Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanseforvaltning for Det Uforutsette (DU)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanseforvaltning for Det Uforutsette (DU)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanseforvaltning for Det Uforutsette (DU)
– OR og danningsmodeller Hvilke danningsmodeller er best for å ivareta kompetanseforvaltningen til å håndtere det uforutsette og forutsette i Forsvaret/Forsvarssektoren En danningsanalyse Professor, Dr. Glenn-Egil Torgersen, FHS/FSTS/MLS/Miled&metode, leder forskningsgruppe Kompetanseforvaltning for det uforutsette

2 Fire danningsmodeller
Se også: Torgersen, G. E. (2015). Pedagogikk for det uforutsette. Fagbokforlaget. Modell Kjennetegn kompetanseforvaltning Forutsett vs. det uforutsette Den encyklo-pediske Prinsipp: Helhet og bredde, Kompetanse: «Generalist» Innhold: Mange fag/emner i utdanning og trening/øvelser Styring: Overordnende og mange læringsmål Eksempel: Krigsskolene, grunnskolen, «allmennlærere», dagens offiserer Økt sannsynlighet for å møte hendelser som kompetansen/treningen dekker /»har trent på» Kan skape usikkerhet/ handlingslammelse i møte med nye og utrente situasjoner Den Formal-dannende Prinsipp: Overføring av kompetanse Kompetanse: Spesifikke evner, verdier og personlighet, evnegeneralisering og overføring Innhold: Enkelte definerte fag/emner/HR/leder-prosesser i utdanning og trening/øvelser, Styring: Overordnede implikasjonsmål Eksempel: Beslutningstrening, simuleringer, logisk trening/læring, lederutvikling Kompetansen kan overføres til å håndtere også nye hendelser Usikkert, lite dokumentert at slik overføring faktisk er mulig/gjelder alle, og kan redusere mestringstro Den kategoriske Prinsipp: Historiske eksempler og spesialisering Kompetanse: Eksempelgeneralisering og overføring Innhold: Utvalgte eksempler fra historien i utdanning og trening/øvelser, funksjonalitet og definering av kompetansespesialisering i gitte avgrensede funksjoner og roller (det byråkratiske arbeidsprinsipp) Styring: Fag- og funksjonsspesifikke mål Eksempel: Case, øvelser på ulike nivå i offisersutdanningene (med erfaring/eksempler fra eks. 2 vk, Afg, 22. juli) eller sannsynlige case og utfordringer innen definert profesjon, funksjonsutdanninger, spesialisering, OR? Gir solid kompetanse på hendelser som har skjedd, og som kan skje igjen Kan beramme kompetansespennet, og redusere handlingskompetansen ved nye og ukjente hendelser indirekte Prinsipp: Underveislæring og verdien av å ikke vite eksakt Kompetanse: Kreativitet, improvisasjon og samhandling (kompetanseutveksling) Innhold: Problemløsning, ukjente case, samhandlingstrening, informasjonseleksjon i kaos/informasjonsmangfold, diskusjon, i og utenfor faglig/rolle- funksjoner. Styring: Formale læringsmål (knyttet til innholdet i læringsaktivitetene) Eksempel: Beredskapstropp/spesialsoldater, kunstutdanning, DU-trening for ledere og lærere. Gir mindre handlingskraft på spesifikke og kjente hendelser Kan øke handlekraft og mestringstro ved ukjente og uforutsette hendelser

3 Vurdering og anbefalning
Alle profesjoner ønsker i prinsippet alle disse danningsmodellene og kompetanseområdene – det er ikke mulig, noen må vektlegges mer enn andre i kompetanseutviklingen/utdanningene OR kan få for stort tyngdepunkt i kategorisk danningsmodell, noe som kan redusere kampkraft for det uforutsette Det kan imidlertid kompenseres ved å iverksette og styrke den indirekte og evt encyklopediske tilnærmingen som regelmessig oppfølgende utdannings- og kompetansetiltak for denne gruppen


Laste ned ppt "Kompetanseforvaltning for Det Uforutsette (DU)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google