Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnskapsbygging med digitale medier

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnskapsbygging med digitale medier"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnskapsbygging med digitale medier
Ola Erstad 18/09/2018

2 Tingenes tilstand? Behov for å stoppe opp og se seg tilbake
Hva kan forskningen egentlig fortelle oss? Nødvendigheten av å foreta gjennomgang av forskning (reviews) Hvordan kommer vi videre? 18/09/2018

3 Et paradigmeskifte? Fra implementering Fra skoleutvikling
Mot kunnskapsbygging med digitale medier? 18/09/2018

4 Infrastruktur og støtte
18/09/2018

5 Variasjoner i læringsmiljø
18/09/2018

6 Uklare signaler 18/09/2018

7 Integrating institutional and educational practices
The problem, I believe, is that the theories that gave us insight into children’s understanding, motivation, learning, and thinking have never come to terms with schooling as an institutional practice with its duties and responsibilities for basic skills, disciplinary knowledges, grades, standards, and credentials… This disparity between our knowledge of the mind and the practices of the school underlies many of the traditional criticisms of the school – its bookishness, its penchant for parceling knowledge into arbitrary packages called subjects, its remoteness from ’felt needs’ and direct experience of the learner, its impersonal forms of discourse, its objective standards, its extrinsic goals – and motivates many urgent calls for reform of the school to fit the advances in the learning sciences… What is required, then, is an advance in our understanding of schools as bureaucratic institutions that corresponds to the advances in our understanding of the development of the mind. (D. Olson, 2003:x-xi) 18/09/2018

8 Vi kan bygge på noe, bl.a. en rekke av ITU prosjektene
DOCTA (Wasson & Ludvigsen, ITU rapp.19) EduAction (Furberg & Berge, ITU rapp. 13) IKT som mediator for kunnskapsproduksjon (Dons & Bakken, ITU rapp. 16) PILOT (Erstad, ITU rapp. 28) 18/09/2018

9 Viser at: Variasjoner om tilrettelegging av IKT baserte læringsmiljø
Helhetlig strategisk arbeid ’Noe i faget endrer seg’ Problemer med å utvikle høyere ordens tenkning (exploratory talk) 18/09/2018

10 Hva er ’kunnskapsbygging’?
18/09/2018

11 Kunnskapsbygging Elevers kunnskapsutvikling som fokus
Det kollektive ansvar og samarbeidslæring Hva understøtter elevenes kunnskapsutvikling? Betydningen av digitale medier? ’Stillaser’ for høyere ordens læring 18/09/2018

12 Ulike perspektiv på kunnskap
Tilegnelse av kunnskap (knowledge acquisition perspective) Nettverk og kunnskapsdeling (participation perspective) Innovasjon og kunnskapsskaping (knowledge creation perspective) -> ’Kunnskapssamfunnets’ utfordringer 18/09/2018

13 Elevene som ’eksperter’ (expert knowledge)
Bygger på innsikt om ’ekspert teams’ (helse, fly, sport) Bygger på innsikt om hvordan forskere jobber At elevers ’teorier’ innen ulike tema ofte er mangelfulle ’Progressive inquiry’ Elevenes ideer står i sentrum 18/09/2018

14 Bygging av kunnskap Skiller seg fra læring Ikke individuell prosess
‘Offentlig’ kunnskap ‘absorberes’ individuelt Egenskaper ved digitale læringsmidler Hvor kan det legges til rette for kunnskapsbygging? 18/09/2018

15 Prinsipper for kunnskapsbygging
1) REAL IDEAS, AUTHENTIC PROBLEMS 2) IMPROVABLE IDEAS 3) IDEA DIVERSITY 4) EPISTEMIC AGENCY 5) COMMUNITY KNOWLEDGE, COLLECTIVE RESPONSIBILITY 6) DEMOCRATIZING KNOWLEDGE 18/09/2018

16 Prinsipper for kunnskapsbygging
7) SYMMETRIC KNOWLEDGE ADVANCEMENT 8) PERVASIVE KNOWLEDGE BUILDING 9) CONSTRUCTIVE USES OF AUTHORITATIVE SOURCES 10) KNOWLEDGE BUILDING DISCOURSE 11) EMBEDDED, CONCURRENT AND TRANSFORMATIVE ASSESSMENT 12) RISE ABOVE 18/09/2018

17 Aktuelle innganger Nesta Futurelab
Knowledge forum (Scardamalia & Bereiter) Lærende nettverk 18/09/2018

18 Eksempler Nesta Futurelab
Moovl Racing Academy Savannah Men hvor er kunnskapsbyggingen? 18/09/2018

19 Tre ulike digitale læringsomgivelser
Spesiell programvare > Knowledge Forum ‘Tradisjonelle’ LMS-er -> ClassFronter Alternative løsninger > Blog / Wikis/eLogg Passer de for kunnskapsbygging? Må se på egenskaper 18/09/2018

20 ‘Knowledge building’ med ‘knowledge forum’
Marlene Scardamalia og Carl Bereiter ved ITU konferansen Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto Knowledge Forum / FLE (Flexible Learning Environments) Building knowledge creating communities 18/09/2018

21 A knowledge building community
"Knowledge building may be defined as the production and continual improvement of ideas of value to a community, through means that increase the likelihood that what the community accomplishes will be greater than the sum of individual contributions and part of broader cultural efforts." Our definition commits us to analysis of both individual and collective knowledge advances. 18/09/2018

22 18/09/2018

23 18/09/2018

24 18/09/2018

25 18/09/2018

26 18/09/2018

27 Knowledge Forum Styring av samarbeidslæring
Refleksjon over egen læring? Styrte gruppediskusjoner -> felles kunnskap Ikke mulig å jobbe individuelt Lite føringer mot lærer <-> enkeltelev Lærere: ”Spennende”, men “Hvorfor ikke ClassFronter?” 18/09/2018

28 LMS - et alternativ? Kjennetegn:
Publisering: Tekst, dokumenter, bilder, multimedia Søkefunksjoner: innhold, brukere, grupper Synkron kommunikasjon: chat, samskriving, meldinger Asynkron kommunikasjon: epost, felles dokumenter, diskusjonsforum m. kommentarfunksjon, meldingstjenester mot grupper Organisert rundt klasse (gruppe) 18/09/2018

29 ClassFronter FronterDokument: Muligheter for lignende prosess som i KF
Særlig med bruk av kommentarer Mangler konseptualisering av stillaser og ‘Build-ons’ Tunge føringer mot arbeid lærer - elev Tungt fokus mot læringsadministrasjon Vanskelig å synliggjøre stillaser Mangler styring inn mot lansering av egne ’teorier’ Kulturelt betinget? USA -> sterkere fokus på eierskap til ideer enn i Europa / Norge? 18/09/2018

30 ClassFronter LMS kan brukes
men lærere og elever må utvikle konsepter om kunnskapsbygging og prosessen rundt på forhånd 18/09/2018

31 Blog? WIKI? eLogg? Varianter av ‘Personlig publisering’
Blogger personlige WIKIs kollektive Innrettet mot løse, uformelle uttrykksformer I økende grad støtte for multimedia 18/09/2018

32 eLogg ITU prosjekt: Lage ny plattform med konsepter fra Blog, WIKIs og LMS eLogg.no Støtte for kunnskapsbygging? 18/09/2018

33 eLogg Sterkt fokus mot samskriving
Sterkt fokus mot individualisering av utseende Lite fokus mot administrasjon av elever og resultater Stor grad av egenstyring av innhold (hvem ser hva, når og hvor) Svakere kommentarfunksjon? Som for LMS: konseptualisering av kunnskapsbygging og prosess må gjøres på forhånd Lavere terskel å bruke i et kunnskapsbyggingsperspektiv enn LMS? 18/09/2018

34 Digital kunnskapsbygging
Viktig: Åpen struktur Samskriving Grupper Kommentarfunksjon Synliggjøring av oppbygging av resonnementer Stillaser må kunne synliggjøres 18/09/2018

35 Organisering I nettverket representert ved skoleleder og minst en lærer. Lærerutdanningen driver nettverkene Figur 1 18/09/2018

36 Delende kontra lærende nettverk
Ikke primært erfaringsutveksling Å lære i nettverk. Gjelder også lærerutrdanningen. Hva vil dere med nettverk? Mål? Delingskultur. Noen har kommet lenger enn andre på noe Betydningen av IKT? 18/09/2018

37 Konsekvenser 18/09/2018

38 Betydningen av digitale medier?
Vi mangler en grunnlagsdiskusjon om kunnskap En kritikk mot prosjektpedagogikken, at det er for lite fokus på elevenes kunnskapsutvikling ’Knowledge creation’ bør stå mer sentralt Hvordan videreutvikler vi bruken av LMS? 18/09/2018

39 Knyttet til digital kompetanse og kreativitet
Kunnskapsbygging innebærer det å skape. Digitale medier er så mangt 18/09/2018

40 18/09/2018


Laste ned ppt "Kunnskapsbygging med digitale medier"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google