Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

konferanse ”Mellom kunnskap og kapital”

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "konferanse ”Mellom kunnskap og kapital”"— Utskrift av presentasjonen:

1 konferanse ”Mellom kunnskap og kapital”
Trondheim 01. – 02.juni 2006 Profesjonsaktører i praksissamarbeid – for gjensidig utvikling Erik Eliassen HVE

2 SEKSJON FOR KURS OG OPPDRAG
SEKO SEKSJON FOR KURS OG OPPDRAG Seksjon for kurs og oppdrag har et omfattende tilbud innen livslang læring og personlig videreutvikling. Her kan enkeltpersoner, skoler, kommuner og fylkeskommuner få spesialtilpasset undervisning. Vi har også et bredt tilbud innen regulær videreutdanning, kortere kurs og relevante konferanser og seminarer. Seksjon for kurs og oppdrag gir også råd og veiledning om kompetanseutvikling og oppdrag som involverer andre avdelinger ved Høgskolen i Vestfold. Vi samarbeider med en rekke kommuner i østlandsregionen om skole- og lederutvikling. Vi imøtekommer ulike behov for kompetanseutvikling i praksisfeltet gjennom dialog og samarbeid. Stikkordet er spesialtilpasning. Vi arrangerer i tillegg regionale, nasjonale og nordiske konferanser. Velkommen til et lærerikt fellesskap !

3 SEKO Leder (fokus: prosjektutvikling/nettverk) Porteføljeansvarlige:
Videreutdanninger (1,5 stilling) Kurs – og etterutdanningsprogrammer (2) Konferanser/Forskningsdagene (1,5) Økonomi/rapportering (1) Markedsføring/WEB-redaksjon (1) Søknader/prosjektutvikling (1) Fagsenteradministrasjon Nodeadministrasjon (studiested Larvik)

4 Vi er først og fremst en profesjonsfaglig aktør
DILEMMA Vi er først og fremst en profesjonsfaglig aktør – og litt butikk, men vil ikke sammenlignes med FU etc Motto: HVEs faglige aktiviteter rettet mot praksisfeltet skal være av en slik karakter at vi hele tiden utvikler oss faglig som profesjonsutdanning Grensesnittet mot praksisfeltet er vårt formelle ansikt utad En profesjonsutdanning som ikke er etterspurt i det samme profesjonsfeltet de utdanner for – har et alvorlig legitimitetsproblem

5 Er det mulig å finne gylne snitt på EFV som gir både:
Fokus: Er det mulig å finne gylne snitt på EFV som gir både: stor grad av faglig kvalitet og relevans Refleksjon og egenutvikling samarbeid over tid (større forutsigbarhet) forenklet administrasjon og samtidig… en sunn økonomi Hvordan møter vi våre oppdragsgivere?

6 Eksempler fra arbeidet med Kunnskapsløftet ved HVE:
Grunnleggende ferdigheter i norsk Grunnleggende ferdigheter i matematikk 2.Fremmedspråk: spansk Rådgiverutdanning Naturfag (L06) Utdanningsledelse/skoleutvikling i Kunnskapsløftet

7 Grunnleggende ferdigheter: Norsk
Eksempel 1: Grunnleggende ferdigheter: Norsk Lese- og skriveopplæring Modul 1 (10 sp): Den første lese- og skriveopplæringen For lærere på 1. – 2.klassetrinn Modul 2 (10 sp): Den andre lese- og skriveopplæringen for lærere på 3.klassetrinn/ mellomtrinnet Modul 3 (10 sp): Den tredje skrive- og leseopplæringen For lærere på ungdomstrinnet ca. 600 lærere har deltatt til nå på de tre modulene

8 RÅDGIVERSTUDIET I VESTFOLD 20+20+20 sp/ 44 deltakere i 2006
Eksempel RÅDGIVERSTUDIET I VESTFOLD sp/ 44 deltakere i 2006 UTGANGSPUNKT FRA OPPDRAGSGIVER: HVE – EN AV FLERE TILBYDERE? MOTMELDING FRA HVE: DELTA I OPPBYGGINGEN AV ET BÆREKRAFTIG KOMPETANSEPARTNERSKAP/ NETTVERK PÅ RÅDGIVING/YRKESVEILEDNING I VESTFOLD

9 Videreutdanningsmoduler tilrettelagt for Kunnskapsløftet/L06
Matematikk Videreutdanningsmoduler tilrettelagt for Kunnskapsløftet/L06 Målgruppe: Lærere i grunnskolen Kursrekke: Del 1: Lærere på småskoletrinnet (15 sp) Del 2: Lærere på mellomtrinnet (15 sp) Del 3: Lærere på ungdomstrinnet (15 sp) Studieåret 2006/2007: Del 2: Oppstart september 2006, ferdig til påske. Eventuell eksamen tidlig i mai Fire hele dager. Tre dager på Besøkssenteret, en dag på datarommet + 3 ettermiddager. Prosjekt på egen skole med veiledning

10 Besøkssenter for Matematikk
VESTFOLD støttes av: Nasjonalt senter for matematikk Utdanningsdirektoratet: Matematikkfylkeprosjektet 2005 og 2006 Forskningsrådet 2005 OG 2006 HVE- styret: strat. midler 2005 og 2006 Avd. LU: strategisk midler 2005 og 2006 FOU-ressurser HVE 2005 og 2006 Kapasitet 2006/2007: Maks 30 klasser / 30 matematikklærere Samarbeidskommuner: Nøtterøy/Stokke

11 2. Fremmedspråk (tiltak for stipendordningen i 2.fremmedspråk)
Spansk forkurs vår 2006 (15) Spansk /06 (40) Spansk 2 06/07 (30) Spansk 1 06/07 (foreløpig 15 deltakere) Til sammen: 60 studiepoeng/60 deltakere Tiltaket er et faglig samarbeid mellom HVE og VFK HVE i Nicaragua : 120 spanskstudenter i 2006 Nytt studium under utvikling Generell språkdidaktikk for 2.språkfag oppstart januar 2007:

12 HVE-TILBUD: NATURFAG I L06 (30 sp) Tiltak i realfagsatsningen
Eksempel: HVE-TILBUD: NATURFAG I L06 (30 sp) Tiltak i realfagsatsningen stipendfinansiering fra Utdanningsdirektoratet i Vestfold Fylkesmannen deler ut ressursene i små porsjoner til kommuner/skoler uten å ta kontakt med HVE for en samordnet fellesløsning i Resultat: Ingen videreutdanning i naturfag i Vestfold

13 Skoleutviklingsprogrammer for kommuner og sammenslutninger av kommuner
HVE som ”totalleverandør” i 3-årige avtaler i form av parallelle kompetanseprogrammer i utdanningsledelse pedagogiske infrastrukturer fagkurs og metodekurs for lærere organisering Tverrfaglige team fra HVE

14 Skolebasert vurdering og aksjonslæring
Andre koordinerte studieaktiviteter som er relevante for Kunnskapsløftet Skolebasert vurdering og aksjonslæring Moduler for Master i Utdanningsledelse/ledelse Studier i flerkulturell pedagogikk

15 EIK Relasjonsforbedrende tiltak: Profesjonsfaglig Forum Vestfold
Fokus: Tilpasset opplæring Grunnleggende ferdigheter generelt Grunnleggende ferdigheter i enkeltfag 160 lærere og skoleledere fra Vestfold deltok Videreføring av tiltaket avhengig av respons

16 HVE: Utdanningsfaglige konferanser
Forskningsdagene / Fagdager i Vestfold (uke 39/2006) Mat i skolen - konferanse (september 2006) Barnehagekonferansen 2006 – KD (oktober 2006) 2007: Konferanse om Matematikk i skolen – (våren 2007) Læreren som leder (vår 2007) Læremiddelkonferansen 2007 Profesjonsfaglig Forum Vestfold 2007 Digital læring og L06 (vår 2007)

17 Lærende Nettverk Hovedmål: Gjennom kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i lærende nettverk skal skoler, skoleeiere og lærerutdanning bevisstgjøres og kvalifiseres slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig og pedagogisk merverdi.

18 FOU i praksis - prosjektpartnerskap
Kvalitetsvurdering og utvikling i forskende partnerskap Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene Besøkssenteret i matematikk som ledd i et etterutdanningsprogram for lærere i grunnskolen – Program for skoleutvikling HVE har samarbeidet om søknader i programmet med Lier, Nittedal, Kongsberg, Drammen, Nøtterøy, Sandefjord, Stokke…

19 FOU – midler ved HVE Nå som delressurs i samarbeidet med praksisfeltet rundt Kunnskapsløftet

20 Etter- og videreutdanning innen IKT:
IKT i læring ( studiepoeng) Alt. og Supplerende Kommunikasjon (ASK): (30+30 sp) Multimedia Lab 6.0 (15sp). Brukertilpasning - IKT i tilpasset opplæring  (15 sp). Digital portefølje og mappemetodikk i læring (15sp). + til sammen 12 IKT-moduler (hver modul 15 sp) Tilpassede kursprogrammer (eksempler): Oslo kommune, Skien kommune, Larvik kommune, Drammen kommune, Tønsberg kommune, Drangedal kommune, VFK/videregående skoler i Vestfold Annen etterutdanning i IKT (eksempler): IKT og eksamen i 10. klasse Kurs for administratorer /ClassFronter) Kurs i administrasjon av Classfronter Kurs i bruk av digitale mapper / mappemetodikk IKT i Storyline IKT i tverrfaglig prosjektarbeid


Laste ned ppt "konferanse ”Mellom kunnskap og kapital”"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google