ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
En innføring i spillet: Lag En Setning
ADVERB.
Kapittel 14 På tur i skogen
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Kapittel 28 Norgeskartet
Å skrive en sakpreget tekst
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
En måte å lese Bibelen på
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Fra læreplanen i norsk:
6-åringen forteller eventyr
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Til Noas ark.
PRONOMEN.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Lag leddsetninger med som
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Valencia.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
6 e Fra direkte til indirekte tale. Heidi sier …
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Bindeord og tidsutrykk
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
Norsk som fremmedspråk Side 131
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
6 f Fra direkte til indirekte tale. Heidi sier …
Utskrift av presentasjonen:

ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte Først lytter vi. Etterpå svarer dere på spørsmål. når=tid Per løper veldig fort. hvor fort=grad / hvordan=måte Det regner. Derfor bruker jeg regntøy. hvorfor=årsak

ADVERB - betyr «til verbet» Adverb kan fortelle hvordan (måte) hvor mye (grad) hvorfor (årsak) når (tid) hvor (sted) …noe finner sted. Noen adverb sier noe om hele setningen. De fleste adverb sier mer om den handlingen eller tilstanden setningen forteller om.

Måtesadverb -forteller om hvordan noe skjer Måtesadverb -forteller om hvordan noe skjer. -mange har samme form som adjektiv har i intetkjønn. Adjektiv De er pene. Kaken er god. Han er høy. forteller om personer og ting Adverb De synger pent. Kaken smaker godt. Han hoppet høyt. Forteller om handlingen

Måtesadverb (hvordan) Langsomt, sakte – fort, raskt høyt - lavt raskt - rolig, sakte høflig – uhøflig pent, nydelig, fint – stygt, fælt sint – snilt godt, bra - dårlig

Stedsadverb Hvor går han? (-til sted) Hvor er han? (-på sted) Inn Ut Opp Ned Hjem Bort Hit Dit Inne Ute Oppe Nede Hjemme Borte Her Der

Merk! Setninger med adverb i forfeltet får inversjon, altså endring av normal ordstilling. Subjekt og verbal bytter plass i setningen. Eksempler: Han leser ei bok etterpå. Etterpå leser han ei bok. Han så på TV først. Først så han på TV.

Setningsadverb/sammenbindende adverb Disse adverbene kan binde setninger sammen, og bidrar til å skape sammenheng i en tekst. Noen tidsadverb forteller om rekkefølge av handlinger: Jeg sto opp. Jeg spiste frokost. Verb Subj Først sto jeg opp, så spiste jeg frokost.

Setningsadverb/sammenbindende adverb Merk at vi får inversjon (verbflytting) når adverbene brukes etter komma. Eksempler: Likevel, derfor, ikke, alltid, aldri, gjerne, kanskje, visstnok, muligens, sikkert, heldigvis, dessverre

Gradsadverb Så, ikke så, veldig, altfor, ganske, litt, nokså, svært, innmari, meget Rosa er veldig sulten. Jeg er ikke så sulten. De er ganske sulten.