Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bedriftsundersøkelse 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bedriftsundersøkelse 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bedriftsundersøkelse 2017
Bruker- og serviceundersøkelse Opinion AS

2 Bakgrunn Skattedirektoratet Telefonintervju. Bente Karmann Tranberg
Avdekke erfaringer og tilfredshet med Skatteetaten på ulike områder i bedriftssammenheng. Undersøkelsen er gjennomført som en telefonundersøkelse med et tilfeldig utvalg av norske bedrifter (inkludert bedrifter med 0 ansatte) Feltarbeidet er gjennomført i perioden 6. juni til 26. juni 2017 1200 intervju er gjennomført. Da bedriftsstrukturen i Norge er dominert av små bedrifter har store bedrifter blitt kvotert opp i datainnsamlingen. Totalresultatene er vektet slik at de representerer helheten av norske bedrifter

3 Oppsummering kontakt 1 Kontakt med skatteetaten
76 % (70 % i 2016) av bedriftene har vært i kontakt med Skatteetaten i løpet av de siste 12 måneder i minst én av de seks kanalene. Utenom skatteetaten.no har flest har hatt kontakt via telefon. 64 % (58 % i 2016) av bedriftene har besøkt skatteetaten.no i løpet av de siste 12 månedene. Andelen som har vært i kontakt med Skatteetaten er høyere blant bedrifter med 51+ ansatte enn mindre bedrifter. Personlig oppmøte (liten base) Få (4 %) bedrifter har hatt kontakt med Skatteetaten via personlig oppmøte. Det er ingen forskjeller mellom små og store bedrifter eller regionene i forhold til om de har vært i kontakt med Skatteetaten via personlig oppmøte. Alt i alt er fire av fem (81 %) tilfreds med besøket på skattekontoret. Det er tilsvarende som for 2016. Kontakt med skatteetaten via telefon Flest har vært i kontakt med Skatteetaten via telefon. Flere enn en av tre (37 %) har vært i kontakt via telefon og dette er en økning fra % benyttet seg av tilbakeringing noe som er signifikant flere enn i Alt i alt høy tilfredshet med telefonsamtalen med skatteetaten, så mange som 88 % er tilfredse.

4 Oppsummering kontakt 2 Kontakt med Skatteetaten via brev
En av fem (18 %) av bedriftene har hatt kontakt med Skatteetaten via brev. Bedrifter med 51+ ansatte har i større grad enn mindre bedrifter vært i kontakt med Skatteetaten via brev. Noe lavere tilfredshet med kontakten via brev sammenlignet med telefon men også her høy tilfredshet og den øker fra 2016 til 2017. Kontakt med Skatteetaten via e-post En av tre (34 %) har vært i kontakt med Skatteetaten via e-post – dette er en oppgang fra Alt i alt tilfredshet med kontakten via e-post er stabilt høy men lavere enn for telefon. Stabilitet sammenlignet med 2016 bortsett fra nedgang på svartiden. Besøk på skatteetaten.no Like mange har vært i kontakt med skatteetaten.no for å få utført en elektronisk tjeneste som generelle spørsmål/informasjonsinnhenting. Flere enn fire av fem (83 %) er alt i alt fornøyd med skatteetaten.no. Tilfredsheten med skatteetaten.no øker på overordnet og på flere underområder.

5 Oppsummering vurdering
Overordnet vurdering av Skatteetaten 80 % opplever at Skatteetatens service er god. Stabilitet sammenlignet med 2016 overordnet men framgang på et par underområder. Til tross for økning relativt stort forbedringspotensial på «Skatteetaten er interessert i å hjelpe virksomheten vår til å ikke betale for mye skatt», «Skatteetaten gjør det enkelt for deg å følge regelverket» og «Jeg har tillit til at Skatteetaten får tatt virksomheter som bevisst unndrar skatt». Kontrollvirksomhet 5 % oppgir at Skatteetaten har vært på stedlig kontroll i bedriften i løpet av de 2 siste årene. Kun 48 % opplevde at de fikk råd og veiledning i forbindelse med kontrollen. Stabilitet overordnet sammenlignet med 2016 men tilbakegang på å behandle bedriften med respekt og forståelsen for at Skatteetaten må foreta denne typen kontroller. Økende kunnskap om hvem som faktisk utførte den stedlige kontrollen. 33 % er usikre i 2016 på om det var Skatteetaten eller om det var Skatteoppkreveren – nå i 2017 har dette sunket til 9 %. Saksbehandling 18 % har hatt en sak til behandling hos Skatteetaten i løpet av de siste 2 årene. En av åtte (13 %) av disse sakene gjaldt manglende mva-innbetaling – dette er en reduksjon sammenlignet med Stabilitet på samtlige punkter sammenlignet med Tre av fem (58 %) bedrifter som har hatt en sak til behandling oppgir at de fikk medhold i saken.

6 Oppsummering foretrukne kanaler
Foretrukne informasjonskanaler Når man har spørsmål om en konkret sak som er under behandling foretrekker flest telefon eller e-post. Begge disse kanalene øker fra 2016 til 2017.

7 Oppsummering alt i alt inntrykk og drivere
76 % av bedriftene har et ganske eller svært godt inntrykk av Skatteetaten. Dette er stabilt med De som har vært i kontakt med Skatteetaten har noe bedre inntrykk av Skatteetaten enn de som ikke har vært i kontakt (80 % mot 64 %) Drivere På telefon er det viktigst at dem man snakket med hadde god kunnskap, man får den hjelpen man trenger og at de man snakker med er hyggelige og imøtekommende. Forbedringspotensialet er høyest på god kunnskap hos dem man snakket med. Dette kombinert med høy viktighet på dette området gjør at det bør være hovedfokus for Skatteetaten når det gjelder telefon. For både brev og e-post er viktigste driver for alt i alt tilfredshet at man faktisk får den hjelpen man trenger og her hovedfokuset bør være. Mao to svært funksjonelle kanaler.

8 Oppsummering drivere Drivere (forts.)
Viktigste drivere for tilfredshet med skatteetaten.no er å finne den informasjonen man trenger og at det er enkelt å gjøre det man ønsket. Hovedfokuset bør settes på å gjøre det lett å finne informasjonen som trengs. Dette er området med høyest viktighet og lavest dyktighet. Viktigste drivere for saksbehandling er tillit til rettferdig og korrekt saksbehandling. Dette bør være prioritet nummer 1 sammen med saksbehandlingstiden. Saksbehandlingstiden har lav dyktighet og relativt høy viktighet. Møtet med menneskene i Skatteetaten er viktigste driver for alt i alt tilfredshet med serviceopplevelsen.

9 Konklusjon og veien videre
Det overordnede inntrykket av Skatteetaten er høyt og godt blant bedriftene på samme måte som hos befolkningen. Innføringen av tvangsmulkt har ikke påvirket det gode inntrykket. De som er i kontakt har et noe bedre inntrykk enn de som ikke har vært i kontakt. Og det er en øning i antall bedrifter som har vært i kontakt med Skatteetaten fra 2016 til Kanalene som øker er telefon, e-post og skatteetaten.no. Økende andel av bedriftene opplever forenkling i rapporteringen til Skatteetaten (54 % vrs 44 %) noe som viser at Skatteetaten er på riktig spor overfor bedriftene. Det viktigste for Skatteetaten å prioritere overfor bedriftene er å ha god kompetanse og gi den hjelpen bedriftene trenger når de tar kontakt. For skatteetaten.no er det viktigste å prioritere struktur og oversiktlighet slik at det er lett for bedriftene å finne det man leter etter. Telefon, e-post og skatteetaten.no er de viktigste kanalene å prioritere overfor bedriftene. Alle tre kanalene øker. Når skatteetaten tar kontakt med bedriftene med informasjon ønskes informasjonen først og fremst via e-post.

10 Kontakt med Skatteetaten

11 53 % (47 % i 2016) har vært i kontakt med Skatteetaten i minst én av de fem kanalene – dette er en økning Nærmere info om Skatteetaten.no på side 17 n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene i bedriftssammenheng vært i kontakt med Skatteetaten på noen av de følgende måtene? * 1200 Alle *sosiale kanaler som Facebook og chat lagt til i 2016

12 En økning i andelen som har vært i kontakt via telefon i løpet av de siste 12 måneder – flere store enn små bedrifter Bedrifter med 50+ ansatte har i større grad enn mindre bedrifter vært i kontakt med Skatteetaten på telefon n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene i bedriftssammenheng vært i kontakt med Skatteetaten på noen av de følgende måtene? – VIA TELEFON 1200 Alle

13 Få bedrifter har hatt kontakt med Skatteetaten via personlig oppmøte
Ingen forskjeller mellom små og store bedrifter eller regionene i forhold til om de har vært i kontakt med Skatteetaten via personlig oppmøte n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene i bedriftssammenheng vært i kontakt med Skatteetaten på noen av de følgende måtene? – VIA PERSONLIG OPPMØTE PÅ SKATTEKONTORET 1200 Alle

14 En av fem (18 %) av bedriftene har hatt kontakt med Skatteetaten via brev
Bedrifter med 51+ ansatte har i større grad enn mindre bedrifter vært i kontakt med Skatteetaten via brev Mindre forskjeller mellom regionene når det gjelder kontakt med Skatteetaten via brev de siste 12 månedene n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene i bedriftssammenheng vært i kontakt med Skatteetaten på noen av de følgende måtene? – VIA BREV 1200 Alle

15 En av tre (34 %) har vært i kontakt med Skatteetaten via e-post – oppgang fra 2016
Mindre forskjeller mellom store og små bedrifter når det gjelder kontakt med Skatteetaten via e-post de siste 12 månedene. Mindre forskjeller mellom regionene når det gjelder kontakt med Skatteetaten via e-post de siste 12 månedene n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene i bedriftssammenheng vært i kontakt med Skatteetaten på noen av de følgende måtene? – VIA E-POST 1200 Alle

16 2 % har vært i kontakt med Skatteetaten via sosiale kanaler
Ingen forskjeller mellom store og små bedrifter når det gjelder kontakt med Skatteetaten via sosiale kanaler de siste 12 månedene Mindre forskjeller mellom regionene når det gjelder kontakt med Skatteetaten via sosiale kanaler de siste 12 månedene n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene i bedriftssammenheng vært i kontakt med Skatteetaten på noen av de følgende måtene? – VIA SOSIALE KANALER SOM FACEBOOK ELLER CHAT * 1200 Alle * lagt til 2016

17 64 % av bedriftene har besøkt skatteetaten
64 % av bedriftene har besøkt skatteetaten.no i løpet av de siste 12 månedene. Økning fra 2016. n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene, besøkt Skatteetatens nettside skatteetaten.no i bedriftssammenheng? 1200 Alle

18 Økende andel som har benyttet skatteetaten
Økende andel som har benyttet skatteetaten.no ved økende bedriftsstørrelse Bedrifter med 51+ ansatte har i noe større grad enn mindre bedrifter benyttet skatteetaten.no Mindre forskjeller mellom regionene når det gjelder bruk av skatteetaten.no n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene, besøkt Skatteetatens nettside skatteetaten.no i bedriftssammenheng? 1200 Alle

19 Økende andel som totalt sett har vært i kontakt med Skatteetaten
Høyere andel som totalt sett har vært i kontakt med Skatteetaten for bedrifter med 51+ ansatte. Bedriftene i Region Nord har i størst grad vært i kontakt med Skatteetaten siste 12 måneder. n= ? Har du, i løpet av de siste 12 månedene i bedriftssammenheng vært i kontakt med Skatteetaten på noen av de følgende måtene? / Har du, i løpet av de siste 12 månedene, besøkt Skatteetatens nettside skatteetaten.no i bedriftssammenheng? – TOTAL KONTAKT - KONTAKT I MINST ÉN AV DE FEM KANALENE OG/ELLER BESØKT SKATTEETATEN.NO 1200 Alle

20 Kontakt med Skatteetaten via personlig oppmøte på skattekontoret obs: små baser

21 Fire av fem (81 %) er alt i alt fornøyd med besøket på skattekontoret
Fire av fem (81 %) er alt i alt fornøyd med besøket på skattekontoret. Stabil alt i alt tilfredshet OBS lav n Andel helt eller litt enig 81 86 68 54 95 88 79 77 94 88 86 83 79 86 87 90 77 63 86 98 92 95 59 84 80 86 80 77 81 77 92 87 54 76 67 58 54 59 51 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om ditt besøk på skattekontoret i bedriftssammenheng, og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet. […] 46 Kontakt med Skatteetaten via personlig oppmøte

22 Kontakt med Skatteetaten via telefon

23 To av fem (38 %) (sign ned fra 2016) venter på svar når de ringer Skatteetaten – 48 % (sign opp fra 2016) benytter muligheten for tilbakeringing 2017 2016 2015 2014 2013 n= ? Når du ringte Skatteetaten, ventet du til du fikk svar eller benyttet du muligheten for tilbakeringing? 446 Kontakt med Skatteetaten via telefon

24 Nær ni av ti (88 %) er alt i alt fornøyd med telefonsamtalen med Skatteetaten
Andel helt eller litt enig 88 87 82 82 92 92 90 87 92 86 90 87 88 86 90 93 88 87 85 88 89 84 83 84 87 84 83 79 81 84 83 77 79 76 63 69 70 68 65 73 66 63 64 61 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om din kontakt med Skatteetaten via telefon i bedriftssammenheng, og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet (…) Kontakt med Skatteetaten via telefon

25 På telefon er det viktigst at man snakker med noen med god kunnskap og at de man snakker med er hyggelige og imøtekommende DYKTIGHET: 88 92 86 90 88 87 84 63 73 n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om din kontakt med Skatteetaten via telefon i bedriftssammenheng, og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet (…) Kontakt med Skatteetaten via telefon

26 Kontakt med Skatteetaten via brev

27 Økt overordnet tilfredshet med Skatteetaten når det gjelder kommunikasjon via brev
Andel helt eller litt enig 77 69 73 58 62 70 76 61 66 74 69 70 63 60 60 66 61 57 58 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om din kontakt med Skatteetaten via brev, i bedriftssammenheng og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet. […] 214 Kontakt med Skatteetaten via brev

28 Å få hjelpen man trenger via brev er den viktigste variabelen for alt i alt tilfredshet
DYKTIGHET: VIKTIGHET: 77 62 74 60 n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om din kontakt med Skatteetaten via brev, i bedriftssammenheng og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet. […] 214 Kontakt med Skatteetaten via brev

29 Kontakt med Skatteetaten via e-post

30 Lite endring i tilfredshet med Skatteetaten når det gjelder kommunikasjon via e-post – dog tilbakegang på svartid Andel helt eller litt enig 80 83 80 79 79 81 77 79 72 82 84 82 77 72 75 80 73 71 67 76 79 80 82 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om din kontakt med Skatteetaten i bedriftssammenheng via e-post, og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet. […] 411 Kontakt med Skatteetaten via e-post * lagt til to nye alternativer i 2016

31 Å få hjelpen man trenger via e-post er viktigste driver for alt i alt tilfredshet med kanalen
DYKTIGHET: VIKTIGHET: 80 79 82 75 76 80 n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om din kontakt med Skatteetaten i bedriftssammenheng via e-post, og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet. […] 411 Kontakt med Skatteetaten via e-post * lagt til to nye alternativer i 2016

32 Besøk på skatteetaten.no

33 8 av 10 har besøkt skatteetaten
8 av 10 har besøkt skatteetaten.no for informasjonsinnhenting og få utført en elektronisk tjeneste 2016 2015 2014 2013 76 % 82% 81 % 83 % 80 % 59 % 59 % 66 % = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Tenk på den eller de gangene du har besøkt Skatteetatens nettside skatteetaten.no. I bedriftssammenheng Var det i forbindelse med… 766 Besøkt skatteetaten.no i bedriftssammenheng * mindre endring i alternativet tilknyttet utførelse av tjenester

34 Stadig økende tilfredshet med skatteetaten.no
Andel helt eller litt enig 83 79 75 70 91 90 89 86 92 84 80 78 77 81 80 78 76 74 72 74 70 73 65 72 72 68 67 63 67 73 66 68 63 65 72 70 65 60 64 76 72 82 77 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn knyttet til Skatteetatens nettside skatteetaten.no, og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet. […] 766 Besøkt skatteetaten.no i bedriftssammenheng * lagt til to nye alternativer i 2016

35 Viktigste drivere for tilfredshet med skatteetaten
Viktigste drivere for tilfredshet med skatteetaten.no er å finne den informasjonen man trenger og at det er enkelt å gjøre det man ønsket DYKTIGHET: VIKTIGHET: 83 91 84 80 74 72 73 72 76 82 n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn knyttet til Skatteetatens nettside skatteetaten.no, og ønsker at du sier hvor enig eller uenig du er i det enkelte utsagnet. […] 766 Besøkt skatteetaten.no i bedriftssammenheng * lagt til to nye alternativer i 2016

36 Overordnet vurdering av Skatteetaten

37 Fire av fem (80 %) opplever Skatteetatens service alt i alt som god
Andel helt eller litt enig 80 80 77 75 73 77 77 77 76 72 69 70 71 71 70 70 66 69 66 70 71 72 66 67 68 67 59 58 57 56 63 60 59 57 55 60 56 51 40 42 34 66 66 61 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om Skatteetaten og ønsker at du forteller hvor enig eller uenig du er i de enkelte utsagnene. Når du svarer ønsker jeg at du gjør det på grunnlag av din siste erfaring med Skatteetaten i bedriftssammenheng. 1200 Alle

38 Møtet med menneskene er viktigste driver for serviceopplevelsen
DYKTIGHET: VIKTIGHET: 80 77 69 70 71 67 63 60 40 66 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn om Skatteetaten og ønsker at du forteller hvor enig eller uenig du er i de enkelte utsagnene. Når du svarer ønsker jeg at du gjør det på grunnlag av din siste erfaring med Skatteetaten i bedriftssammenheng. 1200 Alle

39 Kontrollvirksomhet

40 5 % oppgir å ha hatt stedlig kontroll i løpet av de siste 2 årene (ikke sammenlignbart med 2014)
? Har Skatteetaten vært på stedlig kontroll i bedriften din i løpet av de siste 2 årene? * 1200 Alle * det ble endret fra siste 5 år til siste 2 år i 2015

41 Nedgang på flere av utsagnene knyttet til kontrollvirksomhet
Andel helt eller litt enig 73 71 69 72 85 72 74 85 74 78 68 74 84 78 78 70 75 84 75 77 66 74 78 48 59 53 46 55 76 81 74 85 96 87 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn knyttet til Skatteetatens kontrollvirksomhet. Er du helt enig, litt enig, verken enig eller uenig, litt enig eller helt enig i de enkelte utsagnene? 63 Har hatt kontroll siste to år

42 Hva som kan gjøres bedre i forbindelse med kontroller (åpne svar)
Være litt mer ydmyk overfor næringslivet vist mer respekt vise mer respekt, virket som om de tok alle under en kam, at det var forhåndsbestemt Var skummelt, hadde aldri vært borti det før. De kunne kanskje gjort innkallingen litt mindre skummel. Men de vi møtte var veldig greie. Sette på smilefjes. sørge for at saksbehandler har nødvendig kompetanse Opptrådt mye mer personlig måte, ikke være mer firkanta, måten han svarte på. måtte ha alt på papirer, kunne vært mer digital. ble utskjelt og skriket til av kontrollør, kunne vært mer hyggelig. mer sympatisk tone Mindre tid mer ryddig i forkant, for opplevde møtet som ikke nødvendig om vi hadde fått mer info i forkant. Mer informasjon i forkant Kunne vært litt mere i imøtekommende kunne vært mer forståelsesfull og brukt kortere tid. mindre mistenksomme. virket forutinntatt. Kunne blitt enige på forhand om hva som kan være nyttig å kontrollere, blir fort mye arbeid. Heller hyppigere kontroller på et smalere område. Jeg var uenig i resultatet Ja, for mening for at den kunne blitt bedre Informasjon i forkant informasjon på forkant imøtekommende IKKE VARE SÅ OPPHENGT I SMÅBAGETELLER Ikke så veldig imøtekommende. De er litt firkantet. hvis vi hadde vist at de gikk etter de bedriftene som opptrer sart hadde vi hat bedre forståelse Gjort bedre forarbeid. gi bedre informasjon og rådgivning Generell oppførsel var veldig dårlig. De var uforskammede forklare de ansatte hva det går ut etter, kontakte daglig leder For kvasse uttalelser. De kan komme med mer veiledning og rådgivning på kontrollene De har en holdning som ikke er så fin ovenfor bedrifter generelt. Bør kontakte regnskapsfører bedre innsikt i næringslivet og raskere behandlingstid Bedre info i forkant n= ? Er det noe Skatteetaten kunne gjort for at opplevelsen av denne kontrollen kunne vært en mer positiv opplevelse for deg/bedriften? 31 Har hatt kontroll siste to år

43 Skatteetaten utførte den stedlige kontrollen i 3 av 4 tilfeller – økning fra 2016 (feilmarginer på 13 prosentpoeng) 2016 2017 n= ? Hvem var det som utførte den stedlige kontrollen? * 79/63 Har hatt kontroll siste to år * nytt spm i 2016

44 Kontrollørene legitimerte seg i økende grad (feilmarginer på 13,2 prosentpoeng)
2016 2017 n= ? Legitimerte kontrollørene seg slik at det går tydelig fram at de kommer fra Skatteetaten og ikke det kommunale skatteoppkreverkontoret? * 79/63 Har hatt kontroll siste to år * nytt spm i 2016

45 Saksbehandling

46 18 % oppgir å ha hatt sak(er) til behandling hos Skatteetaten i løpet av de siste 2 årene (ikke sammenlignbart med 2014) 2016 2015 2014 2013 16 % 15 % 19 % 20 % 81 % 79 % 73 % 75 % 3 % 6 % 7 % 5 % n= ? Så litt om saksbehandling- Har din bedrift hatt saker til behandling hos Skatteetaten i løpet av de siste 2 årene? * 1200 Alle * det ble endret fra siste 5 år til siste 2 år i 2015

47 13 % av sakene gjaldt manglende innbetaling merverdiavgift – nedgang fra 2016
2017 n= ? Gjaldt saken pengekrav på grunnlag av manglende innbetaling av merverdiavgift (mva) eller var det en annen type sak? * 194/211 Har hatt sak til behandling siste to år * nytt spm i 2016

48 Forholdsvis stabilt på elementene tilknyttet Skatteetatens saksbehandling
Andel helt eller litt enig 74 72 62 66 73 67 57 67 75 81 73 63 67 73 79 69 59 65 78 73 73 64 61 65 60 60 45 55 56 60 48 41 55 64 67 59 48 52 = Signifikant oppgang = Signifikant nedgang n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn knyttet til Skatteetatens saksbehandling. Er du helt enig, litt enig, verken enig eller uenig, litt enig eller helt enig i de enkelte utsagnene? 211 Har hatt sak til behandling siste to år

49 Viktigste drivere er tillit til rettferdig saksbehandling men viktigheten god faglig kompetanse øker også DYKTIGHET: VIKTIGHET: 74 66 75 73 78 65 56 64 n= ? Jeg skal nå lese opp noen utsagn knyttet til Skatteetatens saksbehandling. Er du helt enig, litt enig, verken enig eller uenig, litt enig eller helt enig i de enkelte utsagnene? 194 Har hatt sak til behandling siste to år

50 Nesten tre av fem (58 %) som har hatt sak til behandling oppgir at de fikk medhold i saken (tilsvarende i 2016, 2015 og 2014) n= ? Omtrent når hadde dere siste sak til behandling? Fikk dere medhold i saken? 211 Har hatt sak til behandling siste to år

51 Foretrukne informasjonskanaler i ulike situasjoner

52 E-post og telefon (begge øker) er de kanalene flest foretrekker når de har spørsmål om en sak som er under behandling hos Skatteetaten n= ? Hvilke informasjonskanaler eller informasjonsmåter vil du foretrekke når du har spørsmål om en konkret sak som bedriften din har under behandling hos Skatteetaten? 1200 Alle

53 Alt i alt inntrykk av Skatteetaten

54 76 % av bedriftene har alt i alt et godt inntrykk av Skatteetaten – stabilt sammenlignet med 2016
De som har vært i kontakt med Skatteetaten i minst én kanal eller besøkt skatteetaten.no (n=912) Ikke vært i kontakt med (n=288) n= ? Alt i alt, vil du si at du har et svært godt , ganske godt, verken godt eller dårlig, ganske dårlig eller svært dårlig inntrykk av Skatteetaten? 1200 Alle

55 Holdning til utviklingen av elektronisk kommunikasjon med Skatteetaten

56 Økende andel av bedriftene opplever forenkling i rapporteringen til Skatteetaten (54 % vrs 44 %)
2016 2017 n= ? I hvilken grad opplever du forenkling i rapporteringen din bedrift gjør til Skatteetaten? * 1200 Alle * nytt spm i 2016

57 Tre av fire (76 %) av bedriftene er positive til utviklingen med mer elektronisk kommunikasjon. Stabilt med 2016 n= ? Mer og mer av kontakten mellom bedriftene og Skatteetaten har de senere årene blitt elektronisk, bl.a. levering av skattemeldingen, skattekort og mva-oppgaven etc. Dette er en utvikling som vil fortsette. Hvor positiv eller negativ er du til denne utviklingen? * 1200 Alle * mindre endring i spm tekst 2016 (skattekort lagt til)

58 De som er positive til utviklingen med mer elektronisk kontakt begrunner det med at det generelt er enklere n= ? Hva er årsaken(e) til at du er positiv til denne utviklingen? 903 De som er positive

59 De som ikke er positive til utviklingen begrunner det med at det er vanskelig å vite hvordan ting skal gjøres elektronisk Se åpne svar neste side n= ? Hva er årsaken til at du ikke er positiv til denne utviklingen? 286 De som ikke er positive

60 De som ikke er positive til utviklingen med mer elektronisk kontakt (åpne svar)
liker å snakke med folk regnskapsføreren fikser dette at man må gjøre mye arbeid. Vanskelig å bruke data får ikke følelsen av å ha helt kontroll, vanskelig å finne frem Fjerner fokus fra kundeservice og stor sjanse for at Skatteetaten går over til å vise til nettsider som ikke er komplette. Ikke alle våre kunder kan benytte elektronisk innmelding. Mange eldre kunder. Må hente inn flere fullmakter ved elektroniske løsninger, som tar en del tid. går ikke alltid like raskere valgmulighet hadde vært supert ikke byråkratiske vendinger En betydelig del av befolkningen mangler utstyr/har vanskeligheter vanskelig for enkelte med ny teknologi Det er bra som det er Mye nytt gjør det nyttig med kontakt mot skatteetaten også gjennom telefon, eller som et forum for skattesaker Er ikke så teknisk anlagt, så revisoren tar seg av det har av og til en del ting som ikke er a4, når du har avvik som ikke går inn i programmet så trenger du personlig kontakt dårlig internett forbindelse der han bor mye passord og huske på krever mer av den enkelte , mister den menneskelige delen, ikke så mange som kan veilede , avhengig av digitale ferdigheter, mister arbeidsplasser Hvis du gjør noe feil, er det vanskelig å rette opp i saken Har med alder å gjøre Alder Ingen mening siden regnskapskontoret tar seg av dette. enklere å prate med et menneske. mye forsvinner når det blir elektronisk. vanskelig å finne frem på nettsiden deres har folk som kjøper tjenester Går for fort liker ikke at samfunnet blir så enkelt at man ikke kan snakke med dem bare, men synes det er litt positivt i forhold til forenkling. så er litt midt på Det er ikke jeg personlig som utfører oppgavene. Vi som sitter med dette sjelden bruker veldig masse ressurser de få gangene vi er inne på nettsidene. Er enklere og spørre noen om hjelp. PGA tidsfristene avmelding Er litt for gammel til alt dette nye Alle nye lover og regler medfører unødvendig merarbeid som tapper bedriftene for økonomi.

61 De som ikke er positive til utviklingen med mer elektronisk kontakt (åpne svar)
litt eskapistisk, både med sikkerhet, med personlige passord Ikke relevant Foretrekker og ikke betale skatt det går litt fort Liker gammel dags For mange mennesker Flytte fra steder Slitt med å levere Skeptisk til risikoen for innsyn, kan være mange andre som ser det. ikke sikre nok servere. Synes det er diskriminerende for dem som ikke har tilgang på internett. Alt blir mer sårbart. De som ikke er flinke med data går det utover. vanskelig og få kontakt Aldersgreie alt for dyrt Mangel på menneskelig relasjon. Alle over en kam for komplisert å orientere seg på altinn og skatteetaten høye kostnader. må betale mange tusener til regnskapsfører i måneden at det er noe behov for det før teknologi kom var ting mye enklere. teknologien har overtatt på godt å ond erfaringsmessig sier han. forandrer systemet hvert og gjør det vanskelig for de som ikke har regnskapsfører eller revisor på grunn av alder, litt treghet i systemet liker ikke utvikling det er for arbeidskrevende Mye spam, vanskelig å holde styr For de som er litt eldre er dette komplisert tungvint liker ikke data liker å ha kontakt med mennesker, ikke bare datamaskiner ikke flink med data Vanskelig å finne riktig kategori Mange som faller ut nettsiden kan ligge nede

62 De som ikke er positive til utviklingen med mer elektronisk kontakt (åpne svar)
har ikke tid til pc/liten kunnskap uoversiktlig¨ legger mer og mer ansvar på oss, at vi nærmest må gjøre jobben til skatteetaten Føler at jeg mister oversikten siden alt er elektronisk. Alder. Vanskelig å finne de tingene du skal på nettsiden. Liker papirutgaver best. Skeptisk til den elektroniske utviklingen. liker best papirutgavene mennesker som ikke er stand til å gjennomføre på nett bedre å snakke på telefon, personlig kontakt fordi savner en å diskutere med, prate med. får ingen fasit, å få bekrefte noe mangler personlig kontakt har ikke bra med data tildekning, ingen som lover blir bedre. har dårlig dataforbindelse, bredbånd komplisert i noen tilfeller. finne fram tingene, lettere meny vanskelig å finne fram tingene, må ha hjelp fra andre finne fram riktig vanskelig å få snakke med rette personen Blank på data Det blir vanskeligere og vanskeligere å få snakket med noen Vanskelig med alle passord etc. Har ingen innflytelse i utviklingen Ikke flink på nettet selv

63 Økende andel er positive til å levere skattemeldingen elektronisk (83 % vrs 78 %)
2016 2017 n= ? Alle bedrifter levere skattemeldingen elektronisk. Hvor positiv eller negativ er du til dette? * 1200 Alle * nytt spm i 2016

64 Få synes det er vanskelig å levere skattemeldingen elektronisk eller hente ut elektroniske skattekort 2016 2017 n= ? Hvor enkelt eller vanskelig synes du det er for bedriften din å…. * 1200 Alle * nytt spm i 2016

65 Høy kjennskap til de nye reglene for tvangsmulkt
? Kjenner du til eller har hørt om at det fra i år er nye regler om tvangsmulkt i forbindelse med sen levering av skattemeldingen? * 1200 Alle * nytt spm i 2017

66


Laste ned ppt "Bedriftsundersøkelse 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google