Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,"— Utskrift av presentasjonen:

1 NUAS Programme for Leaders in Administration

2 Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag, begrepsbruk og lignende Avklare prosessbit/ aktivisering av deltakere Avklare behov for bistand

3 Andre innlegg som Knut Fægri – forholdet mellom akademisk og administrativ ledelse fra hans ståsted med bakgrunn i hans ulike lederstillinger ved UiO. Når har det fungert bra og når har det ikke fungert så bra Ragnar Lie: HEI administration - partner or servant? Most universities and other higher education institutions are governed by academic personnel, as they occupy the formal leadership positions as rectors, deans, department leaders etc. In addition, professors and others in academic positions are often seen as authorities, ranking formally and in some instances informally above the administrative and technical staff of the universities. Besides a few key positions, such as university and faculty directors, there were historically few professional leaders on the administrative side at academic institutions. The role of the administration was to help teachers and professors in their daily life, as typists, copyists, secretaries, accountants, etc. In recent years, as universities has grown much more complex and the need for professionalization and division of labour has increased, different specialised administrative career paths has appeared. However, elements from the culture from the past; the bipolar division between the administration as ‘servants’, might still be present. In addition, people are often concerned about the size of the administration compared to the scientific staff and therefore increased pressure for rationalisation an ‘debureaucratization’. Our general concern is therefore what kind of authority and mandate do an administrative employee have in a modern university today? Furthermore, what does it mean to be an administrative leader in these academic environments? What kinds of roles are legitimate for an administrative leader? And how to lead and professionalize the administrative staff under these conditions? Bente Henie Strandh – IHR med fokus på lederutfordringer i gjennomføringen av posjektet

4 Ellen Johanne og Inger Ann Tittel: What does it take to build partnerships in a service model? Presentasjon av hvordan admin ved UiO er organisert – som et bakgrunnsteppe/ kart ( Lin Anett kan lage dette) Samarbeid på tvers av ulike administrative nivå: utfordringer i en kompleks organisasjon Sentralisering / Proffesjonalisering / Desentralisering Hvor mye tid brukes på å skape gode relasjoner for å få til endring Eksempler: Programmet og EFV Rammer for leveranser:

5 Modeller fra forrige møte Forventnings- pyramiden Fag/sluttbruker behov Lover og regler Politiske forventinger? Felles praksis Felles system Effektivitet Kompetanse Digitalisering Prosess System Kompetanse

6 Modeller fra forrige møte Kjerne virksomheten Administrasjon på fakultet og institutt ADS VØS AP Nettverk Direktør


Laste ned ppt "NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google