Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Senter mot incest og seksuelle overgrep Møre og Romsdal

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Senter mot incest og seksuelle overgrep Møre og Romsdal"— Utskrift av presentasjonen:

1 Senter mot incest og seksuelle overgrep Møre og Romsdal

2

3 SMISO SEKSUELLE OVERGREP FORBYGGENDE ARBEID Kunnskap Handlingskompetanse HVA KAN VI GJØRE SAMMEN ? SMISO- Folkehelsekoordinator /kommune

4 SMISO MR Tilbyr hjelp -råd-veiledning til ungdom, barn og voksne som har opplevd seksuelle overgrep, og deres pårørende. Høyskoleutdannet –tverrfaglig personale Lavterskel –gratis Fylkesdekkende Forebygging - undervisning BUF-dir oppdragsgiver Økonomi «spleiselag « 20 /80 *Taushet- /meldeplikt (fare for liv og helse). * Ingen journal /anonym dokumentasjon *Traumesensitiv omsorg og hjelp til selvhjelp. Fokus på livet etter seksuelle overgrep *Forebygging av seksuelle overgrep *Tillegg til det offentlige hjelpeapparatet *Tillegg til det offentlige hjelpeapparatet *Ene-/ par-/familiesamtaler. *Desentralisert tilbud: Ørsta, Kristiansund, Ålesund. Undervisning til faggrupper, skoler, barnehager m.m *Fagdag ,nov 2016: «Barnesamtalen»v/Åse Langballe « Behandling av barn og ungdom med bekymringsfull eller skadelig seksualisert atferd» Sexologisk rådgivning v/Laila Nøsen. Advokatrådgivning v/ Øverbø&Giørts

5 HVORDAN KOMME I KONTAKT?
Telefon: Mob/sms: Mail: Besøk oss på senteret i Moldelivegen 9 Telefonåpent mandag-fredag 09:00-15:00. Innomstikk: man- og onsdag kl Torsdag kl Bli venn med oss på

6 BARN UTSETTES FOR SEKSUELLE OVERGREP
Hver 5. jente og hver 10. gutt utsettes for seksuelle overgrep før fylte 18 år (NOVA nr 20/2007). Overgriper er oftest noen den utsatte hadde et tillitsforhold til /er avhengig av. 30-50% utsettes av en annen ungdom/barn (RVTS). Gjennomsnittlig 17 år før man forteller om opplevde overgrep. («Longitudinal Investigation of Sexual Abuse» ,LISA, UiB, ). NOVA = Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. Samfunnsvitenskaplig forskningsinstitutt.

7 Hvor mange opplever overgrep før fylte 18 år?

8 TALLENES TALE 21 til 35 prosent av norske jenter rapporterer om å bli utsatt for uønsket seksuelle krenkelser før de har fylt 16 år. (NKVTS 2014) 8 til 13 prosent av guttene sier det samme. IDRETTSLAG Består kanskje av 400 barn Halvparten gutter og jenter

9 SEKSUELLE OVERGREP Omgang- Handling - Atferd
Seksuell omgang: Samleie vaginalt, oralt, analt, fingring, bruk av gjenstander, masturberer foran den andre eller får vedkommende til å masturbere seg. All seksuell omgang med barn under 14 år defineres som voldtekt ( Straffeloven) Seksuell handling: Beføling utenpå og innenfor klærne, i skrittet, brystene. Seksuell omgang innebærer altså ikke bare penetrering

10 Seksuelt krenkende atferd:
Noen blir tvunget/overtalt til å se på porno, høre på sexsnakk, bli utsatt for blotting, fremstilling av seksualiserte bilder på nett, seksualiserte kommentarer mm. Ved seksuelt krenkende atferd er du ikke i direkte fysisk kontakt med vedkommende som utsetter deg for denne krenkende atferden. Nettovergrep: Voldsom økning «Overgriperen er i lomma. Du vet aldri når neste overgrep skjer». «Hands-off» overgrep Stor mental belastning Snapchat-saken: Å motta eller skaffe seg bilder som ikke er delt lovlig ( dvs samtykke fra den som er avbildet er straffbart) . Snapchatsaken: Bare det å motta eller skaffe seg bilder som er blitt tilgjengelig ved en ulovlig handling, er straffbart heleri etter Straffeloven § 332. Bildene regnes som utbytte fra straffbar handling. Det er den som har skaffet seg eller har bilder som kan være ulovlige, som må bevise at bildene er lovlige, at det foreligger et samtykke fra den som er avbildet

11 SEKSUELLE OVERGREP Incest Voldtekt Nettovergrep Overfallsvoldtekt
Ungdom-/festvoldtek Nettovergrep

12 TRØBBEL

13 POLITIETS KJERNEKAR- KAMPANJE

14 HVEM ER OVERGRIPER ? «For barnas beste må du tørre å tenke det verste» For barnets beste må alle de som er involvert i barnets liv dra i samme retning. 

15 En overgriper kan være :
En vanlig pappa som lager taco på fredager En vanlig mamma som jogger i skogen med hunden og er foreldrekontakt på skolen Nabogutten 26. Februar 2017  ble en mann dømt for seksuelle overgrep drept av en medfange i Ringerike fengsel. I etterkant har kommentarfeltene på sosiale medier blitt fylt med ytringer som viser mange menneskers oppfatning av hva en seksuell overgriper er – et monster. Denne oppfatningen skader den viktigste parten i arbeidet mot seksuelle overgrep: nemlig barna.

16 VOKSNE OVERGRIPERE Hva du gjør, ikke hvem du er
Øygardsaken, Lommemannen, mor i Alvdalsaken, barnehageassistenten i Tromsø, SFO-ansatt i Oslo. Grooming (ikke impulsivt, planlagt over tid, finne posisjon). Ofte noen i eget nettverk (Groomer både nettverket og barnet). Kan også være kvinner : Blander overgrep inn i omsorgsrollen. Søker arena med stor sannsynlighet for å ikke bli oppdaget. Mange begynt med krenkende atferd/overgrep som barn/ungdom. seksuelle overgrep mot barn begås av en person barnet kjenner godt.Eksempel ; Læreren ble i april tiltalt for gjentatte seksuelle handlinger mot en ni år gammel gutt på en barneskole i Midt-Troms. Overgrepene mannen er dømt for, skjedde i klasserommet i 2013 og 2014. – For barn under 12 år er det nesten aldri en ukjent overgriper. Overgriperen misbruker sin tillit til å bearbeide barnet, og sjelden brukes det trusler, tvang eller brutalitet for å få gjennomført overgrepet. Overgriperen er i 9 av 10 tilfeller en som barnet har en mer eller mindre nær relasjon til og som bruker denne posisjonen til å skape den seksualiserte handlingen/situasjonen

17 Utsatte opplever ikke få forklaring /hjelp
GROOMING Hvorfor? Utsatte opplever ikke få forklaring /hjelp OVERGRIPER PLANLEGGER BYGGER TILLIT VIL FÅ DEN UTSATTE TIL Å FØLE SKYLD UTSATT Føler : FORVIRRING SKYLD SKAM ANSVAR= HOLDER SKJULT Barnelokking. Planlagt over tid.Lirking og luring over tid.Kome i posisjon. Oppnå tillit hos familie, omgangskrets og tilslutt hos barnet. Overføre skyld over på barnet, manipulere barnet til å tro at det er dets feil osv. Få barnet til å tro at det det er med på «det»,»vår hemmelighet» .Den voksne dreg nytte av si rolle(trenar mfl)Sammenligne med bilulykke.

18 KRIPOS RAPPORTERER OM:
Et økende antall unge mennesker anmeldes for seksuallovbrudd. Tenåringers spredning av seksualisert materiale på sosiale medier er utbredt, men ikke desto mindre, i noen tilfeller straffbart. Flere dommer det siste året.

19 Nordmannen var 20 år gammel og jomfru da han ble dømt til ni års fengsel for 135 voldtekter på nettet JENTA SOM VAR GUTT:  Ofrene trodde de chattet med ei jente. Det var det han utga seg for å være. Han lovet dem nakenbilder, «show» på Skype. Men når guttene sendte fra seg nakenbilder, truet han dem til mer.

20 IKKE HVEM DU ER MEN HVA DU GJØR

21 KRENKEDE BARN BLIR SYKE VOKSNE
Anna Louise Kirkengen:»Hvordan krenkede barn blir syke voksne» Hvilke virkning giftig barndomsstress har på kroppens fysiologi og celler Kropp -erfaring-mening

22 NORMALE REAKSJONER ETTER SEKSUELLE OVERGREP
Bagatelliserer: «det var jo ikke så alvorlig» (undertrykte følelser). Skyldfølelse: «det var kanskje min skyld?». Fikser ting utad, men har det vondt innvendig. Regresjon/funksjonsfall, endret atferd. Skille litt på om det er utviklingstraumer, eller eks. ungdommer som har opplevd enkelttraumer eller overgrep først i ungdomsår. – og at man da må være spesielt obs på regresjon/endring av atferd. Eks. en tidligere velfungerende elev plutselig har stort konsentrasjonstap, endret humør, endrete karakterer osv. **Det seksuelle overgrepet kommer ofte i sammenheng med andre overgrep/omsorgssvikt. **Relasjonsskade. Relasjonsskade.

23 Dårlig selvbilde. Depresjon. Mistenksom. Spisevansker. Selvskading.
Skam. Barnet kan oppleve ; Skam ,maktesløyse,svik,følelse av å være stigmatisert,skyldfølelse,ensomheit,åleine,forvirring. **De føler seg forlegne, skamfulle, skyldbetynget og skitne

24 HVORFOR FORTELLER IKKE BARN/UNGDOM?
Skyld, skam – og ansvarsfølelse (grooming, føler at har vært med på det selv). Mangler ord/forståelse. Tabu. Redd for ikke å bli trodd, miste venner, bli sett på som ekkel/svak. Redd for at andre hemmeligheter skal bli avslørt. Vil beskytte familien sin. Er glad i overgriper. Overgriper truer med straff. Trusler fra overgriper, «Mamma tar livet sitt, hvis du forteller», Ønsker å beskytte foresatte, tenker at det blir for «sterk kost» for foreldrene å høre dette.

25 FOREBYGGENDE ARBEID Foreldre Barnehageansatte Lærere /SFO
Ungdomskole 8-9 trinnet Avgangselever i vgs /Russ Idretten Høyskoler (Spl,PPU) Asylmottak /flyktninger Enslige mindreårige Frivillige organisasjoner

26 FOREBYGGING Snakk med ungdommen om kropp, seksualitet og grenser.
Styrke ungdommens evner til å ta gode valg i vanskelige situasjoner. Være der for ungdommen. Vise at du bryr deg. Snakke om hvordan de kan unngå å krenke andre og å selv bli krenket (både på nett og «i det virkelige liv). Holdninger Nettkunnskap. Sett deg inn i hvilke program og apper ungdommen bruker. Vis interesse for hva de gjør på nett. Nettvett. Undervisning til ungdommene Eks. SMISO gratis undervisningstilbud for elever i 8.klasse. nettvettregler fra Redd Barna. Vis respekt for hverandre på nett. Mobbing på nett er minst like alvorlig som annen mobbing. Tenk deg om før du deler personlige bilder og opplysninger om deg selv og andre på åpne nettsteder. Passordet ditt er privat. Husk at det er lett å lyve på nettet, ikke tro på alt som andre skriver. Ta med noen du stoler på hvis du skal møte noen du har blitt kjent med på nettet, og møt dem på et offentlig sted. Avslutt kontakten hvis du blir redd eller opplever noe ubehagelig. Blokker kontakten og meld fra til de som har ansvaret for nettstedet. Fortell det til en voksen eller en annen du stoler på hvis du opplever noe ubehagelig. Det er ikke din skyld om noen andre gjør noe ubehagelig mot deg på nett. Meld fra til politiet om alvorlige saker

27 3 TIMER: HVA SKAL VI GJØRE?
KUNNSKAP OM Seksualitet, egne og andres grenser. Seksuelle overgrep. Hvem kan hjelpe? Film. Informasjonsskriv.

28 HUSK DETTE: Det er ALDRI den som blir utsatt for overgrep sin feil.
Fortell det ALLTID til en voksen. HVEM kan hjelpe? Altfor mange barn tier for lenge om at de utsettes for overgrep. Noen sier det til en venn eller venninne. Ofte blir det som har skjedd deres hemmelighet. Ikke alle hemmeligheter skal holdes.

29 HVA KAN DU GJØRE I DIN KOMMUNE
Kunnskap fra vugge til grav «Et barn som vet, sier lettere i fra. Det forhindrer neppe det første overgrepet, men kan forhindre det andre». «En voksen som hvet (M.G.Aasland , Institutt for klinisk sexologi ogterapi, Oslo). Seksuelle overgrep Avvergeplikt !! Meldeplikt Handlingskompetanse Retningslinjer /Handlingsplan Kunnskap og handlingskompetanse i alle ledd. Retningslinjer,der alle må vite om desse ledelsen,trenar,lagleiar,foreldre,barna. Eksempel MFK Vis barn respekt ved at du bryr deg, er oppmerksom, aktivt lytter og spør direkte dersom du er bekymret eller får mistanke om vold, overgrep, omsorgssvikt eller andre bekymringer Varsle din bekymring/mistanke videre til leder/barnevern/politi - MEN IKKE TIL DEN MISTENKTE VED KONKRET BEKYMRING FOR VOLD / OVERGREP! ( ikke konfrontere eller «ordne opp» med mistenkte selv) - Forstå at du har et personlig og moralsk ansvar i kraft av at du er voksen Har notoritet (dokumentasjon) på hva du har og ikke har gjort. Skriv ned umiddelbart det barnet sa og foranledningen. Eks: Foto av skade. Ha kontroll på hvem du forteller dette til Vær der for barnet – de voksnes rettigheter er det mange andre som tar seg av.

30 NULL VISJON 

31 HVEM KAN DU KONTAKTE ? Politi Barnehuset i Ålesund Barneverntjenesten. Barnevernsvakten. Legevakt/ overgrepsmottak. SMISO !Husk at det er lov å ta en anonym drøfting med politi, barnevern og barnehus før du sender en bekymringsmelding eller anmeldelse.

32 SMISO MR på laget  Kunnskap Råd Veiledning Undervisning Gratis 

33 Redd barna :«Jeg er her»

34 TÅLE Å SE ! TÅLE Å HØRE! VÅGE Å HANDLE!

35 HANDLINGSKOMPETANSE Varsle politi/barnehuset/ barnevern ved bekymring.
La ungdommen vite at du er der for dem, og at du vil hjelpe dem. -Det er voksne sitt ansvar ! Når barn/ungdom forteller: -Hør på dem og ta imot budskapet. - Ikke fordøm, eller ta på deg rollen som politi/dommer. -Meld fra videre!!!! Varsle politi/barnehuset/ barnevern ved bekymring. Nettvett- kunnskap om- foreldre sin bruk av facebook-voksne er rollefigurar også her. nettvettregler fra Redd Barna. Vis respekt for hverandre på nett. Mobbing på nett er minst like alvorlig som annen mobbing. Tenk deg om før du deler personlige bilder og opplysninger om deg selv og andre på åpne nettsteder. Passordet ditt er privat. Slik lager du et godt passord. Husk at det er lett å lyve på nettet, ikke tro på alt som andre skriver. Ta med noen du stoler på hvis du skal møte noen du har blitt kjent med på nettet, og møt dem på et offentlig sted. Avslutt kontakten hvis du blir redd eller opplever noe ubehagelig. Blokker kontakten og meld fra til de som har ansvaret for nettstedet. Fortell det til en voksen eller en annen du stoler på hvis du opplever noe ubehagelig. Det er ikke din skyld om noen andre gjør noe ubehagelig mot deg på nett. Meld fra til politiet om alvorlige saker

36 MELDE PLIKT - AVVERGEPLIKT
FORELDRE HAR ET PERSONLIG ANSVAR Varsle din bekymring/mistanke videre til barnevern/politi. Sende bekymringsmelding Meldeplikt - offentlige myndigheter som skole, barnehage osv. Privatpersoner har et moralsk ansvar for å melde fra, men ikke et juridisk ansvar. AVVERGEPLIKT: stl. §196 – gjelder alle over 18 år Der det er stor grunn til å tro at barnet står i fare for å bli utsatt for pågående overgrep, eller at det vil skje overgrep i fremtiden hvis det ikke blir grepet inn. - MEN IKKE TIL DEN MISTENKTE VED KONKRET BEKYMRING FOR VOLD / OVERGREP! Avvergingsplikten: samfunnsmessig plikt, som gjelder alle i kraft av å være voksen, f.eks: naboer, tante, trener, moren i Kristoffer-saken …osv… Avvergingsplikten kan sammenlignes med vtl; plikt til å gripe inn når du blir vitne til en trafikkulykke, straffbart å ikke hjelpe til.

37

38 VOLDTEKT Å tvinge noen til å ha samleie eller onanere noen/bli onanert mot egen vilje. Bruk av vold, trusler All seksuell omgang med barn under 14 år defineres som voldtekt ( Straffeloven) Når noen ikke ønsker, eller ikke har mulighet til å si noe om han/hun vil ha sex. Manglende samtykke. Eks: Full/ruset, sover,»fyllesyk»og nok med seg selv, bevisstløs, barn, utviklingshemmet. Kan skje uten fysisk kontakt mellom overgriper og den utsatte. Eks. Nettovergrep der ungdom tvinges til å onanere seg selv. «Du er ei hore», «Jævla homo». Voksen onanerer foran barn på videochat. Noen lurer/presser et barn/unge til å kle av seg på chat eller sende seksualiserte bilder. Overgriper kontakter barn/unge på et nettsted, manipulerer barnet til å møtes(grooming), og presser det til seksuelle handlinger.

39 INCEST Juridisk definisjon: Seksuell omgang med en slektning i nedstigende linje eller får vedkommende til å utføre handlinger som tilsvarer seksuell omgang med seg selv (Straffeloven). Utvidet teoretisk definisjon: Seksuelle overgrep fra en i familien /person som en står i et avhengighetsforhold til (FMSO) Småbarn : Mangler ord. Mangler forståelsen. Flere «trodde det skulle være slik». Vågåsaken: Ordføreren ikke dømt for incest i lovens forstand fordi han ikke var i familie med jenta

40 FN`S BARNEKONVENSJON Artikkel 19:
En del av norsk lov siden 2003 Barn = «ethvert menneske under 18 år» Artikkel 19: Alle barn har rett til at ingen skader eller misbruker dem «Staten skal beskytte barn mot fysisk eller psykisk mishandling, forsømmelse, seksuelt misbruk eller utnyttelse fra foreldre eller andre omsorgspersoner. « Barneloven § 30: Barn har krav på omsorg fra foreldre og skal ikke utsettes for vold eller på annen måte bli behandlet slik at den fysiske og psykiske helsen blir utsatt for fare eller skade


Laste ned ppt "Senter mot incest og seksuelle overgrep Møre og Romsdal"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google