Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spillutvikling Introduksjon til spillutvikling i Processing

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spillutvikling Introduksjon til spillutvikling i Processing"— Utskrift av presentasjonen:

1 Spillutvikling Introduksjon til spillutvikling i Processing
Sigmund Hansen

2 Processing Et språk basert på Java Et enkelt utviklingsmiljø
Fargelegger kode Hopper til feil når de oppstår Håndterer grafikk, lyd og tastatur og mus Støtte for å bruke Java-biblioteker For eksempel JInput for spillkontrollere

3 Språket Har globale variabler og funksjoner
Globale tilbakekall (callbacks) håndterer hendelser: setup – initialisere tilstanden draw – oppdatere tilstanden og tegne på nytt mousePressed/-Released – håndtere knappetrykk keyPressed/-Released – håndtere tastetrykk keyTyped og mouseClicked er alternativer

4 Språket Datatyper: Primitive typer:
Heltall – int (32-bit), long (64-bit) Flyttall – float (32-bit), double (64-bit) Boolske verdier – boolean (true, false) Tegn – char (UTF-16) Sammensatte typer: Tekst – String Farger – Color Vektorgrafikk – PShape (SVG) Bilder - PImage (Png, tga, jpg, gif)

5 HelloWorld void setup() { size(800, 600); // Vindusstørrelse
background(255); // Hvit bakgrunn fill(0); // Svart fyllfarge textAlign(CENTER); // Midtstill text("Hello, World!", 800 / 2, 600 / 2); // Skriv teksten noLoop(); // Ikke kjør draw-løkka }

6 Sirkel void setup() { size(800, 600); // Vindusstørrelse }
void draw() { background(255); // Hvit i heksadesimaler fill(#8080FF); // Fyll lyseblå stroke(0); // Kanter i svart smooth(); // Kantutjevning ellipse(width / 2, height / 2, 100, 100); // sirkel

7 Sirkel 2 int x, y; void setup() { size(800, 600); x = width / 2;
y = height / 2; }

8 Sirkel 2 void draw() { if (keyPressed) { if (keyCode == LEFT) { x--;
} else if (keyCode == RIGHT) { x++; } ... } ellipse(x, y, 100, 100);

9 Lenker processing.org Dokumentasjon - av funksjoner og variabler
Guider - om temaer som grafikk og programstruktur Help → Environment gir en del informasjon om forskjellige måter å lage Processing-programmer og bruk av utviklingsmiljøet – som skript, med globale variabler og funksjoner eller med ren Java (alt blir ren Java til slutt)


Laste ned ppt "Spillutvikling Introduksjon til spillutvikling i Processing"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google