Reiserute med maksimal opplevelse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Advertisements

11 SP IceSport Beskrivelse og egenskaper. 22 SP IceSport SP IceSport – Et NYTT nordisk piggfritt vinterdekk i toppklasse “Ice Grip Technology” med 3-dimensjonalt.
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Managerial Decision Modeling Cliff Ragsdale 6. edition Rasmus RasmussenBØK350 OPERASJONSANALYSE1 Chapter 5 Network Modeling.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Komplett avstandstabell. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger er det behov for en komplett avstandstabell mellom alle nodene i et nettverk.
Omlasting, direkteleveranser og flere vareslag. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med flere vareslag. Vi har samme distribusjonsnett.
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
Eksempel AOA (Activity On Arc)
INF 295 Forelesning 15 - kap 9 Grafer Hans Fr. Nordhaug (Ola Bø)
Lokalisering av avfallsanlegg - størst minsteavstand.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Minimal Spanning Tree. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nettverket viser avstanden mellom 8 noder, der nodene A – G beskriver oljefelt som skal knyttes.
Sikreste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Noen ganger står en overfor ønsket om å finne sikreste kjørerute fra et gitt startpunkt til et ønsket.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Lokalisering av mobilmaster. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 NetVik strever med å fullføre sin utbygging av UTMS nettet sitt. I Glemnes kommune er.
Lokalisering og max totalavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprette 3 konkurrerende utsalg.
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
Distribusjon i nettverk. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Her har vi en situasjon med 2 leverandører, lokalisert i node 1 og 2, med et tilbud på hhv.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Maksimal gjennomstrømming. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil må transportere store mengder utstyr og materialer til utbyggingen av et nytt.
Omlasting og direkteleveranser. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med direkteleveranser. Distribusjonen går enten via lagrene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Inndelingsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst totalavstand.
Lokalisering og minimum maxavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I mange situasjoner ønsker en å finne lokaliseringer som minimerer maksimalavstanden.
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Tildeling av busser for sightseeing. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Busselskapet CityTourist i London har kjøpt 6 nye toetasjers turistbusser med.
The Postmans Problem. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. Dette er et eksempel på den klassiske.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering av transformatorstasjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Nistad Kraft skal levere kraft til 8 nye boligfelt, og mottakertransformatorene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Dekningsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene for.
Lokalisering av samlestasjon for oljebrønner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 StartOil har boret to nye brønner på havbunnen utenfor Midt-Norge, og.
Lokaliseringsmodell med kapasitetsbegrensinger. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde.
Målprogrammering. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.2, men vil nå se på oppfyllelse av flere mål samtidig. Målprogrammering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
INF 295 Forelesning 16 - kap 9 Minimalt spenntre og korteste vei i grafer Hans Fredrik Nordhaug (Ola Bø)
OSA saker og utfordringer
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Innhold NVDB123 Hurtigvegnett og hurtigdata Hva er det ?
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Lokalisering og betjening av greiner. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Mista har fått i oppdrag å vedlikeholde veiene i landsdelen. De må derfor opprette.
Kraft og bevegelse Kap 9.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Modeller med ubalanse. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå fjernet muligheten for direkteleveranser fra fabrikk til kunder. Ellers har vi har.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Tildeling av lasterom. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et bulkskip skal lastes med tørrlast til Ghana. En ønsker å frakte totalt 4 ulike varetyper.
Korteste vei. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Ofte står en overfor ønsket om å finne korteste kjørerute fra et gitt utgangspunkt til et ønsket bestemmelsessted.
Omlastingsmodeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har nå utvidet nettverket med produksjonsnoder. Distribusjonen går via lagrene, hvor varene.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Operasjonsanalytiske emner Sekvensielle beslutninger Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 12 Dynamisk Programming.
A (12) B (10) C (12) D (9) E (18) F (11) H (10) G (11) I (7) FF3 SS8 FF5 FF7FS0 SF21 SS8 FF3 SS3 FF5SF12FS0 FS7 Vi har gitt et.
Utskrift av presentasjonen:

Reiserute med maksimal opplevelse

LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 I følgende eksempel er det en turist som ønsker å velge kjøreruten med mest severdigheter, der disse severdighetene er rangert av NAF, for hver strekning. NAF har for eksempel klassifisert 4 severdigheter mellom node 6 og 8. Turisten skal altså starte i node 1 og ende i node 11, og ønsker å velge kjøreruten slik at han får med seg flest mulig severdigheter. Reiserute med maksimal opplevelse

LOG530 Distribusjonsplanlegging 3 3 Reiserute med maksimal opplevelse Beslutningsvariabler: Vi skal bestemme hvilke greiner i nettverket vi skal benytte.n Antall noder N Mengden noder N = {1, 2, …, n} G Mengden av greiner mellom nodene djdjdjdj Tilbud/Behov ved node j j  {N}; d j  {-1, 0, +1} c ft Antall severdigheter mellom node f og node t (f,t)  {G} Merk at mengden av greiner, G, inneholder start- og stopp -nodeangivelsen på alle greiner. Siden greinene er urettede må de angis i begge retninger, slik at for eksempel både (1,2) og (2,1) angir samme grein mellom node 1 og 2, men i forskjellig retning. X ft Angir om vi reiser fra node f til node t (f,t)  {G}X ft  {0, 1}

LOG530 Distribusjonsplanlegging 4 4 Målfunksjon: Reiserute med maksimal opplevelse Beslutningsvariabelen X ft vil være lik 1 hvis vi reiser eller transporterer én enhet fra node f til node t, og severdighetene som besøkes vil dermed bli Totale severdigheter som besøkes langs alle greiner som benyttes langs reisen blir derfor siden X ft vil være 0 for de greinene vi ikke benytter. 43 ‑ 1 Maksimer sum severdigheter for alle greiner i nettverket som inngår i reisen.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 5 5 Restriksjoner: Reiserute med maksimal opplevelse Restriksjonen sørger for at vi reiser fra startnoden, og stopper i endenoden. Samtidig sørger restriksjonen for at hvis vi reiser til en transittnode, så må vi også forlate den samme transittnoden. 43 ‑ 2 Sum transportert/ankommet til en node, minus sum transportert/avreist fra samme node, må akkurat tilsvare behovet i noden. Dette kravet gjelder alle noder. Siden ”behovet” = -1 i startnoden, må vi reise derfra. Siden ”behovet” = -1 i startnoden, må vi reise derfra. Hvis vi kommer til en transittnode, vil restriksjonen tvinge oss til å reise videre, siden ”behovet” = 0. Hvis vi kommer til en transittnode, vil restriksjonen tvinge oss til å reise videre, siden ”behovet” = 0. Når vi kommer til endenoden må vi forbli der, fordi ”behovet” = 1. Når vi kommer til endenoden må vi forbli der, fordi ”behovet” = 1.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 6 6 Restriksjoner: Reiserute med maksimal opplevelse For å unngå at vi reiser frem og tilbake mellom nodene uendelig mange ganger, må vi legge til en restriksjon som begrenser antall ganger vi reiser strekningen mellom node f og t til maksimalt 1 gang. 43 ‑ 3 Strekningen mellom nodene f og t kan tilbakelegges maksimalt en gang.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 7 7 Reiserute med maksimal opplevelse

LOG530 Distribusjonsplanlegging 8 8 Restriksjoner: Reiserute med maksimal opplevelse Reiseruten vi fant besøkte node 3, 6, 8 og 9 to ganger. Denne restriksjonen sørger for at hver node bare kan besøkes 1 gang. Men uten flere restriksjoner vil vi få en løsning som inneholder isolerte subturer – vi reiser i ring mellom noder som ikke inngår i reiseruten, dvs. vi får ikke en sammenhengende tur. 43 ‑ 4 Antall ganger ankommet til en node kan ikke overstige 1 gang. Dette kravet gjelder alle noder.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 9 9 Reiserute med maksimal opplevelse

LOG530 Distribusjonsplanlegging 10 Restriksjoner: Reiserute med maksimal opplevelse Reiseruten vi fant inneholdt en subtur mellom node 7, 8 og 10, som ikke var forbundet med de øvrige greinene i turen. For å eliminere slike frittstående subturer kan en legge til restriksjoner der en summerer greinene i subturen, og reduserer antallet med 1. Det kan hende at den nye løsningen inneholder andre subturer, slik at vi må løse problemet enda en gang, og legge til enda en restriksjon. 43 ‑ 8 X 7,10 + X 10,8 + X 8,7 ≤ 2 Eliminere rundtur mellom nodene 7, 10 og 8, 43 ‑ 9 X 7,8 + X 8,10 + X 10,7 ≤ 2 eller andre vegen: 7, 8 og 10.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 11 Reiserute med maksimal opplevelse

LOG530 Distribusjonsplanlegging 12 Reiserute med maksimal opplevelse n Antall noder N Mengden noder N = {1, 2, …, n} G Mengden av greiner mellom nodene djdjdjdj Tilbud/Behov ved node j j  {N} ; d j  {-1, 0, +1} c ft Antall severdigheter mellom node f og node t (f,t)  {G} Merk at mengden av greiner, G, inneholder start- og stopp -nodeangivelsen på alle greiner. Beslutningsvariabler: X ft Angir om vi reiser fra node f til node t (f,t)  {G} ; X ft  {0, 1} UjUjUjUj Hjelpevariabel for å eliminere subsykluser j  {2,..., n}

LOG530 Distribusjonsplanlegging 13 Målfunksjon: Reiserute med maksimal opplevelse Beslutningsvariabelen X ft vil være lik 1 hvis vi reiser eller transporterer én enhet fra node f til node t, og severdighetene som besøkes vil dermed bli Totale severdigheter som besøkes langs alle greiner som benyttes langs reisen blir derfor siden X ft vil være 0 for de greinene vi ikke benytter. 43 ‑ 10 Maksimer sum severdigheter for alle greiner i nettverket som inngår i reisen.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 14 Restriksjoner: Reiserute med maksimal opplevelse Restriksjonen sørger for at vi reiser fra startnoden, og stopper i endenoden. Samtidig sørger restriksjonen for at hvis vi reiser til en transittnode, så må vi også forlate den samme transittnoden. 43 ‑ 11 Sum transportert/ankommet til en node, minus sum transportert/avreist fra samme node, må akkurat tilsvare behovet i noden. Dette kravet gjelder alle noder. Siden ”behovet” = -1 i startnoden, må vi reise derfra. Siden ”behovet” = -1 i startnoden, må vi reise derfra. Hvis vi kommer til en transittnode, vil restriksjonen tvinge oss til å reise videre, siden ”behovet” = 0. Hvis vi kommer til en transittnode, vil restriksjonen tvinge oss til å reise videre, siden ”behovet” = 0. Når vi kommer til endenoden må vi forbli der, fordi ”behovet” = 1. Når vi kommer til endenoden må vi forbli der, fordi ”behovet” = 1.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 15 Restriksjoner: Reiserute med maksimal opplevelse For å unngå at vi reiser frem og tilbake mellom nodene uendelig mange ganger, må vi legge til en restriksjon som begrenser antall ganger vi reiser strekningen mellom node f og t til maksimalt 1 gang. 43 ‑ 12 Strekningen mellom nodene f og t kan tilbakelegges maksimalt en gang.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 16 Restriksjoner: Reiserute med maksimal opplevelse For å eliminere alle potensielle subturer som kunne oppstå, brukes denne restriksjon, som også impliserer at ingen noder besøkes mer enn maksimalt 1 gang. 43 ‑ 13 Eliminerer subturer.

LOG530 Distribusjonsplanlegging 17 Reiserute med maksimal opplevelse