Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Smartere Transport – hva kan teknologien hjelpe oss med?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Smartere Transport – hva kan teknologien hjelpe oss med?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Smartere Transport – hva kan teknologien hjelpe oss med?
Siri vasshaug 2. mai 2019 Foto: Thor-Wiggo Skille

2 Hvem er våre kunder? Zhou Huan 63 år, gift, 1 voksent barn
Yrke: Dataingeniør Bosted: Changhai Hvem er våre kunder? Peder Nikolaisen 38 år, samboer. 1 barn Daglig leder sportsbutikk i Mosjøen Hanne Olsen 45 år, gift, 2 barn 5 og 12 år Yrke: Kommuneingeniør Bosted: 7 km utenfor Mosjøen sentrum Arnt Jensenius 72 år, enkemann, ingen barn Yrke: Pensjonert fisker Bosted: Leknes i Lofoten Karoline Jakobsen 17 år, kjæreste Yrke: Elev videregående Bosted: 5 km utenfor Bodø

3 Karoline Det er lørdag. Karoline skal på jobb. Hun åpner mobilenog får tips om at siden det er sol og lite vind er el-syklene er godt alternativ. Det er en ledig nedi bakken. Karoline parkerer sykkelen i sentrum. Når hun er ferdig på jobb har det begynt å regne. Appen tipser henne om at 17:10-bussen fra sentrum er stappfull. Venter hun 10 minutt på feks Stormen bibliotek kan hun ta en buss som ikke er så full. Karoline følger rådet. Hun trekkes for billettene fortløpende. Etter middag stikker Karoline på kino. Hun tar bussen ned til byen og oppdager at hun har tjent 200 miljøpoeng den siste måneden. De bruker hun på popcorn. Når hun skal hjem tar hun «kjør-meg-hjem»-bussen som kjører henne rett til døra – fordi mamma er så bekymret for henne på kvelden.

4 Zhou Zhou kommer til Bodø for å være her et døgn. På flyplassen blir hun møtt av et skilt på kinesisk. Det har en QR-kode som sender henne rett til «Opplev Bodø»-appen. På kinesisk tilbys hun flere valgmuligheter. Hun velger å sende av gårde bagasjen rett til rommet. Så tar hun en fly-sykkel. Den finner hun frem til ved kinesiske skilt på flyplassen. Appen guider henne rundt i Bodø. Først sykkel til sentrum hvor hun går i havna via Stormen bibliotek til torget og domkirka. Så hjelper appen henne å ta en buss til Flymuseet og ned til Bodøsjøen friluftsmuseum. Neste dag sender hun bagasjen av gårde fra hotellet og går den korte veien opp til flyplassen. På veien leser om kunsten på Moloen.

5 Mobility as a Service (MaaS)
Billettering og betaling Automatisering Informasjon Samarbeid Flere eller færre tilbud?

6 Hindringer? Komplekse data Personvern Deling og sikring av åpne data Eierskap til data

7 Smartere Transport i Norge
Konkurranse utlyst av samferdselsdep. Kun fylkeskommuner kan søke. Søknadsfrist 9. april Totalt 100 mill som fordeles på 1-3 vinnere Skal stimulere til lokal innovasjon og utvikling Mobility as a Service Automatisering Sammenkoplede/samvirkende kjøretøy Intelligent, sensorbasert infrastruktur Arkitektur og bruk av standarder Ønskelig med private og offentlige selskaper og Bodø kommune har sammen med Nordland fylkeskommune Avinor og Telenor levert søknad til samferdselsdepartementet til konkurransen Smartere Transport i Norge. Fokus på kollektive løsninger i bykjernen i Bodø. Vi har over tid fått en bedre kollektiv tilbud inn og ut av byen, men har noen utfordringer internt i bykjernen. Og den utfordring blir bare større med ny flyplass og ny bydel. Vi skal reduserer klimautslipp ved å endre reisevaner. Det skal vi få til ved å tilby gode alternativer, og ved å gi innbyggere og besøkende kunnskap om eget forbruk. Kanskje vi ha konkuranser på jobb eller på skolen. Vi skal tilby en sømløs reiseopplevelse, gjennom Mobility as a Service og nye og forbedret betalingsløsninger. Gi publikum tilgang til informasjon i sanntid og tjeneste i rett tid som bidrar til mer effektiv transport. Dette handler om data, store mengder data. Og om å gjøre det forståelig og nyttig for hvermansen. Det kan bety sanntidsinfo om fulle eller tomme busser. Sanntidsinfo om tilgjengelige kommunale deilingsbiler. Besøkstall til biblioteket. Legetimer som korresponderer med busstilbudet… Lista er lang. Ved å tilby åpne data legge et grunnlag for innovasjon og innovative anskaffelser – vi skal gjennom vår ByLab bidra til at lokale og regionale aktører skal være med å finne løsningene for fremtidens transport i Bodø.

8 Dette betyr blant annet
Ny betalingsløsning Mulig uttesting av førerløse kjøretøy Samlet info om kommunale og kommersielle tjenester, og dermed «vennlig dytte» (nugding) folk til å benytte seg av kollektivtrafikk Individuelt miljø-dashboard for innbyggerne – spore eget forbruk – få tips om mulig endringer Mobility as a Service Delingsbiler By-sykler Lokal medvirkning og lokal innovasjon Autonom bagasjehåndtering «Levende» veiviser


Laste ned ppt "Smartere Transport – hva kan teknologien hjelpe oss med?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google