Utfasing av enkeltskrogs tankskip

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Levanger kommune Revidering av skolebruksplan - Orientering DK – Øystein Lunnan Revidering av skolebruksplan Orientering DK
Høring i Stortingets finanskomité 17. oktober 2006 Norges Bilbransjeforbund ved administrerende direktør Syver Leivestad.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Dynamisk Datamaskering hos Santander
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
RESIRKULERING AV SKIP NY INTERNASJONAL KONVENSJON BAKGRUNN - UTVIKLING - UTFORDRINGER Direktør Terje C. Gløersen Norges Rederiforbund Sjørettsforeningen.
Den ideelle kommunesammenslåing
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
UTDANNING, SERTIFISERING OG BEMANNING
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Corporate social responsibility - moteord eller realitet? •CSR; hva er det? •CSR i DNV –DNVs egen CSR-satsning –CSR tjenesteutvikling •NRF og DNV –Felles.
Kapittel 14 Simulering.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 14. februar 2008.
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Skoleutbygging og kapasitetsutvikling
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Støtte fra NOx-fondet til LNG-prosjekter Geir Høibye, Daglig leder Næringslivets NOx-fond Ålesund, LNG i fiskeflåten 13. oktober 2011.
Legal abort Provosert abort
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Hvor god blir klimaavtalen i København? Bård Lahn klimarådgiver
Pensjonsforum 12.november 2007
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Limaendringer i norsk Arktis – Knsekvenser for livet i nord 11. mai 2010.
1 Det internasjonale helsereglemetet Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Forberedet kommentar: Regulering av utslipp fra skipsfart.
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Vann, vind, sol og bio: Alt for Norge
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Transportvedtekt oppdateres:
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Onsdag 13 Feb. til onsdag 20 Feb BARNE- OG UNGDOMSARBEIDER HELSEFAGARBEIDER.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
kommunereform faktagrunnlag - OST - oppdatert
/1 AVINOR - KRISTIANSAND LUFTHAVN Politisk samordningsgruppe RTP 12.Juni 2014.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Forelesingsplan Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Myndighetene - en viktig lagspiller når ny teknologi skal tas i bruk
Utskrift av presentasjonen:

Utfasing av enkeltskrogs tankskip - hva vil skje? Arne Peder Blix Seksjonsleder, Norges Rederiforbund

"Erika" Bakgrunn Forslag til endringer Innspill og allianser Utfall av forslag på verdensflåten Litt om fremtiden

Hva skjer i Frankrike??

Hva skjer i Frankrike??

Hva skjer i Frankrike??

Hva skjer i Frankrike??

Hva skjer i Frankrike??

Hva skjer i Frankrike??

Motivasjon og argumenter for Frankrike og EU Frankrike - ulykken, turist- og fiskerinæringen samt politisk situasjon EU - ulykken og press fra Frankrike "OPA 90 - frykten" "Dobbelt skrog bedre enn enkelt skrog" 2005 og 2010 - "politiske" datoer

Innspill og allianser Frankrike/Tyskland/Belgia (2005/2008) EU, Spania (så å si likt EU) (2005/2010) Nederland/Danmark/UK (uoffisiell paper -ca 2005/2015) Hellas (2007/2015) INTERTANKO (mellom 2010 og 2015) Norge (25 år - ingen sluttdato) ICS (som Norge +/-) I tillegg - Japan (x2), Bahamas, India, Brazil, BIMCO, IACS, IAPH...

Viktige prinsipper "Keep it in IMO" - eneste sted for behandling av regler og krav til internasjonal skipsfart Unngå politisk interferens (så langt det lar seg gjøre…) Unngå unilaterale/ bilaterale/ regionale regelverk og krav Unngå "peaks" i nybyggings-/resirkulerings-markedet Unngå forstyrrelser i olje-fraktkapasitet på verdensbasis (ikke skape olje-krise) Beholde norges posisjon i IMO

SUMMARY OF PHASING-OUT PROPOSALS REVISION OF 13G SUMMARY OF PHASING-OUT PROPOSALS

Oversikt over antall skip utfaset per år per forslag 2494 2003 2010 2015

Oversikt over antall skip over 5000 dwt utfaset per år per forslag 960 2010 2015

Erika-saken på MEPC 45 (medlemssirkulære 85/2000) Arbeidsgruppe med 3 drafting grupper (13 G, CAS og "other measures" Utgangspunkt i DK/NL/UK dokument Partene måtte bli "skinn-enige" på møtet Kategori 1: (pre-MARPOL skip over 20/30 000 dwt uten SBT/PL) fases ut innen 1. januar 2007 (med styrt utfasing over 5 år) Kategori 2: (MARPOL skip 20'/30'dwt med SBT/PL) 25 år/senest 1. Januar [2015] / [2017] (med styrt utfasing) Kategori 3: (5' - 20'/30' dwt) omtrent som kategori 2

Oversikt over antall skip over 5000 dwt utfaset per år per forslag 329 2015 2017

HULL RELATED CASUALTIES - AGE DISTRIBUTION OIL TANKERS 1990-97 Highest risk age span Source: DNV/LMIS/ Lloyd’s List Casualty Reports Sharply improved safety performance above age 20

Hydrostatic Balanced Loading / Partial Filling MARPOL Regulation 13G(7) - Resolution MEPC.64(36) Hydrostatic / Partial Filling Oil < Sea Pressure Conventional Loading Reduced Cargo Level Oil + Inert Gas Pressure Oil + Inert Gas Pressure Oil Outflow for grounding the HBL principle is quite simple the method is one of the options available to allow single skin PreMARPOL tankers to trade above 25 years of age according to IMO MARPOL 13G and it has proven to be quite effective O No Oil Outflow for grounding HBL – a virtual double bottom for single hull tankers

Mean Outflow - grounding/collision (VLCC’s) MARPOL 78 CO tanks 98% Full 2,000 4,000 6,000 8,000 10,000 12,000 14,000 16,000 18,000 1 2 3 4 5 6 7 Mean Outflow (Barrels) Improvement potential for single hulls by applying HBL Built 1980-94 up to 1980 Pre-MARPOL with PL on sides + ballast with HBL per 13G with 100% HBL Double Hull 98% full This diagram is showing the calculated accidental oil outflow for different VLCC designs and loading concepts. The calculations are performed by Herbert Engineering Co, according to IMO´s latest probabilistic method, based on a combination of collision and grounding scenarios. The left hand column represents a typical SBT vessel and the red columns are showing the situation for Concordia´s VLCCs before and after applying HBL. As a policy we have decided to voluntarily apply HBL as far as possible when operating in the Delaware bay and river and will normally end up somewhere between column 5 and 6. With grounding only scenarios the picture would be even more favorable O 70-ies built tanker in HBL – 2nd safest alternative to double hull

Fremtiden... Så lenge en får enighet om [2015] / [2017] er det muligheter for justeringer frem til april 2001: eksempelvis er enkelte kat. 2 skip foreslått utfaset før jevnaldrende kat 1. skip etc. Fremdeles rom for tilrettelegging for utfasing (peak-shaving) Kat 1. fra 2005 og Kat 2. fra 2010 : Condition Assessment Scheme Dette selv om en ikke ennå har revidert ferdig Res. A.744(19) ESP + inspection arrangements… Nødvendig å være aktiv i utviklingen av et utvidet/forbedret inspeksjonskrav og -rutiner

CAS e.l. må også være relativt klart på dette tidspunkt Oppsummering Intersessional meeting 31. jan - 2. feb i forbindelse med møtet i BLG-underkomite 5. feb - 9. feb. MEPC 46 (23. - 27. april) - må "adopte" et endelig forslag for utfasing på møtet. Dette vil kunne tre i kraft tidligst 27. februar 2002 med de datoer som er foreslått CAS e.l. må også være relativt klart på dette tidspunkt Utgangspunktet tatt i betraktning; ballen er (trygt?) i IMO unngår mange av problemene som en så tidligere kunne vært verre -EurOPA ansvarsproblematikken…

Oppsummering II Muligheter for at land utenfor Europa vil reise sterke innvendinger mot ett eller flere punkter på neste møte Må videreføre vårt samarbeide med Norske myndigheter, ICS etc. for å sikre et IMO-kompromiss Fortsatt arbeide for at flest mulig skip får operere til de er 25 år