Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements


BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
– tidlig kommunikasjon
18. En tyv på besøk Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen 1Basiskunnskap 2012.
ADVERB.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Synger du sammen med meg
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
PRONOMEN.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Uke – Norsk: Jeg kan slå opp i ordlista og forstå hva ordlisteteksten betyr. Jeg kan lage spørsmål og intervjue en person. Matte: Jeg kan.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Kapittel 16 På fotballtrening.
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå

3-4 åringer kan samspille med språk En period av frustration för de vuxna Begynne en samtale og velge samtaleemne Svare og utvikle samtaleemnet Bytte samtaleemne

3-4 åringer kan bruke språket på alle mulige måter, f.eks. En period av frustration för de vuxna befale beskrive påstå fornekte fantasere tulle

3-4 åringer kan prate om alt mulig. Om sånt som: og hender har hendt skal hende skulle kunne hende og sånt som ikke kan hende men bare finnes i fantasien

kan mange ord og vet mye om 3-4 åringer kan mange ord og vet mye om ordkategorier ordpar som - betyr det samme - har motsatt betydning - høres like ut men betyr ulike ting

kan bruke alle ordklasser 3-4 åringer kan bruke alle ordklasser substantiv pronomen adjektiv verb adverb preposisjoner telleord konjunksjoner andre

3-4 åringer En period av frustration för de vuxna kan bøye substantiv, adjektiv og verb – men iblant blir det feil En bok To boker

3-4 åringer kan bruke adjektiv og bygge setninger En period av frustration för de vuxna kan bruke adjektiv og bygge setninger …den lange lodne halen… …hans gulprikkete store veske…

3-4 åringer kan bruke adverb og nyansere innhold En period av frustration för de vuxna I morgen skal vi leke masse… Jeg kan plystre kjempebra…

3-4 åringer kan bruke pronomen bl. a. relative pronomen En period av frustration för de vuxna Hun som bodde i et hus i skogen hadde en lang nese… Den var full av vorter…

3-4 åringer kan lage mange ulike setninger En period av frustration för de vuxna Han skal kjøpe is Han skal ikke kjøpe is Skal han kjøpe is? Imorgen skal han kjøpe is

3-4 åringer kan sette sammen setninger til ytringer En period av frustration för de vuxna Først skal vi spise, så skal vi bade og så skal vi sove. Jag er doktor og du er syk og Malin har vondt i magen og… og….

3-4 åringer har begynt å lese bilder husker tekster utenat husker ordbilder