“Inn i glasskula” Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, UiO
Først noen kritiske og presiserende kommentarer til den oppgitte tittelen... Hvordan vil fremtidas innbyggere ønske å kommunisere med det offentlige? Er det sikkert at innbyggernes ønsker er viktig/avgjørende? Er det sikkert at det er det offentlige innbyggerne ønsker å kommunisere med? Det er jo så mye man kan kommunisere med det offentlige om … vil ikke formålet / temaet for kommunikasjonen være avgjørende? Holdninger/bevisstgjøring Varsling/initiering I generelle saker I individuelle saker Overfor enhver/registrerte personer/parter Mye av forvaltningen er lovstyrt og kommunikasjonen vil derfor ofte gjelde §§ Økonomi er viktig og kommunikasjonen vil derfor ofte gjelde
Tro det eller ei - men vi kan få mer forståelige og brukbare lover Rammer/ føringer IT-verktøy Utkast Resultat/ vedtak Lovgivningssystem Utforming av mandat/ oppnevning Utredning og utarbeidelse av lovforslag Offentlig høring Utarbeidelse av ot.prp. og lovforslag LovstedLovsted Evaluering Utarbeidelse av lover og forskrifter (som det ofte må informeres om) lages kun for hånd, dvs nærmest uten IT-støtte ut over basistjenester Innebærer neppe mindre behov for informasjon, men tillater informasjon med større ambisjon! strukturert elektronisk høring
Veiledning (FAQ) Informasjon “brosjyre på nett” Innsyn tilgjengeliggjøring Informasjon/data + interaktiv programvare Simulering av regelbaserte vedtak av opplevelse Spill Databaseinnsyn
Kommunikasjon ved hjelp av De du kjenner (nettsamfunn - sosiale nettverk) Kommersialisering? Jf gjenbruksdirektivet Den nye offentligheten Dokumentoffentlighet: enkeltdokumenter og dokumentstrukturer Møteoffentlighet: tilstedeværende og allstedsnærværende Systemoffentlighet: skrift og funksjoner Diffus forvaltning og spredte informasjons- tjenester? Din historie (“aktiv informasjon”) Hvor du er (lokasjonsinformasjon) Ting du har/bruker (Geodata, RFID) Kombinasjoner