Regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Systemutvikling som regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Systemutvikling som regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og hovedspørsmål Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Juridisk interoperabilitet, spesielt om begrepsbruk og definisjoner i lover Dag Wiese Schartum.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Automatiseringsvennlig lovgivning
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
DRI2020 Lovgivning og rettslig informasjonssøking Introduksjon
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov
Systemutvikling som regelverksutvikling
Regelverkshjelpen - bakgrunn, begrunnelser og muligheter
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Dag Wiese Schartum, AFIN
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger
Regelverksutvikling og automatiseringsvennlig lovgivning
Lovgivning: fra utredning til kunngjort lov
Automatiseringsvennlig lovgivning
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk
Regelverksutvikling og automatiseringsvennlig lovgivning
Utskrift av presentasjonen:

Regelverksutvikling Dag Wiese Schartum

"Regelverkssyklus" I det følgende vil det særlig bli lagt vekt på metodikk og verktøy Evaluering Organisering Metodikk Verktøy Forarbeider Regelanvendelse

Oversikt over veiledere med relevans for lovarbeid Utredningsinstruksen og veileder i utviklingsarbeid (FAD) Veileder i ledelse av utvalgsarbeid (FAD) Lovteknikkheftet (JD) Veileder for utvalgssekretærer (JD) Regelverkshåndboken (JD) Rundskriv om regjeringens og departementenes arbeid med EØS-saker (SMK) Om R-konferanser (SMK) Om Statsråd (SMK) Jf også: Mandater for hvert utredningsarbeid Maler for NOUer og prop L mv (DSS) Lovarbeid styres med andre ord primært gjennom “saksprosa” Bør det i tillegg eller i stedet være IT-verktøy til hjelp i lovarbeidet?

§§ Grunnleggende observasjoner og antakelser Mandat Analyse Tekstut- forming Høring prop (L) Jf standard nettside mv Jf begrepsanalyse og FAOS-rapporten Deler av “Lovteknikk” som IT-verktøy? Jf. strukturert elektronisk høring Som tekst Som kode §§ Grunnleggende observasjoner og antakelser Det brukes IT i lovarbeider i dag, men bruken er veldig beskjeden og elementær IT-bruken synes å være begrenset til “vanlig” bruk Det er ingen tegn til at IT-bruken i lovgivningsarbeider er bevisst og begrunnet Antakelse: Det ligger store muligheter for bedre styring, kvalitative forbedring, effektivisering og bedre deltakelse ved å utvikle IT-verktøy i tilknytning til lovgivningsprosessen

Systemutvikling som regelverksutvikling Kan skjelne mellom to hovedtyper lovendring: Endringer som innebærer endrede rettsregler Endringer som ikke innebærer endrede rettsregler Regelverksanalysen i utviklingsarbeidet gir kunnskap om muligheter og behov for regelendring særlig vedr. konsistent begrepsbruk presise uttrykk for de enkelte logiske og aritmetiske operasjoner nøyaktige prosedyrebeskrivelser Regelverksutvikling som ikke innebærer endrede rettsregler bør alltid være en del av arbeidet når beslutningssystemer skal utvikles fra grunnen av Systematikken i Schartum (2000), kapittel 5 kan brukes for å strukturere deler av teksten partskategorier formelle og materielle inngangskriterier + innholdsbeskrivelser

Originalteksten Lov om norsk riksborgarrett § 3 første ledd (opphevet): Utlending som har budd i riket frå han fylte 16 år og tidlegare samanlagt i minst 5 år, får norsk borgarrett når han etterat han fylte 21 år, men før han fyller 23 år, gjev inn skriftleg melding til fylkesmannen om at han vil vera norsk borgar. Har han ikkje borgarrett i noko land, kan han gjeva inn slik melding så snart han har fylt 18 år, dersom han når han gjev inn meldinga har hatt bustad i riket dei siste 5 åra og tidlegare har budd her i minst 5 år til; det same gjeld såframt han etterviser at han misser den framande borgarrette når han får norsk borgarrett.

Deler opp i partskategorier og tydeliggjør vilkårsstruktur Hvis utlending har bodd i riket fra han fylte 16 år og samlet botid i riket før fylte 16 år er mer enn 5år og hans alder er minst 21 år og mindre enn 23 år og han har sendt skriftlig melding til Fylkesmannen om statsborgerskap så får han norsk borgerrett Hvis utlending ikke er utenlandsk statsborger eller en utlending kan vise at han mister utenlandsk statsborgerskap når han får norsk borgerrett og han har fylt 18 år og han har hatt bosted i riket de siste 5 årene og summen av botid før d.d. – 5 år er minst 5 år

Setter på overskrifter, skriver i fulle setninger og ordner tekst- oppsettet Norsk statsborgerskap til borgere i land som tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsborger i et land som tillater dobbelt statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han a) har bodd i riket fra han fylte 16 år og b) samlet har bodd i riket i minst 5 år før fylte 16 år og c) har sendt skriftlig melding til Fylkesmannen om statsborgerskap etter fylte 21 år og før fylte 23 år. Norsk statsborgerskap til statsløse og borgere i land som ikke tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsløs eller som kan vise at han mister sitt utenlandske statsborgerskap dersom han får norsk statsborgerskap, får norsk statsborger- skap dersom han a) har fylt 18 år og b) minst har bodd i riket de siste 5 årene og c) det samlede antall år han har bodd i riket i perioden 5 år forut for søknadstidspunktet er minst 5 år, og d) har sendt skriftlig melding til Fylkesmannen om statsborgerskap.

Satt felles formellt inngangskrav først og satt på §-nummerering § 3a Krav til søknad om statsborgerskap Norsk statsborgerskap gis på grunnlag av skriftlig melding som sendes til Fylkesmannen i det fylket der vedkommende utlending bor. [Mer?] § 3b Norsk statsborgerskap til borgere i land som tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsborger i et land som tillater dobbelt statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han a) har bodd i riket fra han fylte 16 år og b) samlet har bodd i riket i minst 5 år før fylte 16 år og c) har fylt 21 år og ikke fylt 23 år da han sendte melding til Fylkesmannen, jf § 3a. § 3c Norsk statsborgerskap til statsløse og borgere i land som ikke tillater dobbelt statsborgerskap En utlending som er statsløs eller som kan vise at han mister sitt utenlandske statsborgerskap dersom han får norsk statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han a) har fylt 18 år og b) minst har bodd i riket de siste 5 årene og c) det samlede antall år han har bodd i riket i perioden 5 år forut for søknads- tidspunktet er minst 5 år.

Vurdering av resultatet Krav til fremsendelse av melding om statsborgerskap Norsk statsborgerskap gis på grunnlag av skriftlig melding som sendes Fylkesmannen i det fylket der vedkommende bor. [Flere formelle inngangskrav?] Norsk statsborgerskap til utenlandsk statsborger Utenlandsk statsborger kan få norsk statsborgerskap dersom han: a) har bodd i riket fra han fylte 16 år, og b) samlet har bodd i riket i minst 5 år før han fylte 16 år. c) sender skriftlig melding til Fylkesmannen etter at han fyller 21 år og før han fyller 23 år, og Norsk statsborgerskap til statsløse og borgere i land som ikke tillater dobbelt statsborgerskap Statsløs person og person som kan vise at han mister sitt utenlandske statsborgerskap dersom han får norsk statsborgerskap, får norsk statsborgerskap dersom han: har hatt bosted i riket de siste 5 årene før han sendte melding, og har bodd i riket i ytterligere minst 5 år, jf b. sender skriftlig melding til Fylkesmannen så snart han har fylt 18 år, og Ble det “enklere”? Mer kortfattet? Nei! Mindre komplekst? Nei! Mer lettfattelig? Ja!?