSS FFFF NNNN SSSSb65
186
SSSS FFFF NNNN SSSSb66
187
SSSS FFFF NNNN SSSSb67
188
SSSS FFFF NNNN SSSSb68
189
SSSS FFFF NNNN SSSSb69
190
SSSS FFFF NNNN SSSSb70
191
SSSS FFFF NNNN SSSSb71
192
SSSS FFFF NNNN SSSSb72
193
SSSS FFFF NNNN SSSSb73
194
SSSS FFFF NNNN SSSSb74
195
SSSS FFFF NNNN SSSSb75
196
SSSS FFFF NNNN SSSSb76
197
SSSS FFFF NNNN SSSSb77
198
SSSS FFFF NNNN SSSSb78
199
SSSS FFFF NNNN SSSSb79
200
SSSS FFFF NNNN SSSSb80
201
SSSS FFFF NNNN SSSSb81
202
SSSS FFFF NNNN SSSSb82
203
SSSS FFFF NNNN SSSSb83
204
SSSS FFFF NNNN SSSSb84
205
SSSS FFFF NNNN SSSSb85
206
SSSS FFFF NNNN SSSSb86
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.