Java 3 Mer om uttrykk Terminal I/O Forgreninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
14 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO
C++ for Java-programmerere
Litt mer om PRIMTALL.
Datafiler og serialisering Tekstfiler Scanner-klassen Binær overføring av data Direkte tilgang til filinnholdet Serialisering LC191D Videregående programmering.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Uke 8 - Mer om: Objekter, klasser og pekere
1 Java 6 Mer om metoder Tekster Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo.
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Java 12 Mer filbehandling - skrive til fil HashMap Et større eksempel Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet.
Java 4 Mer om forgreninger While-løkker Ole Christian Lingjærde
Java 14 Et eksempel fra bioinformatikk: analyse av biologiske sekvenser Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet.
Grunnleggende matematikk
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
IS-102 Klassedefinisjoner
Oblig4 - forklaringer Arne og Ole Christian.
Eiendomregister mars 2002 Arne Maus. import java.util.*; import inf101.*; /* Klasse med main() som starter hele programmet */ class EiendomsregisterMain.
Eiendomsregister - eksempel
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Tema: Introduksjon Hvorfor Velocity? Installasjon Velocity VS. JSF / JSP Eksempler Oppsumering.
C# for javaprogrammerere
Åsmund Eldhuset asmunde stud.ntnu.no folk.ntnu.no/asmunde/algdat/
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
En gang til!? .
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
INF150 Programmering mandag 11.9
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Objektorientert programmering
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Repetisjon av JSP Variabler, tabeller, if-setninger, for/while-løkker
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Uke 7 - del I: Repetisjon del II: Objekter, klasser og pekere 30 sept. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Java 11 Programmering med og uten objekter: hva er forskjellen?
INF1000 (Uke 3) Mer om uttrykk, terminal I/O, forgreninger
Å lese tall fra en fil, klassen Scanner 1.Et Scanner-objekt kan knyttes til et strømobjekt eller til en streng. 2.Kan skanne teksten etter data av ulike.
Oppgaver til kodegenerering etc. INF-5110, 2013 Oppgave 1: Vi skal se på koden generert av TA-instruksjonene til høyre i figur 9.10 i det utdelte notatet,
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
1 INF5110 – 23. april, 2013 Svar på noen oppgaver til kap. 8 Beklager noe trykkfeil og rot på forelesningene Håper dette er bedre (lagt ut 24/4) Nå fredag.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Java 5 Litt mer om løkker Arrayer Metoder Ole Christian Lingjærde
INF1000 (Uke 14) Resten av eksamen H03 + del av V05 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Anja B.
INF1000 (Uke 13) Resten av eksamen H03 + del av V05 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild.
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  Kan sees på som det samme. Personen Per kan være både et objekt og en instans av klassen.
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
INF Objektorientert programmering
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
INF1000 (Uke 12) Sortering og eksamensoppgaver Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Anja B. Kristoffersen.
Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 25.9 MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner Kap 4.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Inf1000 (Uke 10) HashMap og ArrayList
INF1000 (Uke 4) Mer om forgreninger, While-løkker
Inf1000 (Uke 5) Arrayer, filer og tekst
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Variabler, datatyper og uttrykk
IS-102 Interaksjon med objekter
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Java 3 Mer om uttrykk Terminal I/O Forgreninger Ole Christian Lingjærde Gruppen for bioinformatikk Institutt for informatikk Universitetet i Oslo Ole Chr. Lingjærde

Repetisjon: datatyper Beskrivelse Eksempel int heltall int k = 3; double desimaltall double x = 3.14; boolean sannhetsverdi boolean b = true; char tegn char c = '@'; String tekst String s = "Hei på deg"; Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Ting å passe på Multiplikasjon må alltid angis eksplisitt med *: int prod = 10 a; // feil!! int prod = 10 * a; // riktig Det er forskjell på = og = = : = brukes for å sette verdien til en variabel = = brukes for å sammenlikne to verdier Hvis vi har variabelen boolean b så er det ingen forskjell på b == true b Ekstra parenteser kan øke leseligheten for mennesker: b = x == y; betyr det samme som b = (x == y); Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Konvertering Når det er nødvendig vil Java automatisk (implisitt) konvertere heltall til desimaltall, som f.eks. i disse tre tilfellene: double x = 7; int a = 15; double x = a; c) double x = (7 + 14) * 3 - 12; Derimot vil Java ikke automatisk konvertere desimaltall til heltall, siden det generelt fører til en endring i verdien: int a = 7.15; // Ikke lov!! double x = 15.6; int a = x; // Ikke lov!! int a = 3.14 * 7 / 5; // Ikke lov!! Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Konvertering forts. Dersom vi virkelig ønsker å konvertere et desimaltall til et heltall, må vi eksplisitt be om det: int a = (int) 7.15; // Lovlig! double x = 15.6; int a = (int) x; // Lovlig! c) int a = (int) 3.14 * 7 / 5; // Lovlig! I noen tilfeller - når tallene allikevel er hele - spiller det ingen rolle om man bruker int eller double. Så hvorfor ikke alltid bruke double? Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Hvorfor ikke alltid bruke double? Mens regning med heltall alltid er eksakt, er regning med desimaltall ikke det - maskinen kan gjøre avrundingsfeil, slik som her: double x = 0.1; double y = (x + 1) - 1; // Nå er verdien til x == y false! Verdiene til x og y er nesten like, men fordi det er en forskjell i et av desimalene langt ute blir x==y false. Slike avrundingsfeil betyr ofte veldig lite, men du kan ikke stole på at alle desimalene er korrekte når du regner med double. Det tar mer plass i hukommelsen å holde en double-verdi enn å holde en int-verdi. Det kan ta mer tid å gjøre beregninger med desimaltall enn med heltall. Konklusjon: når det er naturlig å bruke heltall bruker du int og når det er naturlig å bruke desimaltall bruker du double! Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Avrunding Konvertering fra desimaltall til heltall involverer normalt en avrunding. class Avrunding { public static void main (String [] args) { double x = 0.53; // Avrund nedover: System.out.println((int)Math.floor(x)); // Avrund oppover: System.out.println((int)Math.ceil(x)); // Avrund til nærmeste heltall: System.out.println(Math.round(x)); } Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Programvareutvikling Programvareutvikling arter seg typisk slik i dette kurset: Først har vi et problem vi skal løse (en oppgave) Finn hvilke data som beskriver problemet Hva skal være input til programmet (hva er kjent)? Hva skal være output fra programmet (hva ønskes funnet)? Finn en fremgangsmåte (=algoritme) for å løse problemet, dvs for å komme fra input'ene til output'ene: (en algoritme er en beskrivelse - ment å leses av mennesker - av hvordan problemet kan løses i flere steg, og hvor hvert steg er lett å oversette til et programmeringsspråk som Java) Skriv et Java-program som "implementerer" løsningen ovenfor, dvs som finner output'ene og f.eks. skriver dem ut på skjerm. Til slutt: utfør og test ut programmet input algoritme output Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Eksempel: Oppussing Problem: Formler: En vegg er 2.35 x 7.50 meter. Veggen skal males med en maling som dekker 6 kvadratmeter per liter. Lag et program som regner ut hvor mange liter maling vi trenger, og hvor mange liters-bokser maling vi må kjøpe. Formler: areal = 2.35 * 7.50 antall liter maling = areal / 6 antall liters-bokser = antall liter maling, avrundet oppover til nærmeste heltall Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Hvilke data beskriver problemet? Input: Veggens dimensjoner (to desimaltall) Hvor stort areal en liter maling holder til (desimaltall) Output: Antall liter maling som går med (desimaltall) Antall liters-bokser som trengs (heltall) Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Løsningsskisse Ting vi må ta stilling til: class Oppussing { public static void main (String[] args) { <deklarasjoner> <beregn areal> <beregn antall liter maling> <beregn antall liters-bokser> <skriv ut> } Ting vi må ta stilling til: Hvilke variable trenger vi? Hva slags type skal de ha? Når skal vi initialisere variablene? Hvordan avrunder vi oppover til nærmeste heltall i Java? Hvordan skal utskriften se ut? Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Løsning Test programmet class Oppussing { public static void main (String[] args) { double areal, liter; int antBokser; areal = 2.35 * 7.50; liter = areal / 6; antBokser = (int) Math.ceil(liter); System.out.println(”Areal: ” + areal); System.out.println("Antall liter maling: " + liter); System.out.println("Antall liters-bokser: " + antBokser); } Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Eksempel: Celcius og Fahrenheit Problem: I Norge angis vanligvis temperaturer i Celcius (C), mens man bl.a. i USA benytter Fahrenheit (F). F.eks. svarer 0 C til 32 F. Lag et program som lager en tabell som nedenfor (og med temperaturer i Fahrenheit fylt inn): Celcius Fahrenheit -10.0 ..... 0.0 ..... 37.0 ..... 100.0 ..... Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Hvilke data beskriver problemet? Input: De fire Celcius-temperaturene -10, 0, 37 og 100 (desimaltall) Output: De tilsvarende (konverterte) Fahrenheit-temperaturene (desimaltall) Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Fremgangsmåte Vi må kjenne formelen for å regne om fra Celcius til Fahrenheit. La TC = Temperatur i Celcius TF = Temperatur i Fahrenheit Vi finner i et oppslagsverk at omregningsformelen er TF = 9 * TC / 5 + 32 Dermed blir fremgangsmåten slik: TC (input) TF = 9*TC/5+32 (algoritme) TF (output) Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Java-program: skisse class TemperaturKonvertering { public static void main (String[] args) { <deklarasjoner> <Skriv overskrift> <sett TC lik -10> <regn ut TF> <skriv ut> <sett TC lik 0> <sett TC lik 37> <sett TC lik 100> } Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Java-program: endelig løsning class TemperaturKonvertering { public static void main (String[] args) { double TC, TF; System.out.println("Celcius Fahrenheit"); TC = -10; TF = 9 * TC / 5 + 32; System.out.println(TC + " " + TF); TC = 0; TC = 37; TC = 100; } Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Formatert utskrift til skjerm Formatert utskrift vil si at vi angir nøyaktig hvordan utskriften skal se ut og plasseres på skjermen. Kan gjøres "manuelt" med System.out.print(...), men det er upraktisk. Bedre: bruke en ferdiglaget pakke for slikt. I INF1000 bruker vi pakken easyIO. For å få tilgang til denne pakken må vi skrive helt i toppen av programmet vårt (før class): import easyIO.*; Inne i klassen skriver vi følgende før vi kan starte formatert utskrift: Out skjerm = new Out(); Så kan vi skrive ut det vi ønsker, f.eks.: double pi = 3.1415926; skjerm.out(pi, 2, 6); // Skriv ut pi med 2 desimaler, høyrejustert på 6 plasser. Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Eksempel Vi må først importere pakken easyIO import easyIO.*; class FormatertUtskrift { public static void main (String [] args) { Out skjerm = new Out(); int BREDDE1 = 15; int BREDDE2 = 30; skjerm.out("NAVN", BREDDE1); skjerm.outln("ADRESSE", BREDDE2); skjerm.out("Kristin Olsen", BREDDE1); skjerm.outln("Vassfaret 14, 0773 Oslo", BREDDE2); } Vi oppretter en verktøykasse for skriving til terminal Test programmet I verktøykassen ligger det bl.a. verktøy (på java-språk: metoder) for å skrive til skjerm med og uten linjeskift til slutt. Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Tre måter å skrive ut på Uten formatering: skjerm.out("Per Hansen"); Angi utskriftsbredde: skjerm.out("Per Hansen", 15); skjerm.out(12345, 15); skjerm.out(3.1415, 2, 15); Angi utskriftsbredde og justering: skjerm.out("Per Hansen", 15, Out.RIGHT); skjerm.out(12345, 15, Out.CENTER); skjerm.out(3.1415, 2, 15, Out.LEFT); Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Innlesning fra terminal Innlesning fra terminal kan gjøres på flere måter i Java. I INF1000 bruker vi pakken easyIO. Som før må vi da skrive i toppen av programmet: import easyIO.*; Inne i klassen skriver vi følgende før vi kan starte innlesning: In tastatur = new In(); Så kan vi lese inn fra terminal (=tastatur), f.eks. et heltall: int radius; System.out.print(”Oppgi radiusen: ”); radius = tastatur.inInt(); Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Eksempel Vi oppretter en verktøykasse for lesing fra terminal og lager en variabel tast som blir vårt håndtak til denne verktøykassen Vi må først importere pakken easyIO import easyIO.*; class LesFraTerminal { public static void main (String [] args) { In tast = new In(); System.out.print("Skriv et heltall: "); int k = tast.inInt(); System.out.println("Du skrev: " + k); } I verktøykassen ligger det bl.a. en metode for å lese et heltall fra terminal. Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Lesemetoder // Opprette forbindelse med tastatur: In tastatur = new In(); // Lese et heltall: int k = tastatur.inInt(); // Lese et desimaltall: double x = tastatur.inDouble(); // Lese et enkelt tegn: char c = tastatur.inChar(); // Lese et enkelt ord: String s = tastatur.inWord(); // Lese resten av linjen: String s = tastatur.inLine(); Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Hvordan lesemetodene virker Metodene inInt(), inDouble() og inWord() virker slik: De hopper over eventuelle innledende blanke tegn. De leser så alt fram til neste blanke tegn eller linjeskift. Dersom det som leses ikke er et heltall når inInt() brukes eller et desimaltall når inDouble() brukes, gis det en feilmelding og man får en ny sjanse. Metoden inChar() virker slik: Den leser neste tegn, enten det er et blankt tegn eller ikke. Metoden inLine() virker slik: Den leser alt fram til slutten av linjen (inkludert blanke tegn). Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Hvordan lesemetodene virker Terminal-input: _ _ x y z _ 1 6 1 2 7 5 _ = blank String s1 = tast.inWord(); String s2 = tast.inWord(); s1: "xyz" s2: "161275" String s1 = tast.inWord(); int x = tast.inInt(); s1: "xyz" x : 161275 String s = tast.inLine(); s: " xyz 161275" char c1 = tast.inChar(); char c2 = tast.inChar(); char c3 = tast.inChar(); c1: ' ' c2: ' ' c3: 'x' int x = tast.inInt(); feilmelding Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Eksempel: lese data om en person Problem: Lag et program som leser fra terminal disse dataene om en person: Navn Yrke Alder og som skriver ut dataene på skjermen etterpå. Framgangsmåte: Vi bruker inLine() til å lese navn og yrke, og inInt() til å lese alder. Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Ferdig program Test programmet import easyIO.*; class LesDataOmPerson { public static void main (String [] args) { String navn, yrke; int alder; In tast = new In(); System.out.print("Navn: "); navn = tast.inLine(); System.out.print("Yrke: "); yrke = tast.inLine(); System.out.print("Alder: "); alder = tast.inInt(); System.out.print("Hei " + navn + ", du er " + alder); System.out.println(" år gammel og jobber som " + yrke); } Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Eksempel import easyIO.*; class LesFraTerminal2 { public static void main (String [] args) { In tastatur = new In(); System.out.print("Skriv tre ord: "); String s1 = tastatur.inWord(); String s2 = tastatur.inWord(); String s3 = tastatur.inWord(); System.out.println("Du skrev disse ordene:"); System.out.println(" " + s1); System.out.println(" " + s2); System.out.println(" " + s3); } Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Eksempel 3 import easyIO.*; class PigLatin { public static void main (String [] args) { In tastatur = new In(); System.out.print("Skriv et ord: "); String s = tastatur.inWord(); String s2 = s.substring(1) + s.charAt(0) + "ay"; System.out.print("Oversettelse til pig Latin: "); System.out.println(s2); } Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003

Programmer med forgreninger En svært nyttig programmeringsteknikk er å bruke forgreninger, dvs forskjellige instruksjoner utføres i ulike situasjoner. Vi kan få til dette med en if-setning: if (logisk uttrykk) { <instruksjoner> } else { } Eksempel: if (x > 0) { System.out.println("Tallet er positivt"); System.out.println("Tallet er ikke positivt"); f.eks. x < y eller et annet uttrykk som enten er true eller false denne blir utført når det logiske uttrykket er sant (true) uttrykket er usant (false) Nå har en en måte sette opp betingelser på, både enkle og sammensatte uttrykk som kan få verdi false eller true alt etter som hva som har skjedd tidligere i programmet. Denne logiske veriden kan brukes til å styre programutførelsen. Vi har sett det i while-løkka, vi har også en annen konstruksjon nemlig if. – Hvis. Hvis det er sant da skal vi utføre en programdel, her er en liten programbit fra et tenkt styringsystem for Oslo Sporveier Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Eksempel på bruk av If-setning Program som avgjør hvem av to personer som er høyest: import easyIO.*; class Hoyde { public static void main (String[] args) { In tastatur = new In(); double høyde1, høyde2; System.out.print("Høyden til Per: "); høyde1 = tastatur.inDouble(); System.out.print("Høyden til Kari: "); høyde2 = tastatur.inDouble(); if (høyde1 > høyde2) { System.out.println("Per er høyere enn Kari"); } else { System.out.println("Per er ikke høyere enn Kari"); } Nå har en en måte sette opp betingelser på, både enkle og sammensatte uttrykk som kan få verdi false eller true alt etter som hva som har skjedd tidligere i programmet. Denne logiske veriden kan brukes til å styre programutførelsen. Vi har sett det i while-løkka, vi har også en annen konstruksjon nemlig if. – Hvis. Hvis det er sant da skal vi utføre en programdel, her er en liten programbit fra et tenkt styringsystem for Oslo Sporveier Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Eksempel: Beregning av skatten Problem: I det fiktive landet Ruritania er skattereglene slik (beløp i ruritanske kroner): 10% skatt hvis inntekt < 10 000 20% skatt hvis inntekt  10 000 Lag et program som regner ut, for en gitt inntekt, hvor mye man skal betale i skatt. Formler: Skatten man skal betale er 0.1 * inntekt hvis inntekt < 10 000 0.2 * inntekt hvis inntekt  10 000 Vi er nå klare til å programmere. Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Løsningsskisse Ting vi må ta stilling til: import easyIO.*; class Skatt { public static void main (String[] args) { <deklarasjoner> <les inntekten fra terminal> <beregn skatten> <skriv ut resultatet> } Ting vi må ta stilling til: Hvilke variable trenger vi? Hva slags type skal de ha? Hvordan beregner vi skatten? Hvordan skal utskriften se ut? Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde

Løsning Editer programmet Test programmet import easyIO.*; class Skatt { public static void main (String [] args) { } Editer programmet Test programmet Ole Chr. Lingjærde © Institutt for informatikk 2. september 2003 Ole Chr. Lingjærde