Senior Prosjektleder, IPMA nivå B Ericsson AS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektiv prosjektplanlegging
Advertisements

SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Praktisk info til prosjektkunder
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Implementerings- prosessen i Nets
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Prosjektgjennomføring
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Outsourcing av forretningsprosesser – muligheter og fallgruver
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Karriereplanlegging Viktige temaer:
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Selge et produkt eller en tjeneste
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
10. Organisasjoners effektivitet
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Human Factors i boring og brønn
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Kvalitetssikring Program Golf
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
| 1 Instruktørkurs for kommuner Veiledere; tilknytning til helsenett og fjernaksess (30 minutter)
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Global outsourcing av IT
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Databehandleravtaler ifm. HMN LØ RBU HMN LØ 1.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Forslag til struktur på prospekt for salg av fylkeskommunens aksjepost Fjord1 Nordvestlandske AS.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
RIS-metoden for prosessforbedring
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Forretningsprosjektplan
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
10. Organisasjoners effektivitet
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Selge et produkt eller en tjeneste
Utskrift av presentasjonen:

Senior Prosjektleder, IPMA nivå B Ericsson AS Øivind Olaisen Senior Prosjektleder, IPMA nivå B Ericsson AS nylig ledet prosjekt for overtagelse av virksomhet i 18 land prosjektbakgrunn fra produktutvikling, systemleveranser og organisasjonsutvikling arbeidet 20 år som prosjektleder i Ericsson-gruppen

Hva er outsourcing? Sette ut deler av virksomheten til en annen bedrift Fokusering på kjernevirksomhet gir vekst og lønnsomhet Outsourcing muliggjør en effektiv og smertefri overgang Avtale om å kjøpe tilbake produkter/ tjenester Spesialisering en drivkraft i utvikling av teknologi og marked Outsourcing er ofte forbundet med klatring på verdistigen Kan endre arbeidsdelingen mellom landene Kan føre til maktforskyvning i næringslivet globalt

Ledelse for ny virkshomhet A’s underleverandører B’s underleverandører Fagforeninger Ledelse for ny virkshomhet A’s mellomledere Myndigheter Media Transisjonsprosjekt A’s underleverandører A’s ansatte B’s ansatte B’s underleverandører A’s kunder Firma B -overtar virksomhet “Leverandør” Firma A -outsourser virksomhet “Kunde”

Utfordringer! Krav til konfidensialitet Ryktespredning og usikkerhet Motstand fra ansatte Mangelfull virksomhetsdokumentasjon Halvhjertet deltakelse fra kundens side Mange uforutsette forhold og situasjoner Ulike bedriftskulturer Mange interessenter

Faser i transisjon Foretningsansvarlig, salg - marked Analysere muligheter Etablering av felles foretnings-grunnlag Gransking av gjennom-førbarhet og utvikling av løsning Virksomhets-gransking og kontrakts-forhandlinger Planlegging av transisjon Gjennom-føring av transisjon Overlevering og transisjons-avslutning DRIFT og trans-formasjon Foretningsansvarlig, salg - marked Transisjonsprosjekt Driftsansvarlige

Delprosjekter Mottaksetablering Operasjonell organisasjon og prosess Personal og kommunikasjon Underleverandører Verktøy og IT Aktiva & spesielle avtaler Andre forhold (f. eks. sikkerhet)

Mottaksetablering Definere og etablere virksomhetsstruktur Operasjonell organisasjon og process Personal og kommunikasjon Underleverandører Verktøy og IT Aktiva og spesielle avtaler Andre forhold (f. eks. sikkerhet) Mottaksetablering Definere og etablere virksomhetsstruktur nytt legalt selskap del av eksisterende selskap Etablere finansielle grensesnitt Etablere grensesnitt for virksomhetsrapportering Inngå virksomhetsrelaterte avtaler

Operasjonell organisasjon og prosess Mottaksetablering Operasjonell organisasjon og process Personal og kommunikasjon Underleverandører Operasjonell organisasjon og prosess Utforme og dimensjonere operasjonell organisasjon Utforme operasjonelle og administrative prosesser Definere operasjonelle grensesnitt Operasjonelle krav til andre delprosjekter Estimere operasjonelle kostnader Starte opp ny operasjonell organisasjon Verktøy og IT Aktiva og spesielle avtaler Andre forhold (f. eks. sikkerhet)

Personal og kommunikasjon Mottaksetablering Operasjonell organisasjon og process Personal og kommunikasjon Underleverandører Verktøy og IT Personal og kommunikasjon Forhandle avtaler for personal som overføres Bemanne ny virksomhet med kompetent personal Gjøre nytt personal kjent med ny bedriftskultur Introdusere nytt personal i eksisterende bedrift Føre dialog med fagforeninger Utforme og gjennomføre kommunikasjonsplan Aktiva og spesielle avtaler Andre forhold (f. eks. sikkerhet)

Underleverandører Utarbeide strategi for bruk av underleverandører Mottaksetablering Operasjonell organisasjon og process Personal og kommunikasjon Underleverandører Verktøy og IT Underleverandører Utarbeide strategi for bruk av underleverandører Definere krav til underleverandører Innhente tilbud fra alternative underleverandører Inngå nødvendige underleverandøravtaler Utarbeide kvalitetsplan for underleverandører Beregne underleverandørkostnader Aktiva og spesielle avtaler Andre forhold (f. eks. sikkerhet)

Verktøy og IT Definere verktøybehov ut fra virksomhetsprosess Mottaksetablering Operasjonell organisasjon og process Personal og kommunikasjon Underleverandører Verktøy og IT Aktiva og spesielle avtaler Verktøy og IT Definere verktøybehov ut fra virksomhetsprosess Definere IT infrastruktur og nødvendig HW/SW Definere interne og eksterne IT grensesnitt (B2B) Overføre IT eierskap (utstyr og lisenser) Etablere, teste og driftsette IT infrastruktur Sikre restriksjon / behørig tilgang til verktøy og data Andre forhold (f. eks. sikkerhet)

Aktiva og spesielle avtaler Mottaksetablering Operasjonell organisasjon og process Personal og kommunikasjon Underleverandører Verktøy og IT Aktiva og spesielle avtaler Definere hva som skal overføres mht: Lisenser Leieavtaler (f. eks kjøretøy og kontorlokaler) Eiendeler Gjennomføre overføring Sikre erstatning for det som ikke overføres Aktiva og spesielle avtaler Andre forhold (f. eks. sikkerhet)

Mottaksetablering Operasjonell organisasjon og process Personal og kommunikasjon Underleverandører Verktøy og IT Andre forhold Avhengig av situasjonen kan det være en rekke forhold som krever spesiell oppmerksomhet ved transisjonen Det er prosjektleders oppgave og avklare dette samt se til at ansvar for dette er ivaretatt i prosjektorganisasjonen Eksempler på dette: Sikkerhet Flytting Aktiva og spesielle avtaler Andre forhold (f. eks. sikkerhet)

Kompetansekrav til prosjektleder gode kunnskaper om lokale forhold / kultur forretningsorientert og gode sosiale egenskaper Engelsk- kunnskaper Endrings- håndtering Løsnings- orientering Kunde- orientering Stress- toleranse Prosjekt- ledelse Presentasjons- teknikk Kommunikasjon Økonomi Team Work Forhandlings- teknikk Kultur- følsomhet

Hvordan sikre et vellykket resultat? Identifisere alle interessenter, avklare deres forventninger Sikre støtte fra ledelsen på begge sider, avtale ledelsens bidrag Skape forståelse for prosjektets målsetning, omfang og leveranser Sikre enighet om oppstarts- og avslutningskriterier Separere transisjonsansvar og driftsansvar Klar definisjon av leveranser mellom delprosjekter - milepæler Skape et sammensveiset og integrert prosjektteam Etablering av et speilet prosjekt hos kunden Kontinuerlig bygge kunderelasjoner og intern motivasjon Dokumentere antagelser, prosess på plass for endringshåndtering

Spørsmål?