Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Hvem er de frafalne? Skal vi redde dem fra fortapelse? Tanker om hvordan vi beskriver og behandler studenter som ikke gjør som vi vil! Nasjonalt samarbeidsmøte.
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
30. juli 2013 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
“Frafall ved den integrerte lærerutdanningen ved UiB” Kristian Mjåland, Uni Rokkansenteret.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) Benedicte Løseth Arbeidsgruppen for studentflyt og frafall.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Informasjonsmøte onsdag 24. november 04 Bachelorprogrammet i utviklingsstudier.
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
29. juli 2014 Silje Winther Seksjon for studentinformasjon og opptak
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Videregående opplæring i Follo
Opptakskrav til master i pedagogikk
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Studieprogramlederrapporten 2018
Hvordan lykkes med utveksling?
Studieledernettverket 15. februar 2019
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for studentflyt og frafall i høyere utdanning”.

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Disponering av tid Hva har vi gjort? Hva gjør vi framover? Geografisk og faglig mobilitet

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Studieforløps- og frafallsanalysens formål Identifisere de viktigste årsakene til frafall Studiemobilitet Dybdeundersøkelse Bidra til å presisere frafallsbegrepet Vurdere tiltak som kan hindre uønsket frafall Identifisere studenter i ”frafallssonen”

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Undersøkelsens utvalg og problemstilling? Utvalget Studenter som ble tatt opp på 8 studieprogrammer høsten 2006 (1250 studenter) Fire programmer på Det humanistiske fakultet og fire på Det samfunnsvitenskapelige fakultet Problemstilling Effekten av studentenes sosiale integrering i studiemiljøet (sosiale nettverk) betyr mer for å fullføre en bachelorgrad enn egenskaper knyttet til studentene ved opptakstidspunktet og andre undervisningsrelaterte faktorer.

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Definisjon av frafall Differansen mellom opptatte studenter første semester på et studieprogram og de av disse som oppnådde en bachelorgrad på det samme studieprogrammet tre år etter opptaket

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Variabler Uavhengige variabler Studentenes poeng ved opptak fra vgs Alder ved opptak Studieerfaring før opptak høsten 2006 Studentmobilitet Form og innhold på studieinformasjon Samsvar mellom realitet og forventning til studiet Studentenes tilfredshet med studiet Studentenes sosiale og faglige nettverk Studieprogrammenes størrelse Antall studenter pr. lærer Studiepoengsutvikling Karakterutvikling Antall ikke beståtte eksamener Avhengig variabel Studieløp

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Geografisk mobilitet 50% UiO 30% høgskoler 20% andre universiteter UiO 30% høgskoler 20% andre universiteter Tidligere lærested Lærested etter sluttet på programmet 50% UiO N=627N=210

Faglig mobilitet for de som slutter på studieprogrammet. Prosent HF SV

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Hovedresultater ”frafall eller mobilitet” 35 % av studentene har sluttet på det programmet de ble tatt opp til ved UiO høsten 2006 –10 % bytter til annet program ved UiO (intern programmobilitet) –10 % bytter til program ved annet lærested (ekstern programmobilitet) –15 % har ikke lenger studentstatus (frafall) 75 % av de studentene som ble opptatt høsten 2006 studerer fortsatt ved UiO eller de har avlagt bachelorgraden

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Studiested før høsten Prosent Noen har studert flere steder. N=315

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Valg av lærested etter at en sluttet på programmet. Prosent. N=122

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Hovedresultater ”studieplaner” 60 % av studentene hadde studieerfaring før høsten 2006 og av disse hadde 30 % allerede fullført en grad 73 % hadde planer om å fullføre studieprogrammet de begynte på høsten % oppga at de kun hadde til hensikt å ta deler av et studium 63 % av studentene oppgir at de har hatt liten eller ingen grad av kontakt med vitenskapelig personel l

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Hovedresultater ”regresjonsanalysen” Sosial og faglig integrering spiller en avgjørende rolle for å forbli i programmet Opprettholdelse av kontakt med faddergruppen er viktig for eget studieløp Endrede interesser er en vesentlig grunn til bytte av studieprogram Undervisnings- og studiekvalitet rapporteres i liten grad å ha en avgjørende innvirkning på studieløpet Ingen sammenheng mellom poeng fra vgs. og studieforløpet

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Tiltak Fadderordningen –Fadder ordningen kan utvides i tid. –Tilføre fadderordningen økt kompetanse Lærerne –Be studentene ta kontakt –Bli igjen etter forelesning –Opptre på en måte som gjør at studenten føler at en blir sett. Krav til pedagogikk. Studieprogrammet –”Skoler i skoler”. Etablere små nettverk. –Etablere kullfølelse. Obligatoriske emner som standard –Benytte alumnusordningen for å innby tidligere student til å bygge opp en profesjonsfølelse og tilhørighet til faget –Årsenheter –Økt bruk av digitale medier

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Økt fokus i det videre analysearbeidet Samtlige program vil få et sterkere fokus på faglig og geografisk mobilitet Tidligere fagområder Tidligere studiepoeng Tidligere læresteder Brudd i fagporteføljen Detaljert om vandringer på lærestedet Hvilke læresteder går studenten til Hvilke fagområder blir valgt ved det nye lærestedet Høymobilitetsstudenter og kostnader knyttet til dette Samme spørreskjema som tidligere med noen tilpasninger Samme utvalg som tidligere, høsten 2006 Tilsvarende analyser som tidligere

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Mobilitet eller frafall Nivå Nasjonalt Lærestedet Studieprogram Individnivå Tid Antall ganger byttet program Ståsted avgjør tolkningen MobilitetFrafall

Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Hvilken student ønsker vi? Balansegangen Programmobilitet Lærestedsmobilitet Studentens behov i fokus Bolognaprosessen EMPIRISME Effektive studenter Finansieringsmodellen Måleindikatorer Rasjonelle studenter RASJONALISME