Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Arbeidsminnetrening for barn med cerebral parese(CP)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Arbeidsminnetrening for barn med cerebral parese(CP)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeidsminnetrening for barn med cerebral parese(CP)

2 Hva er arbeidsminnet? Arbeidsminnet kan defineres som vår evne til midlertidig lagre og bearbeide/manipulere informasjon “on-line” Arbeidsminnet representerer en utviding og modifisering av det tidligere korttidsminnet Arbeidsminnekapasiteten er begrenset, men øker gjennom utviklingen. Det er individuelle forskjeller og nedsatt kapasitet er relatert til ulike kliniske tilstander Arbeidsminnet har en sentral betydning for egenledelse da det antas å ha en underliggende og funksjonell rolle i andre eksekutive funksjoner

3 Hva er arbeidsminnet? Arbeidsminnet kan defineres som vår evne til midlertidig lagre og bearbeide/manipulere informasjon “on-line” Arbeidsminnet representerer en utviding og modifisering av det tidligere korttidsminnet Arbeidsminnekapasiteten er begrenset, men øker gjennom utviklingen. Det er individuelle forskjeller og nedsatt kapasitet er relatert til ulike kliniske tilstander Arbeidsminnet har en sentral betydning for egenledelse da det antas å ha en underliggende og funksjonell rolle i andre eksekutive funksjoner

4 Hva er arbeidsminnet? Arbeidsminnet kan defineres som vår evne til midlertidig lagre og bearbeide/manipulere informasjon “on-line” Arbeidsminnet representerer en utviding og modifisering av det tidligere korttidsminnet Arbeidsminnekapasiteten er begrenset, men øker gjennom utviklingen. Det er individuelle forskjeller og nedsatt kapasitet er relatert til ulike kliniske tilstander Arbeidsminnet har en sentral betydning for egenledelse da det antas å ha en underliggende og funksjonell rolle i andre eksekutive funksjoner

5 Hva er arbeidsminnet? Arbeidsminnet kan defineres som vår evne til midlertidig lagre og bearbeide/manipulere informasjon “on-line” Arbeidsminnet representerer en utviding og modifisering av det tidligere korttidsminnet Arbeidsminnekapasiteten er begrenset, men øker gjennom utviklingen. Det er individuelle forskjeller og nedsatt kapasitet er relatert til ulike kliniske tilstander Arbeidsminnet har en sentral betydning for egenledelse da det antas å ha en underliggende og funksjonell rolle i andre eksekutive funksjoner

6 Hva er arbeidsminnet? Arbeidsminnet kan defineres som vår evne til midlertidig lagre og bearbeide/manipulere informasjon “on-line” Arbeidsminnet representerer en utviding og modifisering av det tidligere korttidsminnet Arbeidsminnekapasiteten er begrenset, men øker gjennom utviklingen. Det er individuelle forskjeller og nedsatt kapasitet er relatert til ulike kliniske tilstander Arbeidsminnet har en sentral betydning for egenledelse da det antas å ha en underliggende og funksjonell rolle i andre eksekutive funksjoner

7 Arbeidsminnet er viktig for:
Oppmerksomhetskontroll Lesing Matematikk Planlegging og organisering av aktiviteter/oppgaver Utføre sammensatte instruksjoner Motstå distraksjoner Problemløsning

8 Hovedutfordring med kognitiv trening:
Overføring – treningseffekt på oppgaver du ikke har trent på. Begrenset – near vs. far transfer (overføring) Type trening er avgjørende mekanismer Delte nettverk (Jaeggi, 2008) Trening som aktiverer høyere ordens kognisjonsområder (Klinberg, 2010; Olesen, 2003) Langtidseffekter Få studier (Dahlin et al, 2009) Green & Bavalier, 2008

9 Cogmed Arbeidsminnetrening
Metode utviklet for barn med ADHD (1999) Cogmed.com Cogmed junior – 3-5 år Cogmed Robomemo (skolealder, 7 år og opp) Cogmed voksne Westerberg, H., et al., Computerized working memory training after stroke--a pilot study. Brain Inj, (1): p Olesen, P.J., H. Westerberg, and T. Klingberg, Increased prefrontal and parietal activity after training of working memory. Nat Neurosci, (1): p Klingberg, T., et al., Computerized training of working memory in children with ADHD--a randomized, controlled trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, (2): p Klingberg, T., Training and plasticity of working memory. Trends Cogn Sci, (7): p Klingberg, T., H. Forssberg, and H. Westerberg, Training of working memory in children with ADHD. J Clin Exp Neuropsychol, (6): p

10 Cogmed Arbeidsminnetrening
Visuospatiale og fonologiske oppgaver Vanskelighetsgrad tilpasset automatisk barnets maks kapasitet 25 treningsdager-intensivt(5 dager pr. uke i 5 uker) 45min(60 min)per dag Belønningsspill etter fullført dags økt. Her er det 12 oppgaver. De trener på 8 oppgaver pr.dag. . 4 oppgaver byttes ut under hele perioden.

11 Cogmed Arbeidsminnetrening
Visuospatiale og fonologiske oppgaver Vanskelighetsgrad tilpasset automatisk barnets maks kapasitet 25 treningsdager-intensivt(5 dager pr. uke i 5 uker) 45min(60 min)per dag Belønningsspill etter fullført dags økt. Her er det 12 oppgaver. De trener på 8 oppgaver pr.dag. . 4 oppgaver byttes ut under hele perioden.

12 Cogmed Arbeidsminnetrening
Visuell data link

13 Bedring av arbeidsminnefunksjon etter trening har blitt vist hos:
Friske voksne (Olesen, et.al. 2003) Friske ungdommer (Løhaugen, et.al. 2010) Kliniske grupper: Barn med ADHD (Klingberg, et.al. 2002; 2005) Barn med lav arbeidsminnekapasitet (Dunning, et al 2013) Voksne 1-3 år etter slag (Westerberg, et.al. 2007) Voksne med traumatisk hjerneskade (Serino et.al. 2007). Ungdommer med ekstremt lav fødselsvekt (Løhaugen et.al. 2010) Barn med Downs Syndrom (Bennett, et al ) Ulike metoder – alle gav overføringseffekt

14 Arbeidsminnetrening - Status
Har «alle» effekt? ikke støtte for at man kan forbedre kognitive funksjoner i den ”store”/øvrige populasjonen (Owen et al. 2010) Kun near-transfer effekter (Gray et al. 2012) Ikke brukes om behandling ved ADHD (Chacko et al. 2014) Oppsummert forskning Lovende verktøy for kognitiv forbedring (Morrison & Chein 2011; Diamond & Lee (2011) Metodiske svakheter og manglende overføringseffekter (Shipstead et al. 2012; Melby-Lervåg & Hulme (2013)

15 Arbeidsminnetrening - Status
Gathercole (2014) hevder at det kan være på tide å innse at det finnes ingen ”quick fix” intervensjoner som kan gis i isolasjon, og skape forbedring på langsikt i atferd og akademisk prestasjon. Kognitiv trening kan ha større verdi som en komponent av et ”multifasett” program som støtter på tvers/gjennom barndommen. Arbeidsminnetrening kan sammenlignes med jogging, som må holdes ved like dersom man skal ha nytte av det.

16 Arbeidsminnetrening for barn med CP – et multi-senter studie
Innvilget støtte fra extra stiftelsen og søkt via CP-foreningen

17 Multi-senter studie: Arbeidsminnetrening for barn med CP.
Samarbeidspartnere Phd Gro CC Løhaugen Professor Torstein Vik Professor Jon Skranes Ass.Professor Guro Andersen Nevropsykolog Geir Walther Phd Heidi Furre Østgård Fysioterapeut Cato Sundberg Trøndelag Rogaland Oslo Vestfold Agder og Telemark

18 Cerebral Parese Skade i den umodne hjernen som involverer hjernebark, nervebaner og de dype kjernene Hetereogen gruppe, klinisk bilde avhenger av når skaden inntraff (pre-, peri, postnatalt) skadens omfang og lokalisering tilstedeværelse av epilepsi Primært assosiert med motoriske vansker Men også Sanseoppfatelsesproblemer problemer med tale kognitive vansker, inkl. problemer med oppmerksomhet og eksekutive funksjoner

19 Cerebral parese: Problemer med oppmerksomhet og egenledelse
Oppmerksomhetsvansker og svikt i eksekutive funksjoner i liten grad er blitt undersøkt hos barn med CP (Bottcher, et.al. 2010) Nyere forskning viser at barn med spastisk diplegi har vansker med inhibitorisk kontroll som mest sannsynlig skyldes skader i hvit substans (Christ, et.al. 2003) matematikkvansker hos barn med CP kan relateres til problemer med eksekutive funksjoner og nedsatt arbeidsminnekapasitet (Jenks, et.al. 2009) lærevansker og vansker knyttet til sosial fungering hos barn med bl.a. spastisk diplegi og hemiplegi kan relateres til svikt oppmerksomhet og eksekutive funksjoner (Bottcher, et.al. 2010).

20 Cerebral parese: Problemer med oppmerksomhet og egenledelse
Oppmerksomhetsvansker og svikt i eksekutive funksjoner i liten grad er blitt undersøkt hos barn med CP (Bottcher, et.al. 2010) Nyere forskning viser omfanget av mer spesifikke korttidsminnevansker avhenger av type CP og er relatert til medisinske komplikasjoner rundt fødselstidspunktet (Pueyo, et.al. 2009) verbal arbeidsminnekapasitet er påvirket av omfanget av talevansker hos barn med CP (Peeters, et.al. 2009). Opphopning av ADHD symptomer (Bjørgaas et al. 2012) Nedsatt eksekutiv funksjon kan forklarer egenledelsesvansker, atferdsvansker og hyperaktivitet hos barn med unilateral CP (Whittingham et al. 2014)

21 Inklusjonskriterier CP Alder: 6-17 (18) Kunne bruke PC
Eksklusjonskriterier: Ikke blind eller døv Ikke fotosensitiv epilepsi

22 STUDY DESIGN: Stepped-wedge Design

23 Kartlegging ved baseline og retest

24 Type CP x Full IQ (WISC-IV)

25 Type CP x Arbeidsminneindeks (WISC-IV)

26 Type CP x BRIEF – Arbeidsminne Foresatte/lærer

27 Type CP x BRIEF – Atferdsregulering Foresatte/lærer

28 Type CP x BRIEF – Metakognisjon Foresatte/lærer

29 Type CP x BRIEF – Global eksekutiv Foresatte/lærer

30 Cogmed Arbeidsminnetrening
Her er det 12 oppgaver. De trener på 8 oppgaver pr.dag. . 4 oppgaver byttes ut under hele perioden.

31 Cogmed arbeidsminnetrening

32 Cogmed arbeidsminnetrening

33 Type CP x Improvement index (CogMed)

34 Arbeidsminnetrening – preliminære resultater

35 Oppsummering (så langt):
Generelt: Usikre effekter Ikke entydig near eller far transfer Ikke stor endringer når vi kontrollere for bl.a Epilepsi Evnenivå (IQ>80) Type CP MEN noe større effekter når vi inkluderer bare dem med lav arbeidsminnekapasitet (Arbeidsminneindeks < 85, WISC-IV)

36 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Arbeidsminnetrening for barn med cerebral parese(CP)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google