Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

https://vimeo.com/ ?ref=fb-share&1

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "https://vimeo.com/ ?ref=fb-share&1"— Utskrift av presentasjonen:

1 https://vimeo.com/233537214?ref=fb-share&1

2 Helsesøster på digitale plattformer - muligheter og utfordringer

3 Vil du være med så heng på….
-eller………..? JODA -men pass på å ikke gå deg vill i de sosiale mediene eller bruke all din tid.

4 Mange muligheter….. Hjemmesider Chat

5 Paradoksenes tid Vi oppfordrer ungdom (og foreldre) om å være mer tilstede og legge elektroniske dingser til side samtidig som vi legger opp til å kommunisere med dem digitalt i svært stor grad.

6 Ingen vei utenom: Digitaliseringsfokus i alt overordnet som kommer nå.
Digitale lavterskeltilbud nevnes i bl.a. Strategi for ungdomshelse Seksuell helsestrategi Strategi for god psykisk helse Retningslinjene? Oslo kommune ser på veiledningen mht bruke av sosiale medier  KS har fokus på bruk av digitale løsninger i bl.a. samhandlingsarbeidet ……………………………………………...Det står egentlig noe om det overalt! OG ikke minst: Ungdommene ER der!

7 Bedre samordning av digitale tjenester for ungdomshelse og videreutvikling
Arbeid i gang på tvers av direktoratene for samordning av- og utvikling av digitale nettjenester for ungdom. Nivå 1: Kvalitetssikret informasjon Nivå 2: Kontakt med ressursperson Nivå 3: Dialogtjenester behandler

8 Kunstig intelligens kommer straks!
Det ung.no er delaktig i og som i første omgang vil få konsekvenser på ung.no, men også i andre sammenhenger: Samarbeidsprosjekt med SINTEF Første skritt er tatt:  analyser knyttet til ulike trender: Som hvem skriver lengst spørsmål, hva spør de om, endringer over tid, kjønn og aldersforskjeller etc. Dette er første fase av prosjektet og analysene gir oversikt over ulike behov blant de unge.  I gang med utvikle ulike chatbotprototyper. Tanken er å utvikle automatiske svartjenester (el. Chatbots)  for unge, knyttet til helseinformasjon, og særlig psykisk helse.  I starten vil disse ikke være knyttet opp til kunstig intelligens, men etter hvert vil disse automatiske boten kunne trene seg på datamaterialet i ung.no og klara-klok.no.  De første prototypene vil bli presentert på eHin- konferansen  Oslo-Spektrum 31.oktober 2017.

9 Noen erfaringer fra ung.no
Digital kommunikasjon med ungdom siden 2003 Fra papir til nett. Å få følgere har vært en stor jobb. Det har tatt de årene å bli «Den foretrukne informasjonskanalen for ungdom» Det holder ikke med bare info på en måte, det må skapes aktivitet. -Starten: Artikler Så spørretjeneste, quiz, vote, hjelpekalkulatorer, prevensjonsvelger, kampanjer. Nå: også sosiale medier: Facebook, instagram, snap, twitter. Mandat: Info om alt på samme sted. Fra januar 2017 kom også helsespørsmål med. Arbeidsform: Samarbeid med viktige offentlige instanser. Som svarere, faglig nettverk, produksjon og kvalitetssikring av fagstoff, lenking til hverandre, framsnakking osv. Knytte til oss andre gode fagfolk med ungdomsfokus og lyst til å jobbe digitalt. Lytte til ungdommen. Ungdomsstemmen kommer rett inn. App kommer –ungdommen har talt! Alltid spennende om vi klarer å nå ungdommen. Hele tiden nye kull med nye handlingsmønstre og behov.

10

11

12 Erfaringer med SoMe på ung.no
Tar mye tid. Delt og definert ansvar Facebook ved det jevne Instagram parallelt Twitter mest til kommunikasjon med samarbeidspartnere Ungdommens stemme ut (ansatte ungdomssnappere) Ungdommens stemme inn Fagstemmen Chat Retningslinjer Plan Statistikk? Litt vanskeligere å telle. Info om snap på siden

13 Ungdom, fagfolk, gjestesnappere, budskap.

14 Noen har kastet seg uti SoMe-bruk i hverdagen
Ida Helsesista Helsebror Flere andre Ide/ønske: Et forum for å dele erfaringer med sosial mediebruk: Kanskje Lah i fylkene eller sentralt kan følge opp?

15 Utfordringer og muligheter
Skolestørrelse/brukeradferd Utfordring å få relevante følgere Mobilfri skole Tidsbruk Nå guttene Chat en forutsetning og mulighet eller bør det begrenses? Gjøre det på sin måte Velg rett «kanal»

16 Digital helsesøster på egne premisser
Ikke alle kan bli «Helsesista» Fortsette å gjøre det vi er gode til. Samarbeide med gode folk. Andre samarbeidspartnere nå: - Kommunikasjonsfolk…. Tidsbruk

17 Hdir om sosiale medier:
Det er viktig at de som tar kontakt gjennom sosiale medier sendes videre til riktig kanal på en effektiv måte dersom de har behov for å ta opp noe, og at de blir bevisste på hvor og hvordan de kan få den hjelpen de trenger. Dette arbeidet må sees i sammenheng med prosjekt Samordning av digitale tjenester for ungdom.

18 Hvordan ung.no kan være en ressurs i din digitale helsesøsterhverdag
Du trenger ikke å finne opp «alt kruttet» selv. Del artikler med aktuelle tema, hele eller deler Finn svarene på det du selv lurer på i artikler og votes Stjel en quiz til fredagsaktivitet Del oss og lik oss så ungdommen også oppdager oss

19

20 Råd til helsesøsterhverdag på digitale plattformer:
Ikke miste budskapet i alle fiffige effekter «Digital pedagogikk» –et eget fag som man ikke nødvendigvis mestrer uten opplæring og øvelse. (Helseformidling på digitale arenaer/sosiale medier et fag som må inn i utdanningen) En plan for kommunikasjon på nett bør ligge i bunnen. Hopp uti det, men vit hva du gjør og ha tenkt igjennom konsekvenser som nytte/kost, tidsbruk, ansvar, etikk, taushetsplikt, personvern osv En suksessfaktor; å møte ungdom der de er. -Det krever at man følger med. (men ikke glem foreldrene) Velg en arena som er lett å følge opp, lett å få tak i relevante følgere. - Og prøv å nå både guttene og jentene. Info på nett, en stor utfordring å holde oppdatert. Sjekk-rydd-kast. Basisinformasjonen må ligge på kommunenes nettside. Sosiale medier kun en tilleggskanal.

21 Helsesøster på digitale plattformer?...
-Ja, vi må nok henge med. -Men etikken, kritisk vurdering og kunnskapen må fortsatt være bærende også når vi «går digitalt»

22 Lykke til!

23


Laste ned ppt "https://vimeo.com/ ?ref=fb-share&1"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google