Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og maksimum bipartitt matching Jon Marius Venstad Redigert og forelest av Gleb Sizov.
Omlasting, direkteleveranser og flere vareslag. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med flere vareslag. Vi har samme distribusjonsnett.
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Lokalisering av avfallsanlegg - størst minsteavstand.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Sikreste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger står en overfor ønsket om å finne sikreste kjørerute fra et gitt startpunkt til et ønsket.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Lokalisering av mobilmaster. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 NetVik strever med å fullføre sin utbygging av UTMS nettet sitt. I Glemnes kommune er.
Lokalisering og max totalavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprette 3 konkurrerende utsalg.
Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
Distribusjon i nettverk. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Her har vi en situasjon med 2 leverandører, lokalisert i node 1 og 2, med et tilbud på hhv.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maksimal gjennomstrømming. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil må transportere store mengder utstyr og materialer til utbyggingen av et nytt.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Inndelingsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst totalavstand.
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering av transformatorstasjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nistad Kraft skal levere kraft til 8 nye boligfelt, og mottakertransformatorene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Dekningsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene for.
Lokalisering av samlestasjon for oljebrønner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil har boret to nye brønner på havbunnen utenfor Midt-Norge, og.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 6 Integer Linear Programming.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Lokalisering og betjening av greiner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Omlastingsmodeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med produksjonsnoder. Distribusjonen går via lagrene, hvor varene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Utskrift av presentasjonen:

Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger

LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle lokaliseringer for fasilitetene. Det påløper faste kostnader ved opprettelsen av en fasilitet, og fasilitetene har begrenset kapasitet. Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger

LOG530 Distribusjonsplanlegging 3 3 Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger Avstander/KostnaderFastkostnadKapasitet Noder Etterspørsel

LOG530 Distribusjonsplanlegging 4 4 Beslutningsvariabler: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger n Antall moder N Mengden av noder N = {1, 2,..., n} G Mengden av greiner a f,t Avstand fra node f til node t (f, t)  G dtdtdtdt Behov i node t t  N FfFfFfFf Fast kostnad ved å opprette en fasilitet i node f f  N QfQfQfQf Kapasiteten til fasiliteten opprettet i node f f  N UfUfUfUf Angir om en fasilitet er opprettet i node f U f  {0 ; 1 } X f,t Mengde transportert fra fasilitet i node f til kunde i node t (f, t)  G

LOG530 Distribusjonsplanlegging 5 5 Målfunksjon: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 1 Minimer totale faste kostnader fra opprettede fasiliteter samt alle kostnader langs alle greiene i nettverket.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 6 6 Restriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 2 Tilgang minus avgang må dekke behovet i noden.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 7 7 Tilleggsrestriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 3 Totale etableringskostnader for fasiliteter som opprettes får ikke overskride budsjettgrensen B.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 8 8 Tilleggsrestriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 4 Det skal opprettes høyst p fasiliteter. Vær oppmerksom på at slike restriksjoner har sin pris. Enhver ny restriksjon vil kunne innskrenke mulighetsområdet, og derved forverre verdien på målfunksjonen. I ”beste” fall er en ny restriksjon overflødig i den forstand at den ikke påvirker mulighetsområdet. Hvis restriksjonen derimot blir bindende har den altså medført en dårligere løsning. En bør derfor beregne kostnaden ved å innføre en budsjettrestriksjon (beregnet som forverringen i målfunksjonen), og sammenstille det med kostnaden ved et låneopptak. Hvis restriksjonen om antall fasiliteter blir bindende bør en også i et slikt tilfelle beregne merkostnaden av denne restriksjonen. Så må en veie denne merkostnaden opp mot begrunnelsen for denne restriksjonen.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 9 9 Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger

LOG530 Distribusjonsplanlegging 10 Vi går tilbake til Eksempel 4, men legger til faste kostnader ved opprettelse av lager og transportforbindelser. Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger Fabrikk 1 Fabrikk 2 Kunde 1 Lager 2 Kunde 2 Kunde 3 Kunde 4 Lager 1

LOG530 Distribusjonsplanlegging 11 Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger KostnadLagerKunderKapasiteterNode345678Vare 1Vare 2Vare 3 Produ sent Lager Behov vare Plassbehov pr. stk på lager: Behov vare Behov vare ,5

LOG530 Distribusjonsplanlegging 12 Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger Fast kostnad LagerKunderOppretteNode345678lager Produ sent Lager Fast kostnad ved å opprette en kjørerute mellom noder. Kapasiteten for en kjørerute er totalt 2000 varer. Fast kostnad ved å opprette et lager.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 13 Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger p Antall produsenter l Antall lager k Antall kunder v Antall varer P Mengden av produsenter P = {1, 2, …, p} L Mengden av lager L = {p+1, …, p+l} K Mengden av kunder K = {p+l+1, …, p+l+k} V Mengden av varer V = {1, …, v} G Mengden av greiner G = {(P×L×V)  (P×K×V)  (L×K×V)} O Mengden av transportgreiner O = {(P×L)  (P×K)  (L×K)} q h,m Kapasitet hos produsent h av vare m (h,m)  {(P × V)} FiFiFiFi Fast kostnad ved å opprette lager i node i i  {L} NiNiNiNi Kapasitet hos lager i i  {L} emememem Volum vare m m  {V} d j,m Behov hos kunde j av vare m (j,m)  {(K × V)} c f,t,m Enhetskostnad fra node f til node t (f,t,m)  {G} A f,t Fast kostnad ved å opprette forbindelse mellom node f og t (f,t)  O B f,t Kapasitet ved opprettelse av forbindelse mellom node f og t (f,t)  O

LOG530 Distribusjonsplanlegging 14 Beslutningsvariabler: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger W f,t Beslutningsvariabel som angir om forbindelsen opprettes W f,t  {0 ; 1} ; (f,t)  O UiUiUiUi Angir om en et lager opprettes i node i. U i  {0 ; 1 } ; i  {L} X f,t,m Mengde transportert fra node f til node t av vare m (f,t,m)  {G}

LOG530 Distribusjonsplanlegging 15 Målfunksjon: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 5 Minimer totalsummen av faste kostnader ved etablering av lager, alle transportkostnader, og faste kostnader ved å opprette transportforbindelser.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 16 Restriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 6 Sum levert til alle lager og kunder fra en produsent av en vare, må være mindre eller lik kapasiteten til produsenten for denne varen. Dette kravet må gjelde alle produsenter og alle varer.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 17 Restriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 7 Sum volum for alle varer levert fra alle produsenter til et lager må være mindre eller lik volumkapasiteten til dette lageret, hvis det er opprettet. Dette kravet må gjelde for alle lager.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 18 Restriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 8 Sum levert fra alle produsenter og lager til en kunde av en vare må være minst like stort som behovet til denne kunden av denne varen. Dette kravet må gjelde for alle kunder og varer.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 19 Restriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 9 Sum levert fra alle produsenter til et lager av en vare må være minst like mye som sum levert til alle kunder fra samme lager av samme vare. Dette kravet må gjelde for alle lagrene og alle vareslagene.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 20 Restriksjoner: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 10 Sum varer transportert mellom node f og t kan ikke være større enn transportkapasiteten mellom nodene. Dette kravet gjelder for alle transportgreiner i nettverket.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 21 Andre tilleggskrav: Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger 26 ‑ 11 Sum transportveier må være mindre enn r. 26 ‑ 12 Bare 1 transportvei til hver kunde, dvs. en kunde skal bare betjenes fra en fasilitet.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 22 Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger