Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DET Å VÆRE PROFESJONELL YRKESUTØVER

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DET Å VÆRE PROFESJONELL YRKESUTØVER"— Utskrift av presentasjonen:

1 DET Å VÆRE PROFESJONELL YRKESUTØVER
GBE

2 SERVITØR OG KOKKEYRKET ER BÅDE GIVENDE OG SLITSOMT
Hverdagen kan være stressende. Mange daglige rutiner krever at du er prosent til stede. Arbeidet kan være fysisk hardt. Servitørene går mange kilometer i løpet av en arbeidsøkt. Du må være blid og imøtekommende. GBE

3 Å være utadvendt er en stor fordel for servitørene.
Du må være effektiv. Å være utadvendt er en stor fordel for servitørene. Kvaliteter som teller, er humor og humør. Det er virkelig ille å møte sure arbeidskollegaer. GBE

4 En profesjonell yrkesutøver:
er blid og vennlig liker å arbeide med og for mennesker viser omsorg viser interesse og er glad i jobben sin har som mål å gi gjesten en god opplevelse har gode fagkunnskaper kan kommunisere godt med kollegaer kan salgskunsten – vet hva som er lønnsomt, det som gir fortjeneste er hygienisk og har god produksjonshygiene GBE

5 PERSONLIG FRAMTREDEN:
Opptredenen din vil alltid være gjenstand for oppmerksomhet. Det er viktig at du får gode arbeidsvaner. Som servitør er du bedriftens ansikt utad. GBE

6 Det vil si at de ikke kommer til å besøke restauranten med det første.
Et smil og et nikk kan ha avgjørende betydning for hvordan gjestene opplever besøket. Teorien er slik: En gjest som er veldig misfornøyd med totalopplevelsen, forteller det garantert videre til familie, venner og kjente. Det vil si at de ikke kommer til å besøke restauranten med det første. GBE

7 En servitør må kunne svare på gjestenes spørsmål
En servitør må kunne svare på gjestenes spørsmål. God fagkunnskap er viktig. Kunnskap om råvarer, tilberedningsmetoder og drikkevarer er helt nødvendig for å svare på spørsmål fra gjestene. Servitøren må også kunne svare på spørsmål fra turister som lurer på severdigheter i området samt rutetabeller for buss, båt og lignende. GBE

8 HOLDNINGER I ARBEIDSLIVET:
Dine holdninger har mye å si for hvordan du fungerer i en bedrift. De som eier bedriften, vil at de ansatte gjør det beste ut av arbeidet sitt. Sløsing, svinn og tyveri koster bedriften mye penger. Disse pengene kunne blitt brukt til supplering av utstyr, kompetanseheving eller sosiale tilstelninger. GBE

9 Unødvendig fravær koster masse penger.
Dersom du ikke møter på jobben, går det ut over både kollegaer, gjester og bedriften. Unødvendig fravær koster masse penger. Å sette inn en vikar betyr at bedriften får en stor ekstra kostnad. GBE

10 Her er noe du kan tenke over:
Ikke ring og si at du er syk om du ikke er det. Gjør ditt beste for å bidra til et godt arbeidsmiljø. Ikke ta penger, råvarer eller andre ting fra bedriften. Om du gjør en feil, er det best å innrømme det. Ikke snakk nedsettende om bedriften eller kollegaer. Vær lojal mot gjestene. GBE

11 PERSONLIG HYGIENE: Vær forsiktig med sminke.
Smykker bør ikke brukes, fordi de er en bakteriebombe. Pass ekstra godt på å bruke deodorant. Vær forsiktig med parfyme. Lange negler samt neglelakk tar seg dårlig ut. Håret må være rent og i en ryddig frisyre. Dersom det er for langt, må du sette det opp. GBE

12 Synlig piercing eller tatovering bør ikke forekomme.
Tenk over hva du spiser og drikker før du skal på jobb. Ingenting er så frastøtende som dårlig ånde. Pass på tennene dine. Synlig piercing eller tatovering bør ikke forekomme. Ha flere skift med strømper og sko i garderobeskapet. GBE

13 UNIFORMEN: er bedriftens ansikt utad
gjør at gjestene gjenkjenner deg som servitør eller kokk er ofte tilpasset interiøret, bedriftstypen og forretningsideen skal alltid være hel, ren og strøken GBE

14 Ting som kan være lurt å ha i garderobeskapet:
For kokker og servitører: deodorant ekstra undertøy ekstra sko For servitører: sysaker sikkerhetsnåler pussefille til sko GBE

15 FAGBREV: vg1 restaurant- og matfag vg2 kokk- og servitørfag
to år som kokk eller servitørlærling i en godkjent lærebedrift GBE

16 AKTUELLE YRKER MED KOKKEFAGBREV:
matskribent – restaurantmelder i mediene mat- og ernæringskonsulent kursholder markedsføring av norske råvarer til utlandet restaurantkokk - institusjonskokk produktutvikler innen mat selger av kjøkken, kjøkkenutstyr eller matprodukter GBE

17 AKTUELLE YRKER MED SERVITØRFAGBREV:
reiseleder/guide kursvert/-vertinne resepsjonsarbeid produktutvikler av: service, glass og bestikk servitør flyvert/-vertinne bartender vinkelner selger av vin- eller restaurantutstyr GBE

18 VIDEREUTDANNING: Påbygging = generell studiekompetanse
Bachelor- eller masterutdanning i hotelledelse Dette gir mange muligheter til spennende lederjobber innen hotell-, restaurant-, reiselivs- og servicenæringen GBE


Laste ned ppt "DET Å VÆRE PROFESJONELL YRKESUTØVER"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google