Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

DAGEN I DAG 09.15: Om fokusgruppeintervju - oppgave i praksis

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "DAGEN I DAG 09.15: Om fokusgruppeintervju - oppgave i praksis"— Utskrift av presentasjonen:

1 VELKOMMEN TIL PRAKSISSEMINAR FOR 15GLU5-10 A (studenter med valgfag RLE)

2 DAGEN I DAG 09.15: Om fokusgruppeintervju - oppgave i praksis
For studenter, men praksislærere inviteres til å delta 10.30: Om entreprenørskap Praksislærere, basisgruppeveiledere og studenter 11.00: Kort informasjon fra trinnleder 11.30: Lunsj (Valg av praksislærerrepresentanter) 12.30: Arbeid i basisgrupper med plan for praksis 14.00 : Oppsummering av gruppesamtaler

3 Forskningsbasert lærerutdanning
Grunnskolelærerutdanningene skal … kvalifisere for forskningsbasert yrkesutøvelse og for kontinuerlig profesjonell utvikling (Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene) Studentenes arbeid med vitenskapelig metode i GLU 1. trinn: Observasjon som metode 2. trinn: Intervju som metode 3. trinn: Fokusgruppeintervju som metode Egen valgt metode i BA-oppgaven

4 Studentoppgave i praksis
Læringsutbytte PEL103, 5-10: studenten har kunnskap om overgangen mellom barnetrinn og ungdomstrinn og ungdomstrinn og videregående skole Studentoppgave i praksis FOKUSGRUPPEINTERVJU knyttet til overganger Overgang mellom barneskoletrinn og ungdomsskoletrinn (8. og 9. klasse) eller mellom ungdomsskoletrinn og videregående skole (10. klasse)

5 SAMFUNNSVITENSKAPELIG METODE
Innhenting, organisering/systematisering, analyse og tolking av informasjon om mennesker og samfunn Kari Spernes - HiØ

6 Kvalitativ metode Dybde – mange opplysninger om få enheter
Mer eller mindre strukturert – intervju/samtale, observasjon Illustrasjoner ved hjelp av sitater Kan ikke generalisere, men overføre kunnskap Målet er å oppnå forståelse Kari Spernes - HiØ

7 Hva er fokusgruppeintervju?
En forskningsmetode der forskeren samler en gruppe med deltakere til en samtale rundt en problemstilling Deltakerne i fokusgruppa bør ha noe felles/felles referanser Ikke spørsmål og svar, men forskeren «kaster ut» et spørsmål eller en påstand og forsøker å få til en samtale mellom gruppedeltakerne Forskeren kan være mer eller mindre aktiv i samtalen – dette avhenger av dynamikken i gruppa og hvor lett deltakerne selv setter i gang samtalen Forskeren «styrer» samtalen slik at deltakerne snakker om det som har relevans for problemstillingen Fokusgruppesamtalene er ofte halvstrukturerte – en intervjuguide med en eller flere påstander, nøkkelord eller spørsmål danner utgangspunktet for samtale/diskusjon i gruppa

8 Hvorfor fokusgruppeintervju?
Fokusgruppeintervju brukes ikke for å spare tid, men for at det gir mulighet for andre data (svar) enn individuelt intervju Ulike oppfatninger diskuteres åpenlyst Deltakerne må begrunne sine synspunkter Gruppedeltakerne utvikler kunnskap sammen

9 Svake sider ved fokusgruppeintervju
Sjenanse eller usikkerhet kan gjøre at det er vanskelig å snakke i gruppa Det kan være dominerende personer som styrer samtalen i en spesiell retning Enkelte kan la seg «rive med» og kanskje si ting han/hun ikke mener Det kan være vanskelig å si i mot dersom flere er gir uttrykk for samme mening

10 Aktuell litteratur om fokusgrupper
Carson, Nina (2007). Erfaringer og refleksjoner ved bruk av gruppeintervju i kvalitativ forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift (3), Larsen, A. K. 2012: En enklere metode – veiledning i samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. Bergen: Fagbokforlaget. (kopi) Postholm, M. B. og D. I. Jacobsen 2011: Læreren med forskerblikk – innføring i vitenskapelig metode. Kristiansand: Høgskoleforslaget. (kopi) Repstad, P. 1998: Mellom nærhet og distanse – Kvalitative metoder i samfunnsfag. Oslo: Universitetsforlaget. nettutgave

11 Arbeid FØR fokusgruppeintervjuet
Bestem hvilken overgang du/dere (evnt. par) skal undersøke Bestem tema for fokusgruppeintervjuet Finn teori som dekker det valgte temaet og tenk dette i sammenheng med valgte overgang Bestem problemstilling Lag intervjuguide (Skal det være spørsmål, påstander eller nøkkelord?) Bestem gruppesammensetning og antall (Hva er vesentlig: Kjønn? Utadvendthet? Venner? …) Gjør først avtale med praksislærer og så med elever (husk frivillighet/mulighet for å trekke seg). Avtal med praksislærer om dere skal ha informert samtykke fra foreldrene.

12 Arbeid UNDER fokusgruppeintervjuet
Skap en trygg atmosfære Prøv om du kan få aksept for bruk av diktafon – fortell om anonymitet Gjenta (fra invitasjonen) det samtalen handler om (f.eks. overgang barneskole/ungdomsskole). Be dem prøve å huske tilbake og å sette ord på tankene sine. Prøv å si minst mulig selv. La elevene styre samtalen i den retningen de selv velger, men påse at de ikke beveger seg for langt fra problemstillingen.

13 Arbeid ETTER fokusgruppeintervjuet
Noter umiddelbart inntrykk fra samtalen Skriv også ned hvordan intervjuet foregikk Transkriber intervjuet (skal legges ved rapporten) Analyser innholdet– finn kategorier Drøft utsagn i lys av teorien Hva finner du? Hva er «svaret» på problemstillingen? HUSK: Det er du som svarer på problemstillingen ut fra innholdet i det informantene forteller/snakker om

14 Kunnskapsdepartementet om overganger
Godt og systematisk samarbeid mellom barnehage og barnetrinn, barnetrinn og ungdomstrinn, ungdomstrinnet og vidaregåande opplæring skal medverke til å lette overgangen mellom dei ulike stega i opplæringsløpet (LK06, Prinsipp for opplæringa).

15 Aktuelle temaer knyttet til overganger:
Karakterer – (motivasjon) Faglige utfordringer – (mestring) Lekser Nye lærere Nye medelever Nye rutiner Fra eldst til yngst

16 Eksempel fra tidligere praksisrapport (metodedelen)
Postholm og Jacobsen (2012) forteller om viktigheten av å reflektere rundt tid og sted for fokusgruppeintervjuet. Dette var noe vi fikk erfare da intervjuet dessverre ble lagt til et ubeleilig tidspunkt. Misforståelser førte til at vi måtte hente ut elevene fra en skriveøkt, noe som gjorde at vi følte vi måtte gjøre oss raskt ferdig. Fokusgruppeintervjuet bar derfor preg av dette, og det var også mange korte svar og lite dialog mellom elevene.

17 Eksempel fra tidligere praksisrapport (analyse/drøfting)
Bø (2012) sier at det finnes «inngrupper» og «utgrupper» i sosiale fellesskap. Han sier at inngruppe er en lukket gruppe der medlemmene føler en sterk tilhørighet til de andre innad i gjengen. Videre sier han at ungdomsgjenger er et godt eksempel på nettopp dette. De fleste av elevene i fokusgruppa uttalte at de var medlem i en gjeng på barneskolen, men at de gikk lei av hverandre på slutten av syvende klasse, og at de hadde fått nye venner. (…) Bø hevder at det er negativ hvis en gruppe blir altfor lukket, der ingen nye impulser slipper til. «Jo åpnere og jo mer heterogent et miljø er, desto friere strøm av informasjon, meninger og kunnskaper» (Bø 2012, s. 16). Ut i fra Bøs utsagn ser vi at det stort sett er positivt for elevene at de treffer nye mennesker ved overgangen fra barneskolen til ungdomsskolen. Bø, Inge (2012). Barnet og de andre – Nettverk som pedagogisk og sosial ressurs. Oslo: Universitetsforlaget

18 Mal for praksisrapportering
DEL B – skolens overganger 4. Gjennomføring av fokusgruppeintervju (individuelt eller i par) Presenter først problemstillingen. Beskriv deretter gjennomføringen av fokusgruppeintervjuet (tenk metodedel i en fagtekst). Bruk metodelitteratur. 5. Elevenes erfaringer med overganger sett i et teoretisk perspektiv Analyser og diskuter innholdet i gruppesamtalen i sammenheng med problemstillingen og valgt teori (pensum eller selvvalgt). Husk riktig referanse og litteraturliste avslutningsvis. 6. Vedlegg Intervjuguide transkribert intervju

19 VELKOMMEN 15GLU5-10, gruppe A (RLE)
09.15: Om fokusgruppeintervju - oppgave i praksis For studenter, men praksislærere inviteres til å delta 10.30: Om entreprenørskap Praksislærere, basisgruppeveiledere og studenter 11.00: Kort informasjon fra trinnleder 11.30: Lunsj (Valg av praksislærerrepresentanter) 12.30: Arbeid i basisgrupper med plan for praksis 14.00 : Oppsummering av gruppesamtaler VELKOMMEN

20 Praksisskoler og studenter
Praksisskole/praksislærer/basisgruppeveileder Studenter Kråkerøy ungdomsskole Andreas Lavik Nordby Espen Schjetne Gruppe 1 Amalie, Erika, Edel, Sivert Borge ungdomsskole Elin Willadsen Gruppe 2 Marte, Vera, Lena, Nathalie Haugeåsen ungdomsskole Gøran Karlsen Mette Ramstad Gruppe 3 Jon, Eirik, Jonas, Stefan Kvernhuset ungdomsskole Therese Erøy Bilet Tom Sverre Tomren Gruppe 4 Bettina, Rebekka, Kirvil, Christine Cicignon barne- og ungdomsskole Anne Undahl Gruppe 5 Martin, Marte, Eline, Sanne Hafslund ungdomsskole Myrth Sørensen Gruppe 6 Lise, Malin A., Martine, Madelen Risum ungdomsskole Liv Kristine Moland Gruppe 7 Stian, Simen, Markus, Hanne, Jens Strupe ungdomsskole Cecilie Andersson Gruppe 8 Malin F., Andreas, Elisabeth, Karianne

21 Kort info Studentene har ikke forberedelsesdag før praksis
Studentene ønsker mulighet til å observere andre lærere Dersom studenten møter kveldstid i forbindelse med utviklingssamtaler eller andre møter, så tas dette fra den arbeidsplanfestede tiden Praksislærer og student finner tid til å ta igjen praksisdager ved eventuelt fravær Praksisseminar på Bøkevangen (tors/fre uke 48 eller man/tirs uke 50) Alternativt praksisseminar i vårsemesteret? Nyttig oversiktsside: hiof.no/praksis

22 Vurderingsrapport (skrives av praksislærer)
Praksislærers vurderingsrapport, høst Vurderingen kalles midtveisvurdering Skrives på eget skjema som du finner på Midtveisvurderingen legges i studentens praksismappe i Fronter Dersom det er «Fare for ikke bestått» praksis i vårsemesteret må studenten få konkret informasjon om hva som må endres/ forbedres for å få karakteren bestått. PS! KUN midtveisevaluering i høstsemesteret – ikke karakter

23 TID FOR VEILEDNING PEL-lærer
Praksisskole Studenter Tid for veiledning Kråkerøy ungdomsskole Andreas Lavik Nordby Espen Schjetne Gruppe 1 Amalie, Erika, Edel, Sivert Mandag 9. oktober kl – 11.00 Borge ungdomsskole Elin Willadsen Gruppe 2 Marte, Vera, Lena, Nathalie Mandag 9. oktober kl – 09.30 Haugeåsen ungdomsskole Gøran Karlsen Mette Ramstad Gruppe 3 Jon, Eirik, Jonas, Stefan kl – 14.00 Kvernhuset ungdomsskole Therese Erøy Bilet Tom Sverre Tomren Gruppe 4 Bettina, Rebekka, Kirvil, Christine kl – 12.30 Cicignon barne- og ungdomsskole Anne Undahl Gruppe 5 Martin, Marte, Eline, Sanne Tirsdag 10. oktober 08.30 – 09.30 Hafslund ungdomsskole Myrth Sørensen Gruppe 6 Lise, Malin A., Martine, Madelen Tirsdag 26. september kl – 09.30 Risum ungdomsskole Liv Kristine Moland Gruppe 7 Stian, Simen, Markus, Hanne, Jens Tirsdag 26. oktober kl – 11.30 Strupe ungdomsskole Cecilie Andersson Gruppe 8 Malin F., Andreas, Elisabeth, Karianne Tirsdag 26. oktober kl – 13.00

24 Arbeid med Plan for praksis
Tre temaer: Hvordan fordeles arbeidet i praksis (bruk av timer til elevarbeid og annet arbeid) Hvordan skriftliggjøres undervisningen? Hvordan fordeles temaene gjennom de to periodene høst/vår.

25 Valg av praksislærerrepresentant
Oppgaver: Programutvalgsmøte Planlegging av seminar Revidering av planer Eventuelt

26 Spørsmål? Tvil? Ta kontakt med basisgruppeveileder enten via e-post/telefon eller når basisgruppeveileder kommer på praksisoppfølging Ta eventuelt også kontakt med studieleder Jarl Hagen eller trinnleder Kari Spernes


Laste ned ppt "DAGEN I DAG 09.15: Om fokusgruppeintervju - oppgave i praksis"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google