Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

IT-perspektivet i Finansnæringen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "IT-perspektivet i Finansnæringen"— Utskrift av presentasjonen:

1 IT-perspektivet i Finansnæringen
CIO Forum Bank - Finans adm. direktør Idar Kreutzer Finans Norge

2 Finans Norges rolle i IT-strukturen
Ansvar for følgende samfunnskritiske operasjoner: 3 millioner unike brukere 310 millioner transaksjoner pr år 6,6 millioner kort 1,2 milliarder transaksjoner pr år Markedsandel på 88 prosent 2 milliarder transaksjoner pr år milliarder kroner i ”omsetning”

3 IT-leverandører i alle ledd
Illustrasjon av tekniske tjenester knyttet til en BankAxept-transaksjon Komplekst kretsløp Mange IT-aktører Alle må levere – alltid Systemer som må snakke sammen Standarder og formater Internasjonalisering Kort Terminal Mottakssystem Innsamlingssystem Kortadministrasjon/ Bankdatasentralen Switch (autorisasjon) Kilde: Finans Norge og Konkurransetilsynet

4

5 Fra papir til elektronikk
Milliarder transaksjoner

6 Effektivisering gir konkurransekraft
Kilde: SSB

7 Vi har gjort noe riktig ”Noregs Bank vurderer betalingsformidlinga i Noreg som effektiv samanlikna med andre land”

8 Mest kostnadseffektive i Europa
Samfunnsøkonomiske kostnader i prosent av BNP: 13 EU-land: 0,96 % Sverige: 0,68 % Danmark: 1,00 % Norge: 0,49 % Høy bruk av kort og tilsvarende lav kontantbruk Klart raskere* gjennomføring enn i EU, men litt tregere enn i UK Lave tap på kort per innbygger (bare slått av Danmark) Kilde: ECB og Norges Bank, * ved bruk av debetkort. Tidsbruk fra initiering til autorisering målt i sekunder

9 Er det slik vi vil betale i fremtiden?
Men noe kan bli bedre … Forretning? Bankene har ”gitt bort” inntektene på betalingsformidlings-området Innovasjon? Kun i betalingsterminal Kun online betaling Kun plastkort Kun med chip og pin-kode Kilde: Norges Bank Er det slik vi vil betale i fremtiden?

10 Utfordringer krever tiltak
Eksisterende og nye aktører Kontaktløst Mobil App-er Sky-tjenster e-postbetaling Lojalitetsprogrammer EU-regulering Vil gi konkurrentene tilgang til infrastrukturen og bankkonto Bankene må være bedre enn dem BankAxept kan miste sin posisjon Næringen må ta grep

11 Næringen tar grep Finans Norge etablerer et forretningsorientert AS som skal utvikle tjenester basert på BankAxept-infrastrukturen som tilfredsstiller markedets etterspørsel etter betalingsløsninger for handel gjennom ulike kanaler IT-bransjen vil være en viktig samarbeidspartner for bankene i utviklingen av fremtidens betalingstjenester, men …

12 Betalingsformidling er ikke først og fremst IT
Betalingsformidling er transport av finansielle fordringer – ikke IT Betalingsformidling er regulert virksomhet IT-bransjen viktig for å utvikle nye betalingsinstrumenter Utbredelse av nye betalingsinstrumenter krever samordning Mellom betalingsformidlere og IT-leverandører På betalersiden og på brukerstedsiden (”høna og egget”) Mellom aktører i verdikjedene (mer komplekse) Investeringene er høye - langsiktighet og stor risiko

13 Stabil og sikker drift! Ikke slik!
Finansbedriftene forvalter en samfunnskritisk infrastruktur Nedetid i IKT drifts-komponenter kan på kort tid få store konsekvenser Finansbedriftene legger ned betydelige ressurser for å sikre stabil og sikker drift Finansbedriftene har ansvaret, men IKT-underleverandører har en viktig oppgave Ikke slik!

14 IT-sikkerhet og beredskap
Driftskomponenter og reservesteder er slått ut ulykker/terror cyber-angrep bortfall av tele/strøm Felles beredskap må takle: finansiell uro feil i likviditetstilpasning i enkeltbanker offentlig administrasjon feilregistreringer Det må øves i hendelseshåndtering (bank og IT-leverandør) Alternative løsninger for ”worst case” transportable lagringsmedium, blanketter, kontanter???

15 IT-sikkerhet Næringen har etablert FinansCERT Norge
CERT – Computer Emergency Response Team Skal overvåke og håndtere IT-sikkerhetshendelser i finansnæringen Skal være en egen organisatorisk enhet med et fagstyre som består av IT-sikkerhetsledere i de største norske finansgruppene

16 Digitalisering i offentlig sektor
«En enklere hverdag for folk flest» Forenkle, forbedre og fornye Bygger videre på forrige regjerings plattform, men Utvidet fra å omfatte kun ”stat” til hele ”offentlig sektor” Slår sammen FAD og KRD + planavdeling i MD Se fornyelse og IKT i stat og kommune i sammenheng IKT spiller en sentral rolle for å nå målsetningene «Regjeringen vil utnytte de store mulighetene som ligger i moderne informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) … » Kilde: FAD sine sider, statssekretær Paul Chaffey

17 BankID spiller en nøkkelrolle
Banknæringen ønsker å bidra til at regjeringens digitale målsettinger nås og til effektive digitale prosesser i samfunnet generelt Banknæringen har erfaring i digitalisering og nødvendig samordning (nettverksvirkninger) BankID i ID-porten gir forvaltningen tilgang til eID (på høyeste nivå) BankID har 3 millioner brukere

18 Digitalisering i offentlig sektor
Fra juli 2012 krav til at leverandører skal sende e-faktura til staten Staten har sin foretrukne løsning (PEPPOL) og det vokser raskt, se figur Gjennom bankenes B2B-løsning når staten også sin foretrukne løsning e-faktura til borgerne som førstevalg Bankene har en god B2C-løsning 9,7 mill B2C-avtaler

19 Digitalisering Papirbasert boliglånsprosess
Tar 16 dager Omfatter 70 papirark Genererer 9 postforsendelser Banker har fulldigitalisert boliglånsprosesser Tar 1-2 dager Ingen papirer Ingen postforsendelser Hva venter vi på? Ønsker en e-tinglysningslov, ikke bare forskrift om prøveprosjekter Teknisk løsning for tinglysning av skjøter må raskt på plass Enkel tvangsinndrivelse på grunnlag av elektroniske sikkerhetsdokumenter Prinsippet om elektronisk distribusjon av meldinger i all lovgivning

20 Ny giv for BankID BankID Norge omdannes til bankeid AS og forretningsorienteres Skal forbedre dagens BankID-produkt Skal øke bruken av BankID utenfor bankenes egne tjenester Skal etablere anvendelige tilleggstjenester til BankID IT-leverandører har en viktig rolle

21 Kontantfri fremtid? Kontanthåndtering er underskudd
Produksjon, destruksjon, telling, sortering, oppbevaring, transport, sikkerhet Kontanter er tvungent betalingsmiddel. Forbud mot gebyr for kontantbruk gir overforbruk Finans Norge m.fl. har tatt til orde for å sidestille kontopenger og kontanter Finansdepartementet i 2012: NEI! Nye betalingsløsninger kan erstatte mye av kontantbruken, men hvor er inntjeningen når dagens tjenester er ”gratis”

22 Forventninger til IT-bransjen
Se løsninger i en helhet, også om helheten omfatter leveranser fra konkurrerende IT-selskaper Kunne samarbeide i en verdikjede Forstå forskjellen på betalingsformidling og IT Finansbedrifter selger tjenester - ikke IT

23 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "IT-perspektivet i Finansnæringen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google