Obligasjonsrett I Innholdet av ytelsespliktene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
JUS102 Dag
Advertisements

© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 4 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2006 Herman.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO 5 A. Opphør og endring av forpliktelser Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3. avdeling høsten 2005 Herman.
Forelesninger i obligasjonsrett V2014, 3. februar 2014
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 30. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 29. januar 2014
Forelesninger i obligasjonsrett V2014, 29. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 9. september 2013 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 3. september 2013
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Dag 5 Heving Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Avbestilling og oppsigelse
Hvorfor behandles avtale- og kjøpsrett samlet?
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjon Kjøper kan tape retten til å gjøre mangelskrav gjeldende, dersom han ikke reklamerer i tide. Han må reklamere innen både den relative og den.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Obligasjonsrett I Mislighold
Obligasjonsrett I Innledning
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 2
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Lasse Simonsen Dag 6 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Naturaloppfyllelse – retting
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen Dag 5 Heving.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Lasse Simonsen Dag 5 Avbestilling og oppsigelse. 1 Innledning Hva er avbestilling? Andre grunner til ineffektive kontrakter.
Lasse Simonsen Dag 6 a Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 9 Avbestilling og oppsigelse. 1 Innledning Hva er avbestilling? Andre grunner til ineffektive kontrakter.
Lasse Simonsen 9 Avbestilling og oppsigelse. Lasse Simonsen D D K K Y Avbestilling: Erklæring – avbestilling (Fratar debitor retten til å oppfylle) Avtl.
Avbestilling og oppsigelse
1 Mangelbegrepet Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen 1 Mangelbegrepet. Lasse Simonsen DK Y P P Terminologi: PengekreditorPengedebitor RealkreditorRealdebitor.
Forsinkelse i kontraktsforhold Forelesning obligasjonsrett høst 2009, 3. avdeling Professor dr. juris Olav Kolstad.
4b. Revisjon og omlegging Manuduksjoner i obligasjonsrett for 3
Lasse Simonsen I Mangelbegrepet. Lasse Simonsen DK Y P P Terminologi: PengekreditorPengedebitor RealkreditorRealdebitor.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Dag 4b Heving Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Lasse Simonsen VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen.
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner I Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Obligasjonsrett I Innholdet av ytelsespliktene Prof dr juris Giuditta Cordero-Moss Universitetet i Oslo.
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Forsinkelse i kontraktsforhold
7 Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Mislighold
Obligasjonsrett I Mislighold
økonomisk kompensasjon for
Oppfyllelsesvanskeligheter
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Forsinkelse i kontraktsforhold
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 2
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Obligasjonsrett I Innledning
Obligasjonsrett I Mislighold
Obligasjonsrett I Mislighold
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Utskrift av presentasjonen:

Obligasjonsrett I Innholdet av ytelsespliktene Prof dr juris Giuditta Cordero-Moss Universitetet i Oslo

Kontrakten Forsinkelse Innholdet av ytelsespliktene Kontraktsrevisjon Mislighold av ytelsespliktene Mangel Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Utelukkelse av misligholdsbeføyelser Bortfall av misligholdsbeføyelser Forbehold Reklamasjon Avtaletolkning Undersøkelsesplikt Passivitet Debitors opplysninger [Foreldelse] Misligholdsbeføyelser Brudd som kreditor ikke svarer for Kreditors forventninger Vanlig god ytelse Risikoovertagelse Oppfyllelseshindring Natural-oppfyllelse Avhjelp Kreditormora Prisavslag Hevning Tilbakeholdelse av vederlag Retting Om-levering Erstatning Virkninger for mislig-holderens ytelse Virkninger for den andre partens ytelse

Fordringshaver/Pengekreditor Realytelse Realdebitor/ Fordringshaver/Pengekreditor Realytelse Realkreditor/Skyldner/Pengedebitor Pengeytelse

Biforpliktelser Hovedforpliktelse Realdebitor Realkreditor Motytelse

Hjemmel for biforpliktelser Ulovfestet Lovfestet Lojalitetsplikt (plikt til å ivareta den annen parts interesser) – for eks Rt. 1988 s. 1078 på s. 1084 Misbruk av rett – Rt. 1934 s. 779, Rt. 1998 s. 761 Kina Hansen på s. 772 Kjl. § 28: Hindres selgeren å oppfylle kjøpet til rett tid, skal han gi kjøperen melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Husll kap 5 …

Hvor langt går biforpliktelsene? Lojalitetsprinsipp Forutsigbarhet Rt. 1998 s. 761 Kina Hansen på s. 772: Banken må ha saklig grunn til å trekke seg - selv om den ikke var forpliktet til fullfinansiering Rt. 1971 s. 757: Kjøper er forpliktet til å kjøpe etter 10 år selv om bygget skulle oppføres “snarest mulig” - forbehold var ikke tilstrekkelig utvetydig Early termination No waiver No oral amendments Entire Agreement Sole remedy … Lenke til avhandlingene i Anglo-prosjektet: http://www.jus.uio.no/ifp/english/research/projects/anglo/essays/

Klassifiseringens formål Biforpliktelser som springer ut av lojalitetsplikten trenger ikke å være eksplisitt avtalt Brudd på biforpliktelser anses sjelden som vesentlig kontraktsbrudd (og grunn til hevning), men: Kjl.§ 22(2) Avhl.§ 4-1(2) Hvtjl.§ Husll. § 5-2, jf. 9-9

Realdebitor Realkreditor Innsatsforpliktelse Resultats forpliktelse

Resultatsforpliktelse Innsatsforpliktelse Kjøp Levere tingen i henhold til spesifikasjoner Husleie Stille avtalt husrom til disposisjon Håndverkertjenester Hvtjl.§ 5: fagmessig Hvtjl.§ 9(3): med omsorg Hvtjl.§ 6: sikkerhet Agentur Agl.§ 5: lojalt og redelig ivareta hovedmannens interesser Personlig arbeidsinnsats Rt. 1997 s. 825 på s. 832f.: forsvarlig faglig innsats

Klassifiseringens formål Mangelvurderingen avhenger av forpliktelsens innhold Overleverer selgeren en ting som ikke tilsvarer spesifikasjoner (med mindre det skyldes kreditor eller forhold på hans side), er det kontraktsbrudd Taper advokaten rettssaken, er det ikke kontraktsbrudd OBS! Er det avtalt frist, kan innsatsforpliktelse bli til resultatsforpliktelse Rt. 2011 s. 670 Nye Major avs. 31

Realdebitor Genusytelse Realkreditor Speciesytelse

Klassifiseringens formål Tradisjonelt: Erstatningsansvar forutsetter culpa for species-forpliktelser Erstatningsansvar er objektivt for genusforpliktelser Hevning er lettere for genusforpliktelser (dekningstransaksjoner er enklere)

Innholdet av ytelsespliktene Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse

Innholdet av ytelsespliktene Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse

Prestere den ytelse som følger av avtalen og ledsagende omstendigheter riktig tolket og utfylt Konkret vurdering Abstrakt vurdering Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse

Hva som er uttrykkelig avtalt i lys av debitors opplysninger Innholdet av ytelsespliktene Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse Hva som er uttrykkelig avtalt i lys av debitors opplysninger og kreditors feilslåtte forventninger

Hva som er uttrykkelig avtalt… Utgangspunkt Men: Avtalen tolkes etter sin ordlyd (forstått i lys av kutymer Spesielt for kommersielle kontrakter: objektiv tolkning uten rom for Utvidende tolkning (Rt.1994 s. 581 på s. 587) Innskrenkende tolkning (Rt. 2002 s. 696 NEBB-tomten på s. 702 Utfyllende tolkning i tråd med bakgrunnsretten Rt. 2012 s. 1779 Victocor avs. 54 Kontraktsklausuler får ikke betydning Rt. 1992 s. 796 Pepsi, Rt. 1992 s. 295 Custos Kreditors synbare formål og foutsetninger Rt.1972s.1032, kjl.§17(2)(b), avhl.§3-2, fkjl.§15(2)(c) Kontraktsforhandlinger

Innholdet av ytelsespliktene Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse

… i lys av debitors opplysninger… Ytelsen skal svare til debitors opplysninger Det er en mangel hvis debitor gir Uriktige eller villedende opplysninger Kjl. § 18(1), avhl. § 3-8, buofl. § 27, hvtjl. § 18(1)a, fkjl. § 16, husll. § 2-3 Rt.1930 s.1462, Rt. 1959 s.581, Rt. 2005 s. 277 avs. 36 Som kan antas å ha vært motiverende Innvirkningskravet er ikke strengt: Rt. 2005 s.257 Hårfjerningsapparat avs. 37

Innholdet av ytelsespliktene Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse

… og kreditors feilslåtte forventninger Ved misligholdt opplysningsplikt… Debitor tilbakeholder opplysninger om vesentlige forhold Som han kjente eller måtte kjenne til Som kreditor hadde grunn til å regne med å få Og det kan antas at det innvirket på avtalen …fastsettes ytelsen i samsvar med kreditors forventninger Kjl.§1(1)b, avhl.§3-7, buofl.§26, hvtjl.§19, fkjl.§16b, husll.§ 2-4

Vesentlige forhold Redelighet og lojalitet Partenes sakkunnskap og stilling Profesjonelle parter: Rt. 1983 s. 716, Rt. 1988 s. 1078 Ikke likevektige parter: Rt. 1953 s. 449, Rt. 1975 s. 478

Som debitor kjente eller måtte (burde) kjenne til Forankret i avtl. §33 …omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende Og i ulovfestede lojalitetskrav: Debitors uaktsomhet er tilstrekkelig (“burde kjenne til”) Rt. 1984 s. 28 Tromsø Sparebank på s. 34 Kontraktslovgivning: Grov uaktsomhet (“måtte kjenne til”) Rt. 2002 s. 696 NEBB- Tomten, , Rt. 2002 s. 1110 Bodum Ulovfestet lojalitetsprinsipp går lenger enn kontraktslovgivning (?)

Som kreditor hadde grunn til å regne med å få Utgangspunktet er at hver part har risikoen for egne forventninger og forutsetninger Krav til kjøperens kunnskap og innsikt: Rt. 2012 s. 1926 Fokus Bank Rt. 2013 s. 388 Røeggen

Innholdet av ytelsespliktene Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse

Krav som i alminnelighet kan stilles til ytelser av det slag kontrakten gjelder Art 35(2)a CISG: fit for the purposes for which goods of the same description would ordinarily be used Kjl. § 17(2)a: passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til Ut fra pris I en rimelig driftsperiode Rt. 1998 s. 774 Videospiller, Rt. 2007 s. 1274 Mobiltelefon

Ikke nødvendigvis kun for fungible ytelser Absolutte kriterier uansett overholdt opplysningsplikt: Skjulte feil i fast eiendom er en mangel Rt. 1926 s. 535, Rt. 1926 s. 821, Rt. 1933 s. 1218 Tatt i betraktning slit og elde, tingens synbare tilstand og vedlikeholdstilstand Rt. 2010 s. 103 Kistebakkane, Rt. 2008 s. 963 Rottedom

Innsatsforpliktelser Hvtjl. § 5(1): Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig Buofl. § 7: Entreprenøren skal utføre arbeidet på fagleg godt vis

Innholdet av ytelsespliktene Hva skal ytes? Når og hvor skal det ytes? Avtaletolkning Debitors opplysninger Kreditors forventninger Vanlig god ytelse

Oppfyllelsessted Hentekjøp: Kjl. § 6: Tingen hentes på selgerens forretningsted da kjøpet ble inngått Plasskjøp: Kjl. §7(1): Hvor selgeren vanligvis bringer ut slike ting Sendekjøp: Kjl § 7(2): Sendes tingen til et bestemt sted, ved levering til første fraktfører INCOTERMS

Oppfyllelsestid Oppfyllelsestid: Når oppfyllelsen senest kan skje Avtalte frister Presumsjon: ytelse mot ytelse Kjl.§ 9: Levering innen rimelig tid etter kjøpet Hvtjl. § 10, buofl. § 11: Oppdrag utføres innen rimelig tid Avhl.§ 2-3, husll. § 2-1: Ved 3.månedskifte etter kontraktsinngåelse Frigjøringstid: Når debitor har rett til å oppfylle

Bortfall av avtalemessige forpliktelser Avbestilling Oppsigelse Endrede forhold (Revisjon) Hevning (Mislighold) Mot erstatning Uten erstatning

Avbestilling - Hjemmel Mot erstatning/vederlag Uten erstatning/vederlag Særlig avtalehjemmel Kutyme Hvtjl. § 39, § 40 Kutyme Angrerettslov Kommisjonslov § 52 Hvtjl. § 40 (2)

Bortfall av avtalemessige forpliktelser Avbestilling Oppsigelse Endrede forhold (Revisjon) Hevning (Mislighold) Mot erstatning Uten erstatning

Erstatning Ting som skal tilvirkes særskilt Ellers Dekningstransaksjon Kjl.§ 52(2): Plikt til å svare erstatning for det positive kontraktsinteresse (med fradrag for besparelsene) Før levering Med mindre betydelig ulempe Ikke hvis tapet risikerer å ikke bli ertsattet Hvtjl. § 40 (2): Tjenesteyteren kan videre kreve erstatning for tap som følge av avbestillingen. Dette gjelder også tapt fortjeneste så langt det godtgjøres at det ikke var mulig å oppnå en tilsvarende fortjeneste ved oppdrag for andre. Rt. 2003 s. 486 Block Watne Rt. 1933 s. 207 Dekningstransaksjon

Vederlag Hvtjl. § 40: For del av tjenesten som er utført eller blir utført i samsvar med § 39 (Er arbeidet påbegynt, kan forbrukeren kreve at tjenesteyteren så snart som mulig innstiller arbeidet helt eller delvis), kan tjenesteyteren kreve vederlag som svarer til det prisen ville utgjøre dersom oppdraget bare omfattet denne del.

Bortfall av avtalemessige forpliktelser Avbestilling Oppsigelse Endrede forhold (Revisjon) Hevning (Mislighold) Mot erstatning Uten erstatning

Oppsigelse Vedvarende forpliktelser Aml. §58, husll.§ 9-4, 9-5, agl. § 25,… Opphør ved utløpet av fristen (ex nunc) Vern mot urimelig/usaklig oppsigelse (aml. §60, husll.§ 9-5 d, agl. § 28 (avgangsvederlag – Rt. 1980 s. 243 Tampax, Rt. 2014 s. 118: ikke utenfor lovregulerte tilfelle) Det forretningsmessige skjønn kan ikke overprøves (Rt. 1984 s. 1058 Skuespiller)

Kontraktspraksis Early termination-klausuler Blir trolig ikke håndhevet etter sin ordlyd når det ligner på rettsmisbruk: Rt. 1998 s.761, VH s. 69, 78