Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Refleksjoner rundt ledelse i ukjent terreng – om omstilling & endring Anita Krohn Traaseth Sunndalkonferansen 2015.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Refleksjoner rundt ledelse i ukjent terreng – om omstilling & endring Anita Krohn Traaseth Sunndalkonferansen 2015."— Utskrift av presentasjonen:

1 Refleksjoner rundt ledelse i ukjent terreng – om omstilling & endring Anita Krohn Traaseth Sunndalkonferansen 2015

2 Norge: ‘særstilling til omstilling’

3 Eksempel: omstilling i IT bransjen 60-tallet: Stormaskiner & lukkede rom, for spesialister 80- tallet: PC er skrivebordet og ut til ansatte 90-tallet: Laptops & internett, hjem & jobb, e-business I dag: Skya, mobil, sosiale medier

4 Reelt Maktskifte Konkurransekraften har endret seg fra effektiv produksjon til effektiv innovasjon De yngste setter innovasjonsagendaen, mindre skille mellom jobb & privat Nøkkelord: Personlig, Samtale, Verdi (ref Staude/Sosial kommunikasjon)

5 Nye forretningsmodeller - Modern Warfare, ,7 millioner spill solgt på 24t Over 2MRD i omsetning

6 Ukjent terreng HP Norge HP TRANSFORMASJONVEKST! DET UVENTEDE FÆRRE RESSURSER KAMPEN OM TALENTENESYNLIGHET

7 “re-designe” HP Norge garasjen

8 © Copyright 2012 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Om å sette spor: ?v=BRQagckWOdE ?v=BRQagckWOdE

9 Norsk næringsliv omstiller seg – det samme gjør Innovasjon Norge

10 Fire endringsdrivere

11 IN’s omstillingsprosess OrganisasjonStrategi Budsjett 2015Nedbemanning IN’s omstillingsprosess består av fire parallelle prosesser og er et resultat av selskapets egen analyse av siste 10 år og tusenvis av kundetilbakemeldinger: 1.Organisasjonsdesign- og implementering 2.Strategirevisjoner 3.Budsjett Nedbemanning Dette er en omstillingsprosses, ikke en klassisk nedbemanningsprosess alene Det vil ta rundt 3-5 år før vi ser de store effektene av ønskede endringer (kultur, samarbeid) Klare prioriteringer og leveranser vil blir presentert hvert år 21.mai 2015 presenteres resultatet av 9 måneders omstillingsarbeid

12 Kunden og oppdragene først! Organisasjonsstruktur Org så å si ikke endret på 10 år Fra internfokus og siloer, til økt oppgave- og tydeligere kundefokus Øke fokus på å få frem kompetanse HR, digitaliseringkunnskap styrkes Øke samarb kontorer hjemme og ute Sentralisering av enkelte arbeidsprosesser, ikke av fysiske kontorer og kundenærhet Økt beslutningsevne og lederkapasitet sentralt Større lokalt mandat og fullmakter

13 Strategi: Felles målbilde IN eiermålene: forenkle – internasjonalisere – innovasjonspolitikk - kundedialog Document effects 10yrs New organizational design and management Understand trends and external stakeholders (IN 2.0) Clarify customer needs and social mission (Time thieves analysis) Build trust through increased transparency Digitalization start-up (CRM) Fuel employee engagement (monthly AllEmployee meetings, updates on Intranet, involvement in projects like Drømmeløft, Brand strategy, use of Yammer etc) 10 years assessment Define future core competences Implement new organizational design and in-placement Build an HR strategy and define leadership behaviors (LT + LT2) Mobilize and deliver Drømmeløftet analysis Deliver InnovationSpeech with 2015 promises Define Sustainability for IN Define IN Internationalization role, profile & messages Build trust through transparency by sharing IN change processes, internal and external Revitalize brand platform New visual identity. New key messages Define core strategic projects for IN 2015 Define ‘nation branding’ strategy Digitalization step 1, Start-Ups ‘Digital first’ Self service portal Fix the Basics Tune new organization, lean projects, competence investments Sum up results for revised strategy 2015 Revise strategy for with Drømmeløftet as basis Define core strategic projects for 2016 Implement new HR strategy Communicate new vision, strategy and achievements Digitalization step 2: Continue digital first for new customer groups and improve backoffice efficiency Unleash the global market presence of innovation Norway to customers in a digital form Profound changes underway Norways leading think-tank for innovation Mission critical partner for owners and politicians:  Drømmeløfts consequences coming into actions  Receive more funding  Establish new customerprograms Developed and introduced a nation branding concept for Norway Digitalization step 3: Digital first is the standard for customers Digital-driven business development Empower customers with the proper council, from my knowledge to our knowledge «Thought Leader»

14

15 Kunderettede leveranser - 7 kundeløfter Selvbetjening til grundere Grunderportal/MinSide 2.Mer kapital til grundere Etablerertilskudd +110 MNOK til grundere 3.Kortere behandlingstid til grundere Etablerertilskudd fase 1 – fra 60-4 dager behandlingstid 4.Mer kapital til bygging og testing av grønne, teknologiske pilotanlegg Miljøteknologiordning mill – Bærekraft 5.Mer såkornkapital To nye sårkornfond (2016) 6.Levere på økte rammer (20MNOK) i utvprog for landbruk Mobilisere nye kundegrupper og flere prosjekter 7.Mer eksportrådgivning og EU-finansiering for grundere og veksbedrifter Skalere tilbudet til grundere med globale ambisjoner Få mer ut av EU-programmene – Finansiering og internasjonale partnerskap Økt etterspørsel etter eksportrådgivning fra uteapparatet

16 Fra 60 til 4 dager Average days March April 2015

17 Fokus 2015: sentralisere 4 arbeidsprosesser Låneadministrasjon (vedlikehold) Molde Saksbehandling på etablererstipend fase 1 (ETIL1) / Gründerportal Førde Dokumentasjonssenter (post/arkiv) Oslo Bad Banking (spesialengasjement) Oslo

18 Arbeidsverktøy: kortsiktige milepælsplaner Customer promises: Phase 1: Timethief analysis 15.january Organisation: Phase 1 inplacement 15.january Visionwork: Deliver first workingdraft, #Drømmeløftet to the Board 22.january  Organisation: Phase 2 inplacement and start of strategyprocess Feb/April LeadershipTeam: all vacant new roles hired, will be announced Jan 30th February 15th Budget: Budget 2015 and recommended downsizing to the Board 26.february  Customer promises: Phase 2: Clear priorities on value creations for customers March/April Organisation: inplacement level 2 of management Feb/March  Downsizing: Implement downsizing process with workforce council (separate plan) Before June 1st Strategy/Brand revision: strategy board meeting April 23rd April/May Strategy/Brand/organisation/innovationspeech presentations – internal and external May 21 st /June2nd  IN Internal Kick Off August 27th

19 #Drømmeløftet

20 Universitetet i Agder Fylkesbondelagene i Aust- og Vest-Agder Forskningsrådet SINTEF Astero AS ÅKP AS Koppernæs AS Legesea GE Vingmed Ultrasound Møller Bil Eco1 Energigården Norske Varmeleveranser AS Oplandske Bioenergi AS Norsk Bioenergiforening Bioland Eidsiva Bioenergi Opplandske Bioenergi AS Biodrift AS Norgenta - North German Life Science Agency HWF Hamburg Business Development Corporation NBCC Unger Fabrikker AS Eltek Fylkeskommunene Videregående skoler Energy Growth Partners Havkraft Statkraft Energi Norge Larviksbanken Den Norske Klub i Hamburg Commerzbank DNB Rainpower Bellona StormGeo Nobio Stormgeo Nofima Fylkesmannskontorer Eliptic Labs Etleap Montaag design StartUplab Alliance capital DirtyBit bSafe/Bipper Marsec XL Nurx LO NHO Skaperkraft Innovation Forum Norway Escalon Timely/Sporty Forgerock Meltwater Eliptic Labs Umoe Havgul Clean Energy Bergen Næringsråd Eidfjord Fjell & Fjord Hotel Thon Hotel Kautokeino Jazzköke Food in Action Nordic Choice Hotels Høgskolen i Ålesund Samisk Høyskole NTNU Fotballklubben Odd Grenland Prosjekt Sápmi Næringshage Comlight AS Sunnmørsposten 3IN Drammens Tidende NCE Maritime CleanTec Vannklyngen Smart Water Cluster GCE Blue Maritim GCE Node NCE Subsea Arena Heidner Hurum Success Communication CTO Projekt2508 GmbH Egge Gård MT - Marine Technologies Rørosmat Slakterens kjøkken Eiker gårdsysteri Nortura SA Matmerk Bryggeri- og drikkevareforeningen Wikborg Rein Dynatec Group AS Oshaug Metall A Norwegian Fashion Institute Moods of Norway Norwegian Rooms MESH Eyde-nettverket WW NMBU Universitetet i Oslo Mat og Drikke Næringsforum Nøtterøy Kommuner Norsk Industri Tekna Ferd KREM Ambassaden i London Stavanger Symfoniorkester Aker Solutions Det Norske Oljeselskap DNV GL Statoil Nordic Aquafarms Wilhelmsen Ships Services NordNorsk Reiseliv AS Hurtigruten Helsedirektoratet DIFI Norsk design- og arkitektursenter Samerådet Sametinget Sjømatrådet Stortingsrepresentanter Varner-Gruppen Telenor Agua Imara /SN Power BI

21 Resultater fase MNOK

22 Milestoneplan 2H Restructuring part 1: Focus on completing the downsizing process, June-July Restructuring part 2: Settle, develop and plan how the divisions/offices will co-work operatively in the new matrix, back-office functions, June-December All Employee meeting June 22nd: present new milestoneplan and individual milestoneplans from LT members August: LT gathering August (topic: deliver 7 customer promises, develop leadership principles LT2, digitalization plan 2019, Innovationpolitics targets) 1/1 conversations with development plan for all employees within August 26th Internal IN 2025 marking, August 27th Budget 2016 : October, first Statebudget input 2016, giving us directions, final in December Strategy : November: deliver content in New strategy period IN (strategysession with Board) – dream commitment report as basis December : Approve in Board: Premises, Budget, Ambitions IN 2016 (and new strategy for )

23 Næringer står i kø! Egenskaper i primærleddet påvirker produkt i sluttleddet

24 ALDRI FØR HAR ENTREPRENØRSKAPSLYSTEN VÆRT STØRRE I NORGE! ANDELEN SOM MENER ENTREPRENØRSKAP GIR HØY STATUS HAR STEGET FRA 59-83% I

25 Å ikke være historieløs https://vimeo.com/


Laste ned ppt "Refleksjoner rundt ledelse i ukjent terreng – om omstilling & endring Anita Krohn Traaseth Sunndalkonferansen 2015."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google