Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sivilprosess Møyfrid Hveding.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sivilprosess Møyfrid Hveding."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sivilprosess Møyfrid Hveding

2 Disposisjon Hva er sivilprosess Lovgivningen Rettsystemet
Forberedelse til rettssak Selve rettssaken Dommer og andre avgjørelser Ankemuligheter Rettsvirkning

3 Rettsregler Materielle Rettigheter og plikter Prosessuelle Kjøreregler

4 Kjøreregler for håndtering av konflikter Hvorfor?
Sikrer forutsigbarhet Sikrer likhet for loven Kjennetegn på siviliserte kulturer ”survival of the fittest” Selvtekt

5 Prosessregler - når? FØR
Reglene om veien fram mot domstolsbehandling av en sak UNDER Reglene om hvordan saker behandles for domstolene ETTER Reglene om hvilken virkning domstolsbehandlingen gir

6 Prosessformer To prosessformer: Sivilprosess Straffeprosess
Utgangspunkt: alle rettslige kjøreregler som ikke hører inn under straffeprosessen er sivilprosess

7 Hva er straffeprosess? Forbrytelse og straff Trafikkforseelser
(Ærekrenkelser – ble avkriminalisert og tatt ut av straffeprosessen 1. oktober 2015) Med få unntak det offentlige som anlegger sak mot privatpersoner Dømmende virksomhet i regi av det offentlige innført ved Magnus Lagabøtes landslov i 1274 og bylov i 1276

8 Da gjenstår… Stikkord: interessekonflikter
… konflikter mellom privatpersoner … konflikter mellom firma … konflikter mellom privatpersoner og firma … konflikter mellom privatpersoner eller firma og det offentlige, utenom straffeprosessens område Stikkord: interessekonflikter

9 Rettskilder Særregler om prosess på enkeltområder i mange forskjellige lover Jordskifteloven Skjønnsloven Barneloven Etc.

10 Hovedrettskilde Tvisteloven Lov av 17. juni 2005
I kraft fra 1. januar 2008 Domstolloven – som gir regler for selve domstolene

11 Tvistelovens formål § 1-1. Lovens formål
(1) Loven skal legge til rette for en rettferdig, forsvarlig, rask, effektiv og tillitskapende behandling av rettstvister gjennom offentlig rettergang for uavhengige og upartiske domstoler. Loven skal ivareta den enkeltes behov for å få håndhevet sine rettigheter og løst sine tvister og samfunnets behov for å få respektert og avklart rettsreglene. (2) For å oppnå formålene etter første ledd, skal - partene få argumentere for sin sak og føre bevis, - partene få innsyn i og mulighet for å imøtegå motpartens argumentasjon og bevis, - partene på ett trinn av saken kunne redegjøre muntlig for den og føre sine bevis umiddelbart for retten, - saksbehandlingen og kostnadene stå i et rimelig forhold til sakens betydning, - ulikheter i ressurser hos partene ikke være avgjørende for sakens utfall, - viktige avgjørelser begrunnes, og - avgjørelser av vesentlig betydning kunne overprøves.

12 Rettssystemet domstolhierarkiet
Forliksrådet Et forliksråd i hver kommune Forliksrådets medlemmer, som ikke er jurister, blir oppnevnt av kommunestyret Mistet sin status som domstol med tvisteloven Meklingsinstitusjon Kan avsi dom hvis begge parter er enige om det Begynner med en forliksklage Alle saker mellom private har som hovedregel begynt i forliksrådet, med mindre de har vært positivt unntatt eller det har vært advokat på begge sider Ved tvisteloven kan mange flere saker gå forbi forliksrådet

13 Tingretten Norge er inndelt i 63 rettssogn som har hver sin tingrett.
Førsteinstans i nesten alle saker Noen få unntak – særdomstoler Én dommer i hver sak, men kan ha med seg to meddommere, eller sakkyndige dommere Mange har sikkert lagt merke til at i store saker som Jensen-saken og ABB-saken så er det gjerne oppnevnt to tingrettsdommere som skal ta seg av saken. Det er da likevel bare en som er administrator i retten, og dersom vedkommende er tilstede hele tiden vil den andre egentlig ikke ha noen ordentlig rolle. Grunnen til at det oppnevnes to er bare at man skal ha en backup dersom hoveddommeren blir syk i løpet av saken.

14 Lagmannsretten Det er 6 lagmannsretter rundt om i landet:
Borgarting i Oslo Eidsivating på Hamar Agder i Skien Gulating i Bergen Frostating i Trondheim Hålogaland i Tromsø Lagrette (jury) brukes ikke i sivile saker Settes ved tre fagdommere og eventuelt to sakkyndige meddommere. Fra nyttår vil det heller ikke bli benyttet Lagrette/Jury i straffesaker. Det ble bestemt ved lov at lagretteordningen for alvorlige straffesaker i lagmannsretten skulle avvikles fra De erstattes av to fagdommere og 5 meddommere. Tidligere kritikk av at juryen ikke har vært nødt til å gi noen forklaring på sine dommer. Kompromiss. Ingen helt fornøyd med ny ordning. Forsvarsadv. Synes det er for få legdommere og dommerne synes det er for få fagdommere…

15 Høyesterett Det er bare ÉN Høyesterett Vanligvis 5 dommere i en sak
Storkammer med 11 dommere Plenum 2016 Når Høyesterett har avsagt en dom er det endelig! Endelige avgjørelser; med mindre det strider mot menneskerettighetene eller Norges øvrige internasjonale forpliktelser, for gjør dommen det kan den i enkelte tilfeller tas videre til internasjonale domstoler, som menneskerettighetsdomstolen i Strassburg eller EFTA-domstolen i Luxemburg. 2016 – En sak i plenum, 10 av 17 dommere kom til at en boikottaksjon i regi av Norsk Transportarbeiderforbund var i strid med etableringsretten etter EØS-avtalen art. 31. Og to i storkammer; den ene var om reglene om innløsning av festetomt i tomtefesteloven § 37 var i strid med eiendomsretten etter EMK. En annen tomtefestesak ble avvist av HR i storkammer, fordi de mente forholdet egentlig var avgjort ved en dom i 2006.

16 Høyesterett Sjefen: Høyesterettsjustituarius Toril Marie Øie
Nr 4 i Norge etter kongen, stortingspresidenten, og statsministeren 20 dommere

17 Høyesteretts ankeutvalg
Tidligere kalt Høyesteretts kjæremålsutvalg Sorteringsinstans for Høyesterett Avgjør anker over saksbehandlingsavgjørelser

18 Mekling Utenrettslig mekling Rettsmekling

19 Litt statistikk

20 Hvem kan gå til sak? Tvisteloven – § 1-3 : ”reelt behov for å få saken avgjort i forhold til saksøkte” Kan kun ta ut stevning i saker hvor resultatet vil få rettslig betydning for saksøkeren Tvisteloven åpner også for større grupper kan gå til sak sammen i større grad enn etter den tidligere loven Oslo kommune DNB Cannabis

21 Forberedelse til rettssak Stevning og tilsvar
Stevningen Den offisielle starten på en rettssak Plikter før sak reises Presentasjon av konflikten fra saksøkerens side, angivelse av bevis og vitner samt hvilke rettsregler man mener støtter saken. Til slutt påstanden, som er en angivelse av hva saksøke mener bør bli resultatet av rettsbehandlingen. Tilsvaret Saksøktes svar Presenterer konflikten fra saksøktes side, og angir dennes påstand.

22 Hvor kan stevning tas ut?
Vanligvis der saksøkte bor eller har hovedkontor Unntak f.eks Der fast eiendom er Der barnet bor Der skaden er skjedd

23 Forberedelse til rettssak Prosesskriv
Skriftveksling etter stevning og tilsvar Svar på motpartens anførsler Nye bevis eller vitner etc.

24 Prosessledelse Dommeren skal delta aktivt i saksforberedelsen og skal kjenne saken ordentlig før hovedforhandling Formålet er å forenkle og forkorte prosessene og gjøre dem mer kostnadseffektiv

25 Hovedforhandling Muntlig Bevisumiddelbarhet Partsavhør Vitneavhør
Småkravsprosess – nytt i tvisteloven En forenkling av saksbehandlingen ved krav under kr og ved enkelte andre saker

26 Dom og andre avgjørelser
Realitetsavgjørelse Kjennelse Avgjørelse vedr. andre deler av saken enn selve tvistegjenstanden tidsfrister

27 Rettsmidler/anke Forliksrådet – stevning til tingretten
Tingretten – anke til lagmannsretten Lagmannsretten – anke til Høyesterett Høyesterett – ingen ankemulighet

28 Saksomkostninger Sterkere styring med advokatenes salærkrav
Proposjonalitetsprinsippet Prosessrisiko Utgangspunktet: den som vinner saken fullstendig får dekket sine omkostninger av motparten Svært ofte: dommen er en mellomløsning og hver tar sine saksomkostninger Egne regler for småkravsprosess

29 Takk for meg! Dersom det er noe dere lurer på, så ta gjerne kontakt:
Mob:


Laste ned ppt "Sivilprosess Møyfrid Hveding."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google