Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ver.14.04.2010 Velkommen ! Teorikurs for Førerlisens Drifting 2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ver.14.04.2010 Velkommen ! Teorikurs for Førerlisens Drifting 2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ver Velkommen ! Teorikurs for Førerlisens Drifting 2011

2 Instruktør og kursdeltakere
Hvem er vi ? Kort presentasjon av Instruktør og kursdeltakere

3 Norges Bilsportforbund (NBF)
All bilsport i Norge organiseres og kontrolleres av NBF. Aktivitetene organiseres i henhold til det Nasjonale Sports Reglement (NSR) og det Internasjonale Sports Reglement (ISR) som utarbeides av det internasjonale bilsportsforbundet i Paris, Fédération International de Automobile (FIA)

4 Nasjonal organisering
obs 4

5 DET NASJONALE SPORTSREGLEMENT (NSR)
utarbeides av NBF NBF er eneste instans som kan gi eller endre regler høyeste dømmende instans (Appelldomstolen) 5

6 Bilsportboka HVITE SIDER (først og sist i boka)
Om NBF (Organisasjon – Avgifter – Lisenser – Forsikringer) Adresser og Tlf. (Arrangører – Jurymedlemmer m.m.) Terminliste ROSA SIDER NSR – Det nasjonale sportsreglementet GULE SIDER Arrangørbestemmelser - Bane og sikkerhetsforskrifter GRØNNE SIDER Tekniske bestemmelser og reglement GRÅ SIDER Konkurransereglement BLÅ SIDER Mesterskap og Cup-reglement

7 NBF's OFFISIELLE ORGAN Side 30 § NBF har egen informasjonsspalte i avisen "Racing” spalten er å betrakte som en del av Bilsportboken NBF har egen nettside: innholdet er å betrakte som en del av Bilsportboken her meddeles reglementsendringer, presiseringer, kurs etc. 7

8 Bilsportforsikringer
Kollektiv ulykkesforsikring Med gyldig lisens og medlemskap i klubb, er du som fører dekket av den obligatoriske lisensforsikringen. Frivillig utvidelse av forsikringen vil ved 100% medisinsk invaliditet gi til sammen 1 million kroner. Arrangør og føreransvarsforsikring Tegnes av arrangøren og dekker ansvaret overfor tredjemann Samtlige banefunksjonærer og jurymedlemmer er ulykkesforsikret uansett antall.

9 OBS! Bilsportforsikringer
Personer som ikke er medlem av norsk folketrygd er ikke forsikret gjennom lisensen. Utenlandske personer som ikke er medlem av norsk folketrygd, men ønsker norsk lisens, MÅ tegne egen ulykkesforsikring

10 Lisenser Klubbmedlemskap Personlig lisens Vognlisens Reklamelisens
i organisasjon tilsluttet NBF Personlig lisens Utstedes av NBF etter godkjent kurs og søknad Fornyes hvert år Vognlisens Utstedes av NBF etter teknisk årskontroll og søknad Reklamelisens Utstedes av NBF

11 Per Bilsport Nasjonal førerlisens Drifting DI 11. 00030
Skal være samme som gyldig medlemskap fra klubb Husk – kvittering eller oblat for betaling!!!

12 Vognlisens Bilens identitetspapirer Vises fram på teknisk kontroll
Årskontroll må være gjort ved fornying Anmerkninger rettes før neste løp Hvis ikke skal lisensen inndras og sendes NBF Kan inndras ved store skader på bilen I så tilfelle må bilen ha ny årskontroll Ved tap/mistet lisens kreves ny årskontroll

13 Det arbeides med egne regler for Driftingbiler
Oslo 1/5-09 Per Bilsport Husk – kvittering eller oblat for betaling!!!

14

15 Tilleggsregler Utarbeides av arrangøren
§§ 31-32 Utarbeides av arrangøren Gjelder sammen med Bilsportboken Skal inneholde informasjon om løpet, NSR § 31 Kan ikke endres utenom oppfyllelse av § 32 Kun ved jurybeslutning som følge av ”force majeure” (uforutsette hendelser) Jurybeslutninger av sikkerhetsgrunner Et enstemmig førermøte Ved påmelding skriver man under på at man har akseptert disse reglene. De bør derfor være tilgjengelige i god tid før påmeldingsfrist.

16

17 Innsjekk - Lisenskontroll
Startnummer Oppdatert startliste Kvittering på startavgift Teknisk skjema Depotbilletter Søppelsekk Orden i dokumentene !!! (egen mappe er fint) Førerlisens Reklamelisens Klubbmedlemskap Vognlisens Førerkort Pass på gyldighet !!! (Personlige lisenser er gyldige t.o.m samme år som de er utstedt) § 231 Fører må personlig møte til administrativ innsjekk. På innsjekk skal fører-, vogn og reklamelisens samt klubbmedlemskap og førerkort (der dette kreves) fremvises. Dersom ikke dispensasjon er gitt av juryen, skal fører/anmelder som unnlater å møte til innsjekk gis startnekt på trening og konkurranse.

18 Konkurransereglement for Drifting
Drifting er en ferdighetskonkurranse med bil der målet er å kontrollere en bil i sladd gjennom en seksjon med svinger. Konkurransen dømmes ved at et dommerpanel gir poeng utifra følgende kriterier: hastighet, sporvalg, vinkel og showfaktor. Passasjerer er kun tillatt under trening. De skal ha samme sikkerhetsutrustning som fører. Må ha egen lisens (kan løse engangslisens) Juryleder oppnevnes av NBF. Fagdommere velges/oppnevnes av arrangør. Konkurranseområdet merkes tydelig. Deler av banen som ikke er en del av konkurranseområdet er å regne som transportetappe, max 50 km/t.

19 KLASSER Drifting Junior Drifting Club Drifting Semi Pro Drifting Pro
en ny klasse fra Må ha gjennomgått kurs, og krever ledsager med lisens. Drifting Club er ment for å slippe til nye utøvere som ønsker å prøve drifting, uten først å måtte bygge en bil for formålet. Klassen er beregnet for såkalte ”gatebiler” uten store modifikasjoner. Kan løse engangslisens. Drifting Semi Pro kjøres med to og to biler sammen i twin battles. Her er det forholdsvis enkle krav om bur og andre sikkerhets innretninger. Klassen har en farts reduksjon i forhold til PRO klassen. Det er begrensede førerkvalifikasjoner og nybegynnerstatus som gir mulighet til å delta i klassen. Visse muligheter for engangslisens, men anbefales ikke. Drifting Pro er klassen hvor man har strengere krav til bur og andre sikkerhets innretninger. Man har ingen fartsreduksjoner i PRO. Ikke lov med engangslisens i PRO under konkurranser. Se teknisk reglement for de forskjellige klassene for utfyllende tekniske regler.

20 Teknisk reglement for Drifting
Alle serieproduserte biler som oppfyller kravene i teknisk reglement for den enkelte klasse. Bakhjulstrekk Dekk som er beregnet for gatebruk. Slicks ikke tillatt. Beskyttelsesbur i henhold til regelverk. Sikkerhetssele i henhold til regelverk Ved konkurranse og trening skal alle løse gjenstander fjernes fra bilen.

21 TEKNISK KONTROLL Før enhver trening, testing og konkurranse
i første rekke av sikkerhetsmessig art ved sikkerhetsmessig tvil – gis startnekt tidligere anmerkninger i vognlisens skal være rettet. personlig sikkerhetsutstyr skal kontrolleres Teknisk kontrollant kan anmerke mangler i vognlisensen Støy og Vektkontroll (§ 303) Protest mot teknisk startnekt må leveres umiddelbart

22 Personlig sikkerhetsutstyr
§ 304 Hjelm Kjøredress Undertøy Balaklava Sko og hansker 8. Sikkerhetsseler 9. Stoler 10. Brannslukker 11. Bur Benyttes alltid under, trening, testing og løp Utstyret skal være vedlikeholdt og skal være tydelig merket etter gjeldende krav

23 Løpsleder Faktadommere Baneobservatører
Lederen er ansvarlig for gjennomføringen av stevnet i samsvar med det oppsatte program. Faktadommere Protest mot avgjørelse av en faktadommer kan ikke behandles, i det disse avgjørelsene er endelige. Dersom en faktadommer ser at det beviselig er gjort en feil, kan beslutningen gjøres om dersom dette godkjennes av juryen. En slik bestemmelse kan ikke føre til at en konkurranse skal kjøres om. Baneobservatører Skal observere og rapportere til jury og/eller løpsleder 23

24 Førermøte Obligatorisk !!! Spørsmål Event. Endringer i tilleggsreglene
Holdes minimum 30 min. før start Hvor, når ? Presentasjon av funksjonærer Praktisk informasjon Startprosedyre, praktisk organisering Obligatorisk !!!

25 § 270 – se også de respektive greners regler
ver FLAGGREGLEMENTET § 270 – se også de respektive greners regler Flaggreglement Kommunikasjon mellom førere og funksjonærer Øker sikkerheten Fører eget ansvar: å merke seg hvor flaggpostene står å følge med på posten når han passerer å vite at neglisjering av flagg fører til straff å kunne flaggreglene før start § 270 ver

26 Flaggreglement ver Startvimpel = nasjonalt flagg, eller annet startsignal opplyst i tilleggsregler/førermøte. Løpet er stoppet. Kjør sakte i retning depot, vær klar til å stanse, vent på beskjed. Brukes også ved feil start eller å stenge banen. 1 bevegelig flagg. Hindring i banen. Kjør hensynsfullt, reduser farten. Du har ikke lov til å konkurrere i gul flaggsone, og forbikjøring er strengt forbudt til hindring er passert. 2 bevegelige flagg. Samme som over men hele eller deler av banen er blokkert. I Racing og karting er forbikjøring først tillatt etter grønt flagg på neste post. ver

27 Flaggreglement ver Gult flagg med røde striper; Glatt bane (olje, vann eller lignende). Benyttes i de tilfeller forholdene forandres under kjøring. Kan tas ned når det forventes at førerne er kjent med forholdene. Svart flagg med orange sirkel; Fører med angitt startnummer har teknisk feil på bilen eller personlig utstyr. Kjør til banedepot ved neste passering!!! Svart/hvitt diagonalt delt flagg; Fører med angitt startnummer idømmes advarsel for ureglementert kjøring. Svart flagg; Fører med angitt startnummer skal kjøre til banedepot ved neste passering. Svart/hvitt rutete flagg; Løpet er slutt. Kjør rolig inn i depot (eventuelt kjøre til parc fermè dersom det er bestemmelser om det.) * ver

28 Juryens plikter og myndighet.
Juryen har den absolutte myndighet for håndhevelse av bestemmelsene. De skal avgjøre enhver tvist som måtte oppstå under en konkurranse med den begrensning som følger av dette reglements bestemmelser vedrørende adgang til appell. Skal ikke ha noen utøvende plikter i samband med stevnets organisasjon. Juryleder oppnevnes av NBF, øvrige fagdommere av arrangøren. Bekrefte resultatlisten og skriver rapport fra løpet.

29 Straffereaksjoner Reprimande Mulkt Utelukkelse Suspensjon
§ Reprimande skriftlig beslutning tas av jury og/eller NBF Mulkt inntil kr ,- Betalingsfrist 48 timer Utelukkelse fra heat eller hele løpet Suspensjon inndragning av lisens for et bestemt tidsrom beslutning tas av NBF Diskvalifikasjon inndragning av lisens uten tidsbegrensning

30 Protester § 93. Rett til protester. § 94. Fremlegging av protest.
Med dette legger jeg inn protest på start nr. 108 Hans Hansen for usportslig kjøring i 2. omgang, heat nr. 3. PROTEST Han skiftet spor gjentatte ganger for å hindre meg i å kjøre forbi ham under hele heatet. I siste sving før mål hadde jeg halve bilen min foran ham, men han svingte over mot meg slik at jeg ble presset utenfor banen. Jeg mistet minst 2 plasser på dette. Start nr. 106 Ole Olsen som kjørte i samme heat kan bevitne dette. Min mekaniker har videofilmet hendelsen. Sted: xvbfgjgkkhlgkhj Dato: Med hilsen start nr 102 Jens Jensen Protestgebyr på Kr. 1000,- mottatt: Løpsleders Navn kl.: 12.00 § 93. Rett til protester. Enhver anmelder og involvert lisensinne- haver uansett nasjonalitet har rett til å protestere. Må innlevere så mange protester som det er anmeldere involvert i saken. § 94. Fremlegging av protest. Skal være skriftlig og leveres til Løpsleder. Skal være vedlagt protestgebyr. Størrelsen er fastsatt av NBF. Ved ”teknisk protest” skal depositum som fastsatt av NBF legges ved. Protestgebyret og eller depositum tilbakebetales dersom protesten tas til følge, eller dersom NBF fatter beslutning om dette. Protestgebyr skal oversendes NBF sammen med juryens rapport. § 103 Appell Enhver anmelder og involvert lisensinnehaver uansettnasjonalitet har rett til å appellere til NBF enhver beslutning eller idømt straff fattet av et stevnes jury eller DU

31 Ren bilsport – rettferdig konkurranse
Last ned Utøverhåndboken - Plikter - Utførelse av kontroll - Dine rettigheter Kap. 13 §§

32 Resultater På oppslagstavle Uoffisielle - Offisielle
Protestfrister !!! 32

33 Premieutdeling I følge tidsskjema Ramme rundt premieutdelingen
Førernes bekledning ?

34 Praktisk prøve Innsjekk Teknisk kontroll Førermøte Banekjøring
Adlyde signaler (flagg)

35 SØKNADSSKJEMA Fylles ut nøyaktig Kvitteres av instruktør
Sendes inn til NBF og lisens kommer i posten med giro for innbetaling av avgift. Andre skjema:

36 TEORIPRØVE Løses selvstendig Benytte Bilsportboka og egne notater
Si fra om du har skrive-/lese- problemer Ca 30 minutter

37 Lykke til med din bilsportsaktivitet
! Lykke til med din bilsportsaktivitet Norges Bilsportforbund - Postboks 60 Bryn Oslo Telefon Telefaks -


Laste ned ppt "Ver.14.04.2010 Velkommen ! Teorikurs for Førerlisens Drifting 2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google