Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Krav til samtykke og informasjon.
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regler om offentlighet og åpenhet
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
IKT-arkitektur og styringsmodeller: mellom politikk og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern for barn og ungdom Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Retting og sletting mv av personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dag Wiese Schartum, AFIN
Sikker Digital Post - SDP
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Brukerorientering og rettigheter i elektronisk forvaltning
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Ad. oppsummering av FINF4001
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Digitale postkasser i offentlig forvaltning - introduksjon til dagens tema Dag Wiese Schartum, AFIN

Bakgrunn for seminaret Høring av forslag til endring av eForvaltningsforskriften – om at digitale meldinger fra forvaltningen til personlige digital postkasse skal være grunnregelen – men med rett til å reservere seg mot ordningen Forslaget innebærer omfattende rettslig regulering i forskrift til forvaltningsloven Høringsfrist er 13. september 2013 I de neste innleggene får vi presentert teknisk løsning og forslag til forskriftsendringer Forslagene gjelder bl.a. behandling av personopplysninger Siste del av seminaret gjelder – konsekvenser av forslaget om digitale postkasser for personvernet og – krav til og erfaringer med utredning av konsekvenser for personvernet mer generelt

Forslaget sett fra fugleperspektiv Hvordan skal kontakten mellom offentlig forvaltning og borger være? Hvordan kan den være? – Forvaltningen som avsender av meldinger til borgerne Brev Telefon og talepostkasse Digitale skriftmeldinger til borgerne Tilgjengeliggjøring av informasjon på “min side” Kombinasjoner – Forvaltningen som mottaker av meldinger fra borgerne Brev Telefon og talepostkasse Digitale skriftmeldinger til forvaltningen Selvbetjeningsrutiner over nettet Kombinasjoner – Samtalepartnere (kommunikasjon) Fysisk møte, ansikt til ansikt (spørsmål om lokalisering) Digitalt møte, ansikt til ansikt (Skype mv., eventuelt fra servicekontorer, folkebibliotek mv Mangeparts digitale møter (sosiale medier mv) Forslaget til digitale postkasser framstår først og fremst som effektiviseringstiltak fordi det gjelder skriftlige meldinger fra forvaltningen til borgerne Det hadde vært mulig også å forslå en helhetlig politikk for hvordan kontakten mellom forvaltning og borgere skal være, men en slik ambisjon mangler

– Fjerne hindre for digital meldingsutveksling ved å skifte utgangspunkt for reguleringen fra samtykke til reservasjon – Legge forholdene til rette for mer omfattende bruk av digital meldingsutveksling ved å definere roller, avklare ansvarsforhold mv Hva er formålet med å endre eForvaltningsforskriften?

Tre prinsipper fra kommunikasjonspolitikken som digitale postkasser kan sies å understøtte Nå alle Staten skal sørgje for at relevant informasjon når fram til alle han vedkjem Aktiv Staten skal aktivt og i tide informere innbyggjarane om deira rettar, plikter og moglegheiter Heilskap Statleg kommunikasjon skal opplevast einskapleg og samordna Hvordan er forholdet til Statens kommunikasjonspolitikk (2009)? Elektronisk kommunikasjon skal vere den primære kanalen for dialogen mellom innbyggjarane og offentlege verksemder. […] Staten må sørgje for at innbyggarar som ikkje kan bruke digitale kanalar, får tilsvarande informasjon og høve til å medverke via andre, eigna kanalar. Omgrepet kommunikasjon er i denne samanheng brukt om gjensidig utveksling av informasjon mellom to eller fleire partar. Med medverknadsprinsippet meiner ein at staten skal gjere det mogleg for innbyggjarar som sakene vedkjem å fremje sine forslag og synspunkt på fysiske og elektroniske møteplassar. Med openheitsprinsippet er det meint at innbyggjarane skal møte ein open og tilgjengeleg stat som er lyttande, imøtekommande og viser dei respekt. Vil høringsforslaget innebære en dreining i retning av vekt på meldinger/informasjon fra staten til borgerne? Forutsetter forslaget noe om fysiske og digitale møteplasser eller har en bare tenkt meldingsutveksling? Blir forvaltningen mer åpen og tilgjengelig som en følge av digitale postkasser?

Mulige supplerende formål Forslagene gjelder enveiskjøring fra forvaltningen til borgerne I tillegg kunne en gi borgerne bedre tilgang til å bruke elektronisk kommunikasjon for å lette kontakten med forvaltningen og skaffe tilgang til opplysninger om dem selv – Alternativ kontaktinformasjon og kontaktmåter – Hvem svarer på hva? – Kvitteringsmelding fra forvaltningsorganet – Min sak, min saksbehandler – Innsynsbegjæringer etter fvl og pol – Korrigering av saksopplysninger – Klageskjema for enkeltvedtak

Overordnede kommentarer til forskriften Forskriften er innholdsmessig og språklig vanskelig tilgjengelig og er skrevet for teknokrater og byråkrater Likevel antar jeg forskriften kan ha ønsket effekt Forskriften vil neppe bli lest av borgerne som den angår I stedet bør borgerne informeres ved bruk av postkassesystemet Informasjon til borgerne via systemløsningen bør omfatte – Samlet og fullstendig relevant rettsinformasjon, uansett hvor de aktuelle bestemmelsene faktisk er plassert – Pekere fra rettsinformasjonen til autentiske rettskilder (vedkommende lov- og forskriftsbestemmelse mv) – Det bør alltid være tilgang til svartjeneste