Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Teknisk fordypning Torbjørn Helland Solhaug torbjorn@funkanu.se torbjorn@funkanu.se Twitter: @solhell@solhell
3
Kategorier innen UU på skjerm ► Teknikk Pedagogikk Innhold PDF Flash Web-TV Publiseringsverktøy Revisjonens ulike deler
4
Utgangspunktet for Funkas revisjon WCAG 2.0 www.w3.org/TR/WCAG20/ www.w3.org/TR/WCAG20/ WAI-ARIA www.w3.org/TR/wai-aria/ www.w3.org/TR/wai-aria/ Vår lange erfaring
5
WCAG ikke nok Sterk på teknikk, svakere på pedagogikk og nesten fraværende på innhold Omtaler ikke bruk av mus eller flerpekeskjerm Praktisk testing nødvendig
6
Hva er Design for alle?
7
Grunnkonstruksjonen Bruk teknikker med støtte for UU Bruk korrekt kode Bruk effektiv kode Skill mellom innhold (HTML) og presentasjon (CSS)
8
Grunnkonstruksjonen T1 – Kodekvalitet a)Dokumenttype er korrekt angitt
9
Grunnkonstruksjonen T1 – Kodekvalitet b)Tegnsett er korrekt angitt
10
Grunnkonstruksjonen T1 – Kodekvalitet c)HTML-koden validerer korrekt mot angitt standard http://validator.w3.org/ 100 sider om gangen (ikke HTML5): http://www.htmlhelp.com http://www.htmlhelp.com
11
Grunnkonstruksjonen T1 – Kodekvalitet d)CSS-koden validerer korrekt http://jigsaw.w3.org/css-validator/
12
Grunnkonstruksjonen T1 – Kodekvalitet e)HTML- og CSS-koden bør være kortest mulig
13
Grunnkonstruksjon T2 – Separasjon av innhold og design a)Layouttabeller benyttes ikke
14
Grunnkonstruksjon T2 – Separasjon av innhold og design b)CSS brukes for all presentasjon
15
Grunnkonstruksjon T2 – Separasjon av innhold og design c)CSS- og HTML-koden er separert.ikkeslik { font-family: Verdana, Geneva, sans- serif; } <div style="color:... <p style="size:...
16
Grunnkonstruksjon T2 – Separasjon av innhold og design d)Innholdet er organisert slik at det er lesbart uten CSS
18
Grunnkonstruksjon T2 – Separasjon av innhold og design e)Dekorasjonsbilder bør være plassert i CSS-koden #navigation { background: url(cssimg/bg_navigation.gif) #BF2600 0px 100% repeat-x; }
19
Grunnkonstruksjon T3 – Grensesnittets fleksibilitet a)Nettstedet er fullt brukbart og lesbart ved forstørring
20
Grunnkonstruksjon T3 – Grensesnittets fleksibilitet b)Grensesnittet fungerer bra i ulike skjermbredder
22
Grunnkonstruksjon T4 – Rammer a)Rammer får bare brukes dersom det finnes spesielle årsaker
24
Grunnkonstruksjon T4 – Rammer b)Formålet til hver ramme er beskrevet i attributtet title
25
Grunnkonstruksjon T4 – Rammer c)Ved bruk av nettlesere som ikke støtter rammer, får brukeren informasjon om hvorfor det har oppstått et problem og hva brukeren ellers kan gjøre Nettleseren din støtter dessverre ikke rammer...
26
Script Bruk script for å øke brukernytten Grunnleggende funksjonalitet må fungere uten script Tydelig info ved manglende støtte Må fungere med hjelpemiddel Supplér med WAI-ARIA
27
Script T5 – Komplekse teknikker (Script, Flash m.m.) a)Komplekse teknikker som Java, Flash og script benyttes for å øke brukerverdien
28
Eksempel: Script T5 – Komplekse teknikker b)Om en kompleks teknikk benyttes, finnes også relevant hjelp eller informasjon dersom den aktuelle teknikken ikke støttes Du har ikke javascript! Bra informasjon i feilmeldinger
32
Script T5 – Komplekse teknikker (Script, Flash m.m.) c)Bruk av komplekse teknikker skaper ikke problemer for brukere med hjelpemiddel
33
Script T5 – Komplekse teknikker (Script, Flash m.m.) d)Når nye elementer legges inn i siden, skal de plasseres på rett plass både visuelt og strukturelt i DOM
34
Script T5 – Komplekse teknikker (Script, Flash m.m.) e)Bruk WAI-ARIA attributter for å forbedre opplevelsen med skjermlesere
35
Støtte i skjermlesere 2014
36
Script T5 – Komplekse teknikker (Script, Flash m.m.) f)Grunnleggende funksjoner som menyer og søk skal fungere uten komplekse teknikker
37
Menyer og navigasjon Kunne bruke mus, tastatur og berøringsskjerm Logisk tab-rekkefølge Synlig fokus med mus og tastatur Store klikkeflater Snarveier for tastaturnavigering
38
Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon a)Brukeren kan velge fritt mellom mus og tastatur for navigasjon
40
Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon b)Tab-rekkefølgen er logisk
42
Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon c)Fokus er visuelt tydelig når brukeren flytter seg med tastaturet og musen a:hover { border-bottom: 0.5em solid #bdbdbd; } a:focus{ border-bottom: 0.5em solid #bdbdbd; }
44
Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon d)Klikkbare flater er tilstrekkelig store
45
Eksempel: Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon e)Nye vindu og dekkende lag åpnes ikke uten at brukeren har valgt å gjøre det Reklame rett i fleisen
46
Eksempel: Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon f)Når et dekkende lag åpnes får brukeren direkte fokus på relevant sted i dette laget h)Snarveier finnes for å muliggjøre raskere navigering med tastaturet Registreringsskjema i lightbox Snarvei til innhold
47
Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon g)Lenkegrupper og informasjonsområder er gruppert
48
Menyer og navigasjon T6 – Navigasjon i)Det bør finnes hurtigkommandoer for navigering
49
Menyer og navigasjon T7 – Automatiske hendelser a)Automatiske oppdateringer av sider brukes bare om det finnes særskilte årsaker b)Automatisk videresending av besøkere skjer ikke på klientsiden c)Tidsgrenser benyttes bare om det finnes spesielle årsaker d)Om automatiske hendelser eller tidsgrenser brukes, varsles brukeren om dette, og det bør finnes en mulighet til å forlenge tidsintervallet
52
Menyer og navigasjon T7 – Automatiske hendelser e)Om automatisk utlogging brukes, skal om mulig data som brukeren har fylt inn, lagres og finnes igjen når brukeren logger inn neste gang f)Om et område oppdateres uten at siden lastes om bør dette være markert med WAI-ARIA attributtet aria-live
53
Eksempel: Skjemaer og e-tjenester T8 – Skjemaer skal være korrekt konstruert a)Ledetekster er knyttet til respektive skjemaobjekt, og redegjør tydelig for skjemaobjektets funksjon b)Seksjoner i skjemaer er gruppert Etikett ikke kodet som etikett Etikett uten kobling
54
Skjemaer og e-tjenester T8 – Skjemaer skal være korrekt konstruert c)Skjemalignende objekt er konstruert med teknikker for skjema
55
Struktur T9 – Bruk riktig element til rett formål a)Overskriftselement brukes for å formidle dokumentets informasjonsstruktur med korrekt hierarki
56
Struktur T9 – Bruk riktig element til rett formål b)Lister er korrekt kodet og brukes på rett måte
57
Struktur T9 – Bruk riktig element til rett formål c)Avsnitt er laget med elementet p og brukes på rett måte
58
Struktur T9 – Bruk riktig element til rett formål d)Sitat er markert med q eller blockquote e)Forkortelser og akronymer er forklart med henholdsvis abbr og acronym
59
Struktur T10 – Datatabellers konstruksjon a)Tabelloverskrifter identifiseres ved hjelp av th og caption Folkemengde, etter alder. Per 1. januar
61
Struktur T10 – Datatabellers konstruksjon b)Avanserte tabeller forklares kort med hjelp av attributtet summary c)Tabellceller anvendes utelukkende for tabelldata
62
Struktur T10 – Datatabellers konstruksjon d)Komplekse tabeller kompletteres med relevant kode Ryk og Reis Airlines Ingen avgang
63
Lenker T11 – Lenkers funksjon og beskrivelse a)Lenker er konstruert slik at de er fremtredende uavhengig av innstillinger i nettleseren
65
Lyd, bilde og komplekse medieformat T12 – Bruk ulike format til det de er tenkt å brukes til a)Tekst presenteres som tekst, ikke som bilder av tekst
67
Lyd, bilde og komplekse medieformat T13 – Beskrivelser av bilder a)Likeverdige tekstbeskrivelser finnes for alle meningsbærende grafiske element på nettstedet
68
Lyd, bilde og komplekse medieformat T13 – Beskrivelser av bilder b)Bildekart er klientbaserte, og har tekstbeskrivelser både for lenker og for bilder
69
Lyd, bilde og komplekse medieformat T14 – Håndtering av lyd a)Informasjon som presenteres som lyd er forklart i tekst b)Bakgrunnslyd kan enkelt stenges av manuelt, eller avsluttes automatisk innen 3 sekunder
70
Lyd, bilde og komplekse medieformat T15 – Håndtering av komplekse medieformat (PDF, Flash etc.) a)Det finnes en passende tekstbeskrivelse av materiale i komplekse format i tilknytning til dette materialet b)Materiale som presenteres med komplekse medieformat har blitt tilgjengelighetssikret
72
Visuell presentasjon T16 – Farger og kontraster a)Brukerens evne til å oppfatte ulike farger påvirker ikke forståelsen av innholdet
74
Visuell presentasjon T16 – Farger og kontraster b)Forgrunns- og bakgrunnsfarger gir til sammen tilstrekkelig kontrast
76
Visuell presentasjon T16 – Farger og kontraster c)Nettstedet blokkerer ikke brukerens mulighet til å gjøre egne innstillinger for farger og skrifttype i nettleseren
77
Visuell presentasjon T16 – Farger og kontraster d)Tekst bør ikke presenteres mot bakgrunn som skifter i farge eller nyanse
78
Eksempel: Visuell presentasjon T17 – Bevegelser i grensesnittet a)Nettstedet presenteres uten forstyrrende skjermflimmer, og uten bevegelige og blinkende elementer som ikke kan stoppes Karusell som ikke stopper
79
Informasjon og hjelp T18 – Beskrivelse av sider a)Sidene har unike og relevante sidetitler
80
Informasjon og hjelp T18 – Beskrivelse av sider b)Metadata består av informasjon som har betydning for siden og nettstedet <meta name="keywords" <meta name="description" <meta name="DC.Title"
81
Informasjon og hjelp T18 – Beskrivelse av sider c)Sidens hovedspråk er angitt i koden
82
Informasjon og hjelp T18 – Beskrivelse av sider d)Språk som avviker fra sidens hovedspråk angis
83
Informasjon og hjelp T18 – Beskrivelse av sider e)Forklaringer for hvordan funksjoner skal håndteres må være koblet sammen med funksjonen det gjelder
84
Responsive Design og uu
85
Universell utforming betyr Design for alle Ta utgangspunkt i de som har det vanskeligst Ta menneskers ulikheter i betraktning Lage 1 løsning som fungerer for ALLE
86
Responsive design betyr Design for alle (ulike enheter) Lag det slik at det fungerer for de med de enkleste enhetene Lag 1 løsning som fungerer for ALLE Kombineres ofte med progressiv forbedringprogressiv forbedring
87
Her er det likheter som vi bare må ivareta!
88
12 3 4 56 7
89
12 3 4 5 6 7 6
90
1 2 3 4 5 6 7 6 5 http://www.responsinator.com/
91
Utfordrende områder Sidehode Navigasjonen Størrelse vs. Plass Tekst Innmating
92
Sidehode
95
Navigasjonen
103
Størrelse vs. Plass
104
Tre ganger så mange synes at det er vanskelig å klikke på et objekt på websider, enn de som synes at det er vanskelig å klikke på et objekt i apps, i mobilen
107
Tekst
110
Innmating
112
Opprinnelig er Responsive Design bra, men vi står overfor mange utfordringer
113
Pass på å… Prioritere, spesielt i sidehode Tenke igjennom navigasjonskonseptet Ikke la objektene bli for små og ikke høyrejuster Skjul, men ikke fjern Minimere innmatingen 1 løsning for ALLE
114
HTML5
115
HTML5 og uu Varierende støtte i nettleserne – www.html5test.comwww.html5test.com Varierende tolking av hvordan HTML5 skal brukes Hjelpemidler ikke oppdatert til å håndtere de nye elementene
116
Bra i HTML5 Flere input-typer Større muligheter for å strukturere Støtter WAI-ARIA Støtter video og lyd Bedre støtte for utvikling rettet mot mobile enheter
117
Problemer med HTML5 Krever ofte fallback grunnet manglende kompatibilitet Elementene Article og Section skaper krøll med overskriftsnivåer for opplesende hjelpemidler Se også http://blog.paciellogroup.com/2012/08/not es-on-html5-accessibility-support-in-ie-10/ http://blog.paciellogroup.com/2012/08/not es-on-html5-accessibility-support-in-ie-10/
118
WAI-ARIA Accessible Rich Internet Applications
119
Eksempler: Hva er ARIA Økt tilgjengelighet i RIA: Landmarks Navigation, Search, Main Live regions Off, Polite, Assertive, Rude Aria-controls Assosiere en kontroll med et område WAI-ARIA
120
Eksempler: Hva er ARIA Aria-describedby Assosiere en beskrivelse med et område Role: Alert For meldinger som dukker opp Role: Alertdialog For meldinger som dukker opp og krever et valg WAI-ARIA
121
Å skjule objekter visibility:hidden display:none Aria-hidden left: -20000px;
122
Oppdateringer Varsle brukeren Viktig <> mindre viktig Visuelt Lyd? Informasjon?
123
HTML5 og WAI-ARIA HTML5 elementWAI-ARIA role articlemain footercontentinfo headerbanner navnavigation Tanken er at HTML5 skal erstatte WAI-ARIA
124
HTML5 og WAI-ARIA Kombiner HTML5 og WAI-ARIA Eksempel: Bruk elementet nav i html 5 og legg rollen/landmerket "navigation" direkte i nav-elementet.
125
Progressiv forbedring Innhold og navigering først – HTML Tilpassing av presentasjon og navigering for ulike plattformer – CSS Tilleggsfunksjoner for å forbedre brukeropplevelsen – RIA/ARIA
126
Tips og triks Validering av kode – WDG HTML Validator WDG HTML Validator Verktøy for sjekk av nettsteder – Accessibility Toolbar (IE) Accessibility Toolbar (IE) – Accessibility Evaluation Toolbar (Firefox) Accessibility Evaluation Toolbar (Firefox) – Web Developer Toolbar (Firefox) Web Developer Toolbar (Firefox) Evaluering av farger – Color Contrast Analyser Color Contrast Analyser Opplesende hjelpemiddel – JAWS 14.0 JAWS 14.0 Eksempel WAI-ARIA – http://test.cita.illinois.edu/aria/index.php http://test.cita.illinois.edu/aria/index.php Eksempel Ajax – www.oaa-accessibility.org/examples/ www.oaa-accessibility.org/examples/ Lesestøtte – Talende Web Talende Web
127
Det finnes ingen gjennomsnittsbrukere
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.