Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Trygge organisasjoner
En titt i bakspeilet: Kampanjen 2012 På trappen: Ny kampanje i 2014 Avfallsforum Nord årskonferanse i Bodø mai 2013
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Røde Kors Ungdom Tekst osv.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Arbeid og psykisk helse Informasjonssatsing 2010/11.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Markedsføring og pressearbeid
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
Hva er Fretex ?.
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
Fellesdugnad: INNSAMLING AV EE-AVFALL NASJONAL KAMPANJE 2009.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innsamling av EE-avfall i byggebransjen v/Gunnar Murvold
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
… men HVORFOR er det sånn?
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
TV-AKSJONEN NRK FLYKTNINGHJELPEN 2010 På flukt fra krig.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan lykkes med et prosjekt?
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
PlastCupen Grønt Punkt Norge AS – Næringslivets garanti for at brukt emballasje blir gjenvunnet – Eies av de som importerer, produserer, pakker og fyller.
Småelektronikkampanjen november Store målsettinger Økt kunnskap i befolkningen Samle inn mest mulig småelektronikk.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Barn og unges kommunestyre 2012
Farlig avfalls konferansen Farlig avfall fra husholdningene – en kommunal innsamlers bekjennelser Avd.ing. John S. Kleivset Avfall Sør AS.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Hvordan vinne kommune- og fylkestingsvalget 2011? Børre Rognlien, 2. visepresident For Østfoldidretten 22. oktober 2010.
Vi tar miljøansvar for våre produkter  Elektriske og elektroniske produkter inneholder miljøgifter  EE-forskriften pålegger importører/produsenter å.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Idrettsrådets ansvar og rolle
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Politisk påvirkning.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Afrikabarometer Fellesrådet for Afrika. Fra Norad rammeavtalesøknad Afrikabarometeret er ment å måle kunnskap om, forståelse for, og holdninger.
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Strategisk næringsplan for Rana Kommune SATSNINGSOMRÅDE MARKEDSFØRING OG OMDØMME PROSESSEN OG FREMDRIFTEN.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Rapport fra Verveutvalget Ledersamling – Tyrifjord Turisthotell 24. september 2015.
Markedsføring.
Hvilke plattformer bruker dere?
Skolebasert kompetanseutvikling
Småelektronikkampanjen 2009
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Småelektronikkampanjen 2009 Workshop, SFT, 7. mai 2009 Gunnar Mathisen Geelmuyden.Kiese

Egenmelding - byråkraten som gikk ut i markedet Partner og seniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese Spesialkompetanse innen energi og miljø samt myndighetskontakt Statsviter fra Universitetet i Oslo Bred arbeids- og ledelseserfaring fra myndighetsapparatet: Olje- og energidepartementet Næringsdepartementet Miljøverndepartementet OECD i Paris Europakommisjonen og Den norske EU-delegasjonen i Brussel Den norske ambassaden i Beijing Journalist og forfatter av fagbøker Eier av en karaokemaskin som synger på siste verset

Kampanjemålsetninger – Den nye opplysningstiden Samle inn mest mulig småelektronikk 2. Økt kunnskap i befolkningen

Hvor mange Eiffeltårn skal vi samle inn? TO HELE TÅRN MED EE-AVFALL 21.000 TONN

Tar tid å oppnå ønsket endring…. Stor Handling Holdning Krav til endring Motmakt Kunnskap Kjennskap Liten Tid

Småelektronikkampanjen november 2009

Nasjonal innsamlingskampanje første uken i november Operasjon duppeditt Hva er en duppeditt? Alt som går på strøm eller batterier Nasjonal innsamlingskampanje første uken i november Bidragsytere fra politikken, det offentlige, næringslivet, kommunene, skoler, lokale lag og folk flest

Lokale renovasjonsselskap + Operasjon duppeditt = sant God kommunikasjon flytter makt!

Kampanjeregi Kunnskapen om innsamlingen Milepæl Operasjon duppeditt! Rapportere innsamlingen Operasjon duppeditt! PR-aktiviteter, informasjonsarbeid og mobilisering Kampanjestrategi tiltakspakke Intern alliansebygging og materiellproduksjon Milepæl Forberedelse 1.2 - 1.3. Kampanje-forberedning 1.3 – 15.5. Mobilisering 15.5.- 1.11 Kick-off 1. 11. – 8.11 Rapportering 8.11.- 8.12

De lokale renovasjonsselskapenes rolle Hvordan kan vi rulle ut Operasjon duppeditt på lokalt plan? Hvilke tiltak vil fungere best lokalt og nasjonalt? Hvordan kan vi sikre god kommunikasjon mellom arbeidsgruppa sentralt og kommunikatørene lokalt?

GK-hjulet: Hvilken rolle har de lokale renovasjonsselskapene?

Hvordan oppfattes de lokale renovasjonsselskapene?

De lokale renovasjonsselskapene er rollehjulets helter LOKAL RENOVASJON FORHANDLERE

Kampanjebudskap Småelektronikk som går på batteri og strøm inneholder miljøgifter Miljøgiftene kan skade mennesker, dyr og natur når de havner i restavfallet Småelektronikk leverer du gratis til alle butikker som selger tilsvarende produkt uten krav om å kjøpe ny Duppeditter kan også leveres til kommunale mottak for avfall gratis

Løfte problemstillingen nasjonalt Grep: Ta hele Norge i bruk! Lokale innsamlingstiltak Lokale PR-tiltak Lokale aktører i front Avfallsselskap/forhandlere/kommuner Løfte problemstillingen nasjonalt Nasjonale PR-tiltak Nasjonale undersøkelser Nasjonal kampanje

Dugnad og mobilisering av alle sterke krefter Grep: Dugnad og mobilisering av alle sterke krefter Forhandlere Workshop gjennomført 3.4. Egne møter med de største forhandlerne og kjøpesenterkjeder Lokale renovasjonsselskap Workshop 12.5. Brev sendt Utdanningsdirektoratet Brev sendt Erik Solheim – kan bli kampanjens beskytter Miljøorganisasjoner Møter avholdt med LOOP, Ella miljøbil og Miljøagentene

Hvor godt kjenner du disse? Grep: Hvor godt kjenner du disse? Må bygge relasjoner til: Fylkesmenn/-politikere Ordfører(e) Lokalmedier Skoler Lokale forhandlere Idrettslag og frivillige organisasjoner

Grep: Vellykket mediehåndtering Forutsetninger for vellykket mediehåndtering Relevans Fagkunnskap Medieforståelse Rolleforståelse Språk Intervjuteknikk Samt grundig forberedelse og en åpen, offensiv holdning, om mulig krydret med erfaring og talent

Hva er en nyhet? KVISA-kriteriene Konflikt Motsetninger, temperatur, bevegelse i storyen, dilemmaer utløsende faktor Vesentlighet Konsekvenser, overordnet betydning, historiske begivenheter, relevans Interesse, relevans Det majoriteten er opptatt av Sensasjon Først, størst, nytt, uventet, usannsynlig Aktualitet Det som skjer nå. Tariffoppgjør, påske, jul, statsbudsjett

PLANLAGTE TILTAK

Lokale aktiviteter - støtte sentralt Tiltakene: LOKAL UTFØRELSE SENTRAL UTARBEIDELSE SENTRAL BUDSKAPSKOORDINGERING

Duppedittposen Duppedittposen til alle norske hjem Denne kan bli din –distribuer posen og sett ditt preg på den Utdeling på lokale arrangementer, f.eks fotballkamper

Skoleaktiviteter Kunnskapsbygging om avfallshåndtering i undervisningen. En skoleklasse kan komme på besøk til lokale mottak eller forhandler med sine duppeditter

Kunnskapsmåling i befolkningen Hvordan står det til med nordmenns kunnskapsnivå? BEFOLKNINGSUNDERSØKELSE GJENNOMFØRES

Duppeditt-kåringer Ordføreren er med og kårer den lokale duppedittdronningen og duppedittkongen Kåring av den skolen eller klassen i kommunen som klarer å samle inn mest Kåring av den forhandleren i kommunen som tar mest miljøansvar Andre spektakulære funn; ”Hadde 43 hårfønere på loftet..” Alle store funn rapporteres videre sentralt til nasjonale medier

”Den store krølltangaksjonen” Eldre-Norge må med! Bruke frivillige organisasjoner og idrettslag til å komme på døra hos eldre og samle inn duppeditter Duppeditter mot Napoleonskake?

Eksempel på kunnskapsbyggende tiltak Informasjon i DMer, annonser og på nettsted Om aksjonen og innsamlingen Om returretten Kunnskapsbygging internt Ansatte informasjon ved ansettelse Eget notat/brosjyre Kurs

Operasjonduppeditt.no Informasjon til målgrupper: Privatpersoner Lokal renovasjon Forhandlere Skoler Presse Informasjon og materiell som kan lastes ned

Verktøykasse – tilgjengelig på web Medieplan, utarbeidelse av: Sentrale aktiviteter som kan tas ut nasjonalt Lokale aktiviteter Forhandleropplegg Samarbeidsopplegg med ee-forhandlere Lanseringsopplegg Nasjonal aktivitet Annonser Maler til annonser som kan brukes lokalt Brosjyrer Maler til brosjyrer som kan brukes lokalt Løpende bistand Arbeidsgruppen er tilgjengelig for sparring og bistand

Verktøykasse – tilgjengelig på web Standardbrev til ordfører(e), skolerforhandlere… For å få i gang samarbeid Standardartikler Til nettsider osv Medierigg til hvert tiltak, pressemelding, generelle snakkepunkter budskapsnotat Lansering 13. august Kick off 1. november Ulike kåringer Kunnskapsmåling Andre tiltak

Er det andre ting dere ønsker bistand til?