Maritim forskning i Norge og EU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norway Oppsummering 2012 Det ble arrangert 6 Cleantuesday i løpet av 2012 – 08. mai 2012 Havenergi – 12. Jun, "Clean Tech - the future of industry.
Advertisements

HVOR STÅR VI? INTERNASJONALE UTFORDRINGER! STATUS FOR FARGIS RÅDGIVER SVEIN ORDING FARGIS Seminar 2002.
Norwegian Ministry of Local Government and Regional Development Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – norsk.
Norwegian Ministry of the Environment Engelsk mal: StartsideHUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Tips bunntekst: For å få bort sidenummer, dato,
CIP Large Scale Pilots … og litt til Et raskt overblikk NorStella 2/5/2012 Kjell Hansteen Mobil
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
TURNING VISIONS INTO REALITY TURNING VISIONS INTO REALITY FORSYNER VI SAMFUNNET MED DEN KOMPETANSEN VI TRENGER?
Høyhastighetsutredningen 2010 – 2012 Seminar Oslo – Hotel Opera 16. desember 2010.
Organization and board
Teknologiutvikling, Verdikjeder og Innovasjon noen tanker om ‘memespleising’ i olje og gass industrien Tore Karlsson.
The Trondheim Toll Ring System
Machinery Systems Clean, safe and efficient – how?
Møte 6. februar 2014 Birte Holmedal GreenDoor® Logistics
Økt satsing på deltagelse i EU’s Rammeprogram Presentasjon på Fargisseminaret 2004 av: Sigurd Falch Programkoordinator MAROFF Medlem av EU-6RP Progr. komité.
Emnesøk i online-kataloger Funksjonalitet sett i lys av IFLAs retningslinjer Kunnskapsorganisasjonsdagene 2000 Jon Anjer.
EU-kontoret, Aeronautics Workprogramme 2nd Call for Proposals (DG RTD Part) Niels Peter Thorshaug Rådgiver, EU-kontoret.
Pensjonistforeningen Trondheim Årsmøte
Mobile Phone authorised Services through Near Field Communications Hans-Christian Haugli, Elin Melby, Josef Noll.
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
På vei mot 7. rammeprogram Astrid Brenna, Norges forskningsråd Plasttekniske dager Gardermoen, november 2006.
Fra ARKTRANS til et Europeisk rammeverk for intermodal transport “Common Framework” 1.
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
1 Sealab 22 jan Geminisenter fiskeri Jarle Mork, Trondhjem Biologiske Stasjon Applied population geneticsand fisheries biology Applied population.
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Nettverk Software Protocol Hierarchies
Det medisinsk-odontologiske fakultet Søknadsfristen våren 2014 Horisont 2020 FristerUtlysningerNotater (1 stage) (2 stage) Societal.
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
1 - 7/12/2014 I N T R A INTRA EGET MØTE Velkommen og nytt fra INTRA v/Kay Endre Beskrivelse og gjennomgang av de meldingene som.
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
SFI – Senter for Forskningsdrevet Innovasjon Centre for research based innovation Vitenskaplig kvalitet Forskerutdanning –Master –PhD –Postdoc Innovasjon.
Blåboka for maritim politikk En visjon og handlingsplan for en integrert tilnærming til maritim politikk.
Nina Sindre, Internasjonal koordinator, NTNU
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
”Store muligheter også for de små i 6RP” Totalt 2,1 mldr. Euro allokert til SMB 15 % av midlene i de 7 tematiske prioriteringene til SMB Spesiell utfordring:
Store muligheter også for de små i 6.RP Totalt mill. € allokert til SMB 15 % av midlene i de 7 tematiske prioriteringene til SMB Spesielle SMB-ordninger.
EU-kontoret, Niels Peter Thorshaug Rådgiver EU-kontoret Hva kan Forskningsrådet bidra med? Aeronautics and Space.
MAROFF Maritim virksomhet og offshore operasjoner
Koordinering av norsk og europeisk forskning FARGIS brukerseminar 6. Mars 2003 Siv.ing. Paul F. Sørensen.
FARGIS - Fra Visjon til Verktøy Nettverk Brukere Visjon Gode ideer Hardt arbeid Inspirasjon Verktøy.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Our drive is your performance. Hägglunds Drives 1 Our drive is your performance. Lokaliseringskriterier for Hägglunds Drives Presentasjon ved Tom Cantero.
J. Amdahl,, NTNU Dept, Marine Technology Beregning av ulykkeslaster for offshore stålkonstruksjoner – NFS Accidental Explosions Design criteria.
Working group 4: Markets, regulation and policy Ledelse: Francois Giger, EDF Pietro Di Zanno, Air Liquide Scope: project development scenarios to determine.
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
ICT in FP7: €9bn to boost European Information and Communication Technologies ( )
Norwegian Ministry of Labour Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Klikk på utformingsfanen og velg først ikon; DEPMAL – norsk. Eller velg DEPMAL– norsk.
Utfordringer og muligheter for nærskipsfarten. Hva gjør en havn attraktiv? Maritim & Logistikk Nettverkskonferanse, Refsnes Gods, 20. August 2014 Felix.
Design og operasjon av nettverksbaserte virksomheter DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
Erfaringer fra Leuven Et eldre og veletablert universitet Et område med store og FoU-intensive bedrifter ….likevel erfaringer fra samarbeid FoU – næringsliv.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Miria Grisot og Margunn Aanestad
The Norwegian Hydrografic Pilot
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Horisont 2020 Tor Ivar Eikaas, Kunnskapskontoret / Forskningsrådet
Nordsjøprogrammet Status for norske deltakere mars 2017
Potential Challenges/Obstacles
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
FDSN Working Group IV CTBTO Relations
Utskrift av presentasjonen:

Maritim forskning i Norge og EU Presentasjon på Fargisseminaret 2005 av: Sigurd Falch Programkoordinator MAROFF Medlem av EU-6RP Progr. komité TRANSPORT

Norge EU Innhold MAROFF MARUT 6RP ”Transport” Call 3B og 4A 7RP TP Waterborne

MAROFF deltar på tre hovedfelter: Skipsfart Skipsfarten er den tradisjonelle delen av maritim virksomhet. Selv om andre næringer og fagfelt utgjør kjernen i Olje&Gass-virksomheten og i sjømat-næringen, er det slik at de maritime næringer og maritim teknologi har vært og er av veldig stor betydning for den norske offshore- virksomheten og for fiskeri og havbruk. Da vi fant olje: Rederier og verft omstilte seg. Skipstekniske fagmiljøer (NTH, Marintek, DnV) var viktig for utvikling av offshore virksomheten. Offshore Fisk og Havbruk

SAFESHIP Pålitelig Sikker Effektiv Miljøvennlig maritim transport Fokus på logistikk-kjeder, D-2-D

MODSHIP Modul-basert: Design Skrog Systemer Kontrakter Forretnings relasjoner Internasjonale relasjoner

INNOGAS

FRESHFISH

Olje og gass Marine ressurser Shipping NETTPROFIT Safeship Modship Innogas Freshfish For å oppsummere foregående foil ser vi her hvordan de fem marinnovasjonene retter seg mot ulike deler av MAROFF’s virkefelt.

Regjeringens innovasjons Utvalg Innovasjon 2010 Oppfølging av regjeringens plan for en helhetlig innovasjonspolitikk Regjeringens innovasjons Utvalg

Mål: Etablere gode samhandlingsprosesser for nyskaping i norsk maritim næring, inkludert sektorene olje, gass og sjømat, med økt verdiskaping som sluttresultat.

Organisasjon MARUTs strategiråd Ledes av næringsministeren Sekretariat Ledes av NHD. Skal trekke på organisasjonenes og virkemiddelapparatets kapasitet Tematiske satsinger Forprosjekter for å beskrive muligheter på ulike tematiske områder, identifisere prosjektdeltagere og aktuelle faglige og økonomiske ressurser Policy-orienterte utredninger Initiering av konkrete innovasjonsprosjekter Selvstendige prosjekter med egen prosjekteier, leder og referansegruppe

Tematiske satsinger Kystgass - Småskala LNG Kaldklimaspesialisten Utfordringen er å utnytte LNG som Energikilde på flere steder langs kysten. Kaldklimaspesialisten Sikre bærekraftige maritime operasjoner i kaldklimastrøk. Maritim IKT leverandøren Muliggjøre en kraftig oppskalering av Norske leveranser av IKT- løsninger (applikasjoner) og teknologi til overvåking av havrommet.

Tematiske satsinger, forts. Sjømatleverandøren Muliggjøre en kraftig oppskalering av offshoreproduksjon av sjømat, distribusjon og omsetning av disse varene i Norge og andre land. Eurofeeder’n Hjelpe EU med å realisere sine planer om å flytte last fra vei til sjø ved utvikling av nye skips-, utstyrs- og logistikkløsninger. Brobygger’n Understøtte en kraftig opptrapping av norskkontrollerte utstyrleveranser til verdens nybyggingsmarked for skip, fiskeri og olje- og gassutvinning ved hjelp av ny infrastruktur og virkemidler. Smart shipping

1.6.2 Sustainable Surface Transport A - DG TREN Short term research to support European Transport Policy B - DG Research Research, technological development and integration Objective 1 New technologies and concepts for all surface transport modes Objective 2 Advanced design and production techniques Objective 3 Rebalancing and integrating different transportmodes Objective 4 Increasing road, rail and waterborne safety and avoiding congestion

6.2 Sustainable Surface Transport

Selected Topics Call 3B Objective 1 Objective 2 Objective 3 Urban automated road transport IP Efficiency traction energy supply IP Hybrid IP Objective 2 The 5 day car initiative IP Marine testing capacity NOE Railway infrastructure IP Objective 3 Effective operations in ports IP Objective 4 Safe maritime operations IP DG RTD – Dir H, Unit H2

Selected Topics Call 3B (Maritime) Objective 1 Objective 2 Objective 3 Urban automated road transport IP Efficiency traction energy supply IP Hybrid IP Objective 2 The 5 day car initiative IP Marine testing capacity NOE Railway infrastructure IP Objective 3 Effective operations in ports IP Objective 4 Safe maritime operations IP DG RTD – Dir H, Unit H2

Informasjon om EU6RP Generelt: Kontaktpersoner Transport: http://www.forskningsradet.no/ Klikk på EU-forskning http://fp6.cordis.lu/fp6/home.cfm Kontaktpersoner Transport: Line A. Hagen lah@forskningsradet.no 2203 7497 Sigurd Falch sf@forskningsradet.no 2203 7302

Beslutningsprosessen EU 7RP

Innovative and of Strategic Importance for Europe ! Waterborne Transport and Operations - Complex Value Chains and extensive know-how Synergies Front-End Software Construction Operation Support Life Cycle Inland Navigation Repair Maintenance Shipbuilding Merchant Shipping Ports Research Concepts Design Equipment Cruise + Ferry Operation Waterways Recycling Education Engineering Offshore Structures Supply + Services Navigation Aids Life Cycle Management Training Codes + Standards Floating Infrastructure Offshore Operations Surveillance Systems Fishing Dredging Integration Intermodal Ops Security Ops Surveillance Traffic Management Protection of Environment Research Ops Anti Pollution

Medium and Long Term Vision 2020: A Competitive European Maritime Industry Leading edge products, services and processes Competitive and flexible cost structures High development speed Safe, Sustainable and Efficient Waterborne Transport and Operations The „Green Ship“: Low Emission Ships and Systems Preventing and Tackling Marine Pollution Life cycle approach for Ships, optimisation of Maintenance The Human Dimension: Man/Machine Interfaces and Human Behaviour Identify and counter Security Threats for the Waterborne Transport Deeper Knowledge of the operational Sea Environment Platforms and Equipment for future Offshore challenges Efficient cargo planning, control + handling (onboard + ashore) Propulsion solutions for the post-hydrocarbon-fuel era Keep Pace with Future Population and Trade Growth Challenges Efficient Transport Chains (multimodal Transport) Advanced Traffic Support Services and Infrastructure Integrated Ship- and Shore Based Communication- and Guidance Systems Strategic Research Agenda

Organisasjonsstruktur [Chair] WATERBORNE General Assembly (Forum of all stakeholders, Directors level including Member states) Support Group European Associations + EU Institutions. + Representatives of Member States typically 2-3 total, to be nominated by the Member States Mirror Group) Member States Mirror Group Representatives of all Member States Thematic Working Groups (all, Expert Level) Intended Themes (examples): Safety Security Environmental Issues Industry Competitiveness Short Sea Shipping Offshore Technologies Policy Research New Financing Models WATERBORNE Secretariat Management, Administrative Support

Takk for oppmerksomheten Lykke til videre med Fargisseminaret 2005