Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
ADVERB.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hvordan lage setninger på fransk?
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Leddenes syntaktiske funksjoner
God morgen.
PRONOMEN.
Subjunksjoner.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Lag leddsetninger med som
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Oppgave 4, side 106 – 107 Ubestemt artikkel foran substantivet.
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Et drageeventyr Av barna på Soria Moria.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
God morgen! Tanker etter i går?
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Labov og Waletzky Narrativ analysis
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Bindeord og tidsutrykk
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.

Verbal Verbalet i en setning forteller hva noen gjør, eller hva som skjer, og inneholder ord fra ordklassen verb. Verb uttrykker altså handling. Verbalet er den eneste leddtypen som er med i alle setninger. Et verbal kan være enkelt eller sammensatt. Jeg kommer i dag. (Enkelt verbal) Kattene har ikke sunget i dag. (Sammensatt verbal)

Subjekt Subjektet er den, det eller de som utfører handlingen i en setning. Til vanlig kommer subjektet rett foran eller rett etter verbalet. Du finner subjektet ved å spørre med hvem eller hva + verbalet. Nedenfor: Hvem synger? Eksempel: Lene synger.

Hva er en setning? En setning inneholder til vanlig et subjekt og et verbal. Eksempel: Gråter er verbalet fordi dette er verbet i setningen. Subjekt Verbal Per gråter.

Leddsetning Leddsetning er setninger som ikke gir mening om de står alene. En leddsetning står som ledd, eller som deler av ledd, i andre setninger. I eksemplene nedenfor er leddsetningene uthevet med grønn og rød farge. Lillebror sov da Kari kom hjem. Da Per kom hjem, sov Kari. Per sa at Kari lo da han datt. Om du snakker sant, tviler jeg på. Fordi du snart er ferdig med leksene, kan du lage middag.

Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning. Kommaregelen: Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning. Eksempler: Når rådyret får mat, kommer det ofte på besøk. Da rådyret hadde spist, gikk det tilbake til skogen. Hvis du er snill mot dyrene, kan du få mange fine naturopplevelser. Dersom du griner, får du juling. Griner du, får du juling. Jo mer du øver, jo flinkere kan du bli. Jeg så at du kom, og gjemte meg. Jeg sa at siden det var for kaldt, kunne hun holde seg inne. Hva du enn finner på, må du ikke gå alene over Besseggen etter mørkets frembrudd.

Tips Det skal ikke være komma når en setning begynner med ved å eller for å. Disse ordene innleder ikke leddsetninger. Eksempler: For å komme hjem må du ta bussen. Ved å bruke hjelm tar du vare på hodet ditt.