Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å."— Utskrift av presentasjonen:

1 Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å tenke på» Tor Arne Mjølund

2 “Our work is driven by the desire to transform classrooms into communities of mathematicians: places where students explore interesting problems and, like mathematicians, engage in crafting solutions, justifications, and proofs of their own making.” Catherine Fosnot New Perspectives on Learning

3 Mål: Utvikle en matematikkundervisning som gir engasjerte og aktive elever, og gjennom dette bidra til økt matematikkforståelse hos elevene. Elevene skal erfare at «matematikk faktisk er en måte å tenke på, og ikke bare formler, regler og tastetrykk på kalkulatoren» (elevsitat). Midler: Skape et trygt og godt læringsmiljø der elevene er trygge både på hverandre og på læreren, og samtidig opprettholde et høyt læringstrykk. Bygge opp elevenes selvtillit og motivasjon. Utfordre elevene gjennom arbeid i grupper, bl.a. i form av «inquiry»-baserte oppgaver. Bruke elevene som læringsressurser.

4 Elevsvar fra R1- gruppe: Hva er de viktigste faktorene som bidrar til at denne gruppa fungerer godt?  Godt miljø  Arbeidsformen (aktiv jobbing i grupper)  Humør, motivasjon, begeistring  Alle blir sett

5 Min reise som matematikklærer «Trener e’ itj nå du e’, det e’ nå du bli’» (Nils Arne Eggen)

6 John Donne ( ) No man is an island entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main. From Meditation XVII

7 Nils Arne Eggen Samhandling - veien til suksess (Godfoten,1999) «Å spille hverandre gode»

8 Fotball og matematikklæring 1  Innvending: Fotball er en lagsport, matematikk en individuell «idrett» - men:  Både et fotballag og en matematikklasse er en prestasjonsgruppe  Også i fotball ønsker vi å utvikle enkeltspillere «Svømming er en lagidrett. Riktignok konkurrerer vi individuelt, men vi trener som en gruppe, støtter hverandre, backer hverandre opp og utfordrer hverandre. Slik hever vi hverandre til et høyere nivå» Gregg Troy Trener for USAs OL-lag i svømming

9 Fotball og matematikklæring 2  Er trening (øving) det samme som læring?  Ulike læringsmetoder: Instruksjon vs problemløsing  Sammenligning: En treningsøkt i fotball og en matematikktime

10

11

12 Inquiry Hva legger vi i begrepet inquiry? Undersøkende aktiviteter Utforskende oppgaver Spørrende undervisningsform Undrende holdning «Inquiry-based learning (IBL) refers to teaching and learning approaches that engage students in learning new mathematics by exploring mathematical problems, proposing and testing conjectures, developing proofs or solutions, and explaining their ideas.»

13 Erfaringer Fornøyde elever Elever som er aktive i læringsprosessen Elever bevisstgjøres til å tenke selv Lærestoffet «sitter bedre» Bedre relasjon elev-elev og elev-lærer Elever trenes i å formidle matematikk til andre/kommunisere om matematikk

14 Praktiske eksempler Logaritmer (1T- vg1 studiespesialiserende). Trigonometri (1T - vg1 studiespesialiserende). Integrasjon (R2 – vg3 studiespesialiserende). Økonomicase (1P- vg1 studiespesialiserende/1PY- Helse og Oppvekst).

15 Organisering og gjennomføring Organisere elever i grupper - 4 per gruppe - Sammensetning av grupper - Plassering i klasserommet Lærerens rolle i en inquiry-basert matematikkøkt - Motivere elevene for inquiry og samarbeid - Introduksjon, veiledning, oppsummering og oppfølging

16

17

18 «Vanlige» innvendinger Vi har ikke tid til dette Jeg mister kontrollen i klasserommet Jeg mister kontrollen over hva elevene lærer Elevene vil bruke masse tid på prat og tøys Matematikk er et fag der lærestoffet må introduseres av læreren Jeg har prøvd noe slikt, og det var langt ifra vellykket

19 Om læringsmiljø og motivasjon  Se hver enkelt elev!  Oppmuntre elevene til å sette seg høye mål  Gi elevene selvtillit og mestringsfølelse: «Yes, dette får jeg til»-følelse (elevsitat)  Gi elevene trygghet til å presentere sine idéer for andre (både i gruppa og for hele klassen)  Få aksept for at løsninger ofte kan presenteres på ulike måter og nivåer  Arbeid i grupper skaper gode elev-elev-relasjoner, og gir også læreren mulighet til å utvikle gode relasjoner til elevene

20 Den gode sirkel Men kanskje aller viktigst: Vis motivasjon, glede og begeistring! PRESTASJON POSITIVE TILBAKEMELDINGER SELVTILLITTRIVSEL BEDRE ARBEIDSINNSATS FORBEDRET RESULTAT

21 Repetisjon av Kalkulus-pensumet i R1/R2 ved hjelp av Freddy Mercury og Queen


Laste ned ppt "Novemberkonferansen 2014 John Donne, fotball og matematikklæring: «Matematikk er ikke bare regler og tastetrykk på kalkulatoren, men faktisk en måte å."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google