Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Å styre mot god praksis Jorunn Lervik seniorrådgiver/helsesøster

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Å styre mot god praksis Jorunn Lervik seniorrådgiver/helsesøster"— Utskrift av presentasjonen:

1 Å styre mot god praksis Jorunn Lervik seniorrådgiver/helsesøster
Fylkesmannen i Sør- Trøndelag 20.Oktober 2017

2 Dette skal jeg snakke om
Kort innledning med lov og forskrift som regulerer tjenesten Helsestasjon som bidragsyter i det kommunale folkehelsearbeidet Styring og ledelse mot forvarlighet – hvordan lykkes med implementeringen Hva ligger i begrepene skal, bør og kan i anbefalingene

3 Myndighetskravene gir føringer
Lov og forskrift regulerer innholdet i tjenesten Retningslinjen inneholder mye jus- noe som medfører at anbefalingene blir viktig å ta i bruk for å sikre forsvarlighet. Myndighetskravene gir føringer Fagkonferanse 20.november 2017

4 Helse og omsorgstjenesteloven
§ 3-2.Kommunens ansvar for helse- og omsorgstjenester For å oppfylle ansvaret etter § 3-1 skal kommunen blant annet tilby følgende: 1. Helsefremmende og forebyggende tjenester, herunder: a. helsetjeneste i skoler og b. helsestasjonstjeneste 2. Svangerskaps- og barselomsorgstjenester Helse og omsorgstjenesteloven Fagkonferanse 20.november 2017

5 Forskriften gir retning
§ 1-1.Formål Formålet med forskriften er gjennom helsestasjons- og skolehelsetjenesten å: a) fremme psykisk og fysisk helse b) fremme gode sosiale og miljømessige forhold c) forebygge sykdommer og skader. Altså en helsetjeneste som ikke skal behandle - men fremme helse Forskriften gir retning Fagkonferanse 20.november 2017

6 Grunnlaget for god psykisk og fysisk helse- viktig å se sammenhengen
Grunnleggende psykologiske behov (Deci & Ryan, 2000): Samhørighet: å føle at man blir satt pris på, og at man omgås personer man selv setter pris på. Mestring: å takle de utfordringene man møter, og å kunne lære og vokse på det. Autonomi: å være «herre i eget liv», og oppleve frihet i å kunne ta selvstendige valg. Graden av tilfredstillelse av disse behovene har betydning for opplevd livskvalitet. Grunnlaget for god psykisk og fysisk helse- viktig å se sammenhengen

7 En viktig bidragsyter i det kommunale folkehelsearbeidet
§ 2-2. Bidrag til kommunens oversikt over helsetilstand Kommunen skal ha oversikt over helsetilstanden i kommunen og de faktorer som kan ha innvirkning på helsen jf. kommunehelsetjenesteloven § Helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal bidra til en slik oversikt over sine brukere på gruppenivå gjennom tilgjengelig statistikk om helsetilstand og lokale erfaringer fra tjenesten. Det bør legges vekt på å få frem særskilte gruppers behov. En viktig bidragsyter i det kommunale folkehelsearbeidet Fagkonferanse 20.november 2017

8 Klargjøre kunnskap- grunnlaget
2 Klargjøre kunnskap- grunnlaget Kunnskapsbasert folkehelsearbeid Det er et mål å få bedre oversikt over helse og påvirkningsfaktorer. Kunnskapen om effektive folkehelsetiltak skal blant annet styrkes gjennom forskningsbaserte evalueringer •          God kunnskap om befolkningens helsetilstand •          God kunnskap om årsakssammenhenger •          God kunnskap om effekten av forebyggende og helsefremmende tiltak Et bærekraftig folkehelsearbeid må bygge på et vitenskapelig fundament. Programmets mål er å gjøre folkehelsearbeidet mer kunnskapsbasert. En sterkere faglig forankring av folkehelsearbeidet skal bidra til bedre resultater og mer effektiv ressursbruk.

9

10 De ungdommene som vokser opp i dag kan langt på vei karakteriseres som en veltilpasset, aktiv og hjemmekjær ungdomsgenerasjon. Selv om de fleste trives og er godt fornøyd, er det mange som opplever bekymringer i hverdagen. Særlig er det mange jenter som opplever skolen som stressende. Et viktig funn fra årets undersøkelse er at omfanget av psykiske helse-plager fortsetter å øke. Økningen er markant og gjelder både gutter og jenter

11 Folkehelselovens kobling til plan og bygningsloven
Folkehelseloven legger til grunn at folkehelsearbeidet skal utføres som en langsiktig og systematisk oppgave. Det betyr at kommunene først må skaffe seg oversikt over sine folkehelseutfordringer (jf. § 5).  Utfordringsbildet skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi (jf. § 6). Og nødvendige tiltak skal iverksettes for å møte folkehelseutfordringene (jf. § 7).

12 Det er de siste årene gjennomført flere kartlegginger av tjenesteinnholdet og styringen både i Statens helsetilsyn og hos fylkesmenn Det er gjennomført to landsomfattende tilsyn med tjenesten 2008 LOT tilsyn om samarbeid mellom kommuner og barnevernstjenester elsetilsynetrapport5_2009.pdf 2013 LOT tilsyn helsestasjon 0-6 år elsetilsynetrapport4_2014.pdf Kunnskapsgrunnlaget Fagkonferanse 20.november 2017

13 Helsepersonells plikter gjelder også innen forebyggende arbeid
§ 4.Forsvarlighet Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det, skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell. Helsepersonells plikter gjelder også innen forebyggende arbeid Fagkonferanse 20.november 2017

14 Jf Helsepersonellovens § 4
I Norge har Helsedirektoratet ansvaret for å utvikle nasjonale faglige retningslinjer for helsetjenesten. Grensen for det uforsvarlige er ikke definert i lovverket, men vurderes av konkrete saker av Statens helsetilsyn og Fylkesmenn NB! Helsepersonell er yrkesgrupper som er autorisert personell, og som selv har et eget ansvar i sikre forsvarlighet. Jf Helsepersonellovens § 4 Fagkonferanse 20.november 2017

15 Morgendagens utfordringer……..
økende innvandring og rask befolkningsvekst i mange kommuner nye oppgaver i kommunene vil utfordre samhandling på mange samfunnsområder større krav til kvalitet, kompetanse, personvern og dokumentasjon barn og unge vil trenge annen type helsehjelp Fremtidens helsesøstre vil måtte ha annen kompetanse- dette som et resultat av utfordringsbildet! Morgendagens utfordringer…….. Fagkonferanse 20.november 2017

16 Definisjon av virksomhetsstyring
Fastsette mål og resultatmål Planlegge oppnåelse Rapportere status Analysere situasjon Iverksette tiltak Definisjon av virksomhetsstyring Fagkonferanse 20.november 2017

17 Å styre/lede en helsetjeneste mot forsvarlighet krever:
- kunnskap om tjenesten i dette ligger det en forståelse av hvilke krav som ligger i lover og forskrifter og faglige retningslinjer som regulerer tjenesten hva er intensjonen med tjenestetilbudet? hvilken status har en nasjonal retningslinje utgitt fra helsemyndighetene? Dette er en helsetjeneste som skal ha et utstrakt samarbeid med fastleger, barnehager, skoler, tannhelsetjeneste, barnevern, NAV m.fl fordrer dette at det det jobbes godt med ansvarsavklaringer, roller, oppgaver og regelverksforståelse. Dette er et klart lederansvar å sikre ivaretatt Virksomhetsstyring Fagkonferanse 20.november 2017

18 Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten 28.okt 2016 nr.1250
§ 1.Formål Formålet med forskriften er å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves. Fagkonferanse 20.november 2017

19 Forskriften stiller krav om at virksomheten har etablert et system for systematisk styring og kontroll. Dette innebærer: Jevnlige risikovurderinger og identifiserer områder det er fare for svikt Utarbeidelse av og iverksettelse av prosedyrer og rutiner for å forebygge, avdekke og følge opp risikoområder og uønskede hendelser Denne forskriften gjelder også for helsefremmende og forebyggende helsetjenester Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten 28.okt 2016 nr.1250 Fagkonferanse 20.november 2017

20 En Nasjonal faglig retningslinje for helsestasjon- og skolehelsetjeneste er like om hjørnet!
Består av fire deler (digital) Felles del Helsestasjon 0-5 år Skolehelsetjeneste 5-20 år Helsestasjon for ungdom Fra veileder til……….. Fagkonferanse 20.november 2017

21 Ledere og ansatte «ser» og «hører» ofte ulike ting ut fra ulike roller
Handlingsrommet er forskjellig Ledere er ofte ikke på et detaljenivå der ansatte er Roller og ansvar er forskjellig Ulik kompetanse ser ulike perspektiv Fagkonferanse 20.november 2017

22 Helsestasjon og skolehelsetjeneste jobber med fagområder hvor faglige avgjørelser kan få store konsekvenser. Dette gjelder særskilt når skjevutvikling, vold, omsorgssvikt m.m ikke oppdages. Feilvurderinger er uunngåelig, desto viktigere er det at systemet har gode, kjente og aksepterte prosedyrer Dette bidrar til best mulig kommunikasjon, samarbeid og ansvarsfordeling. NB! Husk dokumentasjon Fagkonferanse 20.november 2017

23 Fortjener ulik fagkompetanse i møte med helsetjenesten- dette er prioritert i retningslinjen- derfor er kap om samarbeid særlig løftet frem. Ikke glem medvirkning fra de som skal få tilbudet- dette er løftet særskilt frem i retningslinjen Vi vet at medvirkning bidrar til kvalitet i tilbudet Barn og ungdom Fagkonferanse 20.november 2017

24 God forankring er avgjørende for en god implementering av retningslinjen
Forståelse av ansvarsområdet Prioritering Hvem har det faglige overordnede ansvaret? Hvordan er rapporteringsrutinene? Fagkonferanse 20.november 2017

25 Hvordan oppnå god virksomhetsstyring?
Klar organisering med fordeling av ansvar Hvem gjør hva? Eks fra kartlegging i Sør-Trøndelag og%20omsorg/Folkehelse/Rapport%20- %20del%201%20Kartlegging%20endelig%20%20% pdf Et verdigrunnlag som legger grunnlag for gjennomføring og utvikling Hva ønsker vi å oppnå? Hvilke verdier legges til grunn i arbeidet? Tid? Tilgjengelighet? Løpende og aktiv samfunnsledelse Ledelse som er opptatt av det kommunale utfordringsbilde lokalt Jf krav i Folkehelseloven om å ha et oversiktsdokument Hvordan oppnå god virksomhetsstyring? Fagkonferanse 20.november 2017

26 Dagens tilbud kan fremstå med…..
Uavklarte roller og ansvar Dårlig kommuneøkonomi kan påvirke ansatte til ikke å varsle fra om oppgaver som ikke blir gjort- leder har hovedfokus på økonomistyring Mangelfull etterspørring fra ledere om avvik ( tema er ikke satt på dagsorden- eller rutiner mangler) Konsekvens er at leder ikke har oversikt over sårbare områder Dagens tilbud kan fremstå med….. Fagkonferanse 20.november 2017

27 En nasjonal faglig retningslinje gir:
Retning for hva som er angivelser av god praksis Tiltak og løsninger er basert på evidensbasert kunnskap Hjelpemiddel helsepersonell må gjøre for å oppnå forsvarlighet og god kvalitet i tjenesten Når retningslinjer ikke følges øker risikoen for at tjenesten nærmer seg grensen for det uforsvarlige Fagkonferanse 20.november 2017

28 Skal-må-bør-kan i retningslinjen
Skal – eller «må» gir lite eller ikke rom for alternativer. Brukes i hovedsak – begrunnes ut fra lov, forskrift og faglig forsvarlighet Bør – benyttes ved «sterke anbefalinger». Det skrives «bør» eller «anbefales» Kan – benyttes ved svake anbefalinger. Da brukes «kan» eller «foreslås» Skal-må-bør-kan i retningslinjen

29 Implementering og iverksetting av nye retningslinjer i helsetjenesten kan ofte være krevende og utfordrende Dette ut fra endring av praksis som kanskje har vært der over år Bruk tid på å se hvilken retning retningslinjen har lagt som føringer, og hva som er særskilt løftet frem i anbefalingene Husk å koble på flerfaglig helsekompetanse som lege, jordmor, fysioterapeut, psykolog og ev annet helsepersonell når tjenesten skal planlegges Ulik fagkompetanse styrker tilbudet Bidrar til at arbeidet blir spennende og får høyere status i kommunen Erfaring viser at: Fagkonferanse 20.november 2017

30 Hva er våre ambisjoner og mål? Hvilke strategiske valg har vi gjort?
Hva er de usikkerhetene fremover? Hvor usikre er vi? Hvilke risikoer driver usikkerheten? Hvordan håndterer vi dette? Hva er dagens situasjon? Hvordan presterer vi på de sentrale områdene? Hvilke risikoer er vi utsatt for nå? Hvor mye risiko er vi villig til å ta? Hvilke tiltak skal vi prioritere i neste periode? Hva skal vi gjøre mer av? Hva skal vi slutte å gjøre? Hva må til for å lykkes? Fagkonferanse 20.november 2017

31 Hvorfor etterspør ledere i luftfart og petroleumsbransjene sine ansatte om avvik? Å hvorfor skjer ikke dette tilsvarende i forebyggende helsetjenester for barn og unge? Fagkonferanse 20.november 2017

32 Oppsummering Lov og forskrift regulerer tjenesten
Nasjonal faglig retningslinje gir retning til forsvarlighet Lokalt utfordringsbilde skal bidra til prioriteringer Folkehelselovens §5- Helsestasjonens kunnskap skal bidra i det kommunale folkehelsearbeidet Kunnskapsbasert folkehelse: Beste tilgjengelig kunnskap i folkehelsearbeidet omfatter forskning og teori, kunnskap ervervet gjennom erfaringer og innbyggernes kunnskap og medvirkning. Styring og ledelse på et systemnivå er avgjørende for kvalitet og god implementering Medvirkning, samarbeid og tverrfaglighet er tre sentrale virkemidler


Laste ned ppt "Å styre mot god praksis Jorunn Lervik seniorrådgiver/helsesøster"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google