Regler om offentlighet og åpenhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Offentlighetsprinsippet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Offentlighetsprinsippet
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Dag Wiese Schartum, AFIN
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Offentlighetsprinsippet
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Offentlighetsprinsippet
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Offentlighetsprinsippet
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Offentlighetsprinsippet
Prof. Dag Wiese Schartum
Offentlighetsprinsippet
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Regler om offentlighet og åpenhet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN

Offentlighetsprinsippet Et prinsipp som særlig gjelder i forhold til myndigheter Offentlighet i statlig og kommunal forvaltning Offentlighet i domstolene Offentlighet i Stortinget Offentlighet i Riksrevisjonen og Sivilombudsmannen Den rettslige reguleringen av domstolene, Stortinget og Riksrevisjonen avviker fra reguleringen av forvaltningen Prinsippet gjelder ikke for private, men loven inneholder innsynsrettigheter også på dette området I NOU 2003: 30 diskuteres det om offentlighetsloven skal omfatte mer enn tradisjonell forvaltning

Offentlighetsprinsippet: pro og contra Demokratihensyn Kontrollhensyn Rettssikkerhetshensyn Forvaltningen som informasjonsbank Contra Grunnleggende offentlige interesser Grunnleggende private interesser Effektive beslutningsprosesser i forvaltningen Ressurshensyn

“Innsynstrappen” Flere innsynsrettigheter kan gjelde samtidig Part Forvaltningsloven § 18 Den registrerte Personopplysningsloven Enhver Offentlighetsloven Personopplysningsloven § 18 Flere innsynsrettigheter kan gjelde samtidig Den du spør om innsyn har plikt til å veilede om annen lovbestemt innsynsrett (se personopplysningsloven § 6)

Hovedregelen i offentlighetsloven (§ 2) Forvaltningens saksdokumenter er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov. Enhver kan hos vedkommende forvaltningsorgan kreve å få gjøre seg kjent med det offentlige innholdet av dokumenter i en bestemt sak. Det samme gjelder journal og lignende register og møtekart til folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner. Forvaltningsorganet skal føre journal etter bestemmelsene i arkivloven med forskrifter. Forvaltningsorganet skal vurdere om dokumentet likevel bør kunne gjøres kjent helt eller delvis, selv om det etter bestemmelser i loven kan unntas fra offentlighet.

Hvor kan en kreve innsyn etter offentlighetsloven? I forvaltningen - ethvert organ for stat eller kommune Unntak mv gjelder ikke Storinget og dets organer, domstolenes dokumenter vedr. rettssaker, offentlige selvstendige rettssubjekter (selskap, stiftelser mv) I særlover mv kan det være spesielt fastsatt av offentlighetsloven gjelder eller ikke gjelder

Hva kan en kreve innsyn i? I “journal og lignende register og møtekart til folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner” (metaopplysninger) I “saksdokumenter” logisk avgrenset informasjonsmengde som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, fremvisning eller overføring. Må være utferdiget av et forvaltningsorgan, eller kommet inn til eller lagt frem for et slikt organ. Må gjelde en bestemt sak. Innsynsretten gjelder “det offentlige innholdet”, jf tredelingen av innsynsretten (se neste lysark) Ikke ubetinget innsynsrett i interne dokumenter (§ 5), pga innholdet av dokumentet (§ 6) og av hensyn til kriminalitetsutvikling og hensyn til miljø (§ 6a). Forbud mot innsyn hvis lovbestemt taushetsplikt (§ 5a), men den som har krav på taushet kan ofte samtykke til å gi innsyn (§ 10)

Offentlighetsloven: en tredelt regulering

Hvordan kan jeg få innsyn? Man må henvende seg til “vedkommede forvaltningsorgan” Gjelder ingen formkrav Innsynsbegjæringen kan skje elektronisk til generell epostkasse Forvaltningsorganet bestemmer hvorledes dokumentene skal gjøres kjent skal i rimelig utstrekning gi avskrift, utskrift eller kopi Det er anledning til å gi digital kopi dersom den som har krav på innsyn ber om det Krav på svar “uten ugrunnet opphold”

Klage og betaling Avslag skal være begrunnet med en henvisning til den aktuelle bestemmelsen som er grunnlag for avslaget Klage kan skje til nærmeste overordnede forvaltningsmyndighet Klager skal avgjøres uten ugrunnet opphold Innsyn er normalt gratis