UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) www.usit.uio.no/it/ Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Guard Tour System Grafisk program for dokumentasjon og presentasjon av
Advertisements

Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
ZTM 2.5 – publiseringsløsning for emnekart Presentasjon for Emnekartforum, 24. august Bouvet.
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Powerpoint, noen kreative tips v/ Terje Høiland april 2007
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
med Microsoft PowerPoint
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
EIK - fagskole IKT i regnskap Karl Klaussen.
IT-konferansen 2013 Mobiltilpassing av UiOs nettsider Even Halvorsen Webseksjonen.
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Merkantil fagskole Modul:Grunnmodul Fag:Regnskap Emne:IKT i regnskap Fagansvarlig:Norsk eLæring Fagutvikler:Karl R. Klaussen Veileder: Merkantil fagskole.
Hvordan gjøre en god eksamen?
TV -analyse 5. desember 2008 MEVIT 1510 Gunn Sara Enli
Tjenestegruppe for multimedia Videopublisering i Vortex Tjenestegruppeleder Magnus Hovland og Joakim Magnus Taraldsen.
Duo- en liten innføring
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Lasso ved UiO Erlend Garåsen, USIT 2003.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Mer om programmering av aggregeringer Repetisjon: Komposisjon og aggregering En register-klasse: modellering En register-klasse: implementering Sortering.
4/4/2017 IMT2243: 17.februar 2011 Domenemodellering / Konseptuelle Klassediagram Monopol- eksempel SSD : System Sequence Diagram Kort repetisjon av teknikken.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :55 Side 1 FEIDE – BAS v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Programvare for grafisk design og publisering
Velkommen til Medisinsk bibliotek
med Microsoft PowerPoint
IT for Medisinsk sekretær Kai Hagali KVELD 4.  Siste rest kapittel 3  Kapittel 4  OPPGAVER  Neste gang Fletting Kai Hagali - Fredrikstad.
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Fredag 28. november 2003 Kategorisering av læringsobjekter for UH- sektoren eStandard.no / NTNU.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Metadata - Statens kartverk
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
NIJOS-foredrag1 Veiledningstjeneste: ”Lett tilgjengelig faginformasjon for webtjenester.” En rapport med vurderinger og et eksempel på løsning, NIJOS og.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Daily Noen vanlig spørsmål og svar Andre spørsmål?
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Ny Fronter-tjeneste: fronter.com/uio
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
1 Kontakt på lærestedet 8. 2 Kontakt på lærerstedet.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Linksamling Diverse sikkerhetsrelaterte linker.
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
S.Hykkerud 2/ Hvordan holde foredrag på GerIT-nett 1.Lage PowerPoint presentasjon 2.GerIT-nett tilpasning/pålogging 3.Netmeeting.
1 Berit Kjeldstad Prorektor utdanning og læringskvalitet ”From Brick to Click University” Hvor står utdanning ? Utfordringer Muligheter.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Oppsummering Litt om våre læremidler Litt om klasserom.net
Tittel på kurspresentasjon
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
Estetiske virkemidler
Firmanavn Produkter og tjenester
Læringsform: Tilegnelse
Standardisering av IT-virksomheten
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper

UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 2 Design av LæringsRessursType-kategorien: Mål -Enkel nok til at den blir brukt -Så omfattende at alle kan beskrive sitt læringsobjekt

UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 3 Utgangspunkt i Internasjonale standarder -CanCore -UKLom (UKCMF) -IEEE Lom Norske initiativ -utdanning.no

UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 4 Kritikk av Lom Blander sjanger og format Kompleksiteten i objekter som skal beskrives Implementasjon, hva skal være synlig for brukeren -Alle verdier på alle nivå? -Fasettering? -Emnekart? Begrensninger som følge av teknologivalg

UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 5 Hva blir brukt i dag Exercise Simulation, Questionnaire Diagram Figure Graph Index Slide Table Narrative text Exam Problem statement Self assessment Lecture Experiment

UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 6 Sjanger oppgaver / prøver og løsningsforslag simulering, visualisering og spill referanseliste foredrag, forelesning og presentasjon sammendrag definisjon problemformulering og case artikkel, rapport og avhandling emneportal fiksjon – må kunne settes sammen med en/flere andre sjanger/verdi -er musikalsk notasjon ligninger og formler

UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 7 Format tekst diagram tabell figur (illustrasjon), eks kart lyd bilde levende bilde faq/oss oppslagsverk (database) kurspakke -> det må spesifiseres om dette er en kurspakke som følger standarder og dermed kan importeres i et LMS (hvor beskrives api og evt. standard)