IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Datasystemer og informasjonssystemer DRI pensumseminar
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Prof. Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Bruk av IKT i offentlig sektor DRI
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
DRI2001 h05 - Introduksjon 17. aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI 2001– 1. forelesning 17. august 2005 Forelesningsplanen og pensum
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1001 h05 - Forelesning 20 september Arild Jansen 1 Bruk av IKT i offentlig sektor DRI 1001 – 20 sept IKT-systemene – lagdelt som en ’løk’ Ulike.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Retts- og systemutvikling Kan systemutvikling være nyttig for regelverksutvikling? Underdirektør Marius Mølmen Moen 14. september 2011.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Oppsummering 2005 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI 1001 Automatiserign av saksbehandling og beslutninger
IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI
DRI1001 h05 - Pensumseminar 24.aug Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer DRI pensumseminar Om pensumseminaret og obligatoriske.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
DRI 1001 Oppsummering 2007 Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Oppsummering Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI1001 Høst 2013 Arild Jansen 1 Automatisert saksbehandling og beslutningssystemer i forvaltningen Hva er saksbehandling og saksbehandlersystemer Beslutningsstøtte.
Avlevering til eDepot Fagdag: elektronisk arkiv Mo i Rana
DRI1001 Høst 2015 Arild Jansen 1 Introduksjon til beslutningssystemer og automatisert saksbehandling i forvaltningen Litt mer om programmer og data Hva.
DRI 1001 Oppsummering Arild Jansen, AFIN DRI1001 – Digital forvaltning Digitaliseringsprogrammet Datasystemer og informasjonssystemer IKT i offentlig virksomhet.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
RIS-metoden for prosessforbedring
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Utskrift av presentasjonen:

IKT i det offentlige – Saksbehandlersystemer mm DRI 1001 27 -09- 05 Hva er saksbehandling og et saksbehandlersystem Eksempler på saksbehandling Noen krav til saksbehandlersystemer Beslutningsstøtte eller automatiserte beslutninger Automatisering eller informatisering Pensumstoff Sørgaard, P. (red) IT i offentlig sektor, kap. 2 (kompendium) Braadland, Innføring i Informasjonsteknologi. Kap. 4. Statskonsult (1998) Elektronisk saksbehandling: Statens generelle kravspesifikasjon- utdrag (kompendiet) Fonnes, I.: kap. 6.5 Elektroniske arkiv (kompendiet DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen Hva er saksbehandling En prosess som utføres for å behandle saker på vegne av en virksomhet og som leder fram til en autorisert beslutning Består ofte av mottak av sak, innsamling av informasjon, dvs. opplysninger om faktiske forhold (”fakta”) og annen type informasjon, vurderinger, vedtak mm Saksbehandling består i å behandle informasjon, bruke lover og regler, følge prosedyrer, kommunisere med aktører som saken gjelder, Ofte en lovpålagt framgangsmåte for å ta en beslutning i en konkret sak, f eks byggesøknad (Plan- og bygningsloven) DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Offentlig saksbehandling er lovregulert Viktige lover som gjelder alle typer saker Forvaltningsloven, Offentlighetsloven Personopplysningsloven Arkivloven m. tilhørende forskrifter Pålagt journalføring (etter Noark-4 standarden) http://www.riksarkivet.no/arkivverket/lover/elarkiv.html Generelle krav til saksbehandlersystemer Statens generelle kravspesifikasjon http://www.statskonsult.no/publik/publikasjoner/sgk-krav/index.htm Regler for saksbehandling i offentlig virksomhet skal bidra til å realisere idealer som rettsikkerhet og demokrati (åpenhet og innsyn) , jf Grl §100 mm DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Eksempler på saksbehandling i offentlig virksomhet Behandling av henvendelse fra innbyggere Eks. søknad om ytelse fra stat eller kommune, eks. søknad til lånekasse, samordnet opptak, bostøtte,… Søknad om barnehageplass Byggesøknad eller lignende Behandling av henvendelse fra næringslivet Søknad om godkjenning av tiltak, Knyttet til lovpålagt innrapportering fra innbyggere eller næringslivet Skatt, moms, Trygdeetaten, Tollvesenet Utarbeidelse av større saksdokument, Prosjektplan, kommuneplan, reguleringsplan,… DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Hvordan foregår saksbehandling - en enkel framstilling Motta henvendelse eller initiere en sak Registrere og journalføre: postliste og arkiv Avklare formålet med saken Innsamling av alle relevante dokumenter for saken Alle faktaopplysninger i saken Relevante rettskilder, inkludert tidligere vedtak [Politiske føringer] Innhenting av synspunkter/vurdering av andre Sammenstilling av relevante fakta og vurderinger [Forslag] til vedtak Hva av dette kan understøttes og eventuelt utføres ved IKT? Kan vanlig kontorstøtteverktøy være tilstrekkelig DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Kort om journalføring og arkivering Offentlighetsloven, §2:Lovens hovedregel  Forvaltningens saksdokumenter er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i lov eller i medhold av lov. Enhver kan hos vedkommende forvaltningsorgan kreve å få gjøre seg kjent med det offentlige innholdet av dokumenter i en bestemt sak. Det samme gjelder journal og lignende register og møtekart til folkevalgte organer i kommuner og fylkeskommuner. Forvaltningsorganet skal føre journal etter bestemmelsene i arkivloven med forskrifter. Lov om arkiv. §6: Arkivansvaret. Offentlege organ pliktar å ha arkiv, og desse skal vera ordna og innretta slik at dokumenta er tryggja som informasjonskjelder for samtid og ettertid. Forskrift om offentlege arkiv § 1-1. Arkivansvaret i offentlege organ Offentlege organ pliktar å halde arkiv i samsvar med føresegnene i forskrifta her § 2-6. Journalføring og anna registrering        Eit offentleg organ skal ha ein eller fleire journalar for registrering av dokument i dei sakene organet opprettar. I journalen skal ein registrere alle inngåande og utgåande dokument som etter offentlegheitslova §§ 2 og 3 må reknast som saksdokument for organet, dersom dei er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Elektronisk saksbehandling Innebærer at saksbehandlingen kan utføres med støtte av IKT. Et applikasjonsprogram som sikrer tilgang på nødvendige dokumenter, og understøtter arbeidet med å håndtere saksdokumenter korrekt og i riktig rekkefølge Saksbehandleren har tilgang til egne dokumenter og andre felles dokumenter via et felles system Saksgangen støttes av IT-baserte arbeidsflytfunksjoner Saksbehandler arbeider i arbeidsomgivelser som er tilpasset vedkommendes behov og arbeidssituasjon (og er intuitivt å bruke) Saksbehandlersystemer integrerer ulike verktøy som tekstbehandling, arkivfunksjon, elektronisk post, analyseverktøy og presentasjonsverktøy mm DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Hvordan IKT kan understøtte fasene i en saksbehandlingsprosess Motta henvendelse i en sak Lagre dokument[ene] i et elektronisk arkiv, omnødvendig først skanne inn papirbaserte dokument Registrere og journalføre saken Føre postlisten Føre saken inn i virksomhetens lovpålagte arkiv. Det skjer i henhold til Arkivloven og spesielt NoArk-4 Avklare formålet med saken Ofte er formålet definert gjennom henvendelser, f eks. ved søknad Men enkelte saker krever nærmere avgrensning, F eks. behandling av prinsippsak for politisk behandling DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Hvordan IKT kan understøtte fasene- II Innsamling av alle relevante dokumenter for saken Alle faktaopplysninger i saken Relevante rettskilder, inkludert tidligere vedtak Politiske føringer Innhenting av synspunkter/vurdering av andre instanser Det meste av dette foreligger på elektronisk form og verktøy for søking i databaser og fritekstsystemer DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Hvordan IKT kan understøtte fasene- III Sammenstilling av relevante fakta og vurderinger Her vil verktøy for elektronisk samhandling, dvs. utveksling og samredigering av dokumenter være nyttig Mange dokumenter vil ikke kunne brukes i en automatisert behandlingsprosess Bistå i beslutningsprosessen Frambringe det rettslige grunnlaget Bidra i vurderinger av saken, ev. foreslå et vedtak Ta en beslutning, dvs. fatte et vedtak ( [Forslag] til vedtak I mange tilfelles vil en bruke IKT som beslutningsstøtte, men ikke beslutningssystem. DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Ulike ”nivåer” i elektronisk saksbehandling Støtte til tekstbehandling, arkiv- og dokumenthåndtering Støtte til korrekt framgangsmåte (saksgang) i arbeidet (arbeidsflytfunksjoner) Eks : Byggesaksbehandling Beslutnings(støtte)system En applikasjon som bistår en bruker i å ta en beslutning i henhold til regelverk Eks: Tyngre skattesaker Beslutningssystem En applikasjon som tar en beslutning etter gitte kriterier, f eks. forenklet ligning, bostøtte, med basert på rettsregler som er representert i form av programkode. Eks. SO’s opptakssystem, lånekassa søknadsrutine, forenklet ligning DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

IKT-baserte fagsystemer Knyttet til den enkelte etats spesielle saksområde Forankret i en delegert myndighet fra Storting og departement Hjemlet i lov(er) forskrifter og annet regelverk Eks: Lånekassa, trygdesystemer, skatt – og ligning, Et fagsystem vil som regel ha formalisert og helt eller delvis automatisert en eller flere rettsregler DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Elektronisk saksbehandling system Skjematisk modell DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Noen problemer knyttet til elektronisk saksbehandling (1998?) Dyr skrivemaskin Bruk av papirbaserte dokumenter Lite deling av dokumenter På både tekniske og menneskelige årsaker Ingen kontroll av dokumenter Dobbellagring, manglende versjonskontroll, Stor økning av dokumentmengden – ingen sletting Illusorisk sikkerhet? Dokumenter av uensartete utseende (tekst, bilder, kart, håndskrevne brev/tegninger Saksbehandlere får ikke tilgang tiljournalen Elektronisk journalføring. Men fysisk lagring av dokumenter Ingen støtte til planlegging og oppfølgin g E-post systemer fungerer som arkiv og skanbehandlingsverktøy DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Samarbeidsstøtte som del saksbehandlersystemet E-post med et ’regelverk’ for hvordan det skal brukes Rutiner for å sende og svare Arkivrutiner sikkerhetsrutiner: Elektroniske kalendre, møteplanleggere mm Forutsetter også disiplin Dokumenthåndtering Støtte for utveksling av dokumenter Definisjon av roller og rettigheter Godkjenning og underskrift av dokumenter DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Noen krav til dokumentsikkerhet Sikker lagring betyr at dokumentet ikke kan fjernes av uvedkommende, ikke kan leses/skrives ut/ eller kopieres av uautorisert personell, Sikkerhet mot endringer av andre enn eier eller andre autoriserte, Sikkerhet for autentisitet, dvs at dokumentet er korrekt. Sikkerhet mot at elektroniske versjoner blir uleselige eller får endret utseende i nye versjoner av programvare DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Datamaskin-løken – og saksbehandlersystemer Saksbehandlersystem: sakspesifik : fagsystem + dokumenthåndtering Beslutningsstøtte funksjon: sakspesifik .. Saksbehandlersystemer – basis : basisfunksjoner: dokumentarkiv, sikkerhetsfunksjoner Andre hjelpeprogrammer Basis brukerprogramvarer Kontorstøtte, e-post, nettlesere (MS Office,.. Utstyret (Hardware) Operativsystem mm, (MS Windows, Unix/Linux, Mac DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen Elektronisk saksbehandling: automatisering eller informatisering (forenklet)? Automatisering : Erstatte menneskelige arbeid (utføring og kontroll) med maskiner Datamaskiner er vel skreddersydd for dette Ønsker vi dette ? Informatisering : Utnytte datamaskinen positive egenskaper til effektiv og forutsigbar informasjonsbehandling , men la menneskene foreta endelige vurderinger og ha styring og kontroll DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Kort om utviklingen av arbeidslivet – i et perspektiv historisk Håndverkstradisjonen: Planlegging, konstruksjon (design) og realisering en sammenhengende (integrert ) prosess Vekt på uformelle kunnskaper og ferdigheter Mekanisering: Maskiner erstatter enkeltoppgaver, arbeidsdeling og rutinisering Automatisering Maskinene overtar arbeidet eller Informatisering : Maskinene støtter menneskene i arbeidet? DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Konsekvenser av en automatiserings strategi til arbeidsorganisering: Bygger på såkalt ”taylorisme” (etter F.W. Taylor Bygger på teori om at effektivitet kan maksimeres ved 1. Fullstendig forhåndsplan 2. Atskille plan og utføring 3. Detaljstyre og kontrollere Eksempler: Samlebåndet, dagligvarebutikken, standardisert masse-saksbehandling. Noen fordeler: + Effektivt for rutineoppgaver, forutsigbar, lett å planlegge + Ansvaret klart plassert (hos ledelsen) + Dokumentdrevet, veldokumentert, lav kompetanse blant de ansatte DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Konsekvenser av en ‘tayloristisk’ arbeidsorganisering: : Noen ulemper Standardisering og ensretting av arbeidet Kunnskaps- og kompetanseforvitring - stimulerer læring Ansvarsfraskrivelse blant de ansatte Dårlig arbeidsmiljø og økende sjukefravær/skader Rigid, lite fleksibelt. (Omstilling blir toppstyrt og derfor motarbeidet) ) Ansatte føler seg lite verdsatt, DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

Alternativet til ’taylorisering’ Sosio-teknisk teori: En organisasjon består av både et teknisk og et sosialt system Strategi for beste (optimale) løsning: Finne et kompromiss mellom krav til effektivitet og ønske om godt arbeidsmiljø og arbeidsforhold Det er mulig å finne en optimal løsning gjennom et samspill mellom teknikkens fleksibilitet og tilfredstillelse av både økonomiske og sosiale krav Baserer seg på enighet om mål for virksomheten (kvalitet, effektiv Optimale løsninger Sosialt system Teknisk system DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen Noen konsekvenser ved en sosio-teknisk tilnærming i utvikling av IKT-systemer Fordeler: + Fleksibelt og robust for endringer (Omstilling gjennom medvirkning & samarbeid) + Utviklende og kompetansehevning, ansatte deltar i omstillingsarbeidet + Alle føler (og må ta) ansvar + Arbeidsmiljø og sosiale forhold blir vektlagt + Stimulerer læring og kompetansehevning Men - Utviklingsarbeidet tar lengre tid og mer ressurser - Vanskeligere å planlegge (tid, ressurser) - Krever høy kompetanse hos de ansatte - Ofte vanskeligere å dokumentere nøyaktig hva som er gjort - Rutinearbeid tar lengre tid DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen

DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen Oppsummering Elektronisk saksbehandling (EKS) er en viktig del av forvaltningens bruk av IKT EKS må bidra til å styrke, og ikke svekke rettsikkerheten og offentligheten Innføring av elektronisk saksbehandling er krevende , både teknisk og organisatorisk Ulike nivåer eller ”grader” av elektronisk saksbehandling Dokumenthåndtering Arbeidsflytfunksjoner Beslutningsstøtte Automatiserte beslutninger DRI1001 H05 - Forelesning 27. september Arild Jansen