Fra Mitose til Happy-meal Innføring i “Prototype Patterns” og “Builder Patterns” Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Olav Dæhli Thomas Julsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
Advertisements

Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
Introduksjon til objektorientert programmering i PHP
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
IMT OOSU 28.sept Dagens tema : forts. DESIGN PATTERNS ObjektOrientert Design = Bevissthet i tildeling/fordeling av ansvar til softwareklasser for.
Unit testing Gruppe 2: Kjartan Haugen Jon Gunnar Bjørkmo
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
UML & object models av gruppe 8
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Gruppe 9 Design evaluering og validering.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
Objekt Orientert Programmering (OOP). Objektorientering (OO)1/6 Objektorientering er en grunnleggende måte å organisere komplekse fenomener på.
OOSU PATTERNS (mønstre) Hva er et Pattern – opprinnelsen Mal for en Patternbeskrivelse Typer Pattern vi anvender innen systemutvikling Noen eksempler.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
GRASP General Responsibility Assignment SP GRASP er et hjelpemiddel for å lære om OD GRASP er retningslinjer for å fordele og tildele ansvar mellom klasser.
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Mats B. Pettersen Jøran B. Sandberg SIF80AP
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Design Patterns Iterator & Mediator. Gruppe 8 Presentasjonsgruppe:Resten av gruppen: Marianne AtesAndrè Johansen Tom Vidar LundeHege-Kristin Johansen.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Composite & Decorator Patterns Patterns Composite Spørsmål? Introduksjon Decorator Resymé Gruppe 4 Ivar Bonsaksen Remi Karlsen Jonas Lepsøy Stian Rostad.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Design patterns: State og Strategy
Object Oriented Measurement
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
OOT Seminar H-97 CORBA Praktisk del. Valg av ORB implementasjon n Har valgt å bruke Visigenic sin ORB implementsjon n ORB’en er 100% Java kodet n Bygger.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Testing av objektorienterte systemer Testplanlegging
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
Maintenance problems - Measuring Maintenance characteristics Software Engineering Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Thomas Julsen Kjartan Haugen.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Metode for systembeskrivelse og
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  Kan sees på som det samme. Personen Per kan være både et objekt og en instans av klassen.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
IKT i KRL.
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Objektorientert design
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
XML og JDOM Helge Furuseth XML  XML = Extensible Markup Language Basert på SGML – Standard Generalized Markup Language  HTML =
Early work.
Kapittel 12 Samlingar Samlingar og datastrukturar Ei samling (collection) blir brukt til å oppbevare og handtere andre objekt ArrayList – klassen.
Use case realisering Designmodellering Kirsten Ribu Kapittel 4 UML Distilled.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Arv Gjenbruk. Begreper Super Overriding – Samme signatur Polymorfi – «en ting kan bety mange ting»
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
IS-102 Interaksjon med objekter
Hva er XP ? Ikke ekstrem, men heller meget forsiktig
Prosjektpresentasjon
Behind the scene Anders Hattestad ,
Turtle Terse RDF Triple Language, a concrete syntax for RDF
Utskrift av presentasjonen:

Fra Mitose til Happy-meal Innføring i “Prototype Patterns” og “Builder Patterns” Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Olav Dæhli Thomas Julsen Jon-Gunnar Bjørkmo Kjartan Haugen

Mitose: en kalv blir til Mitose: en celle deler seg i to identiske celler. Dette skjer gjentatte ganger Celler slår seg sammen blir brukt til forskjellige formål Samlingen av celler former en kalv

Fra kalv til ku Kalven har kontinuerlig mitose og vokser til å bli ku Fenotypen former seg etter miljøets innflytelse

Fra ku til hamburger Kuen er ”bruksmoden” Kuen blir fraktet til slakteren og slaktet Deler av kuen ender opp i en kjøttkvern og blir til hamburgerkjøtt

Fra hamburger til Happy Meal Hamburgeren blir transportert fra slakteren til McDonalds Hamburgeren blir brukt som del av en Happy Meal, og pent plassert ved siden av brus, pommes frittes og et leketøy

Hva var poenget? Det finnes forskjellige ”Design Patterns” 3 Grupper –Structural Design Patterns –Behavorial Design Patterns –Creational Design Patterns

Creational Design Patterns Prototype –Make new objects by cloning the objects which you set as prototypes. Builder – Separates object construction from its representation. Abstract Factory – Various methods to make various objects various ways. Factory Method – Methods to make and return components of one object various ways. Singleton – A class distributes the only instance of itself.

Hva er en ”Prototype Pattern”? ”Prototype Pattern” sørger for at et objekt kan lage tilpassede (customized) objekter, uten å vite om klassen eller detaljer om hvordan å lage dem. It works by giving prototypical objects to an object that initiates object creation. The creation initiating object then creates objects by asking the prototypical objects to make copies of themselves. (=mitose)

Når bruker man en ”Prototype Pattern”? Bruk ”Prototype Pattern” når et system skal være uavhengig av hvordan dets produkter er lagd, satt sammen og representert, og 1. Når klassene som som skal bli instansiert er spesifisert i run-time; eller 2. For å unngå å lage et klassehierarki av ’factories’ som er parallell med produktets klassehierarki; eller 3. Når instanser av en klasse kun kan ha en av få forskjellige ’state’ kombinasjoner

Hvordan ser en ”Prototype Pattern” ut? UML klasse diagram

Brukseksempel ”Prototype Pattern” Mitose Farger Labyrint For Kodeeksempler:

Hva er et ”Builder Pattern”? Metode for å konstruere komplekse objekter ved å kun spesifisere type og innhold. Separerer detaljer om objekt - ”byggingen” fra klient objektet.

Når bruker man ”Builder Pattern”? Når en algoritme som lager et komplekst objekt skal være uavhengig av de enkelte delene som utgjør objektet og hvordan de er sammensatt. Når man vil ha et komplett produkt i motsetning til en samling relaterte deler

Hvordan ser et ”Builder Pattern” ut? UML class diagram

Brukseksempel ”Builder Pattern” HappyMeal Tekst konvertering PC-bygging For Kodeeksempler:

Oppsummering Fra mitose til Happy meal (metaforisk pedagogikk) Design Patterns Prototype Patterns Builder Patterns

Spørsmål?

Referanser/lenker /W98/hongd/pres2.htmhttp://sern.ucalgary.ca/courses/SENG/ /W98/hongd/pres2.htm htmlhttp:// html sts/patts.htmlhttp:// sts/patts.html