Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Tabeller av objekter Klassen ArrayList
14 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO
C++ for Java-programmerere
Datafiler og serialisering Tekstfiler Scanner-klassen Binær overføring av data Direkte tilgang til filinnholdet Serialisering LC191D Videregående programmering.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Uke 8 - Mer om: Objekter, klasser og pekere
1 Java 6 Mer om metoder Tekster Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo.
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Java 12 Mer filbehandling - skrive til fil HashMap Et større eksempel Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet.
Java 4 Mer om forgreninger While-løkker Ole Christian Lingjærde
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens.
Java 14 Et eksempel fra bioinformatikk: analyse av biologiske sekvenser Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
IS-102 Klassedefinisjoner
Eiendomregister mars 2002 Arne Maus. import java.util.*; import inf101.*; /* Klasse med main() som starter hele programmet */ class EiendomsregisterMain.
Tema: Introduksjon Hvorfor Velocity? Installasjon Velocity VS. JSF / JSP Eksempler Oppsumering.
C# for javaprogrammerere
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
En gang til!? .
Filer Finne minste Finne Største Beregne gjennomsnitt Variabler Tabeller – Arrays Lage frekvenstabell.
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Utvider eksemplet om biler fra forrige gang med mer feilsjekk Tid og Dato.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
INF150 Programmering mandag 11.9
PHP oversikt. Basis egenskaper Grensesnitt med web tjener Skripttaggene Kommentartegn Ikke case sensitiv Avslutningstegn for instruksjoner.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Objektorientert programmering
Repetisjon av JSP Variabler, tabeller, if-setninger, for/while-løkker
Grunnleggende PHP - Ronny Mandal1 Grunnleggende PHP.
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
Dynamiske nettsider PHP Del 1 – variable. PHP  PHP (Personal Home Page)  Fritt tilgjengelig programmeringsspråk  åpen kildekode  Plattformuavhengig.
Uke 7 - del I: Repetisjon del II: Objekter, klasser og pekere 30 sept. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Java 3 Mer om uttrykk Terminal I/O Forgreninger
Java 11 Programmering med og uten objekter: hva er forskjellen?
Å lese tall fra en fil, klassen Scanner 1.Et Scanner-objekt kan knyttes til et strømobjekt eller til en streng. 2.Kan skanne teksten etter data av ulike.
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
1 Java Database Connectivity (JDBC) Norvald H. Ryeng
INF1000 (Uke 14) Resten av eksamen H03 + del av V05 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Anja B.
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  Kan sees på som det samme. Personen Per kan være både et objekt og en instans av klassen.
Indledende Datalogi /kelk 1 Need to know Løkker Klasser, instanser og Objekter Hvorfor objektorientering? Scope – hvor erklæres en variabel? ”Access Modifiers”
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
INF Objektorientert programmering
Programmering i Java versjon september 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
INF1000 (Uke 12) Sortering og eksamensoppgaver Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Anja B. Kristoffersen.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 25.9 MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner Kap 4.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Inf1000 (Uke 10) HashMap og ArrayList
INF1000 (Uke 4) Mer om forgreninger, While-løkker
Inf1000 (Uke 5) Arrayer, filer og tekst
Kapittel 5 Vilkårssetningar og løkker. 5.1 Boolske uttrykk George Boole ( ), britisk matematikar Utvikla teori om logikk ved bruk av symbol i.
Lokale variable Hvis vi trenger å ta vare på en verdi, inne i en metode kan vi definere en lokal variabel: int amount = 0; vi må fortelle hvilken type.
Variabler, datatyper og uttrykk
Triks Avslutt alle klasser, metoder og løkker samtidig som du lager dem. Deklarer alle variablene/referansene på begynnelsen av klassen. Hvis du definerer.
IS-102 Interaksjon med objekter
Spillutvikling Introduksjon til spillutvikling i Processing
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
Siste uke med fokus på Python  Java
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
For, While, prosedyrer m/ parametere, funskjoner
Utskrift av presentasjonen:

Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og sånn

Klassedefinisjon public class Bil{ Her skriver man klassedefinisjonen }  Alle klassenavn skrives med stor bokstav!

Teknisk informasjon  En klasse lagres i en fil. Filen må hete det samme som klassen. Dvs: Hvis klassen heter Bil må filen hete Bil.java

Synlighets modifikatorer  Public – Klassen er tilgjengelig for alle program  Private – Klassen er bare tilgjengelig fra seg selv. Eller fra klassen den ligger inni: public class Bil{ private class Girkasse{ } }

{ }  Starter/slutter kodeområder. Dvs starter slutter:  Klasser  Metoder  Løkker

Variabel deklarasjon Bil minBil = new Bil(); Klasse variabelnavn = new Klassenskonstruktor;  Variabelnavn begynner med liten bokstav. Hvis navnet består av flere ord har skrives alle senere ord med stor bokstav.

Variabletyper ferdigdefinerte variabeltyper:  int – heltall lite  long – heltall stort  float – desimaltall lite  double – desimaltall stort  char – bokstav  boolean – boolsk verdi true/false

String klassen  Ferdiglaget verktøy for bruk med ord og setninger  Måter å lage en ny String på:  new String(”Dette er en string”);  = ”Dette er også en string”;  Hvis du trenger å henge sammen to Stringer:  String sammensattString = ”Første del”+”og andre del av stringen”;

API  ex.html ex.html  Oversikt over alle pakkene og klassene i java.  Frivillig oppgave: Finn klassen String

Finn 5 feil: public Class Bil{ public String bilmerke = ”ford; private int motorVolum = 1.2; private int antallHjul = 4 private string farge = ”rød”; }

Metodedeklarasjoner  public void kjor(){ Her skriver du koden }  public boolean gir(int nyttGir){ Her skriver du koden }  synlighetsmodifikator returtype metodenavn(argumenter){ Her skriver du kode }

Metodenavn  Metodenavn skal begynne med liten bokstav. Hvis navnet er satt sammen av flere ord, så skrives senere ord med stor bokstav: detteErEtLangtMetodenavn()

Returtype  Alle metoder returner en returtype eks:  public int leggTilEn(int tall){ int innTall = tall; innTall = innTall +1; eller innTall++; return innTall; }  public int nyttTall = leggTilEn(2);

 Hvis metoden din ikke skal returnere en type skriver du void der returtypen skulle stått

Argumenter  Informasjon som metoden trenger  En metode kan ha ingen, ett eller flere argumenter  En klasse kan ha flere metoder som heter det samme, med forskjellig antall argumenter:  Person(String navn)  Person(String navn, int hoyde)  Person(String navn, int hoyde, String haarfarge)

Finn 6 feil: public leggTilEn(int tall){ tall++; retur tall; } public void ingenting(per){ return 2 } void endaEnMetode(String gammeltNavn,){ String etNyttNavn = gammeltNavn; }

Første ordentlige klasse:

public class Person{ private String navn; private int hoyde; private String haarFarge; public Person(String nyttNavn){ navn = nyttNavn; } public Person(String nyttNavn, int nyHoyde){ navn = nyttNavn; hoyde = nyHoyde; }

En klasse til:

public class Person{ private String navn; private int hoyde; private String haarFarge; public Person(String nyttNavn){ navn = nyttNavn; } public Person(String nyttNavn, int nyHoyde){ navn = nyttNavn; hoyde = nyHoyde; } fortsetter på neste slide…

public void skiftHaarfarge(String nyHaarFarge){ haarFarge = nyHaarFarge; } public String hentNavn(){ return navn; } public int hentHoyde(){ return hoyde; } public void settHoyde(int nyHoyde){ hoyde = nyHoyde; }

Spørsmål 1  Hva kan slags ting kan man plassere inni en java klasse?  Hva er et argument?  Hva er en returtype?  Når bruker man return  Skal metodenavn skrives med stor eller liten bokstav?

Spesielle tegn  () brukes bak alle metoder. Hvis metoden har argumenter skrives disse inni parantesene: gir(1)  ; Alle linjer avsluttes med dette tegnet: System.out.println(”Skriver ut dette”);  {} brukes til å avgrense løkker, metoder og klasser  ++ / -- brukes til å legge til / trekke fra en av en variabel: per++; er det samme som per = per +1;  // Brukes til å skrive kommentarer

Løkker  if  while

Logiske tester  Må være en sammenligning som enten er sann eller usann eks:  2>3 -> usann  2<3  Sammenligning for likehet: == TO likhetstegn  Sammenligning av Stringer: Sjekke om har lagret navnet Lise. String per = ”Per”; per.equals(”Lise”); //Her kommer det ut true/false

If if(test){ Koden her kjøres bare hvis testen er sann/true } if(test){ koden kjøres hvis testen er sann/true } else{ koden kjøres hvis testen ikke er sann }

Et lite eksempelprogram1:

private alder = 12; if(alder>18){ System.out.println(”Velkommen inn”); } else{ System.out.println(”Du er ikke gammel nok”); }

while while(test){ Denne koden kjøres så lenge testen er sann. }

Et lite eksempelprogram2: int teller = 0; while(teller<10){ teller++; }

Spørsmål 2:  Hva er forskjellen på en if og while løkke?  Finn på et eksempel på når man kan bruke if  Finn på et eksempel på når man kan bruke while