1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning.no: Erfaringer med et emnekart-basert nettsted Rådgiver Jon Solberg Norges forskningsråd.
Advertisements

STUDIESPESIALISERING 2012/2013
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Orden i eget hus åpner nye dører Viola Kuldvere Mari Lundevall
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole Studiespesialisering Kunnskap, nærhet, aktiv og trivsel.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Velkommen til Tanks.
MeSH på norsk – et spennende samarbeidsprosjekt
Regler for å ta ett år i utlandet som utvekslingselev
Informasjon om valg av fag til Vg2 skoleåret
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Merutnyttelse av emne- og klassifikasjonsdata Emneord og webens verktøykasse : Realfagsbibliotekets emneordsprosjekt snekrer videre og bygger broer mot.
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Språk-, samfunnsfag og økonomi
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
BIBSYS emneportal Kort oversikt og utvikling fremover v/Lisbeth Eriksen, NLH.
Sunnland Einar Stølevik
Taksonomi: Klassifikasjon; indeksering
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
VELKOMMEN TIL UTPRØVING!. Mediefag Historie Rettslære Næringslivs økonomi Reiseliv og språk Kommunikasjon Og kultur Tysk Et hav av muligheter Samfunnsfag.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Valg av programområde og fag til Vg2
Studiespesialisering FAGVALG
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Prosjekt ny norsk Deweyutgave (DDK5) prosjektleder og redaktør Isabella Kubosch.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Eikeli videregående skole FAGVALG. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
TIMETALL 1. ÅRSTRINN30 T/U 2. ÅRSTRINN30 T/U 3. ÅRSTRINN30 T/U TIL SAMMEN90 T/U I LØPET AV TRE SKOLEÅR MÅ DU MINST HA DELTATT I 90 UKETIMER.
Velkommen til møte med foresatte. Program for dagen.
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Klassifikasjonspraksis og klassifikasjonspolitikk Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
0-9 med Dewey. Oversikt Deweys desimalklassifikasjon – grunnleggende struktur Hvordan klassifisere etter DDK Funksjoner og prinsipper i hovedtabellene.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Introduksjon til Norsk WebDewey
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
0-9 med Dewey.
U. Pihl videregående skole
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
Programområde: Realfag Programfag for Vg 2 og Vg 3
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Edvard Munch videregående skole
BIBBI-emner i Norsk webDewey
Ved Kongsskogen videregående skole
Studiespesialisering
Valg av programfag til VG3 Amalie Skram VGS
Utskrift av presentasjonen:

1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003

2 Klassifikasjon eller emneord? Hvorfor bruke et klassifikasjonssystem på læringsobjekter? Stikkord: gjenfinning og systematisering

3 Krav til systemet •Systemet skal være lett å skjønne og bruke •Systemet skal ikke kreve forkunnskaper innen klassifikasjon •Det skal være lett å implementere ressurser fra andre internasjonale databaser •Det skal ikke være mye arbeid knyttet til utvikling og oppdatering av systemet

4 Ulike alternativer •Lage vårt eget system •Bruke et system som allerede brukes i andre elektroniske databaser •Bruke et internasjonalt klassifikasjonssystem, f.eks. Dewey, UDK, MESH, eller lignende

5 Vårt forslag En forenklet utgave av Dewey, der vi har max 3 mulige nivåer. Disse er delt inn hierarkisk, dvs vi har noen hovedtermer med flere undertermer.

6 Hva er Dewey? •Internasjonalt klassifikasjonssystem •Deler inn etter fag, ikke emner •Består av 10 hovedklasser med tilhørende nummer: –500-gruppen er naturvitenskap og matematikk –700-gruppen er kunst og underholdning •Flere underklasser til hver hovedklasse •Hver term har tilknyttet ett Dewey-nummer

7 Forts. ”Vårt forslag” •Dewey-numrene skal ligge ”bak”, dvs. at det bare er termene som blir vist når en bruker klassifiserer ressursen •Vi ønsker en begrensning i antall mulige termer til en ressurs, f.eks. max 3 •Vi ønsker også et fritekst-felt, der de som ønsker det kan legge inne et spesielt søkeord. Det kan være en forkortelse eller lignende som er spesiell for en ressurs

8 Fordeler ved dette valget •Det kreves ikke store ressurser til utvikling av et helt nytt system •Lett å lage systemet, enkelt å oppdatere •Lett for en bruker å registrere, siden han/hun bare trenger å forholde seg til termer (emneord) i et hierarkisk system

9 •Lett å implementere internasjonale ressurser •Termene er ikke er avhengig av språk •Klassifikasjon av ressursen er ikke avhengig av utdanningsinstitusjon som registrerer ressursen

10 Ulemper ved dette valget •Det er økonomiske rettigheter forbundet med Dewey, hver institusjon må betale for å bruke systemet •Dewey har hjelpetabeller for tid, sted, språk og lignende. For å få dette med i hierarkiet må det lages en egen løsning

11 •Hver term kan bare knyttes til ett Dewey- nummer, men flere Dewey-nummer kan knyttes til en term •Får ikke med nivå på selve ressursen, dette må komme som et eget felt i tillegg (universitetsnivå, videregående eller lignende)

12 Eksempel på et slikt system: BIBSYS Emneportal Emnene er delt inn i 5 hovedkategorier: GENERELLE HJELPEMIDLER HUMANISTISKE FAG SAMFUNNSFAG REALFAG, TEKNOLOGI MEDISIN, HELSE OG SOSIALFAG

13 Hvert emne deles så inn i ulike underemner, for eks: REALFAG, TEKNOLOGI Naturvitenskap : generelt Utdanning, forskning Organisasjoner, foreninger Astronomi Biofag Fysikk Geofag osv…..

14 Igjen kan vi dele disse inn i underemner, for eks: Fysikk Fysikk : generelt Fysikk : historie Elementærpartikler, kvantefeltteori Kjernefysikk, atomfysikk, molekylfysikk Klassisk fysikk Gasser og væsker, plasmafysikk Faststoff-fysikk Geofag osv…

15 Utfordringer •Det vil kreve noe arbeid i starten for å lage et system med max 3 nivåer, siden hver term må knyttes til ett eller flere Dewey- nummer. BIBSYS Emneportal kan være et godt utgangspunkt for dette arbeidet •En nasjonal avtale for bruk av Dewey til en slik klassifikasjon er et eget prosjekt