Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Advertisements

Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Statistikk og hydrologi
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Velg Slide-Show fra PowerPoint-menyen og klikk med venstre museknapp!
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Kvantitativ dataanalyse: Prinsipper og eksempler
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Diskrete stokastiske variable
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
SPIQ/QIS The Problem The company in question develops hardware and software. They have two software groups, each with circa 15 developers.
Siste forelesning er i morgen!
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Forelesning 6 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
Over personer vil få en kreftdiagnose i Norge i Hvordan har utviklingen vært? Hvordan blir den fremover? Hva kan vi bidra med? Steinar Tretli,
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Radio listening in Norway
BMI and Diabetes in Ramallah, Answers Presentation
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Meta-analyser og systematiske oversikter
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Aim: What is the trig limit?
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Kapittel 8: Ikke-parametriske tester
SS-generasjonen HL-senteret,
Konkurrerende økonomiske teorier
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
SIV : Repetisjon Kapittel /12/2018 Fred Wenstøp.
SIV : Ett gjennomsnitt Kapittel /12/2018 Fred Wenstøp.
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Kapittel 11 Kategoriske variabler og normaltilnærmelsen
To relaterte stikkprøver
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
SIV : Kapittel 7 Hypoteseprøving 22/02/2019 Fred Wenstøp.
Vaccine Delivery in Developing Countries
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
I dag Konfidensintervall og hypotesetesting – ukjent standardavvik (kap. 7.1) t-fordelingen.
Utskrift av presentasjonen:

Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt Signifikanstesting Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt

Hva vi går igjennom Diskrete og kontinuerlige ssh fordelinger Litt om enkle binomiske forsøk Deretter mer formalisert om: Type I og Type II feil Signifikansnivå Effektstørrelse – Bare såvidt Teststyrke – Bare såvidt Ensidig/tosidig test Regneark for p-test, t-test og homogenitetstest

Sannsynlighet Sannsynlighet – tall mellom 0 og 1 Diskret fordeling: Et antall mulige alternativer: m Et antall av disse er gunstige: g Alle valg like sannsynlige: Sannsynligheten for å velge riktig p = g/m Sannsynligheten for å ”misse” er 1 – p = 1 – g/m siden sannsynligheten av alle begivenheter  1

Kast med mynt og kron – Ulike kombinasjoner Metodekurs utvalgsteori 13. mai 2011

Sannsynligheten for en spesifikk sekvens La oss si det ikke er akkurat 50-50 men K=0.55 M=0.45 Da er sjansen for først å få 3 mynt og deretter 3 kron som følger: 0.45x0.45x0.45x0.55x0.55x0.55=0.453x0.553=0.01516 Sjansen for først å få 3 kron og deretter 3 mynt tilsvarende: 0.55x0.55x0.55x0.45x0.45x0.45=0.553x0.453=0.01516 Metodekurs utvalgsteori 13. mai 2011

Kast med mynt og kron – antall kombinasjoner Metodekurs utvalgsteori 13. mai 2011

Diskrete fordelinger Binomisk fordeling (ett av to utfall) Forventet gjennomsnitt = n x p

Velge et forkastningsområde

Metodekurs utvalgsteori 13. mai 2011

Miljø og Klima: Sabatt Tolfa September 15-18 Metodekurs utvalgsteori 13. mai 2011

Test av to prosent-tall med regneark

Homogenitetstest

Kontinuerlige ssh-fordelinger Integralet må være = 1 Mest kjente bygger på Normalfordelingen Normalfordelingen Sum av normalfordelte er selv normalfordelt Gjennomsnitt dermed normalfordelt Differenser: X2-X1 normalfordelt Kji-kvadratfordeling T-fordeling (Students t) Fisherfordeling Logitfordeling, probit, ekstremverdi (Gumbel), negativ binomialfordeling, rektangulærfordeling ...

Sentralgrenseteoremet Metodekurs utvalgsteori 13. mai 2011

t-test A common situation in psychology is when an experimenter randomly assigns people to an “experimental” group or a “control” group to study the effect of the manipulation on a continuous outcome. In this situation, we are interested in the mean difference between the two conditions. The significance test used in this kind of scenario is called a t-test. A t-test is used to determine whether the observed mean difference is not within the range that would be expected if the null hypothesis were true.

t-test example We are interested in whether caffeine consumption improves people’s happiness. We randomly assign 25 people to drink decaf and 25 people to drink regular coffee. Subsequently we measure how happy people are. Note: The independent variable is categorical (you’re in one group or the other), and there are only two groups. The dependent variable is continuous—we measure how happy people are on a continuous metric.

Neyman & Pearson Vi skal ta en avgjørelse i valget mellom to konkurrerende hypoteser H0 Nullhypotesen og H1 Den alternative hypotesen (at noe ”virker”) Enten: Vi kan ikke forkaste H0 Eller: Vi forkaster H0

Alternativene vi står overfor

Feiltyper Vi forkaster ikke H0 | H0 gjelder (1- )  Vi forkaster H0 | H0 gjelder () Type I feil (falsk positiv)  Vi forkaster ikke | H1 gjelder Type II feil  (gir ikke beh) Vi forkaster H0 | H1 gjelder (1- ) (ekte positiv)  1-beta/(1-b)+b =1-beta 1-alfa/a-alfa +alfa

Sjansen for type I feil  og type II feil 

Statistisk teststyrke (power) Sjansen for å Forkaste H0 | H1 gjelder = (1- ) Kan beregnes på forhånd når en kjenner utvalgsstørrelsen, valgt  og størrelsen på effekten en vil teste (fra tidligere undersøkelser eller fra teori)

Sjansen for type I feil  og type II feil 

Betydning av n for samplingfordeling Metodekurs utvalgsteori 13. mai 2011

t-test example Let’s say we find that the control group has a mean score of 3 (SD =1) and the experimental group has a mean score of 3.5 (SD = .9). Thus, there is a .50 difference between the two groups. [3.5 – 3.0 = .5] Two possibilities The .5 difference between groups is due to sampling error, not a real effect of caffeine. In other words, the two samples are drawn from populations with identical means and variances. The .5 difference between groups is due to the effect of caffeine, not sampling error. In other words, the two samples are drawn from populations with different means (and maybe different variances).

t-test example As before, then, we need to specify (a) the mean of the sampling distribution and (b) the SD of the sampling distribution (SE).

T-test - regneark

Enkelttester kontra mange Bonferroni Gitt y uavhengige tester hvor hver test har signifikansnivå x og hvor vi vil ha en garanti på 5% for ikke H1 ikke velges i noen av testene (gitt at H0 gjelder). x må da velges=

Meta-analyse Publikasjonsskjevhet SENSURERT

Kritiske kommentarer til opprinnelig formulering av signfikanstester

Fokus på feil sted

Ofte brukt feil