GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Objektorientert systemutvikling og UML  OOSU er den mest anvendte metoden på både store og små prosjekter  UML er det mest anvendte beskrivelsesspråk.
Advertisements

Memento Object Behavioral Design Pattern. Lagre og hente tilstander • Et system inneholder ofte mekanismer som trenger gjenbruk av tilstander • Memento.
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Mediator i prosjektet easyhtml Mediator. Widgets og signaler  Systemet inneholder mange signalgivere  Mange til mange er erstattet med en til mange.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.
Organisering av arbeid Samarbeid Klient Tjenesteyter.
Objektorientert systemutvikling og UML
IMT OOSU 28.sept Dagens tema : forts. DESIGN PATTERNS ObjektOrientert Design = Bevissthet i tildeling/fordeling av ansvar til softwareklasser for.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Tjenestebasert design med dynamiske proxyer og Spring Bjørn Vidar Bøe, JavaZone 2005.
Beslektede algoritmer. Isolere klient fra algoritme  Klienter trenger av og til helt forskjellige måter å gjøre det samme på  Men klienten selv kan.
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
OOSU 21.sept 2011 PATTERNS (mønstre)  Hva er et Pattern – opprinnelsen  Mal for en Patternbeskrivelse  Hva er et Pattern Language ?  Ulike typer Pattern.
Chain of Responsibility GoF mønster Operasjonelt (behavioral)
Organisasjoner og systemer
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
Mønstre og tekniske applikasjoner
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
© Lars-Erik Kindblad.  Et platformuavhengig verktøy for å automatisere build prosesser.  Støttes og drives av Apache Software Foundation.  Kommer ferdig.
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Siste forelesning ER/EER-modellering
Objekt Orientert Programmering (OOP). Objektorientering (OO)1/6 Objektorientering er en grunnleggende måte å organisere komplekse fenomener på.
OOSU PATTERNS (mønstre) Hva er et Pattern – opprinnelsen Mal for en Patternbeskrivelse Typer Pattern vi anvender innen systemutvikling Noen eksempler.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
GRASP General Responsibility Assignment SP GRASP er et hjelpemiddel for å lære om OD GRASP er retningslinjer for å fordele og tildele ansvar mellom klasser.
En kort innføring i Design Patterns
Forbindelser Diagrammer i UML består av ting med forbindelser
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Domeneklasser En applikasjon kan ha domenesvake og domenesterke klasser.
Mediator Mediator i prosjektet easyhtml. Widgets og signaler Systemet inneholder mange signalgivere Mange til mange er erstattet med en til mange Hvert.
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Strukturerende elementer i UML
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Kirsten Ribu HiO Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Kirsten Ribu.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Hvordan uttrykke krav Kapittel 4.4. Innledning Målet er å samles rundt ett entydig språk som ikke kan misforståes eller feiltolkes. Gjør sporbarheten.
Design Patterns Iterator & Mediator. Gruppe 8 Presentasjonsgruppe:Resten av gruppen: Marianne AtesAndrè Johansen Tom Vidar LundeHege-Kristin Johansen.
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Composite & Decorator Patterns Patterns Composite Spørsmål? Introduksjon Decorator Resymé Gruppe 4 Ivar Bonsaksen Remi Karlsen Jonas Lepsøy Stian Rostad.
Prinsipper og Patterns
Innkapsling av request. Køing, logging, angre Command tilhører gruppen av ”behavioral patterns” Instanser av mønsteret leder til instanser av forespørsler.
Biblioteket easylib og proped Konfigurering og simpletidy.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
XML og Composite Pattern Mønstre og bygging av xml-tre.
Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together Architect for Eclipse
Prosjektoppgave Modelldrevet utvikling og brukeragenter for kommunikasjon i sykehusomgivelser Marie S. Fuglesang NTNU, høsten 2004.
Gruppe 5 består av: – Cecilie Vitting – – Marit S. Asklien -
Fra Mitose til Happy-meal Innføring i “Prototype Patterns” og “Builder Patterns” Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Olav Dæhli Thomas Julsen.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Eksamen INF Et løsningsforslag. Oppgave 1 Oppgave 1) (30% - 60 minutter, COMET) Ta utgangspunkt i den vedlagte problembeskrivelsen, og.
Objektorientert design
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
ICT Siste gruppetime INF mai ICT Transformasjoner En transformasjon krever to metamodeller en kilde-modell (source) en mål-modell (target)
P11 – PRESENCE MANAGMENT IN TELECOM. P11 – Presence managment in telecom Prosjektet er blitt gjort av: Sondre Husby Rostad Pål Eilertsen Prosjektet er.
1 Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Utforming av klassediagrammer
IN 265 Våren 2003 : Forelesning : Design av arkitektur og komponent 1 IN250 – Om komponent design Mål for forelesningen: l Se på prinsipper.
Strukturerende elementer i UML
Koblingspunkter De fire forbindelsene (avhengighet, assosiasjon, generalisering og realisering) definerer konkrete koblingspunkter I tillegg har UML mer.
Diagramtyper og formål
Koblingspunkter og diagramtyper
Utskrift av presentasjonen:

GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver 23 patterns (mønstre) Hvert mønster tilhører en av tre hovedtyper

Hovedtyper Creational Patterns –Begrensninger i instansiering –Hvem skal få ansvar for instansiering –Hvordan bør instansiering foregå Structural Patterns –Klassestrukturer med arv og interface –Objektstrukturer med komposisjon og dynamisk funksjonalitet Behavioral Patterns –Kommunikasjonsmønstre i klasse- og objektstrukturer –Assosiasjoner av typen komposisjon

Creational Patterns Singleton –Kontrollerer antall instanser, normalt begrenset til en instans. Se javakode[13].Singleton og javakode[13]. AnXmlGui. Mychooser Abstract Factory –Skjuler den instansierte/konkrete klassen –Skjuler konstruktører, som i stedet brukes i factory methods Se Toolkit.getDefaultToolKit() javakode[10].TestTransparent Se DriverManager.getConnection(a,b,c) javakode[13].EnkelSQL… Builder Factory method Prototype

Structural Patterns Adapter –Bygg nytt interface for å oppnå samarbeid med immutable klasser Facade –Bygg forenklet og entydig interface for å gjøre et mer komplisert og flertydig subsystem enklere å bruke Bridge Composite Decorator Flyweight Proxy

Adapter Tilpassing av grensesnitt Eksempel: Client bruker alltid Iterator

Facade Klientobjektene trenger et enklere grensesnitt!

Behavioral Patterns Iterator –Gir aksess til en aggregats datasett uten å eksponere kildens modell Eksempel: Properties.keys(), Properties.elements(), Vector.Iterator() Command –Objektinnkapsling av forespørsler, slik at action source og action target er helt isolert fra hverandre. Observer –Automatisk oppdatering av informasjon om tilstandsendringer Se javakode[13].patterns Visitor State Strategy, Template Method, Interpreter, Mediator, Memento

Struktur i Command Isolerer kilde og utfører Mønsteret viser isoleringen mellom invoker - receiver, og Client - ConcreteCommand

Praktisk Command Synergier er angre og makro-innspilling –Se javakode[13].patterns

Sammenhenger Indirection realiserer mange av prinsippene i GRASP Det samme gjelder for flere prinsipper innenfor GRASP … og det samme kan sies om mange flere patterns i GoF GRASP er derfor grunnleggende

Trening? Hent Omdøp om nødvendig til ordliste.jar Bruk menyen valg i programmet Hent filen patterns.dictionary