Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategi Finans norge Tiltaks- og realiseringsplan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategi Finans norge Tiltaks- og realiseringsplan"— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategi 2017 - Finans norge Tiltaks- og realiseringsplan
Styremøte i Finans Norge 6. juni 2013 Oslo,

2 Fokusområder med beskrivelse og ambisjon
En modig og troverdig samfunnsaktør Sikre konkurransedyktige rammebetingelser Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten Ivareta næringsinitiativ og verdiskapende næringssamarbeid OMRÅDER FOKUS- Finans Norge skal arbeide for å sikre balanserte, gode, offensive og konkurransedyktige rammebetingelser for norskbasert finansnæring, uavhengig av størrelse og eierform: Felles regelsett og rammevilkår i Europa. Likt rammeverk i Norden som en finansregion Et strukturnøytralt regelverk i Norge som likebehandler norske og utenlandskeide enheter, med minst mulig nasjonale variasjoner. Finans Norge skal være en brobygger mellom næringen og samfunnet samt legge til rette for økonomisk trygghet og handlefrihet. Fundamentet i relasjonen mellom næringen og samfunnet er tillit og troverdighet. Veien til økt tillit går gjennom et bevisst og fokusert arbeid med etikk og god forretningsskikk i næringen. Næringens rolle og nytte skal tydeliggjøres. I kommunikasjonen mellom næringen og samfunnet skal Finans Norge være en organisasjon som lytter og blir lyttet til. Finans Norge skal støtte næringssamarbeid som er konkurransemessig nøytral og som skaper merverdi for næringen og kundene, for eksempel ved å realisere stordrifts- og skalafordeler. Finans Norge skal også arbeide med ivaretakelse av næringens kunnskapsallmenning. BESKRIVELSE ” I 2017 skal finansnæringen i Norge ha likeverdige og konkurransedyktige rammevilkår på sentrale områder nasjonalt og internasjonalt. Regelverksprosesser skal være faktabaserte, forutberegnelige, transparente og sikre medvirkning for næringen.” ” I 2017 skal finansnæringen i Norge være en viktig, ansvarlig og kompetent næring som bidrar til økt verdiskapning i Norge gjennom effektiv, sikker og god håndtering av viktige samfunnsoppgaver. ” ” I 2017 skal finansnæringen i Norge være den mest effektive finansnæringen i Europa med god tilgang til fremtidsrettet kompetanse og gode rammer for forskning og utvikling. ” AMBISJON

3 Suksessfaktorer på tvers av fokusområdene
En modig og troverdig samfunnsaktør Sikre konkurransedyktige rammebetingelser Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten Ivareta næringsinitiativ og verdiskapende næringssamarbeid FOKUS- OMRÅDER Kompetanse Nettverk, allianser og møteplasser SUKSESSFAKTORER Effektivt samspill med næringen og tydelig prioritering av saker Tydelig kommunikasjon

4 Sikre konkurransedyktige rammebetingelser
Dagens rolle Sikre konkurransedyktige rammebetingelser Mål om rolle i 2017 Næringspolitikk Hovedtrekk i gap/forflytning: Bevisstgjører og selektiv pådriver Agendasetter Aktivt løfte sentrale tema og konsekvenser for å sette agendaen ovenfor norske myndigheter og politikere Norge Lyttepost Agendasetter Lyttepost Pådriver for harmonisering Ta en mer aktiv rolle ift søsterorganisasjoner i Norden samt norske myndigheter og politikere. Etablere relevante arenaer Norden Lyttepost Agendasetter Lyttepost Selektiv pådriver Fortsette som lyttepost Bidra til at næring og myndigheter i større grad kan spille sammen på den europeiske arena. Europa Lyttepost Agendasetter Arbeidsliv og tarifforhandlinger Lyttepost for reguleringsspm. Pådriver i reguleringsspm Ta en aktiv rolle i å påvirke myndigheter og politikere i reguleringsspørsmål som berører arbeidslivsspørsmål Arbeidsliv – Norge Lyttepost Agendasetter Tariff-forhandlinger Norge Sentraliserte forhandlinger Selektiv agendasetter i tariffspørsmål Sentraliserte forhandlinger og støtte arbeidsgiverperspektivet i omstillingsprosesser Marginal endring i forhold til dagens rolle Tarifforhandlinger i Norge: Bidrar til konkurransedyktige tarifforhandlinger. Dagens rolle: er en aktiv pådriver innen tariff i dag. Har potensiale for å i større grad bli mer mot en agendasetter. Norden: Er i dag mer aktive enn i Europa. Er med på å sette saker på agendaen og arrangere møteplasser i Norden for nordiske medlemmer. Er i dag en bevisstgjører. Ambisjon er å i større grad være en pådriver i Norden (pådriver for like rammebetingelser) Europa stemmer – ivareta interesser inn i mot arbeidsgiverkomiteer som vi deltar i. Samarbeid nordisk om å fremme et felles ståsted. Lyttepost Agendasetter Lyttepost Bevisstgjører Bedre tilgang til relevante fora Formidle innsikt tilbake til næringen Bevisstgjøre næringen og myndigheter om konsekvenser av arbeidslivsreguleringer Norden Lyttepost Agendasetter Lyttepost Effektiv lyttepost Jobbe for å få bedre tilgang til relevante fora og effektivt formidle innsikt tilbake til næringen Europa Lyttepost Agendasetter

5 Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten
Dagens rolle Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten Mål om rolle i 2017 Ivareta samfunnsperspektivet inn mot næringen Hovedtrekk i gap/forflytning: Etikk og god forretnings-skikk Formilder, selektiv kunnskapsbygger Holdningsskaper I større grad bidra til ønskede holdninger i næringen Sikre profesjonalitet og disiplin Utvikler I Formidler I Kunnskapsbygger I Holdningsskaper I ”Vakthund” Bevisstgjører Pådriver og selektiv agendasetter Samfunns- rollen Etablere forståelse og konsensus i næringen om samfunnets syn på næringens aktiviteter og rolle Aktivt sette sentrale samfunnstema på agendaen Lyttepost Pådriver Agendasetter Næringens talerør ut mot samfunnet Samfunnets syn på næringen Formilder, selektiv kunnskapsbygger Holdningsskaper samarb.aktør på prioritere områder I større grad bli en aktør som bygger ønsket kunnskap om og holdninger til næringen i samfunnet Utvikler I Formidler I Kunnskapsbygger I Holdningsskaper I Samarb.aktør Enkeltsaker/samfunns-debatten Deltaker Agendasetter I mye større grad kunne fronte viktige og positive saker for næringen i samfunnet og media Pressekontakt (reaktivt) Deltaker Agendasetter (proaktivt)

6 Ivareta næringsinitiativ og verdiskapende næringssamarbeid
Dagens rolle Ivareta næringsinitiativ og verdiskapende næringssamarbeid Mål om rolle i 2017 Hovedtrekk i gap/forflytning: Kompetanse innen næringen Rådgiver til medlemmer, tilrettelegger av møteplasser Fortsette med dagens 1-1 rådgivning Samtidig øke fokus på å etablere møteplasser for kompetanse- og erfaringsdeling Rådgiver til medlemmer 1-1 rådgiver Tilrettelegger Opplærer Sammenstiller, selektiv analytiker Analyserer og formidler innsikt til næringen Arbeide med flere typer informasjon og bli mer effektive i sammenstillingen av informasjon Større grad analysere innsamlet informasjon for å skape innsikt som kan formidles til næringen Nærings- informasjon Sammenstiller I Analytiker I Formidler av innsikt I Pådriver for handling Initiativ utvikles over rollene t.o.m forvalter Inkubator for kommersielle løsninger, ellers forvalter Videreføre dagens arbeid Økt oppmerksomhet mot å identifisere og realisere forretnings-messig potensial i fellesløsningene Skille ut områder som ikke naturlig hører inn i Finans Norge Næringsfelles infrastruktur Regelsetter I Tilrettelegger I Koordinator I Forvalter I Inkubator I Pådriver Operative oppgaver på vegne av næringen Forvalter Proaktiv forvalter Videreføre forvalterrollen Økt fokus på å identifisere og foreslå nye områder for medlemmene Koordinator Forvalter Pådriver Ikke fokus i dag Pådriver Et vesentlig løft for å videreutvikle næringens kunnskapsallmenning Nytt fokus for Finans Norge Kunnskaps- allmenningen Koordinator Tilrettelegger Pådriver

7 Overordnede tiltak på tvers og per fokusområde
En modig og troverdig samfunnsaktør Sikre konkurransedyktige rammebetingelser Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten Ivareta næringsinitiativ og verdi-skapende næringssamarbeid 1.1 Intensivere og strukturere arbeidet med myndighets- og politikerkontakt 2.1 Formidle samfunnets syn på næringen og jobbe med næringen for å styrke samfunnsrollen 3.1 Etablere nødvendig analysekompetanse og -kapasitet 1.2 Etablere effektiv lyttepost og pådriver for rammebetingelser i Norden og Europa 2.2 Etablere ordninger for å styrke næringen ift etikk og forretningsskikk 3.2 Gjennomgå initiativ knyttet til nærings-felles infrastruktur og operative oppgaver 1.3 Utarbeide en politikk for arbeidslivsområdet 2.3 Utarbeide plan for å bygge samfunnets tillit til næringen 3.3 Utarbeide strategi for arbeidet med kunnskapsallmenningen 1.4 Utarbeide strategi for lønnsutvikling 2.4 Etablere nettverk og allianser for å underbygge budskap 2.5 Etablere medie- og kommunikasjonsstrategi Aktiviteter, produkter og tjenester som skal prioriteres, frigjøre ressurser A Identifisere potensiale for restrukturering og effektivisering av driften (prosesser, strukturer, fora, etc) B Etablere strategi for medlemsdialog og etablere ønskede arenaer og strukturer C

8 Tiltak på tvers av fokusområdene
Hva skal til for å realisere tiltaket Konkretisere aktiviteter, produkter og tjenester som skal avvikles Gjennomgå eksisterende aktiviteter og vurdere opp mot fokusområdene for å kartlegge hvilke aktiviteter, produkter og tjenester som ikke støtter strategien eller som har for liten effekt i forhold til ressursinnsats (og derfor bør avvikles) Etablere plan for avvikling av aktiviteter, eventuelt nedskalering av aktiviteter som ikke lenger skal gjennomføres A Identifisere potensiale for restrukturering og effektivisering av driften Kartlegge dagens prosesser og aktiviteter Vurdere potensialet for effektivisering av prosesser Vurdere potensialet for automatisering av prosesser og selvbetjening (for eksempel i medlemsdialog, formidling av informasjon/tjenester, innhenting av informasjon) Vurdere tiltak for effektivisering av beslutnings-/styringsstrukturer, fagutvalg og arbeidsgrupper som kan gjennomføres i påvente av en tydeligere strategi for medlemsdialog (tiltak C) B Etablere strategi for medlemsdialog og etablere ønskede arenaer og strukturer Evaluere og revidere dagens beslutningsstruktur og medlemsarenaer Kartlegge medlemmenes ønsker og behov Tydelig definere hvilke saker Finans Norge skal engasjere seg i og etablere mekanismer og prosesser for løpende prioritering av enkeltsaker Definere områder der det er ønskelig med involvering av medlemmer og på hvilken måte medlemmene skal involveres Definere hensiktsmessige arenaer og fora samt etablere disse Bli tydeligere i dialogen med medlemmene C

9 Tiltak – Sikre konkurransedyktige rammebetingelser
Hva skal til for å realisere tiltaket 1.1 Intensivere og strukturere arbeidet med myndighets- og politikerkontakt Definere hvordan agendasetter rollen skal realiseres og konkretisere tiltak Definere aktuelle prosesser for arbeidet med myndighetskontakt – systematisk arbeid med myndigheter og politikere formelt og uformelt. Definere hvordan øke bruken av statistikk i dialogen med myndigheter Samordne myndighetskontakten Definere roller og ansvar knyttet til prosessene – på tvers og spesifikt for Liv og Skade Revidere næringspolitisk strategi og etablere frekvens for regelmessig revidering Etablere effektiv lyttepost og pådriver for rammebetingelser i Norden og Europa Definere hvilke tema det skal jobbes med på internasjonalt nivå Kartlegge aktuelle fora for deltakelse i Norden og Europa Etablere plan for samarbeid og dialog med søsterorganisasjoner i Norden og Europa (EBF, Insurance Europe, ESBG) Etablere en rolle for som internasjonal koordinator, definere rollens ansvar og hovedprosesser Bygge nettverk og allianser internasjonalt Sikre tilgang til kompetanse (i egen organisasjon og gjennom å trekke på medl.) 1.2 Utarbeide en politikk for arbeidslivsområdet Definere hvilke tema det skal fokuseres på Definere hvordan det skal jobbes med prioriterte tema og fordele ansvar Komme inn i regjeringens kontaktutvalg 1.3 Utarbeide strategi for lønnsutvikling Tydeliggjøre en strategi for lønnsutvikling og hvordan denne skal holdes i takt med samfunnet Definere hvordan det skal jobbes med dette og fordele ansvar 1.4

10 Tiltak - Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten
Hva skal til for å realisere tiltaket Formidle samfunnets syn på næringen og jobbe med næringen for å styrke samfunnsrollen Kartlegge tema der næringen har behov for styrket kompetanse/bevisstgjøring eller samarbeid (f.eks. forbrukerspørsmål, bærekraft, hvitvasking, datakriminalitet, svindel) For de ulike temaene – definere hva som er best egnet for å bygge kunnskap og holdninger 2.1 Etablere ordninger for å styrke næringen ift etikk og forretningsskikk Vurdere effekt av eventuell autorisasjonsordning – hva egner seg for autorisering og er dette ønskelig i bransjen (f.eks. etisk autorisasjonsprogram for ledere) Vurdere egnet form for eventuell autorisasjon Etablere sertifiseringsordning(er) og øvrige tiltak Vurdere behovet for kunnskapsheving i næringen i forhold til etikk og forretningsskikk ut over eventuelle autorisasjonsordninger 2.2 Utarbeide plan for å bygge samfunnets tillit til næringen Definere tydelige standpunkt og budskap for å bygge samfunnsrolle og tillit. Kartlegge aktuelle målgrupper og prioritere disse Definere hvordan budskapet skal bygges over tid mot ulike prioriterte målgrupper Kartlegge og beslutte egnede kanaler og tidspunkt for formidling Definere tydelige ansvar for samfunnsdialog – hvem har ansvar for hva Definere og tydeliggjøre hvordan bruk av statistiske analyser skal brukes for å understreke standpunkt 2.3 Etablere nettverk og allianser for å underbygge budskap Kartlegge hvilke aktører det er aktuelt å bygge nettverk med for å underbygge og forsterke budskapet (f.eks. Virke, Finansforbundet, KS, LO, Norsk Industri, etc) Prioritere og definere mål for nettverksbygging Etablere møteplasser for samfunnskontakt Bygge relasjon mot forbrukermyndigheter, arbeidstaker- og myndighetsorgan 2.4 Etablere medie- og kommunikasjonsstrategi Definere hvilke målgrupper i hvilke kanaler og med hvilke budskap Tydeliggjøre roller og ansvar internt i Finans Norge knyttet til kommunikasjon, herunder definere hvem i Finans Norge som skal være frontfigurer og for hva Medietrening for ledere og sentrale fagpersoner Møte med sentrale medieredaksjoner Tydeliggjøre hvordan statistikk og analyser skal benyttes i kommunikasjon Tydeliggjøre hvordan sosiale medier kan benyttes i kommunikasjonsarbeidet Oppgradere nettsidene 2.5

11 Tiltak - Ivareta næringsinitiativ og verdiskapende næringssamarbeid
Hva skal til for å realisere tiltaket Etablere nødvendig analysekompetanse og -kapasitet Definere på hvilke områder det skal samles inn data og gjøres analyser (f.eks. kriminalitetsutvikling, klimaprosjekt, arbeidsskade, etc) – må ses i sammenheng med hvordan denne skal brukes i dialog med myndigheter, samfunnet og inn mot egen næring Effektivisering innsamling av data samt vurdere potensialet for å utnytte data på en mer effektiv måte Vurdere dagens kompetanse på analyse og sikre nødvendig kompetanse og kapasitet Definere hvordan innsikt skal benyttes og effektive kanaler for formidling av innsikt 3.1 Gjennomgå initiativ knyttet til næringsfelles infrastruktur og operative oppgaver Forretningsorientering av BankID og BankAxept Gjennomgå alle initiativ knyttet til næringsfelles infrastruktur og operative oppgaver og vurdere hvilke som bør videreføres som i dag og hvilke som bør ha en alternativ organisering fremover. Etablere prosesser og dedikere ansvar for å vurdere kommersialiseringsmuligheter for infrastrukturinitiativ og identifisere nye verdiskapende næringssamarbeid 3.2 Utarbeide strategi for arbeidet med kunnskapsallmenningen Avgrense og definere arbeidet med kunnskapsallmenningen Utvikle syn på næringens forskningsbehov Definere hvilke utdanningsinstitusjoner som det er ønskelig å jobbe med og bygge relasjon med disse Definere roller og ansvar knyttet til arbeidet med kunnskapsallmenningen, og dedikere interne ressurspersoner til arbeidet Definere hvordan Finans Norge skal jobbe sammen med næringen 3.3

12 Overordnet tidsplan for gjennomføring av tiltak
Planlegge/definere/utrede/tydeliggjøre Overordnet tidsplan for gjennomføring av tiltak Implementere/iverksette tiltak 2013 2014 2015 2016 På tvers av fokus-områdene Sikre konkurransedyktige rammebetingelser Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten Ivareta næringsinitiativ og verdiskapende næringssamarbeid Aktiviteter, produkter og tjenester som skal prioriteres, frigjøre ressurser A Restrukturering og effektivisering (prosesser, beslutnings-/styringsstrukturer, fagutvalg og arbeidsgrupper) B Strategi medlemsdialog (beslutningsstruktur og arenaer) Evaluere og revidere C Myndighets- og politikerkontakt (strukturere, samordne) Revidere og evt justere prosesser og ansvar 1.1 Rolle Strukturer, samordne Effektiv lyttepost og påvirkning i Norden og Europa (kompetanse, temaer, fora, nettverk, koordinator) 1.2 Politikk for arbeidslivsområdet 1.3 Strategi for lønnsutvikling 1.4 Formidle samfunnets syn på næringen og styrke samfunnsrollen 2.1 Etikk og forretningsskikk Evaluere evt autorisasjonsordning 2.2 Bygge samfunnets tillit til næringen (budskap, målgrupper, kanaler) 2.3 Nettverk og allianser (kartlegge, prioritere, etablere møteplasser) 2.4 Medie- og kommunikasjonsstrategi Revidere og justere 2.5 Analysekompetanse og -kapasitet 3.1 Næringsfelles infrastruktur og operative oppgaver 3.2 Kunnskapsallmenningen 3.3

13 Tiltaksplan med dedikering av hovedansvar for gjennomføring
2013 2014 2015 2016 Hovedansvarlig På tvers av fokusområdene A Aktiviteter, produkter og tjenester som skal prioriteres, frigjøre ressurser B Restrukturering og effektivisering (prosesser, strukturer, fora, etc) C Strategi for medlemsdialog (arenaer og beslutningsstrukturer) Sikre konkurransedyktige rammebetingelser 1.1 Myndighets- og politikerkontakt (strukturere, samordne) 1.2 Effektiv lyttepost og pådriver for rammebetingelser i Norden og Europa 1.3 Politikk for arbeidslivsområdet 1.4 Strategi for lønnsutvikling Synliggjøre samfunnsrollen og øke tilliten 2.1 Formidle samfunnets syn på næringen og styrke samfunnsrollen 2.2 Etikk og forretningsskikk (evt autorisasjonsordning) 2.3 Bygge samfunnets tillit til næringen 2.4 Nettverk og allianser (kartlegge, prioritere, etablere møteplasser) 2.5 Medie- og kommunikasjonsstrategi Ivareta nærings-initiativ og verdi skapende næringssamarb. 3.1 Analysekompetanse og -kapasitet 3.2 Næringsfelles infrastruktur og operative oppgaver 3.3 Kunnskapsallmenningen

14 Evaluering av styre- og utvalgsstruktur
Administrasjonen arbeider med en oversikt og evaluering av den samlede styre- og utvalgsstrukturen i organisasjonen. Oversikten vil bl.a. vise antallet utvalg og antallet ressurspersoner i selskapene som er engasjert i disse. Prosessen vil synliggjøre at det totale antallet styrer og utvalg er høyt, og at strukturen preges av store forskjeller mellom de tre hovedbransjeområdene: bank, liv og skade. Det er et klart behov for bedre samordning og en mer ensartet begrepsbruk. Dette vil samtidig bidra til å belyse potensialet for effektiviseringer, for eksempel i form av avviklinger, sammenslåinger og omdanninger (fra utvalg til lister over kontaktpersoner mv.) som kan frigjøre ressurser til prioriterte næringspolitiske saker.

15

16 Strategi 2017 - Finans norge ny organisering fra 1. april
Oslo,

17 Livsforsikring og pensjon
Hovedledelsen Prosessområder Bank Livsforsikring og pensjon Skadeforsikring Arbeidsgiver Myndighetskontakt og næringspolitikk Kommunikasjon og samfunn Samfunnsøkonomi og kapitalmarked Finansjuridisk Betalingsformidling Statistikk og analyse Administrasjon og HR Styresekretariatet Økonomisk kriminalitet Internasjonal koordinering Forr.messige aktiviteter og næringssamarbeid

18 Hovedledelsen - navn Prosessområder Idar Kreutzer Bank – Jan Digranes
Adm. direktør Idar Kreutzer Prosessområder Bank – Jan Digranes Livsforsikring og pensjon – Stefi Kierulf Prytz Skadeforsikring – Geir R. Trulserud Arbeidsgiver – Jan S. Asker Myndighetskontakt og næringspolitikk Ole Morten Geving Kommunikasjon og samfunn Leif Osland Marit S. Åstvedt Samfunnsøkonomi og kapitalmarked Erik Johansen Finansjuridisk Trond Søyland Betalingsformidling Tor Johan Bjerkedal Statistikk og analyse Jan Fredrik Nordby Administrasjon og HR Lene Magnussen Styresekretariatet Sverre Dyrhaug Økonomisk kriminalitet Frode Bjeglerud Internasjonal koordinering Ellen B. Arvidsson 1/9-13 Forr.messige aktiviteter og næringssamarbeid Jan Digranes, Stefi K. Prytz, Geir R. Trulserud

19 Adm. direktør Idar Kreutzer
Ledergruppen Adm. direktør Idar Kreutzer Prosessområder Bank – Jan Digranes Livsforsikring og pensjon – Stefi Kierulf Prytz Skadeforsikring – Geir R. Trulserud Myndighetskontakt og næringspolitikk Ole Morten Geving Kommunikasjon og samfunn Kst. Leif Osland Samfunnsøkonomi og kapitalmarked Finansjuridisk Betalingsformidling Statistikk og analyse Administrasjon og HR Styresekretariatet Økonomisk kriminalitet Internasjonal koordinering Forr.messige aktiviteter og næringssamarbeid Prosess-område Arbeidsgiver

20 Ledergruppe Arbeidsgiver/HR
Adm. direktør Idar Kreutzer Prosessområder Bank Livsforsikring og pensjon Skadeforsikring Myndighetskontakt og næringspolitikk Kommunikasjon og samfunn Leif Osland Samfunnsøkonomi og kapitalmarked Finansjuridisk Betalingsformidling Statistikk og analyse Administrasjon og HR Lene Magnussen Styresekretariatet Økonomisk kriminalitet Internasjonal koordinering Forr.messige aktiviteter og næringssamarbeid Prosess-område Arbeidsgiver – Jan S. Asker

21 Tittelstruktur Leder Fagmedarbeider Adm. medarbeider Adm.direktør
Spesialrådgiver analysesjef Fagsjef Direktør juridisk fagsjef, kommunikasjonssjef, forbrukerøkonom, nettredaktør Seniorrådgiver Fagdirektør juridisk seniorrådgiver, senior kommunikasjonsrådgiver, senioranalytiker Rådgiver Leder/sjef juridisk rådgiver, kommunikasjonsrådgiver, analytiker Seniorkonsulent Konsulent Profesjonstittel som advokat og aktuar kan benyttes som tilleggstittel.

22 Konsekvenser tittelstruktur
Struktur idag Ny struktur Direktør, antall 36 22 Direktør, prosent 32% 19% Sjef, antall 28 41 Sjef, prosent 25% 36%


Laste ned ppt "Strategi Finans norge Tiltaks- og realiseringsplan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google