Referansearbeid og digitale bibliotek READI Tord Høivik, HiO
Hva gjør et bibliotek for brukeren? 1. Leverer dokumenter 2. Besvarer spørsmål 3. Analyserer informasjon
Hvilke tjenestenivåer er mulige? 3. Fullstendig service 2. Hjelp til selvhjelp 1. Fullstendig selvbetjening
Bibliotek leverer dokumenter Fullstendig service Boka på døra Hjelp til selvhjelp Katalog + BOL Fullstendig selvbetjening Et rom med bøker
Bibliotek leverer digitale dokumenter Fullstendig service Lenken i eposten Hjelp til selvhjelp Lenkebod på nettet Fullstendig selvbetjening Søk selv på web
Bibliotek besvarer spørsmål Fullstendig service Bemannet ref.skranke Hjelp til selvhjelp Databaser + BOL Fullstendig selvbetjening En hylle med oppslagsverk
Bibliotek besvarer digitale spørsmål Fullstendig service Bemannet spørrekasse Hjelp til selvhjelp Søkebod på nettet Fullstendig selvbetjening Søk selv på web
Bibliotek analyserer informasjon Fullstendig service Analyse- service Hjelp til selvhjelp Guider + BOL Fullstendig selvbetjening Gjør det selv
Bibliotek analyserer digital infotmasjon Fullstendig service Digital service Hjelp til selvhjelp Analysebod på nettet Fullstendig selvbetjening Gjør det selv
Biblioteket i det digitale felt Fullstendig service Lenken i eposten Boka på døra Bemannet spørrekasse Bemannet ref.skranke Virtuelle analyser Analyse- service Hjelp til selvhjelp Lenkebod på nettet Katalog + BOL Søkebod på nettet Databaser + BOL Verktøybod på nettet Guider + BOL Fullstendig selvbetjening Søk selv på web Et rom med bøker Søk selv på web En hylle med oppslagsverk Gjør det selv Leverer dokumenter Besvarer spørsmål Analyserer informasjon