Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Ruskonsulent Psykiatrisk senter Helgelandssykehuset Mosjøen
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
FINANSNÆRINGEN SOM PARTNER FOR SKOLEVERKET v/ Idar Kreutzer, administrerende direktør i Finans Norge Finans Norges skolekonferanse 21.august 2013.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Den norske kirke Den norske kirke Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehjem Sykehjem Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehus Sykehus Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Videregående skole Videregående skole Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Grunnskole Grunnskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Omsorgsbolig Omsorgsbolig Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
En retrospektiv journalstudie
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Natur-og miljøbarometeret 2008 En undersøkelse utført av TNS Gallup Dette er det åttende Natur- og Miljøbarometeret Undersøkelsens fremste mål er å kartlegge.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Storbyene som økonomisk kraftsenter Eirik Vatne Institutt for samfunnøkonomi Norges Handelshøyskole.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Folkebibliotek Folkebibliotek Innbyggerundersøkelsen 2013.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi

2  Finansiell kunnskap er en forutsetning for å klare seg i dagens komplekse finansielle marked med stor variasjon i produkter, tilbydere og distribusjonskanaler.  En større andel av befolkningen må ta store investeringsbeslutninger som har betydning for egen velferd (f.eks. bolig, pensjon).  Velstandsøkning har ført til at flere har mer penger å forvalte  Barn og unge er også forbrukere og disponerer (en betydelig mengde)penger Finansiell kunnskap bør være en del av allmennutdanningen

Mye skal læres for trygg håndtering av egen personlig økonomi! Få endene til å møtes – balansere budsjett Ha oversikt over økonomien Planlegge fremover Kunne velge riktige produkter Holde seg informert

Svært lite Svært mye Hvor mye økonomi har du lært av Dagens kilder til finans-/økonomikunnskap

Undersøkelser av nivå på finansiell kompetanse 5 Divisjon (Norge: Nominell rente Utvikling i penge- verdi over tid Rente på lån (Norge: Eff. rente Beregne rente(ny saldo) etter ett år Forståelse for rentes rente (+ rett på rentespm) Risiko og inves- tering Definisj on av inflasjon For- ståelse for diversi- fisering Andel med 6-8 rette svar Albania89%61% 40%10%77%81%63% Armenia86%83%87%53%18%67%57%59% Tjekkia93%80%88%60%32%81%70%54% Estland93%86%84%64%31%72%85%57% Tyskland84%61%88%64%47%79%87%60% Ungarn96%78%95%61%46%86%91%61% Irland93%58%88%76%29%84%88%47% Malaysia93%62%93%54%30%82%74%43% Norge*61%87%61%75%54%18%68%51% 40% Peru90%63% 40%14%69%86%51% Polen91%77%85%60%27%48%80%55% Sør-Afrika79%49%65%44%21%73%78%48% Storbritannia76%61%90%61%37%77%94%55% Jomfruøyene ** 84%74%60%63%20%83%87%41% % riktige svar på 8 kunnskapsspørsmål.

Ulikheter i kunnskapsnivå mellom grupper 6 -Unge vet minst, middelaldrende mest -Kvinner har lavere kompetansenivå enn menn i alle aldersgrupper (og i nesten alle land i OECD undersøkelsen) -De med høyest inntekt har høyest kunnskapsnivå i de fleste land. I Norge er det liten forskjell mellom de med middels og høy inntekt. Lav kunnskap mer utbredt blant lavinntektshusholdninger - Høyt utdannede har høyere kunnskapsnivå enn lavt utdannede AlderKjønnGjsnitt. score Antall 15-29Mann Kvinne 4,6 3, Mann Kvinne 5,2 4, Mann Kvinne 5,3 4, Mann Kvinne 5,2 4,

Renteregning – unge fikser det… men Under 25 N= 236 Under 30 N=390 Over 30 N=1732 Hva vokser 100 kr til på ett år, når rente er 2% i året? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 80,5 5,5 14,0 80,8 5,4 13,8 74,8 9,9 15,6 Og hva vokser det til etter 5 år? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 65,7 22,1 12,3 63,3 23,6 12,6 64,4 26,8 8,6

…mange forstår ikke rentebegreper som brukes i markedet Under 25 N= 236 Under 30 N=390 Over 30 N=1732 Hva menes med nominell lånerente? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 41,1 16,5 42,4 49,6 17,0 33,4 68,6 16,1 15,4 Hva menes med effektiv lånerente? Riktig Galt Vet ikke/ ubesvart 37,9 24,3 37,7 46,8 24,2 29,0 67,2 21,5 11,3

Foreldre og økonomiopplæring – stor variasjon Intervju med 510 foreldre til 9-klassinger i Kristiansand • Neste alle ungdom (9-klassinger) får lommepenger. 45% må gjøre husarbeid for å få dem. 34% må gjøre husarbeid for deler av dem. MEN 52% sier de ikke reduserer lommepengene dersom pliktene ikke gjøres • 86% sier de tilbyr unge å jobbe for mer penger hjemme • 63% oppfordrer til arbeid utenfor hjemmet • 40% sier at de aldri eller sjelden oppfordrer til sparing til fremtiden • 30% sier at de aldri eller sjelden snakker om måter å begrense forbruk på • 42% sier at de aldri eller sjelden minner barnet om sparemål når de er fristet til å bruke penger • 82 % sier at de aldri eller sjelden oppfordrer barnet til å følge med på eget forbruk • 48% sier at de aldri eller sjelden forsøker å begrense barnas pengebruk

Har foreldrenes opplæring i økonomi/finans effekt? Lite forskningsbasert veiledning om hvordan foreldre bør lære barn og unge om økonomi – mye synsing. Vi vet, for eksempel, ikke om lommepenger har positiv eller negativ effekt på økonomisk forståelse. Nyere forskning viser at foreldres forsøk på økonomisk sosialisering, har positiv effekt på fremtidsplanlegging og sparing i voksen alder.  Økonomisk sosialisering er definert som at foreldre har vært sparsommelige, har diskutert økonomiske spørsmål med sine barn, gitt lommepenger eller oppfordret til å tjene egne penger. Man har også funnet at de som sparer når de er 16, har større sannsynlighet for å spare også når de er

11 • Selv elever i de yngste skoleklasser kan lære mange økonomiske og finansielle begreper. Opplæring kan begynne tidlig. • En amerikansk studie viste at deltakere i et 4-årig skoleprogram i sparing, hadde effekt på kunnskap målt i fjerde klasse (fourth grade). Kunnskapen blant kursdeltakerne var uavhengig av foreldrenes utdannelse og inntekt. • I en annen amerikansk studie fant man at de som hadde blitt oppfordret til å spare og bruke en bankkonto som barn, sparte mer i voksen alder. De som karakteriserte sine foreldre som mer sparsommelige enn andre, sparte mer i voksen alder. Men: De fant også at kurs i finansiell beslutningstaking i videregående skole påvirket sparing i voksen alder. Effekten av disse kursene var størst blant de som karakteriserte foreldrene som mindre sparsommelige enn andre. Effekter av opplæring i skole: Har positiv effekt og kan kompensere for manglende opplæring i hjemmet

Hva kan vi lære av forskningen? • God økonomisk atferd krever mange ferdigheter, men holdninger og psykologiske faktorer spiller også inn. • Høyere finansiell kompetanse henger sammen med bedre finansiell atferd • Både opplæring i hjemmet og i skole har positiv effekt på finansiell kompetanse og atferd • Foreldres opplæring har positiv effekt, men foreldre varierer mye i forhold til kunnskap og opplæringsforsøk • Opplæring i skole kan kompensere for liten eller feil opplæring i hjemmet 12

Hvordan få finansielt kompetente unge? Mer opplæring i skolen - Mange foreldre lærer sine barn om budsjettering, sparing og planlegging, men variasjonen i foreldres kunnskap og engasjement er for store. - Finans og økonomi må inn i skolen for å sikre at unge lærer finans FØR de skal ta viktige finansielle beslutninger av betydning for deres velferd, ikke etter! - Opplæring bør være langsiktig og systematisk, og sikre at elevene også har et kritisk blikk på tilbud og aktører. Finansnæringen kan bidra - ved å tilby opplæring til voksne (kunder, frivillige organisasjoner, arbeidsgivere, osv.) - ved å frikoble av kjøpsbeslutninger og kredittbeslutninger - tilby produkter som er lette å forstå - lære (unge) kunder mer om kontrollverktøy som bruk av flere konti, faste trekk, uttaksgrenser

Takk for oppmerksomheten!