Kapittel 47 Å gjøre lekser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Kapittel 14 På tur i skogen
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Velkommen til torsdag!. Aktiv imot passiv Hva er et eksempel på aktiv stemme? The man builds a house. Hva er et eksempel på passiv stemme? A house is.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
PRONOMEN.
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
d. Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 6 oppgave g Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Presentasjon av familien til Johanne
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kapittel 38 Petters familie.
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Værmelding – og noen fakta om Norge
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
2. Melissa, Petter og Cindy
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Leiligheten til Melissa og Petter
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 47 Å gjøre lekser

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme å oppmuntre å motivere venner lekser med en gang noe en tv ok trøtt igjen d) å gi oppmuntring e) å gi motivasjon a) kamerater g) hjemmearbeid j) umiddelbart b) litt i) et fjernsyn f) greit c) søvnig h) en gang til

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme å oppmuntre å motivere venner lekser med en gang noe en tv ok trøtt igjen d) å gi oppmuntring e) å gi motivasjon a) kamerater g) hjemmearbeid j) umiddelbart b) litt i) et fjernsyn f) greit c) søvnig h) en gang til

b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte. alle mange både … og senere vanlig hjemme aktiv direkte våt skitten sulten å glemme å sette seg bak e) ingen d) få h) verken … eller l) tidligere a) uvanlig j) borte c) passiv b) indirekte k) tørr f) ren g) mett n) å huske k) å reise seg m) foran

b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte. alle mange både … og senere vanlig hjemme aktiv direkte våt skitten sulten å glemme å sette seg bak e) ingen d) få h) verken … eller l) tidligere a) uvanlig j) borte c) passiv b) indirekte k) tørr f) ren g) mett n) å huske k) å reise seg m) foran

c) Sett inn preposisjoner som passer. Foreldrene skal oppmuntre barna __ å gjøre lekser. Når har en vanlig familie tid __ å gjøre lekser med barna? Han har lekt mye __ vennene sine i dag. Klokka halv fem er alle ferdige __ å spise. Han bader __ badekaret. Hun lager et par skiver __ ham. Hvordan er det hjemme __ dere? Er alle klare __ å gå? til med i hos

d) Si substantivene i riktig form en potet > to av en lekse > noen av en familie > en av en skole > mange et hus > vårt et menneske > andre potetene leksene familiene skoler hus mennesker

e) Sett inn objektpronomen istedenfor ordene som er understreket. Har du sett Maria? Kan du gi meg brødet? Kan du se huset? Spis potetene. Jeg kjører med Randi og Hans. Pass på barna. Jeg vil gjerne kjøpe bilen. Vil du passe på Othilie? Skal du påtur med Peter? Skal hun bo hos Melissa og Petter? Har du sett henne? Kan du gi meg det? Kan du se det? Spis dem. Jeg kjører med dem. Pass på dem. Jeg vil gjerne kjøpe den. Vil du passe på henne? Skal du på tur med ham? Skal hun bo hos dem?

f) Sett inn modale hjelpeverb slik at setningen betyr omtrent det samme. Det er mulig å smake på maten. Han er nødt til å reise i morgen. Det er planen å reise til Tyrkia. Jeg har lyst til å lære mer. Det er best at du tar tran. Vi planlegger å gifte oss. Det er mulig å spise her. Jeg ønsker å studere historie. Det er best at du spiser grønnsaker. Det er nødvendig at du betaler nå. Vi kan smake på maten. Han må reise i morgen. De skal reise til Tyrkia. Jeg vil gjerne lære mer. Du bør ta tran. Vi skal gifte oss. Man kan spise her. Jeg vil studere historie. Du bør spise grønnsaker. Du må betale nå.

g) Sett inn verb i preteritum (regelrette verb). 1. (rydde) __ du på rommet ditt i går? å rydde – rydder – ryddet – har ryddet 2. (tenke) Han satt og __ på sin kone. å tenke – tenker – tenkte – har tenkt 3. (leke) De __ i flere timer sammen i går. å leke – leker – lekte – har lekt 4. (snakke) Jeg __ med henne på telefonen. å snakke – snakker – snakket – har snakket 5. (bade) Han __ i en halv time. å bade – bader – badet – har badet 1. Ryddet 2. tenkte 3. lekte 4. snakket 5. badet

h) Sett inn verb i preteritum (uregelrette verb) 1. (vite) Han __ ikke hva han skulle gjøre. å vite – vet – visste – har visst 2. (måtte) De __ reise til Frankrike. å måtte – må – måtte – har måttet 3. (gjøre) Han __ leksene sent på kvelden. å gjøre – gjør – gjorde – har gjort 4. (komme) Når __ du til Norge? å komme – kommer – kom – har kommet 5. (ha) Hva __ du på deg på festen? En rød kjole. å ha – har – hadde – har hatt 1. visste 2. måtte 3. gjorde 4. kom 5. hadde

i) Sett inn verb i perfektum (regelrette verb). 1. (jobbe) Vi __ ikke __ så mye med perfektum før. å jobbe – jobber – jobbet – har jobbet 2. (tenke) __ du __ å lære mer om perfektum? å tenke – tenker – tenkte – har tenkt 3. (snakke) __ læreren __ om perfektum på kurset? å snakke – snakker – snakket – har snakket 4. (skje) Hva __ __? å skje – skjer – skjedde – har skjedd 5. (glemme) __ du __ alt sammen? å glemme – glemmer – glemte – har glemt 1. har – jobbet 2. Har – du 3. Har – snakket 4. har skjedd 5. Har – glemt

j) Sett inn verb i perfektum (uregelrette verb 1. (gå) __ han __ på jobb? å gå – går – gikk – har gått 2. (være) Vi __ __ her hele tiden. å være – er – var – har vært 3. (gjøre) Hva __ dere __? å gjøre – gjør – gjorde – har gjort 4. (hjelpe) __ du __ Ernesto med leksene? å hjelpe – hjelper – hjalp – har hjulpet 5. (ha) __ han __ besøk i dag? å ha – har – hadde – har hatt 1. Har - gått 2. har vært 3. har – gjort 4. Har – hjulpet 5. Har – besøkt

k) Orddiktat 1. å hjelpe 2. foreldrene 3. arbeidsdagen er slutt halv fem 4. å rydde 5. nemlig 6. husarbeid 7. det riktige øyeblikket 8. vennene mine 9. våt 10. skitten 11. klokka halv sju 12. å tørke håret 13. tørst 14. et par skiver 15. å begynne 16. å glemme 17. det beste tidspunktet 18. hjemme hos dere 19. et badekar 20. en hjelp