Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skoleåret «Ny» fraværsregel

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skoleåret «Ny» fraværsregel"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skoleåret 2017-2018 «Ny» fraværsregel
Nærværs-utvikling

2 Nærværsutvikling tom 30. november Vg1 i %
Elever Nov Nov i fjor Endring HIÅ 1SSS 17 83 94 -11 85 1STA 26 96 - 97 1STB 24 95 +1 1STC 25 1STD 27 93 98 -5 1STE -1 Nærværsutvikling tom 30. november Vg1 i %

3 Nærværsutvikling tom 30. november Vg2 i %
Elever Nov Nov i fjor Endring* HIÅ 2SSS 9 89 91 -2 90 2STA 23 95 98 -3 97 2STB 27 94 93 2STC 20 92 +1 2STD 25 +3 2STE 28 - * Klassene er ikke direkte sammenlignbare fra fjoråret, men viser en trend. Ikke de samme elevene Nærværsutvikling tom 30. november Vg2 i %

4 Nærværsutvikling tom 30. november Vg3
Antall elever Nov Nov i fjor Samme klasse Endring HIÅ 3STA 21 95 98 -3 3STB 27 87 97 -10 3STC 26 92 - 94 3STD 91 90 +1 93 3STE 29 -4 Nærværsutvikling tom 30. november Vg3

5 Russebussundersøkelse
Oktober 2017

6 Russebussdeltakelse 81 % ønsker å være på buss
4 % ønsker ikke å være på buss 13 % vet ikke 56 % er på buss per oktober 40 % er ikke på buss per oktober

7 Opptakskriterier At foreldrene mine har god økonomi 5,2 %
At det kan arrangeres russebussfester hjemme hos meg 5,2 %% At opptaksprøver har sexifisert innhold 0 % At foreldrene dine engasjerer seg i russetiden 7,8 % At du har jobb ved siden av skolen 32 % At du måtte være med på opptaksprøver som du ikke likte 0 % At du anses som populær 13 % At vi har gått sammen på ungdomsskolen 9 % At du er god til å organisere 9,6% At vi er gode venner 61 % At du er god til å organisere 16 % At du må bruke ulovlige rusmidler 0

8 7,8 % Utestengelse

9 Påvirker russebussdeltakelse din skolehverdag?
Ser ingen grunn til at skulle gjøre det Mest møter i helgene Ikke så mye, men blir stresset av å tenke på det Det påvirker meg positivt fordi da er jeg venn med de jeg er på bussen med Det er andre busser på skolen, og de er gjengete og idioter. Og fester er basert på disse gjengene. Jenter går med gutter i de forskjellige gjengene Ja, på en måte, siden jeg jobber, ellers ikke

10 Andre kommentarer Dere må slutte og tenke på de værste muligheter. Med denne undersøkelsen får dere det til å virke som man enten har venner og har med eller ikke. Dere lagger fram de værste mulige tingene som kan skje, dere får disse tingene som dere har skrevet om til å virke som at det er noe som skjer på alle busser. Russ er ikke så ille som vokse skal ha det til. Selvom man er russ, så er det ikke som det alle skal ha det til. Det er bare noen som ødlegger rykte med å gjøre masse dumt RUSSETIDEN har ingenting med utestengning å gjøre. hvis man engasjerer seg, vil man alltids få en plass. helt tullete å ta opp temaer som utestengning når det gjelder dette jeg synes det er teit at det skal bli så gjengete på skolen allerede. Jeg syntes at det å planlegge buss er en bra måte lære på. Man lærer å samarbeide med andre mennesker, følge regler og eksempel sette opp budsjett osv. Dette kan være en god start til voksen livet

11 Informasjon om fagvalg til Vg2
Skoleåret

12 Fellesfag Vg1 Vg2 Vg3 Norsk 4 t 6 t Kroppsøving 2 t Engelsk 5 t
Historie 2t Fremmedspråk (nivå 1 eller 2) Religion og etikk 3 t Matematikk 1T eller 1P Matematikk 2P Naturfag Samfunnsfag Geografi Til sammen 30 t 15 t

13 Spesiell studie-kompetanse
Matematikkvalg i Vg2 Vg1 1P 1T Spesiell studie-kompetanse Generell Studie-kompetanse Vg2 2P S1 R1 Vg3 S2 R2

14 Valgretninger Internasjonalisering Samfunnsvitenskap Business Realfag
VG2 VG3 Samfunns- geografi Politikk og menneske-rettigheter Rettslære 1 Rettslære 2 Markedsføring og ledelse 1 Markedsføring og ledelse 2 Matematikk for realfag R1 Matematikk for realfag R2 Internasjonal engelsk Samfunnsfaglig økonomi 1 økonomi 2 Økonomistyring Økonomi og ledelse Kjemi 1 Kjemi 2 og/eller Kommunikasjon og kultur 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Fysikk 1 Fysikk 2 Valgfrie fag (Vg 2 - velg ett av fagene under) (Vg2- Velg matem. og ett fag til. Vg3 – Velg ett av fagene) (Vg2 - velg ett av fagene under) eller Samfunnsfaglig engelsk Internasjonal engelsk Historie og filosofi 1 Praktisk matematikk 2P Kommunikasjon og kultur 3 Vg3 - Hvis enten kjemi 2 eller fysikk 2 i Vg3, velger du i tillegg samfunnsfaglig engelsk eller internasj. engelsk. Samfunnsfaglig engelsk bygger på Internasj.engelsk Matematikk for samfunnsfag S1 Matematikk for samfunnsfag S2 Vg3 –Velg ett av engelskfagene eller matem. S2. Samfunssfagl.engelsk bygger på internasjonal engelsk, og S2 bygger på S1

15 Fordypning i fremmedspråk nivå 3
Bygger på fremmedspråk nivå 2 fra Vg2 Samarbeid mellom naboskoler til Eikeli Tysk 3 Spansk 3 Fransk 3 Kan velges som ett av programfagene i Vg3 Hvordan gjennomføres dette: 4 timers undervisning pr uke på en naboskole lagt til torsdager fra kl 12 og ut dagen. I tillegg ukes språktur

16 Utvekslingsår i Vg2 Opplæringsåret i utlandet skal ha “hovedvekten” på den samme fagkretsen som er fastsatt for det utdanningsprogrammet eleven søker om å få godkjent. Det betyr at elevene må: velge minst to programfag som ligger i den retningen som eleven skal fortsette med i Vg3 Alle elever må ha matematikk og fremmedspråk i utlandet Utvekslingselever må fullføre og bestå skoleåret Utvekslingselever konkurrerer seg inn på lik linje med andre elever med karakterer fra utlandet Elevene henvender seg til studieleder for kontroll av fagkombinasjon og for brev til lånekassen

17 Førstegangsvitnemål Førstegangsvitemål oppnås når eleven har fullført og bestått alle fag og eksamen når de går ut av Vg3 Førstegangsvitemål skrives ut bare en gang Det betyr at en elev kan forbedre karakterer i fag som privatist eller elev innen utløpet av normal tid (3år) og fremdeles få førstegangsvitnemål. Elever mister førstegangsvitnemål ved å bytte fagkode ved forbedring av fag Du kan søke i kvote for førstegangsvitenmål til fylte 21 år i opptaksåret.

18 Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg
Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel

19 Rangering av søkere § 3.1 i Opplæringsloven: Søkjarar har rett til inntak til eitt av tre alternative utdanningsprogram på vidaregåande trinn 1 som dei har søkt på, og til to års vidaregåande opplæring innanfor utdanningsprogrammet. § 6.33 i forskriften:Dersom det til eit vidaregåande trinn melder seg fleire søkjarar enn det er elevplassar i tilbodet frå fylkeskommunen, skal elevplassane fordelast etter poengsum utrekna på grunnlag av § Søkjarar med høgare poengsum blir tekne inn framfor søkjarar med lågare poengsum. Om det står fleire søkjarar likt i konkurransen om den eller dei siste plassane, blir rekkjefølgja mellom dei avgjord ved loddtrekning. § 6.34 i forskriften: Ved utrekning av poeng skal alle standpunktkarakterane, eksamenskarakterane og halvårsvurdering med karakter i faga på Vg1 og eventuelt Vg2 leggjast til grunn

20 Plan videre Foresattemøte 6. desember 2017
27. november – 8. desember – elevene i Vg1 informeres om hvordan velge fag 4. januar – Karrieredag Uke 2 – mer informasjon om fagvalg til Vg1-klassene. Nå spesifikt om innhold i retningene Informasjon om fag på skolens hjemmeside og Vilblino Fagvalget gjennomføres i perioden januar. Elevene vil få tilsendt brukernavn og passord på epost og fagvalget gjennomføres på

21 Lykke til med fagvalget til Vg2

22 Internasjonalisering
Retningen har fag som fokuserer på språk, kultur og samfunn Retningen gir kunnskaper og ferdighet om og for en globalisert verden Retningen baserer seg i stor grad på prosjektbasert undervisning Retningen legger særlig vekt på å utvikle elevenes evne til å samarbeide og samhandle – både med medelever og med mennesker fra andre kulturer   Retningen skal stimulere til politisk og samfunnsmessig engasjement, både nasjonalt og globalt  

23 Samfunnsvitenskap Retningen skal utvikle kompetanse om hvordan lover og regler regulerer rettsforholdene mellom individ, samfunn og land. Retningen bidra til å gi innsikt i økonomiske prosesser og sammenhenger både nasjonalt og internasjonalt. Retningen skal stimulere til kritisk tenkning og motivere til samfunnsengasjement og aktiv deltakelse i arbeids- og samfunnsliv. Retningen skal også bevisstgjøre i forhold til ressursbruk, miljø og bærekraftig utvikling.

24 Business Retningen skal bidra til å utvikle kompetanse i økonomistyring, bedriftsledelse og organisering som forutsetning for effektiv ressursforvaltning. Retningen skal gi kunnskap om og praktisk innføring i sentrale markedsføringsteorier, markedsstrategier og problemstillinger knyttet til personalledelse. Retningen skal øke kompetansen om hvordan en virksomhet etableres, drives og utvikles. Retningen skal stimulere til nysgjerrighet, kreativitet og evne til samarbeid, initiativ, refleksjon og analytisk og helhetlig tenkning.

25 Realfag Retningen gir deg den matematiske kompetansen som er nødvendig for å opprettholde og utvikle et høyteknologisk samfunn. Liker du matematikk, å gjøre forsøk, å undersøke hvordan ulike stoffer er satt sammen? I fagene matematikk, fysikk og kjemi finner du svarene. Felles for fagene er at en benytter naturvitenskaplige arbeidsmetoder, dvs alle resultater skal bevises ved hjelp av systematiske eksperimenter, utstyr og metoder. Med realfag har du mulighet til å studere og jobbe med alt fra mennesker, helse og medisin til olje, miljø eller romfart.


Laste ned ppt "Skoleåret «Ny» fraværsregel"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google